• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EHBO ben jij voorbereid?

Ideetje om tijdens Polen SC3 wat te gaan stoeien met driekante doeken en verbandgaas om te zien hoe ver we komen zonder EHBO cursus?
Al was het maar om te ontdekken, dat het volgen van een EHBO cursus nog niet zo'n gek idee is.....
Dat is een prima idee denk ik @PBear
Ook zwachtels en drukverbanden. Vette watten en stukjes folie... Met goede foto's en handleidingen, en elkaar, kom je al een heel eind, hoewel een cursus door ervaren mensen natuurlijk het mooist is.

Om het even ver voorbij de EHBO te trekken en extra leuk-uitdagend te maken😁, zou je ook voorzichtig een Glissonse lis kunnen proberen😉
Ik zou dat zeker op het programma zetten want immobiliseren en verplaatsen van iemand met een vermoed nekletsel zou ooit eens nodig kunnen zijn, dan natuurlijk uitsluitend in absolute nood en bij gebrek aan hulpdiensten toepasbaar. Zou zo iemand een zekere dood wachten zodra men hem/haar niet verplaatst, dan weet je immers maar beter hoe het te kunnen.😉

Vergeet ook wat plasticine niet en wat rode waterverf. Hilarisch geinig is het dan, om elkaar van wat gruwelijke wonden te voorzien. En aansluitend een biertje pakken in de plaatselijke pub😉

Bekijk ook het draadje https://www.preppers-shelter.nl/threads/ehbo-in-je-bob-zin-of-onzin.1558/post-23365 eens.

Om terug te komen op de door mij eerder gestelde vragen: hoe bereid je jezelf voor en wat draag je dagelijks qua EHBO met je mee?
En hoe heb je EHBO gedekt tijdens een shtf.

Ik heb even een inventarisatie gedaan van wat ik altijd bij me heb. En dat is een pleister achter m’n telefoon hoesje. Een beetje weinig..

Wat heb ik in m’n go rugzak zitten? Dat laat de bijgevoegde foto goed zien. Hier heb ik een standaard EHBO kit wat gemodificeerd. Ik heb er meer gaas en verband in gedaan.

Op mijn wensenlijst staat deze trauma kit: https://www.ehbo-koffer.nl/product/...MI5YjqiZ-WjAMVH5eDBx2YLQriEAQYByABEgLESPD_BwE

IMG_5635.jpeg

In veel gevallen kun je denk ik ook alleen maar stabiliseren en wachten op hulpdiensten.
Dat is juist @RST , maar we moeten ook rekening houden met een eventueel noodzakelijk verplaatsen naar elders, en dat overstijgt de EHBO. Wie weet immers of er nog hulpdiensten beschikbaar zullen zijn in een rampscenario?

Dat is juist @RST , maar we moeten ook rekening houden met een eventueel noodzakelijk verplaatsen naar elders, en dat overstijgt de EHBO. Wie weet immers of er nog hulpdiensten beschikbaar zullen zijn in een rampscenario?

Ja is zeker een optie. Maar waar trek je de lijn? Een glissonse lijkt me wel een volgende stap weer. Goed dat je erover denkt.

Wellicht is het een idee om bij het begin te beginnen en daarna in lagen steeds moeilijkere casussen te oefenen.

Daar heb je natuurlijk ook gelijk aan.
Ik zal zeker de beroerdste niet zijn om iemand te verplaatsen als dat op een veilige manier kan, maar dan moet ik wel weten waarheen.

Ik hoop dat men in elk dorp of gemeente/stad een tent of kazerne beschikbaar stelt waar je eventueel medische hulp kunt treffen en waar je een gewond persoon heen kunt brengen.

Ik hoop ook dat gemeenten hier over nadenken of hebben gedacht en dat zij dit in hun calamiteiten draaiboek hebben staan.
Het zou echter ook wel prettig zijn dat we als burger weten of en waar we met medische gevallen terecht kunnen wanneer shtf.

Daar heb je natuurlijk ook gelijk aan.
Ik zal zeker de beroerdste niet zijn om iemand te verplaatsen als dat op een veilige manier kan, maar dan moet ik wel weten waarheen.

Ik hoop dat men in elk dorp of gemeente/stad een tent of kazerne beschikbaar stelt waar je eventueel medische hulp kunt treffen en waar je een gewond persoon heen kunt brengen.

Ik hoop ook dat gemeenten hier over nadenken of hebben gedacht en dat zij dit in hun calamiteiten draaiboek hebben staan.
Het zou echter ook wel prettig zijn dat we als burger weten of en waar we met medische gevallen terecht kunnen wanneer shtf.
@RST niet alleen moeten we weten waarheen maar ook wanneer en onder welke voorwaarden (hoe) een patiënt te verplaatsen is.

Ik doelde eigenlijk meer op situaties waarin iemand onherroepelijk verplaatst moet worden (brandend huis o.i.d.) terwijl er geen hoop is op hulpdiensten. Waarheen uiteindelijk, zoals je aangaf, dat is dan van later zorg; de keuze is dan: verplaatsen of verbranden, platgereden worden, overvaren worden of een mortiergranaat wegkoppen of zo😉

De EHBO behandelt zo'n verplaatsen niet voor zover ik weet. Stabiliseren en terplekke wachten op professionele hulp is daar het credo, en zeker geen verplaatsen van slachtoffers met mogelijke schade aan hoofd of ruggengraat.

In een SHTF situatie zou dat weleens te kort kunnen schieten. En daarom is het ook het beste om EHBO zeker niet te laten, maar om ook verder te kijken.

Moeilijk @RockyFlats . Geen idee wat ik zou doen.
Sowieso staat eigen veiligheid voor op. Als ik niet veilig ben, ja dan heeft denk ik het slachtoffer bij mij pech.
Als er nog een paar minuten tijd is, ja dan zal ik zeker helpen en mijn uiterste best doen om één of meer personen te redden.

Maar ik denk dat je soms ook in alle redelijkheid moet kijken of je in sommige gevallen wel iemand kan redden.
Een persoon in een brandend huis bijvoorbeeld, diegene heeft mogelijk al ernstige longschade door de rookontwikkeling, heeft ernstige brandwonden.
Als je die red en er zijn geen hulpdiensten die jou hier uiteindelijk mee helpen qua brandwondenzorg en zuurstof, dan denk ik dat het slachtoffer had gewenst dat je diegene daar had laten staan.
Staat diegene in het brandende huis in de voordeur nog fris en fruitig maar kan door bevriezen of shock geen stap meer verzetten, en het is voor jou veilig om te helpen, ja dan sleur je diegene de deur uit.
Dan mag die bij mij thuis op adem komen, of ik bied die nazorg (voor zover mogelijk) eventueel buiten aan.
Heeft diegene bekenden in de buurt, zal ik zorgen dat die daar komt (mits dat veilig kan).

Iemand verplaatsten met nek/rugletsel is inderdaad niet wenselijk.
Maar als het zeer noodzakelijk is omdat anders de veiligheid van die persoon nog meer in gevaar komt, ja dan zul je wellicht wel moeten verplaatsen en eventuele blijvende schade op de koop toe moeten nemen.
Hoe dat dan zal moeten, geen idee. Gelukkig nooit in de praktijk hoeven brengen.
Maar met logisch nadenken zou je ver kunnen komen.
Zorgen dat het slachtoffer zo weinig mogelijk beweegt, houd nek en rug stabiel en zo stil mogelijk voor zover het kan.
Misschien heb je geluk en is er ergens in de buurt een houten plank, kan je daarmee het slachtoffer vervoeren. Sjorbandjes heeft menig persoon wel in de auto, kan je het slachtoffer daarmee vast snoeren op de plank zodat die er niet af valt.

Bij de ehbo heb ik inderdaad nooit zo'n verplaatsen geleerd. Wel de rautek en hoe je die kan inzetten in geval van nood.
Maar nooit hoe je ander vervoer kunt inzetten.
In principe ook niet nodig omdat dat al niet meer bij de ehbo hoort natuurlijk.
Denk dat je dan al op een heel andere manier van hulp bieden zit en dat daar wellicht andere cursussen voor kunnen zijn?

@RockyFlats ook een mooie vraag, is daar behoefte aan? Dan meld ik me graag vrijwillig aan.

Dank voor je compliment. Ik ben inderdaad bekend met de basics, de wat lastigere zorg moet ik nog leren. Dat tourniquet van mij had ik gezien op het internet en nooit geoefend.

Om een wond op de torso te stelpen kan je de wond volpakken met gaas en druk uitoefenen

Dit is handige informatie! Wat voor scenario’s trainen jullie zoal en ligt er een link naar een shtf scenario?

Wanneer pak je welk gereedschap? Een tourniquet pak je niet voor een papier sneetje XD.

wij trainen elke maand een ander onderwerp uit het oranjekruis boek (ehbo boek).
denk dan bijvoorbeeld aan:
A = airway > luchtpijp en alles wat daar bij komt zoals verstikken en daarna buikstoten toe passen of bij evenementen ehbo bijvoorbeeld intuberen
B = breathing denk dan aan het beoordelen van de ademhaling is deze oppervlakkig, snel , langzaam, frequentie, saturatie of afwezigheid van ademhalen
C = circulation denk dan aan bloedingen van papier snee tot amputatie maar ook hart problemen, bloeddruk en capillaire refil
D = disability denk dan aan de toestand van een patient, is hij verward. heeft hij hoofdpijn of praat met dubbele tong. reactie van de pupillen of uitval van ledematen.
E= exposure is het warm of koud waar de patient is en hoelang is dat al zo
F = full set hierbij proberen we achter eerdere gezondheids problemen te komen of andere relevante zaken als medicijn gebruik.

op een training avond behandelen we vaak eerst de theorie. daarna wordt er een bepaalde casus gespeeld door een lotus slachtoffer. die zijn speciaal getrained om dus ziektes, botbreuken , ongelukken en andere gezondheids problemen na te spelen.

laatst had ik een slachtoffer dat op de grond lag, constant adem haalde wel wat oppervlakkig en snel ( richting hyperventileren)
voor de rest kon hij wel bewegen maar met pijn. naast hem stond een trap van 4,5 meter.

het was toen aan mij om vast te stellen dat het hier om een hoog energetisch ongeval ging.
en dus het slachtoffer stabiliseren ambu bellen en afwachten tot er hulp is. in tussen tijd de vitale functies blijven controleren.
bloedruk meter en saturatie meter aansluiten.
hier was het dus de test of ik het slachtoffer overeind zou proberen te krijgen of hem op een stoel zou zetten.
wat dus niet mag

andere keer had ik een slachtoffer, aanspreekbaar met klachten van pijn op de borst, verhoogde oppervlakkige ademhaling.
mijn reactie was direct 112 melding maken met vermoede van hart problemen.
dus stabiliseren en de meters aansluiten. deze lotus stopte met ademhalen tijdens het wachten op de ambu.

het was aan mij om dit dus te zien en er op te reageren.
mijn reactie hierop was dus opnieuw 112 bellen en melding maken van de start van reanimatie en vraag om opschaling van de ambu inzet. ( er komen in nederland bij een reanimatie standaard 2 ambulances.)
vervolgens 30 x borst compressie v an 5 tot 7 cm 2x beademen enzovoort.
nadat mijn collega aankwam met de aed deze aansluiten en schok to dienen.

en zo zijn er nog veel meer senarios die we trainen.

Moeilijk @RockyFlats . Geen idee wat ik zou doen.
Sowieso staat eigen veiligheid voor op. Als ik niet veilig ben, ja dan heeft denk ik het slachtoffer bij mij pech.
Als er nog een paar minuten tijd is, ja dan zal ik zeker helpen en mijn uiterste best doen om één of meer personen te redden.

Maar ik denk dat je soms ook in alle redelijkheid moet kijken of je in sommige gevallen wel iemand kan redden.
Een persoon in een brandend huis bijvoorbeeld, diegene heeft mogelijk al ernstige longschade door de rookontwikkeling, heeft ernstige brandwonden.
Als je die red en er zijn geen hulpdiensten die jou hier uiteindelijk mee helpen qua brandwondenzorg en zuurstof, dan denk ik dat het slachtoffer had gewenst dat je diegene daar had laten staan.
@RST , ik heb geleerd om te reanimeren, tenzij de kop van de romp is gescheiden. De eigen veiligheid komt eerst, maar daarna sleep ik iedereen waarin nog enig leven zit overal uit, voor zover ik kan, denk ik. Stelt het slachtoffer dat achteraf niet op prijs dan is dat zijn/haar pech, maar het risico op een "andersom" geeft te meer reden om hulp niet te staken lijkt mij. In een crisissituatie is een weloverwogen afwegen sowieso moeilijk, en "gaan voor een behoud van leven" is dan al gauw de betere gok.
Iemand verplaatsten met nek/rugletsel is inderdaad niet wenselijk.
Maar als het zeer noodzakelijk is omdat anders de veiligheid van die persoon nog meer in gevaar komt, ja dan zul je wellicht wel moeten verplaatsen en eventuele blijvende schade op de koop toe moeten nemen.
Hoe dat dan zal moeten, geen idee. Gelukkig nooit in de praktijk hoeven brengen.
Maar met logisch nadenken zou je ver kunnen komen.
Zorgen dat het slachtoffer zo weinig mogelijk beweegt, houd nek en rug stabiel en zo stil mogelijk voor zover het kan.
Die situaties bedoelde ik, en hoe en wanneer dat het beste kan dat is gelukkig behoorlijk bekend. Zelf experimenteren zou ik zeker afraden. Juist het bestuderen van dat onderwerp en de al beproefde methoden eens "droog oefenen" dat is m.i. zinvol.
In principe ook niet nodig omdat dat al niet meer bij de ehbo hoort natuurlijk.
Denk dat je dan al op een heel andere manier van hulp bieden zit en dat daar wellicht andere cursussen voor kunnen zijn?
Niet nodig is het verplaatsen, tot het onverhoopt toch eens nodig is...😁
Verder denken dan EHBO is niet slecht.

Voor cursussen en informatie over verdergaande hulpverlening kom je al snel in het medisch-professionele circuit terecht, en dan vormt een handboek van de militair geneeskundige dienst misschien nog de best toegankelijke informatie. Die weten wel van SHTF, in theorie tenminste😉

Een daadwerkelijke opleiding tot hospik zou ik onder de huidige omstandigheden in ieder geval ten sterkste afraden😉

Eerst @Prepfarmer gefeliciteerd voor jou snelle en doeltreffend reacties.
Ik heb ooit eens een cursus gevolgd bij het rode kruis. Omdat dit verplicht is als je leidinggevend bent in de bouw.
Maar ik heb verder ( gestudeerd) tot rode kruis verpleger. Ik heb een herhalingscursus gevolgd maar niet voltooid want covid stak stokken in de wielen.
Ik heb thuis een verband kast van 0,5m x 1m. In een van mijn aanhangers zit een verband koffer met een inhoud van 50l. Met zelf tandheelkunde materiaal in.
In mijn busje zit een auto verband koffer omdat dit verplicht is in BE. Maar er zit ook een verband koffer in voor laat ons zeggen dagelijks gebruik. Er zit ook een verband koffer in omdat het een bedrijfswagen was. Ook verplicht bij ons. En er zit ook een honden verband tas is ook al heb ik geen hond meer.
Verder heb ik bij mijn preppers spullen nog een verband tas voor breuken en in bijna iedere jas waar ik mee in Vlaamse velden vertoef zit wel wat. Je weet maar nooit.

De EHBO behandelt zo'n verplaatsen niet voor zover ik weet. Stabiliseren en terplekke wachten op professionele hulp is daar het credo, en zeker geen verplaatsen van slachtoffers met mogelijke schade aan hoofd of ruggengraat.

In een SHTF situatie zou dat weleens te kort kunnen schieten. En daarom is het ook het beste om EHBO zeker niet te laten, maar om ook verder te kijken.

Goed dat je zegt 'zo ver ik weet'. Bij de jaarlijkse cursus die ik heb word verplaatsen wel besproken en geoefend. Zou het zo kunnen zijn dat je een oud boekje hebt?

Bij de jaarlijkse cursus die ik heb word verplaatsen wel besproken en geoefend.

Rautek verplaatsen heet zoiets als ik me goed herinner. Ooit ook EHBO lessen moeten volgen van mijn werkgever. Het werd destijds verplicht dat een aantal mensen een EHBO diploma hadden op het werk. Mezelf daarvoor opgegeven omdat er een salarisverhoging aan vast zat. 🤣

Laatst bewerkt:
Goed dat je zegt 'zo ver ik weet'. Bij de jaarlijkse cursus die ik heb word verplaatsen wel besproken en geoefend. Zou het zo kunnen zijn dat je een oud boekje hebt?
Hoi @Tanfana , ik ben een oud boekje, maar niet van gisteren😉

Dat EHBO nu ook het verplaatsen van patiënten met nekletsel oefent, is nieuw voor mij. Het is immers niet bedoeld voor professionele hulpverleners, of bedoel je alleen een draaien bij braken e.d.?
Op zich zou ik het toejuichen want een noodzaak om iemand te verplaatsen wacht niet op hulpdiensten.

Zou het kunnen zijn, dat je mij "voor het lapje houdt" en dat je het hebt over iets anders dan EHBO?😉

Rautek verplaatsen heet zoiets als ik me goed herinner. Ooit ook EHBO lessen moeten volgen van mijn werkgever. Het werd destijds verplicht dat een aantal mensen een EHBO diploma hadden op het werk. Mezelf daarvoor opgegeven omdat er een salarisverhoging aan vast zat. 🤣
Mooi @phtvs , want van zulke lessen blijft de essentie wel hangen terwijl iemand die het nooit gevolgd heeft levenslang in het duister tast. Een pleister uit een doosje halen en niet weten wat ermee te doen😉

Rautek-verplaatsen inderdaad. Dat kan prima als er nog een arm aanwezig is, maar bij letsel aan de wervelkolom kan dat wel fataal zijn...

Laatst bewerkt:
Hoi @Tanfana , ik ben een oud boekje, maar niet van gisteren😉

Dat EHBO nu ook het verplaatsen van patiënten met nekletsel oefent, is nieuw voor mij. Het is immers niet bedoeld voor professionele hulpverleners, of bedoel je alleen een draaien bij braken e.d.?
Op zich zou ik het toejuichen want een noodzaak om iemand te verplaatsen wacht niet op hulpdiensten.

Zou het kunnen zijn, dat je mij "voor het lapje houdt" en dat je het hebt over iets anders dan EHBO?😉

Ik heb jaarlijks bhv cursussen. Dat is Ehbo en brandbestrijding.
En wat ik geleerd krijg, gaan een stuk verder dan stabiele zijligging en rautek.

En als leken hulpverlener kun je de diagnose nekletsel alleen stellen als het hoofd van de romp is gescheiden. De keuze is natuurlijk aan jezelf of je iemand laat liggen. Maar als leken hulpverlener kun je wel de analyse brand+ laten liggen = dood maken. En als jij kunt slapen met de wetenschap dat je iemand heb laten liggen waarvan je het idee had dat die nekletsel heeft. En bij autopsie blijkt dat er geen nekletsel was. Dan geloof ik noet dat je lekker slaapt.

Het boeit me niet dat je een oud boekje bent. Maar ook aan een oud boekje kun je bijlages toevoegen. Dus mischien je toch eens laten verrassen en een bhv of ehbo cursus doen? Er zijn zorgverzekeraars die dat vergoeden.

En over 'voor het lapje houden' . Jij bent degene die over de driekante doek begon 😉

Ik heb jaarlijks bhv cursussen. Dat is Ehbo en brandbestrijding.
En wat ik geleerd krijg, gaan een stuk verder dan stabiele zijligging en rautek.
Dat vermoeden had ik al @Tanfana . Oud EHBO boekje? Een oude man voor de gek houden was dat...!😉
En als leken hulpverlener kun je de diagnose nekletsel alleen stellen als het hoofd van de romp is gescheiden. De keuze is natuurlijk aan jezelf of je iemand laat liggen. Maar als leken hulpverlener kun je wel de analyse brand+ laten liggen = dood maken. En als jij kunt slapen met de wetenschap dat je iemand heb laten liggen waarvan je het idee had dat die nekletsel heeft. En bij autopsie blijkt dat er geen nekletsel was. Dan geloof ik noet dat je lekker slaapt.
Dat doet mij dan vermoeden dat de lesstof is versimpeld?😉 Tenminste, voor een vermoeden van nekletsel bestaan er ook wel minder absolute indicaties, en daaraan moet m.i. aandacht worden besteed. Verbeter mij als ik het mis heb, maar (vredestijd-gericht) behandelt de EHBO lesstof m.i. het niet-verplaatsen van patiënten met een vermoed nekletsel, en BHV het wel-verplaatsen als er geen tijd te verliezen valt?

Waar ik namelijk ook op doelde, zijn SHTF situaties waarin er eenvoudigweg geen hulpdiensten te verwachten zijn en er wel vervoer naar elders noodzakelijk is maar er iets aan tijd rest om dat op een verantwoorder wijze te doen. Om iemand urenlang in de vrieskou te laten liggen wachten op een arts of ambulance die niet komt, is immers ook weer zoiets.
Het boeit me niet dat je een oud boekje bent. Maar ook aan een oud boekje kun je bijlages toevoegen. Dus mischien je toch eens laten verrassen en een bhv of ehbo cursus doen? Er zijn zorgverzekeraars die dat vergoeden.
Dat klinkt gezellig, maar hoe ver moet men gaan? Een arts hoef ik niet te worden en verplaatsing bij nekletsel, injecteren en het aanleggen van een infuus, zouden die "bijlagen" zijn veranderd sinds ik ze oefende?😁
En over 'voor het lapje houden' . Jij bent degene die over de driekante doek begon 😉
Ik, waar begon ik daarover? Maar je kunt misschien gedachten lezen want die doek heb ik, en is een prima universeel hulpmiddel dat "mitella" kan en meer!😉

Ligt iemand veilig...
-> ja? Lekker laten liggen.
-> Nee? Veilig stellen.
Je hebt niks aan een mogelijk diagnose als een zekere dood/verwonding door brand, verkeer, of overstroming of andere weersomstandigheden een stukje hoger zijn op dat moment.

En dat zeggen alle EHBO cursussen ook, maar het is een inschatting die je op dat moment wel moet durven te maken.

Terug
Bovenaan