• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Heb ik iets gemist @joepmeloen , welk volkomen idioot plan is dat dan, en van wie?

Vertel mij nu niet, dat ik dan €80 contant in handen krijg als ik voor €100 geld uit een automaat haal? Ik vermoed dan toch ... dat er iemand een vreemde droom heeft gehad, of dat het fake news is...?

zie ook mijn bericht van afgelopen woendag met

‘Contant geld wordt zo minder waard'​

deze link:

Dit is inderdaad een optie om ons de CBDC te laten 'accepteren' :(

Waanzinnig zijn ze geworden. Tenminste, dat zou je denken. Het is natuurlijk idioot om aan eenzelfde valuta (of nu contant of digitaal) twee verschillende waarden toe te kennen. Volgens mij kan dat ook niet zomaar, vanuit de intrinsieke waarde gedachte. Tegenover een Euro staat "iets aan waarde", tenminste het zou wel mooi zijn als dat het geval had geweest😉, zoals vroeger de goudstandaard. Over de waarde van een valuta zou dan worden verklaard dat het veel en weinig waard kan zijn, tegelijkertijd?! Haha, ik voorzie een glanzende toekomst voor BRICS😁

Weet je wat hier wellicht achter zit?
Even een rotschok uitdelen, en iedereen straks blij en opgelucht een digitale munt laten accepteren die 1:1 met contant uitwisselbaar is.

Weg met dat digitale!

Juist dat inwisselbare zou lastig kunnen worden: de centrale bank heeft geen pinautomaten.
En dat je met contant geld méér voor iets zou moeten betalen is makkelijk in te stellen door je, als je met je CBDC betaalt, gewoon een aantal procent korting te geven (dus €100 kopen en €90 afrekenen), of 2 halen 1 betalen, of zoiets.

Juist dat inwisselbare zou lastig kunnen worden: de centrale bank heeft geen pinautomaten.
En dat je met contant geld méér voor iets zou moeten betalen is makkelijk in te stellen door je, als je met je CBDC betaalt, gewoon een aantal procent korting te geven (dus €100 kopen en €90 afrekenen), of 2 halen 1 betalen, of zoiets.

Andere methodes om een duwtje te geven de CBDC te accepteren zijn, behalve (verdere) beperking aan opname van contanten, het in stapjes verhogen van opnamekosten van contant geld. Contante opnames te laten voorafgaan door lastige procedures, zoals nu reeds het geval is bij opname van grotere bedragen, waar aanvrage vooraf vereist wordt en een tijdvertraging ingebouwd is. Natuurlijk allemaal om de rekeninghouder te "beschermen".

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Dat zou dan van de handel uit moeten komen en niet van een centrale bank, lijkt mij

Tja @Mayo het wordt dan vooral een feestje voor de middenstand.
Ik zou dan alleen contant geld accepteren en iets van €80 (investering €20) verkopen voor €100 contant, en dan dat contante geld weer inwisselen voor €125 digitaal. €105 verdiend!😁
Nu redeneer ik hier een beetje met een vork vermoed ik😉, maar het laat wel een beetje zien hoe onzalig die "brainfart" is.
Een waardeverschil dat uitgaat boven nu wellicht de vergoeding voor "geld pinnen", lijkt mij niet houdbaar.

Terug
Bovenaan