• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EHBO ben jij voorbereid?

Prepfarmer

Senior Prepper
Recent deed zich een situatie zich voor. Een situatie waar ik eigenlijk niet op voorbereid was. Ik zal eerst een korte uitleg geven van de situatie daarna gaan we naar het stukje hoe bereid ik me voor kijken.

Ik was aan het klussen in het huis van m’n ouders, m’n beste vriend was er en de maat van m’n vader. Die dag hadden wij verschillende sloop werkzaamheden verricht. Richting het einde van de dag ging het mis. De maat van m’n vader schoot uit met de slijptol dwars door zn pols heen.

Bel een ambulance! Dat hoor ik als eerste hij komt naar beneden gestormd ik zie de situatie en denk “(potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken) dit is veel bloed” Eén tourniquet moet de oplossing zijn. Ik trek m’n shirt uit en knoop hem rond z’n arm
High and tight. Koevoet erdoorheen en draaien. De bloeding stopt m’n vriend heeft 112 al aan de lijn. M’n pa komt naar de locatie met een collega en verband doos. In die verband doos zitten pleisters en misschien een rol verband. Net niks dus. De ambulance laat op zich wachten voor mijn gevoel. Eenmaal de ambulance is gearriveerd wordt de zorg overgedragen een échte tourniquet aangelegd en weg zijn ze. Later leer ik dat het de aftakking van z’n slagader was die bloedde. De arts was onder indruk van ons werk de patiënt had nauwelijks bloed verloren.

Hoe prep je hiervoor zou je denken. Als eerste doe je EHBO cursus!

Ten tweede neem je EHBO kit mee waar mogelijk is.

Wat heeft een goede EHBO traumakit?
-pleisters en andere kleine zaken.
-een goede tourniquet die je eenhandig kan omdoen.
-noodverband zoals de israeli combat gauze
-vilt stift (noteer altijd het tijdstip van aanbrengen van een tourniquet)
-snelverband
-isolatie deken
-kiss of life
-nitril handschoenen
-trauma schaar.

Hoe implementeren jullie dit in je preps? Draag je dagelijks iets of alleen in Bob, auto?

Heftig!

Ik heb het geluk dat zowel mijn vrouw als onze dochters gediplomeerd verpleegkundigen zijn. Dus de kennis en ervaring is in huis aanwezig. Voor thuis hebben we een verbandtrommel A. Dat is de meest uitgebreide verbandtrommel. Een tourniquet zit daar niet in (zijn overigens best prijzig). Voor in de auto hebben we de EHBO rugtas van het oranje kruis.

Al met al wel een prijzig setje, maar we hebben er al een aantal keren gebruik van moeten maken en dan merk je gewoon dat je beter wat geld uit kunt geven dat je goed spul in huis hebt. Ooit een keer de verbanddoos van de Action in de auto gehad, maar toen ik een keer mijn vinger open haalde aan een kapotte fles, bleken de pleisters niet te plakken en waren de alcoholdoekjes uitgedroogd. Besteed dus beter wat meer geld voor goede spullen!!

Vergeet ook zeker niet om regelmatig even te kijken of alles nog bruikbaar is, en als je dingen gebruik hebt, dat meteen weer aan te vullen. Heel vaak wordt dat vergeten.

Heftig!

Ik heb het geluk dat zowel mijn vrouw als onze dochters gediplomeerd verpleegkundigen zijn. Dus de kennis en ervaring is in huis aanwezig. Voor thuis hebben we een verbandtrommel A. Dat is de meest uitgebreide verbandtrommel. Een tourniquet zit daar niet in (zijn overigens best prijzig). Voor in de auto hebben we de EHBO rugtas van het oranje kruis.

Al met al wel een prijzig setje, maar we hebben er al een aantal keren gebruik van moeten maken en dan merk je gewoon dat je beter wat geld uit kunt geven dat je goed spul in huis hebt. Ooit een keer de verbanddoos van de Action in de auto gehad, maar toen ik een keer mijn vinger open haalde aan een kapotte fles, bleken de pleisters niet te plakken en waren de alcoholdoekjes uitgedroogd. Besteed dus beter wat meer geld voor goede spullen!!

Vergeet ook zeker niet om regelmatig even te kijken of alles nog bruikbaar is, en als je dingen gebruik hebt, dat meteen weer aan te vullen. Heel vaak wordt dat vergeten.

Heftig, ja beetje wel. Maar door adequat handelen erger voorkomen.

Inderdaad controleren van je spullen is belangrijk.

Trainen is hier net zo belangrijk denk ik. Om eerlijk te zijn het was best wel een stressvolle situatie. Als je dan terugvallen op training is dat fijn denk ik.

Dit was eigenlijk een veilig situatie, verre van oorlog of andere narigheden. En toch mega stress had ik want dit leerde ik niet bij EHBO in groep 8. Daar leerde ik je hebt een klein sneetje en verbinden maar.

Dan een tourniquet, vroeger dacht ik die heb ik nooit nodig. Wanneer moest ik iemand nou helpen met iets van EHBO gerelateerd. Nu denk ik daar echt anders over. Een tourniquet is een handig stukje gereedschap bij een catastrofale bloeding.

Maar hoe neem je nu alles mee zonder de typische Amerikaanse prepper te worden? Daarnaast zie ik ook het nut niet echt van een halve operatie kamer in je broekzak.

Maar hoe neem je nu alles mee zonder de typische Amerikaanse prepper te worden? Daarnaast zie ik ook het nut niet echt van een halve operatie kamer in je broekzak.

Alles altijd bij je hebben gaat gewoon niet. Tenzij je 24/7 een rugzak mee wilt zeulen. Je zal dus een afweging moeten maken wat je mee kunt nemen. Dat hangt ook af van wat je nog meer bij je wilt hebben aan spullen. Ik denk dat het minimale wat je altijd bij je wilt hebben, een paar pleisters, alcoholdoekjes, een stuk verband en wat ducktape is. Misschien een pincet ertussen gestoken en dat dan in een waterdicht zakje. Een tourniquet meeslepen is uiteraard niet nodig. Je hebt het nu ook gered zonder zo'n ding.

Een tourniquet heb ik niet. Ik denk dat ik mij zonder ook wel zou redden.
Zorgen dat je iets hebt dat goed afbind en wachten op de ambu, als zij dan nog verbetering nodig achten, dan zullen ze vast opnieuw afbinden.

Heb in de auto, in huis, in de fietstas een ehbo doosje, gewoon een standaard huis/tuin/keuken doosje. Niks bijzonders.
Maar ik zeul die dingen niet overal mee naartoe.
Heb in mijn portemonnee altijd een setje pleisters van diverse afmeting. Doorgaans is dat genoeg.

Is er iets ernstigs aan de hand zoals zo'n ernstige bloeding, tja dan is het roeien met de riemen die je hebt.
Je kan met kleding dus zoals jij hebt gedaan ook veel doen.
En dan is ook al snel de ambu er en kunnen die datgene doen wat nog meer nodig is.

In mijn handtas zit een travelehbo tasje. Met pleisters, blarenpleisters, snelverband, hechtpleisters, scalpel, alcoholdoekjes, 4 handschoentjes, nagelvijl, zelfgemaakte crème, paracetamol, anti histamine, propolistincuur, Zweeds kruidenbitter 5 ml, thc olie 2 ml, nagelknippertje, aansteker in fietsbinnenband, tekenkaart, vingerverbandje, reddingsdeken, naald, €50.

Alleen de redding gedeken heb ik nog nooit gebruikt.

In mijn handtas zit ook paracord en ductape.

Alles altijd bij je hebben gaat gewoon niet. Tenzij je 24/7 een rugzak mee wilt zeulen. Je zal dus een afweging moeten maken wat je mee kunt nemen. Dat hangt ook af van wat je nog meer bij je wilt hebben aan spullen. Ik denk dat het minimale wat je altijd bij je wilt hebben, een paar pleisters, alcoholdoekjes, een stuk verband en wat ducktape is. Misschien een pincet ertussen gestoken en dat dan in een waterdicht zakje. Een tourniquet meeslepen is uiteraard niet nodig. Je hebt het nu ook gered zonder zo'n ding.
Dat snap ik, in een periode die we als niet shtf kunnen bestempelen bel je 112 en komt de ambulance.

Zitten we in een wat meer shtf situatie of misschien wel op vakantie in de Zweedse bossen dan is een uitgebreide trauma kit handig denk ik.

Een tourniquet heb ik niet. Ik denk dat ik mij zonder ook wel zou redden.
Zorgen dat je iets hebt dat goed afbind en wachten op de ambu, als zij dan nog verbetering nodig achten, dan zullen ze vast opnieuw afbinden.

Heb in de auto, in huis, in de fietstas een ehbo doosje, gewoon een standaard huis/tuin/keuken doosje. Niks bijzonders.
Maar ik zeul die dingen niet overal mee naartoe.
Heb in mijn portemonnee altijd een setje pleisters van diverse afmeting. Doorgaans is dat genoeg.

Is er iets ernstigs aan de hand zoals zo'n ernstige bloeding, tja dan is het roeien met de riemen die je hebt.
Je kan met kleding dus zoals jij hebt gedaan ook veel doen.
En dan is ook al snel de ambu er en kunnen die datgene doen wat nog meer nodig is.

Ik heb inderdaad in de auto, in m’n standaard tas en op de motor altijd een EHBO setje mee. Doorgaans is dat meer dan genoeg. Ik kijk juist even naar een situatie die niet zo doorsnee is.. een shtf kan om zelf handelen vragen denk ik. Hoe richt je zoiets in en hoever ga je?

Waarom dan een tourniquet kopen?
Je kan, zoals gezegd, niet alles meesjouwen. Hoe vaak heb je die nodig t.o.v. en pleister ?

Dit standpunt snap ik volkomen. Zo stond ik er ook in. Wat voor incidenten gebeuren er nou echt die deze handelingen vragen.
In een shtf situatie zal er misschien anders gehandeld moeten worden.

Misschien is dit wel een leuke vervolg vraag. Hoe ben je op medisch vlak gezien voorbereid op medische zorg verlenen tijdens een shtf?

Misschien is dit wel een leuke vervolg vraag. Hoe ben je op medisch vlak gezien voorbereid op medische zorg verlenen tijdens een shtf?
@Prepfarmer , nog interessanter en levensreddender bij een SHTF, wellicht, is de vraag hoe we op het verleend krijgen van "medische zorg" door forumleden zijn voorbereid?!

Tenminste, mij lijkt het een geweldige gelegenheid om alles waarvan ik vermoed dat het levensreddend zou kunnen zijn, in de praktijk te brengen!

De medische stand is immers ook ooit zo gestart, no problem. Haha, nu moet ik denken aan die man in het vliegtuig.😉https://www.preppers-shelter.nl/threads/humor.5818/post-146901

Helemaal mee eens @RockyFlats.
Gaat ducttape inpakken om mond te kunnen snoeren ;-)

Vaak zit praktisch bruikbaar niet standaard in een set: pincet die ook werkt: dus scherp is.
Een verbandschaar die ook werkelijk kan knippen.
Goedkope zooi, oogt mooi maar is in de praktijk (letterlijk) dodelijk.

Vanuit de BHV hoek ooit, vaak trommels op voorhand vervangen dus voorraad is goed op peil. Ook kennis van zaken is prima te leren via BHV vanuit een werksituatie.

Ik hoop goed. Ik werk in de zorg, maak in mijn diensten met regelmaat het nodige mee waarbij ik acuut moet handelen.
Echt specifieke medische zorg kan ik niet leveren. Kan geen wonden hechten enzo zover reikt mijn medische kennis niet.
Maar ik kan prima een pleister plakken en eerste hulp verlenen. Maar daarna is er wel een medische dienst nodig.

Helemaal mee eens @RockyFlats.
Gaat ducttape inpakken om mond te kunnen snoeren ;-)
Heb geen illusies @petroman , monden snoeren is uit, echt.
Voor jou heb een spuitje met scopolamine en een Mayo-tube!😉
Vaak zit praktisch bruikbaar niet standaard in een set: pincet die ook werkt: dus scherp is.
Een verbandschaar die ook werkelijk kan knippen.
Goedkope zooi, oogt mooi maar is in de praktijk (letterlijk) dodelijk.

Vanuit de BHV hoek ooit, vaak trommels op voorhand vervangen dus voorraad is goed op peil. Ook kennis van zaken is prima te leren via BHV vanuit een werksituatie.
Leren en oefenen is inderdaad nooit weg. Oefening baart kunst, maar de waan van de dag weerhoudt ons van veel zinvol uitproberen als we niet oppassen.

Los daarvan vind ik het zeker zinvol om ook passend leesvoer door te nemen. Ik heb verschillende boekjes met prima tips over eerstehulp verlening: aanrader!

Wie in de werksituatie geen gevaar is voor zijn/haar omgeving (BHV😉) of wie niet in de gelegenheid is om een cursus te volgen, die kan zo ook nog wel een flink eindje komen denk ik. Pak eens een driekanten doek en wat zwachtels, probeer wat en laat elkaar eens lachen!

Heftig hoor! Goed gehandeld.

Ik ken dit onder levensreddend handelen. Drukverband, tournicette en/of hoog houden. (en lichaam horizontaal = bloed in torso) Voor mij is EHBO is pleisters plakken en koelpakking op je been leggen.

Tourniquette is natuurlijk ook goed zelf te maken met een veter/koort en iets stijfs (stok/schoevendraaier) zoals jij ook deed. Maar daarbij moet je wel binnen aanzienbare tijd in het ziekenhuis zijn anders ben je je lichaamsdeel kwijt.

Grotere probleem is als de wond op een plek zit waar je geen tourniquette kunt leggen (nek/torso) , dan heb je weer ander verband nodig, wat ik ook niet thuis heb liggen moet ik toegeven.

Daarnaast is weten hoe het moet en het in een stress situatie het ook weten uit te voeren twee verschillende dingen. Daarvoor moet je oefenen, oefenen, oefenen.

Levensgevaarlijke ideeën heb jij hier, @RockyFlats .
Als je het goed wil doen is er maar één optie: gewoon een EHBO cursus volgen.

Je hebt het in één reactie over zinvol uitproberen, boekenkennis en een soort tupperware bijeenkomst.

Levensgevaarlijke ideeën heb jij hier, @RockyFlats .
Als je het goed wil doen is er maar één optie: gewoon een EHBO cursus volgen.

Je hebt het in één reactie over zinvol uitproberen, boekenkennis en een soort tupperware bijeenkomst.
Je oordeelt m.i. overhaast en onjuist @petroman . Lees, wat er staat, of vraag eens wat er wordt bedoeld...? Heb niet de illusie dat je na een EHBO cursus de wijsheid in pacht hebt... Een zeer goede start is dat, vanuit prepper-zicht, maar veel blijft er onbesproken omdat wordt uitgegaan van een stabiliseren in afwachting van hulpdiensten. En of die er zijn in een crisissituatie...?

Je oordeelt m.i. overhaast en onjuist @petroman . Lees, wat er staat, of vraag eens wat er wordt bedoeld...? Heb niet de illusie dat je na een EHBO cursus de wijsheid in pacht hebt... Een zeer goede start is dat, vanuit prepper-zicht, maar veel blijft er onbesproken omdat wordt uitgegaan van een stabiliseren in afwachting van hulpdiensten. En of die er zijn in een crisissituatie...?

Ideetje om tijdens Polen SC3 wat te gaan stoeien met driekante doeken en verbandgaas om te zien hoe ver we komen zonder EHBO cursus?
Al was het maar om te ontdekken, dat het volgen van een EHBO cursus nog niet zo'n gek idee is.....

persoonlijk zou ik ehbo als basis vak al beginnen te geven op de basis school.
als iedereen een basis kennis heeft kan er veel gedaan worden voor de ambu er is.

ik ben zelf evenementen ehbo'er niveau 3 (hoogst mogelijke ehbo opleiding)
elke maand volg ik ongeveer 3 uur training. zowel theorie als praktijk.
in mijn tas zit al jaren standaard een tourniquet net als Israëlisch noodverband.

ook in de auto heb ik mijn focus op veel bloed verlies.
dit omdat alles wat je met een pleister oplost, gewoon kan wachten.

bij mij hebben pleisters ruimte gemaakt voor snel verband, druk verband,Israëlisch noodverband en veel gaas.

@PBear de driekanten doek is inmiddels uit elke gekeurde ehbo trommel verwijderd.
ook heeft deze geen plaats meer in de ehbo opleiding

ik heb hem zelf nog wel in mijn tas omdat het erg handig kan zijn bij actieve bloedingen.

In veel gevallen kun je denk ik ook alleen maar stabiliseren en wachten op hulpdiensten.
In geval van in dit topic benoemde bloeding door met een slijptol dwars door de pols te slijpen, ja dan kun je enkel stabiliseren en wachten tot de hulpdienst er is, of zelf naar het zkh rijden met het slachtoffer als dat sneller is.
Soms zijn verwondingen dusdanig dat je er niks mee kunt en moet je proffessionals hun werk laten doen. En dat is denk ik in een echte shtf situatie ook zo, alleen zul je dan langer moeten wachten op hulp. Maar stabiliseren kan altijd.
En soms zijn verwondingen dusdanig dat je helemaal niks meer kunt betekenen dan er enkel zijn voor het slachtoffer.

@RockyFlats ook een mooie vraag, is daar behoefte aan? Dan meld ik me graag vrijwillig aan.
@Prepfarmer , nog interessanter en levensreddender bij een SHTF, wellicht, is de vraag hoe we op het verleend krijgen van "medische zorg" door forumleden zijn voorbereid?!

Tenminste, mij lijkt het een geweldige gelegenheid om alles waarvan ik vermoed dat het levensreddend zou kunnen zijn, in de praktijk te brengen!

Heftig hoor! Goed gehandeld.

Ik ken dit onder levensreddend handelen. Drukverband, tournicette en/of hoog houden. (en lichaam horizontaal = bloed in torso) Voor mij is EHBO is pleisters plakken en koelpakking op je been leggen.

Tourniquette is natuurlijk ook goed zelf te maken met een veter/koort en iets stijfs (stok/schoevendraaier) zoals jij ook deed. Maar daarbij moet je wel binnen aanzienbare tijd in het ziekenhuis zijn anders ben je je lichaamsdeel kwijt.

Grotere probleem is als de wond op een plek zit waar je geen tourniquette kunt leggen (nek/torso) , dan heb je weer ander verband nodig, wat ik ook niet thuis heb liggen moet ik toegeven.

Daarnaast is weten hoe het moet en het in een stress situatie het ook weten uit te voeren twee verschillende dingen. Daarvoor moet je oefenen, oefenen, oefenen.

Dank voor je compliment. Ik ben inderdaad bekend met de basics, de wat lastigere zorg moet ik nog leren. Dat tourniquet van mij had ik gezien op het internet en nooit geoefend.

Om een wond op de torso te stelpen kan je de wond volpakken met gaas en druk uitoefenen

persoonlijk zou ik ehbo als basis vak al beginnen te geven op de basis school.
als iedereen een basis kennis heeft kan er veel gedaan worden voor de ambu er is.

ik ben zelf evenementen ehbo'er niveau 3 (hoogst mogelijke ehbo opleiding)
elke maand volg ik ongeveer 3 uur training. zowel theorie als praktijk.
in mijn tas zit al jaren standaard een tourniquet net als Israëlisch noodverband.

ook in de auto heb ik mijn focus op veel bloed verlies.
dit omdat alles wat je met een pleister oplost, gewoon kan wachten.

bij mij hebben pleisters ruimte gemaakt voor snel verband, druk verband,Israëlisch noodverband en veel gaas.

@PBear de driekanten doek is inmiddels uit elke gekeurde ehbo trommel verwijderd.
ook heeft deze geen plaats meer in de ehbo opleiding

ik heb hem zelf nog wel in mijn tas omdat het erg handig kan zijn bij actieve bloedingen.

Dit is handige informatie! Wat voor scenario’s trainen jullie zoal en ligt er een link naar een shtf scenario?

Wanneer pak je welk gereedschap? Een tourniquet pak je niet voor een papier sneetje XD.

Terug
Bovenaan