@RockyFlats ook een mooie vraag, is daar behoefte aan? Dan meld ik me graag vrijwillig aan.
Dank voor je compliment. Ik ben inderdaad bekend met de basics, de wat lastigere zorg moet ik nog leren. Dat tourniquet van mij had ik gezien op het internet en nooit geoefend.
Om een wond op de torso te stelpen kan je de wond volpakken met gaas en druk uitoefenen
Dit is handige informatie! Wat voor scenario’s trainen jullie zoal en ligt er een link naar een shtf scenario?
Wanneer pak je welk gereedschap? Een tourniquet pak je niet voor een papier sneetje XD.
wij trainen elke maand een ander onderwerp uit het oranjekruis boek (ehbo boek).
denk dan bijvoorbeeld aan:
A = airway > luchtpijp en alles wat daar bij komt zoals verstikken en daarna buikstoten toe passen of bij evenementen ehbo bijvoorbeeld intuberen
B = breathing denk dan aan het beoordelen van de ademhaling is deze oppervlakkig, snel , langzaam, frequentie, saturatie of afwezigheid van ademhalen
C = circulation denk dan aan bloedingen van papier snee tot amputatie maar ook hart problemen, bloeddruk en capillaire refil
D = disability denk dan aan de toestand van een patient, is hij verward. heeft hij hoofdpijn of praat met dubbele tong. reactie van de pupillen of uitval van ledematen.
E= exposure is het warm of koud waar de patient is en hoelang is dat al zo
F = full set hierbij proberen we achter eerdere gezondheids problemen te komen of andere relevante zaken als medicijn gebruik.
op een training avond behandelen we vaak eerst de theorie. daarna wordt er een bepaalde casus gespeeld door een lotus slachtoffer. die zijn speciaal getrained om dus ziektes, botbreuken , ongelukken en andere gezondheids problemen na te spelen.
laatst had ik een slachtoffer dat op de grond lag, constant adem haalde wel wat oppervlakkig en snel ( richting hyperventileren)
voor de rest kon hij wel bewegen maar met pijn. naast hem stond een trap van 4,5 meter.
het was toen aan mij om vast te stellen dat het hier om een hoog energetisch ongeval ging.
en dus het slachtoffer stabiliseren ambu bellen en afwachten tot er hulp is. in tussen tijd de vitale functies blijven controleren.
bloedruk meter en saturatie meter aansluiten.
hier was het dus de test of ik het slachtoffer overeind zou proberen te krijgen of hem op een stoel zou zetten.
wat dus niet mag
andere keer had ik een slachtoffer, aanspreekbaar met klachten van pijn op de borst, verhoogde oppervlakkige ademhaling.
mijn reactie was direct 112 melding maken met vermoede van hart problemen.
dus stabiliseren en de meters aansluiten. deze lotus stopte met ademhalen tijdens het wachten op de ambu.
het was aan mij om dit dus te zien en er op te reageren.
mijn reactie hierop was dus opnieuw 112 bellen en melding maken van de start van reanimatie en vraag om opschaling van de ambu inzet. ( er komen in nederland bij een reanimatie standaard 2 ambulances.)
vervolgens 30 x borst compressie v an 5 tot 7 cm 2x beademen enzovoort.
nadat mijn collega aankwam met de aed deze aansluiten en schok to dienen.
en zo zijn er nog veel meer senarios die we trainen.