Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mooi @Lai dat je goed weet om te gaan met kruiden, hoe verwerk je ze, kun je hier ook de bevindingen plaatsen en meer vertellen over je kennis van het boek.Top @CrossbowClan :thumbsup:
Ik heb een pony gekend die af en toe wat vingerhoedskruid at. Niet veel. Bleek dat het dier hart problemen had en uit zich zelf dit kruid nam om beter te worden. We kwamen er achter nadat we de pony toegang tot vingerhoedskruid ontzegde. Pony werd ziek. Zelfde met wilg, pijnstillend. Dieren die dit regelmatig eten doen dit niet zonder reden.
De gehele bloeitijd (ongeveer feb. tot nov.) is vogelmuur te gebruiken Vogelmuur komt ook voor onder de namen: sterremuur, vogelkruid en mier. Ik eet het al jaren zolang als het boven de grond is. Vind het lekker en is nog eens goed voor mijn longen.
Gebruik: gedroogd als koud of heet infuus ter ondersteuning van longaandoeningen. Bij slecht genezende wonden en zweren doet men een compres van vogelmuur op voor beter genezing. En natuurlijk is het lekker in de sla. op brood, als stamppot.
Voor wie de hand kan leggen op het boekje "Geneeskruiden. Van onkruid tot geneesmiddel" van W.F. Daems (apotheker) uitgever L.S.M. Doen, veel info over de meest bekende europees voorkomende (on)kruiden. Hoe het gebruikt kan worden, hoe te bereiden, te kweken (inc. grondsoort), oogst tijd en recepten.
Met wat zoeken op het net/kringloop te vinden, prijzen zeer uiteenlopend!!! Heb ze voor € 7,50 tot €45,- gezien.
Voor zover ik weet hebben ze geen andere boeken geschreven op dit gebied. Ik heb dit boekje ook, maar vind het iets te simpel en te kort door de bocht. Volgens dit boekje kun je leven van alleen het onkruid uit je tuin . Dan moet je wel een GROTE tuin hebben die grotendeels verwilderd is. Daarnaast zijn de tekeningen erg mooi, maar vaak ook niet goed genoeg voor een duidelijke determinatie. Wat mij betreft dus geen aanrader, zeker niet voor een beginner.Ik heb thuis het boekje "Eetbare gewasssen" uit 1974 van JJM Veltman en LMM Veltman. Heeft iemand een idee of deze mensen (m/v?) nog meer boeken hebben geschreven of wat de achtergrond van deze mensen is/was? Dit is een nuttig boekje en nog steeds 2e hand te koop
Voor zover ik weet hebben ze geen andere boeken geschreven op dit gebied. Ik heb dit boekje ook, maar vind het iets te simpel en te kort door de bocht. Volgens dit boekje kun je leven van alleen het onkruid uit je tuin . Dan moet je wel een GROTE tuin hebben die grotendeels verwilderd is. Daarnaast zijn de tekeningen erg mooi, maar vaak ook niet goed genoeg voor een duidelijke determinatie. Wat mij betreft dus geen aanrader, zeker niet voor een beginner.
Een veel beter boekje vind ik https://www.libris.nl/zoek/?a=steffen guido fleischhauer ; jurgen guthmann ; roland spiegelberger