RockyFlats
Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Red , dat "lekker liggen" gaat in vredestijd wel op als er geen acuut gevaar is. Maar in crisistijden is er wellicht geen uitzicht op hulpdiensten.Ligt iemand veilig...
-> ja? Lekker laten liggen.
-> Nee? Veilig stellen.
Je hebt niks aan een mogelijk diagnose als een zekere dood/verwonding door brand, verkeer, of overstroming of andere weersomstandigheden een stukje hoger zijn op dat moment.
En dat zeggen alle EHBO cursussen ook, maar het is een inschatting die je op dat moment wel moet durven te maken.
Houd mij ten goede - Ik ben geen medicus, en kan alleen reageren en oordelen op basis van wat mij indertijd is bijgebracht en wat ik daarna hap-snap aan kennis heb kunnen aanvullen. Voor ons preppers is een EHBO cursus zeker nuttig. Mijn opleiding ging echter verder en was (militair) meer gericht op hulp in SHTF situaties zonder de hulpdiensten waar de EHBO aan overdraagt. Vanuit de prepper-insteek zie ik sommige van de zaken die ik meer leerde als zeker nuttig. Ik heb het dan niet over zuurstof toedienen of infusen aanleggen, maar over zaken zoals een geïmmobiliseerd verplaatsen (waar nodig), en bijvoorbeeld het hanteren van een beademingsballon. Nood breekt wet, en (alleen) in een situatie zonder hulpdiensten kan het een uitkomst zijn. Ik kijk er dus ietwat pragmatisch tegenaan. Preppragmatisch

De EHBO kan dan wel veiligstellen (door verplaatsen) opperen bij gevaar, maar reikt daartoe kennelijk alleen methoden aan die in bepaalde gevallen fataler kunnen zijn voor een slachtoffer dan een risico dat tot verplaatsing noodzaakt. Bij vermoedelijk nekletsel speelt dat sowieso, en dan is Rautek niet aan te raden als het verplaatsen ook maar een paar minuutjes uitstel zou kunnen velen. Als een geïmmobiliseerd verplaatsen dan zou kunnen, dan is dat de weg om te gaan. Veel tijd hoeft dat niet te kosten, maar men moet dan wel weten hoe. En daarom is iets verder kijken dan EHBO m.i. zinvol.