• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Banken maken natuurlijk ook (veel!) winst:
elke lening of hypotheek levert meer op dan t de bank kost
elke spaarrekening levert de bank geld op (want ons spaargeld zetten ze tegen een hogere rente dan ze ons geven bij de centrale bank uit)
om maar niet te spreken van de handel in derivaten, opties of andere onduidelijke constructies.

de kosten van je rekening gaan steeds omhoog omdat de banken ondertussen tienduizenden medewerkers hebben om al onze transacties te screenen op 'witwassen'. Die medewerkers hebben allemaal opslag gekregen om de inflatie te compenseren en dus zijn de loonkosten omhoog gegaan.
Daarnaast willen de banken een (eigen) spaarpot hebben voor als ze weer eens een paar miljoen boete moeten betalen als ze volgens de toezichthouder dat screenen niet goed genoeg gedaan hebben :(

Het screenen gaat automatisch denk ik, alleen moet een medewerker je daarna wel contacteren. Vorig jaar ook al gehad dat mijn rekening en die van mijn vrouw opeens geblokkeerd waren (daarom heb ik er meerdere, maar dan kan het nog dat alles geblokkeerd wordt, bij een overlijden bijvoorbeeld)

Het screenen gaat automatisch denk ik, alleen moet een medewerker je daarna wel contacteren. Vorig jaar ook al gehad dat mijn rekening en die van mijn vrouw opeens geblokkeerd waren (daarom heb ik er meerdere, maar dan kan het nog dat alles geblokkeerd wordt, bij een overlijden bijvoorbeeld)

Hoe automatisch het screenen gaat weet ik niet. Wel, dat in het afgelopen jaar die screening alleen al in Nederland 1,5 miljard euro heeft gekost.
Dat is niet ten laste van de aandeelhouders gegaan, noch van het bankpersoneel, noch van de staat, die door de belastingbetaler voorzien wordt.

Ook niet bekostigd uit opgelegde boetes aan witwassers, waar die kosten eigenlijk thuis horen.

Nee, de kosten worden omgeslagen over alle rekeninghouders.
In 2 jaar tijd zijn de kosten voor mijn ING oranje rekening gestegen van 23 euro per jaar naar ruim 60 euro nu.

En als nu gebleken zou zijn dat de witwascontroles enig serieus effect zouden hebben, zou dat de pijn nog wat verzachten. Maar ook dàt is niet het geval.

Onmiddelijk stoppen met die gekte, zou ik zeggen. Laat tenminste de overtreders dan flink hiervoor betalen.

Nederlanders nog verknocht aan cash: een op de vijf betalingen met contant geld​

https://www.nu.nl/economie/6346334/...n-op-de-vijf-betalingen-met-contant-geld.html

"Winkelend publiek betaalt aan de kassa nog altijd graag met cash. In fysieke winkels is vorig jaar 20 procent van alle transacties met contant geld gedaan, meldt Betaalvereniging Nederland.
Uit de cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt verder dat elektronische betalingen in fysieke winkels vrijwel altijd contactloos zijn. Daarbij winnen betalingen met een telefoon of smartwatch terrein. Vorig jaar werd 45 procent van de contactloze transacties op deze manier gedaan, een jaar eerder was dat aandeel nog ongeveer 40 procent."

Terug
Bovenaan