Nog iemand die op dit bovenstaande een antwoord op kan geven?
Is je rekenmachine kapot?
Zo lastig is het toch niet om voor jezelf de rekensom te maken?
Je moet uiteraard wel een paar aannames doen die je alleen achteraf kan toetsen of ze juist zijn.
En je doet er verstandig aan om de 2 vragen (want het zijn 2 verschillende zaken) even te splitsen
Opties energieklasse :
A - We kopen een EXTRA diepvrieskist A+++ die ons 500 euro kost
B- We kopen een EXTRA diepvrieskist A+ die ons 300 euro kost
we gaan even grof afronden dus dan komen we uit op:
A- Verbruikskosten A+++ = 30 euro / jaar
B- Verbruikskosten A+ = 60 euro / jaar
Dus 30 euro per jaar is een besparing van 300 euro in 10 jaar en dat is ongeveer de negatieve levensduur (ding zal het vermoedelijk 20 jaar uithouden)
Dus ja, je bespaart in 10 jaar 100 euro op het verbruik ongeacht of je wel of geen spullen in dat ding gaat stoppen.
Opties bulkinkoop :
Aannames m.b.t. bulkinkoop
A- Je koop een mix van aanbiedingen en standaard zaken in de supermarkt en je uitgaves zijn 100 euro per week (ik noem maar iets)
B- Je koop alleen aanbieding met 50% korting en je komt uit op 75 euro per week (nee, geen 50 euro want de eerste bestaat uit 50% aanbiedingen van 50% is 1/4 deel is dus 25 euro)
Dus je bespaard in geval van optie B 25 euro per week en dat is 1300 euro per jaar
Dus heel die afweging van A+ of A+++ is een fractie van de besparing die je op boodschappen zou kunnen scoren.
Maar....
Aangezien je niet verplicht bent om aanbiedingen in te vriezen en die 50% korting die kan je ook gewoon krijgen op verse producten die ook gewoon in de aanbieding zullen zijn.
Als je een beetje kunt plannen en er verschillende supermarkten in de regio zitten is die korting ook prima te regelen zonder de noodzaak om in te vriezen.
Dus even terug naar je vraagstelling:
Maar ik zat laatst te denken van:
Ben ik niet goedkoper uit als ik een diepvrieskist aanschaf en daar zoveel mogelijk reclame producten in vries waar ik lange tijd mee vooruit kan? (ook al woon ik een paar meter van de supermarkt)
Nee, want waarom zou je spullen gaan invriezen terwijl je met handige inkoop alsnog voor de reclame producten kan gaan.