• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EHBO ben jij voorbereid?

Laatst bewerkt:
Ligt iemand veilig...
-> ja? Lekker laten liggen.
-> Nee? Veilig stellen.
Je hebt niks aan een mogelijk diagnose als een zekere dood/verwonding door brand, verkeer, of overstroming of andere weersomstandigheden een stukje hoger zijn op dat moment.

En dat zeggen alle EHBO cursussen ook, maar het is een inschatting die je op dat moment wel moet durven te maken.
@Red , dat "lekker liggen" gaat in vredestijd wel op als er geen acuut gevaar is. Maar in crisistijden is er wellicht geen uitzicht op hulpdiensten.

Houd mij ten goede - Ik ben geen medicus, en kan alleen reageren en oordelen op basis van wat mij indertijd is bijgebracht en wat ik daarna hap-snap aan kennis heb kunnen aanvullen. Voor ons preppers is een EHBO cursus zeker nuttig. Mijn opleiding ging echter verder en was (militair) meer gericht op hulp in SHTF situaties zonder de hulpdiensten waar de EHBO aan overdraagt. Vanuit de prepper-insteek zie ik sommige van de zaken die ik meer leerde als zeker nuttig. Ik heb het dan niet over zuurstof toedienen of infusen aanleggen, maar over zaken zoals een geïmmobiliseerd verplaatsen (waar nodig), en bijvoorbeeld het hanteren van een beademingsballon. Nood breekt wet, en (alleen) in een situatie zonder hulpdiensten kan het een uitkomst zijn. Ik kijk er dus ietwat pragmatisch tegenaan. Preppragmatisch😁

De EHBO kan dan wel veiligstellen (door verplaatsen) opperen bij gevaar, maar reikt daartoe kennelijk alleen methoden aan die in bepaalde gevallen fataler kunnen zijn voor een slachtoffer dan een risico dat tot verplaatsing noodzaakt. Bij vermoedelijk nekletsel speelt dat sowieso, en dan is Rautek niet aan te raden als het verplaatsen ook maar een paar minuutjes uitstel zou kunnen velen. Als een geïmmobiliseerd verplaatsen dan zou kunnen, dan is dat de weg om te gaan. Veel tijd hoeft dat niet te kosten, maar men moet dan wel weten hoe. En daarom is iets verder kijken dan EHBO m.i. zinvol.

@Red , dat "lekker liggen" gaat in vredestijd wel op als er geen acuut gevaar is. Maar in crisistijden is er wellicht geen uitzicht op hulpdiensten.

Houd mij ten goede - Ik ben geen medicus, en kan alleen reageren en oordelen op basis van wat mij indertijd is bijgebracht en wat ik daarna hap-snap aan kennis heb kunnen aanvullen. Voor ons preppers is een EHBO cursus zeker nuttig. Mijn opleiding ging echter verder en was (militair) meer gericht op hulp in SHTF situaties zonder de hulpdiensten waar de EHBO aan overdraagt. Vanuit de prepper-insteek zie ik sommige van de zaken die ik meer leerde als zeker nuttig. Ik heb het dan niet over zuurstof toedienen of infusen aanleggen, maar over zaken zoals een geïmmobiliseerd verplaatsen (waar nodig), en bijvoorbeeld het hanteren van een beademingsballon. Nood breekt wet, en (alleen) in een situatie zonder hulpdiensten kan het een uitkomst zijn. Ik kijk er dus ietwat pragmatisch tegenaan. Preppragmatisch😁

De EHBO kan dan wel veiligstellen (door verplaatsen) opperen bij gevaar, maar reikt daartoe kennelijk alleen methoden aan die in bepaalde gevallen fataler kunnen zijn voor een slachtoffer dan een risico dat tot verplaatsing noodzaakt. Bij vermoedelijk nekletsel speelt dat sowieso, en dan is Rautek niet aan te raden als het verplaatsen ook maar een paar minuutjes uitstel zou kunnen velen. Als een geïmmobiliseerd verplaatsen dan zou kunnen, dan is dat de weg om te gaan. Veel tijd hoeft dat niet te kosten, maar men moet dan wel weten hoe. En daarom is iets verder kijken dan EHBO m.i. zinvol.

Tja, als er geen hulpdiensten komen is het misschien maar gewoon hopen dat het geen nekletsel is. Laten lopen als ze kunnen lopen en tillen als het nodig is. Net zoals een slagaderlijke bloeding. Een tourniquet is leuk, maar als deze er binnen een bepaalde tijd (1 of 2 uur was het dacht ik?) er niet af gaat ben je gewoon terug bij af (ledemaat kwijt en/of bloedvergiftiging)

Dus de situatie is heel erg afhankelijk hoe je handelt, maar dat is natuurlijk logisch.

Laatst bewerkt:
Tja, als er geen hulpdiensten komen is het misschien maar gewoon hopen dat het geen nekletsel is. Laten lopen als ze kunnen lopen en tillen als het nodig is. Net zoals een slagaderlijke bloeding. Een tourniquet is leuk, maar als deze er binnen een bepaalde tijd (1 of 2 uur was het dacht ik?) er niet af gaat ben je gewoon terug bij af (ledemaat kwijt en/of bloedvergiftiging)

Dus de situatie is heel erg afhankelijk hoe je handelt, maar dat is natuurlijk logisch.
@Red , met iets meer kennis kan je meer in dergelijke situaties.

Mijn aloude handboek heb ik ergens, maar waar...?
Ik wilde daaruit wat informatie delen over de immobilisatie van het hoofd bij halswervel-letsels, en dan vooral een techniek waarmee een slachtoffer nog verantwoord kan worden geïmmobiliseerd en verplaatst (als verplaatsing absoluut noodzakelijk is).

Het betreft het aanleggen van een z.g.n. "Glissonse lis".
Een paar driekante doeken en een brancard of "deur" is alles dat er nodig is.

Ik vond toch elders informatie over die methode, en plaats dat hieronder.
(Voor @PBear is het wellicht een mooie extra uitdaging op het Polen-SC om dat te oefenen?)

1000059567.png
1000059568.png
1000059569.png
Het onderstaande plaatje geeft al een behoorlijk idee hoe de Glissonse lis wordt aangelegd. Met de hierboven getoonde handgrepen kan het hoofd zo nodig voorzichtig worden gepositioneerd. De Glissonse lis wordt onder lichte tractie (lichte trekkracht) aangebracht.
1000059570.png
Hieronder nog een aardige tekst die ik vond uit de jaren '60 toen de medische kennis goed was maar de voorzieningen misschien leken op wat er na een SHTF nog rest.
In ieder geval was vervoer met tractie iets dat mij (militair-geneeskundig) werd ingepeperd, en de Glissonse lis was de oplossing en is dat m.i. nog steeds (geïmproviseerd).

"Reeds bij het flauwste vermoeden van wervellesie diene men er zorg voor te dragen, dat flexie of hyperextensie van geen enkel gedeelte van de wervelkolom bij hulpverlening en transport plaats vindt. Vooral lette men er op, dat bij vermoeden van halswervel-letsel het hoofd van het slachtoffer door een omstander, die zich geroepen voelt de patient te drinken te geven, niet wordt opgelicht, aangezien letsel van het ruggemerg, ja zelfs mors subita😲 hiervan het onmiddellijke
gevoig kan zijn.
Bij wervelletsel in het lumbale of thoracale gebied moet in het algemeen de getroffene in buikligging worden vervoerd. Mochten echter bijkomende verwondingen, zoals van thorax of buik, deze ligging ongewenst maken, dan zal men rugligging prefere-
ren, waarbij een kussen of opgerold kledingstuk ter hoogte van het Ietsel onder de rug wordt geplaatst.

Halswervelletsels, vaak "whiplash injuries", een vreemde aanduiding van lesies van de cervicale wervelkoIom , ook zonder fractuur, ten gevolge van
een achterwaartse slingerbeweging van het hoofd (aanrijding van achteren), maken vervoer in rugligging noodzakelijk met tractie aan het door zandzakken geflankeerde hoofd.
Tot behoud van de normale lordoses kunnen kussens en dergelijke onder de lumbale en cervicale werveikolom worden geplaatst. Wanneer de patient echter braakt, kan men
gedwongen zijn zijligging te verkiezen, het hoofd hierbij dusdanig steunend, dat een soortgelijke stand als boven beschreven wordt verkregen."

Ik probeer de volledige tekst als PDF bij te voegen.

Terug
Bovenaan