Tijd voor een update.
Het begon met mijn angst voor niet kunnen plaatsen van zonnepanelen.
Het kaartje zag er toen zo uit in juli-2021
En toen ging het naar
En nu zitten we op:
Als we dan naar de legenda kijken dan lezen we:
En ik nog denken dat het redelijk zou meevallen. Het komt er nu op neer dat meer dan 65% van de Nederlanders dus geen zonnepanelen meer kunnen/mogen aansluiten op het grid. Alleen dat stukje geel en transparant is beschikbaar. De rest niet of je kunt in de wachtrij gaan aansluiten.
En dan vandaag in het nieuws dat zeeland geen enkel bedrijf nog kan aansluiten op het grid en zelfs de bestaande bedrijven op hun kin kunnen kloppen als ze extra vermogen nodig hebben.
Lees het artikel op omroep zeeland.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...hebben-pech-het-zeeuwse-stroomnetwerk-zit-vol
Dus daar zit je dan als ondernemer die zich een oor heeft laten aannaaien om zijn gasverwarming de deur uit te doen en maar over te gaan naar warmtepompen. En die laadpalen voor de deur die zullen toch ook wel wat extra stroom gaan verbruiken.
Wat een treurig faalbeleid is dit. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat wij als simpele zielen op een forum vooraf kunnen "voorspellen" dat dit niet goed gaat komen. En dan lezen we in het artikel:
De komende jaren wordt er in Zeeland 1 miljard euro geïnvesteerd om de capaciteit van het netwerk structureel te vergroten. Er wordt al gewerkt aan een nieuwe stroomsnelweg van 380 kilovolt tussen Borssele en Rilland. Die moet volgend jaar klaar zijn.
Daarnaast is recent begonnen aan de uitbreiding van de hoogspanningsverbinding van 150 kilovolt tussen Goes en Terneuzen. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe hoogspanningsverbinding van 150 kilovolt naar Schouwen-Duiveland.
Tenslotte gaat TenneT een nieuwe stroomsnelweg richting Zeeuws-Vlaanderen ontwikkelen, samen met een nieuw hoogspanningsstation in de omgeving van Terneuzen. De procedure voor dat laatste project start aan het eind van dit jaar.
WTF!? De komende jaren?, Er wordt al gewerkt aan... , is recent begonnen aan de uitbreiding... gaat TenneT een nieuw... Start aan het eind van dit jaar.
Ik kan hier echt om ze boos om worden.
op 17 april 2022 kom ik zelf met de eerste post in dit draadje waarin ik aangeef dat:
(ik quote)
Door de energietransitie krijgen we te maken met een enorme toename aan elektriciteit. Hieraan gekoppeld een flinke afname van gas en overige brandstof.
Dankzij de elektrische auto en de warmtepomp krijgen we een stijging van het stroomverbruik wat aanzienlijk zal zijn. Om dit te compenseren zullen we(hebben we) flink wat zonnepanelen gaan aanschaffen(aangeschaft). Maar als we het even doorrekenen is het huidige stroomnetwerk helemaal niet geschikt om deze toename in zowel levering als afname op te vangen.
Hoe is dit mogelijk?
Zou het dan echt zo zijn dat ze dit expres doen zodat ze met een onbeperkte cheque en over de rug van de ondernemer die helemaal klem zit met zijn "door de strot geduwde energietoename" het probleem in 2 jaar kunnen oplossen?
Waar is het proactief handelen gebleven?
Waar en wanneer is het mis gegaan met dit land?