PBear
Mankinds only hope
Ik snap je frustratie maar die politici doen gewoon wat ze beloven. In het verkiezingsprogramma van de VVD staat niet dat de overheid een staatsenergiebedrijf wil om de levering van stroom te garanderen tijdens de energietransitie. Integendeel, in het verkiezingsprogramma van de VVD wordt gesproken over marktwerking en dat is zoals ik eerder schreef in dit topic precies wat je krijgt. Daarbij stel je nu dat mensen de dupe worden van onorthodoxe maatregelen maar ik gok dat de meeste mensen (bedrijven) die de dupe worden van deze maatregelen gewoon stemmen voor rechtse partijen die dus de oorzaak zijn van deze maatregelen.
Ik denk dat je moppert op de de verkeerde groep mensen. Politici doen wat de kiezer vraagt, je kunt je beter afvragen waarom kiezers stemmen tegen hun eigen belangen. Het versimpelde antwoord is dat korte termijn voordelen en winst belangrijker zijn dan het aanpakken van maatschappelijke problemen die je met wensdenken wel een paar jaar vooruit kunt trappen. Klimaatverandering zorgt er echter voor dat de rek er een beetje uit is en binnenkort gaat de zeer hoge prijs geïncasseerd worden voor onze westerse levensstandaard van de afgelopen jaren. Daarbij is dan dit energieprobleem eigenlijk klein bier vergeleken met andere problemen zoals de leveringszekerheid van voedsel of schoon drinkwater.
Ook deze problemen zien we op dit forum aankomen maar ook die worden pas opgepakt door de politiek als de supermarkt leeg is. Immers marktwerking is belangrijker dan de leveringszekerheid van voedsel. Daarom kun je als prepper maar beter zorgen voor je eigen energievoorziening en een flinke voorraad voedsel want het gaat niet beter worden de komende jaren.
Het is erg jammer voor de burgerbevolking die niet tot de vermogende "elite" gerekend worden, maar ik ben het eens met @Henk88 en @martin.
Als het ooit zinvol was om te preppen, is het wel in de periode waarin we nu leven.
Klimaatverandering en energievoorziening lijken mij niet het grootste probleem, maar de onhoudbare staatsschulden. Het is lastig te voorspellen op welk moment het fiat-geldsysteem instort, maar dat het gaat gebeuren is onvermijdelijk. En ook daar zie ik geen adequaat proactief beleid in NL, EU of VS.
Mogelijk dat achter de schermen bij de Centrale Banken gewerkt wordt aan de herinvoering van een goudstandaard, maar Jan-met-de-Pet zal daarbij toch vooral een andere drieletterige achternaam toegespeeld krijgen tijdens de maatschappelijke ontwrichting die hyperinflatie teweeg brengt.
En wat te denken van nucleaire dreigingen? Gewoonlijk kijken we dan naar Rusland en de VS. Dat Israël en Iran beide kernmogendheden zijn, die in de huidige situatie gemakkelijk met elkaar in conflict kunnen raken en met minder rationele opvattingen politiek bedrijven dan VS en Rusland vind ik nogal verontrustend. Al valt tegen een kernoorlog lastig te preppen.