Onheilspellende kop van een artikel in de telegraaf.
’Handje contantje’ kost klauwen met geld: cash voor winkelier drie keer zo duur als pinnen
Maar verderop goed nieuws:
"Vanwege Europese regels werkt de Tweede Kamer momenteel aan een wet die het winkels, horeca en andere ’toonbankinstellingen’ verplicht om contant geld aan te nemen."
Het venijn zit 'm echter in de staart:
Het is nog niet bekend welke branches straks in aanmerking komen voor een uitzondering op de acceptatieplicht. „De politiek gaat daarover, maar die laat zich daar niet zo over uit”, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.
Het volledige artikel is gearchiveerd op:
https://archive.ph/ThmTr
Ik zou dan wel eens een plausibele doorrekening willen zien. Misschien wordt daar "met een vork geschreven" omwille van het argument
@preparator ?
"Gemiddeld is een cashtransactie inmiddels ongeveer drie keer zo duur als pinnen. De kosten van het aannemen van een bedrag in baar geld zijn tussen 2017 en 2023 gestegen van 29 cent naar 61 cent, terwijl pinkosten gelijk zijn gebleven op 17 cent per betaling."
Kosten zitten bij de elektronische betaalmethoden vooral in de loonkosten van werknemers die de betalingen afhandelen."
De 17 cent tegenover 61 cent lijken mij toch wel extreem, per transactie?!
Ik vond het wel geinig om het "zomaar even op de achterkant van een sigarendoosje" na te rekenen... Zo lijp ben ik nu eenmaal, kennelijk
. Er zal best wat op af te dingen zijn, maar...
Tja, bij de 60 seconden dat de cassiëre producten over de scanner trekt en in onze richting gooit, komt nog wel 10 seconden voor de pintransactie of wellicht 15 seconden voor het wisselen. Dat is dan 75 seconden tegenover 70 seconden, dus 5 seconden meer tegen het uurloon van een cassiëre. 5/3600*€16,95=€0,0235 aan cassiëre kosten.
Van de €0,61 is dan nog €0,586 te verklaren.
Storten aan de Geldmaat automaat | € 4,77 per storting + 0,26% over het gestorte bedrag |
Stel dat een supermarkt op een enkele kassa doorlopend afrekent, stel €60 per betaling en 3600/75=48 betalingen van €60 = €2880 per uur * 12 uren = €34.560 te storten. Dat is €4,77+€345,60*0,26=€94,63 aan stortingskosten. Dat is €94,63/576 transacties=€0,164 per klant en transactie.
Van de €0,61 is er dan nog €0,421 te verklaren.
"Bij contante betalingen komen daar nog forse kosten bij van de administratie, het afstorten van het geld bij de bank en het in kas hebben van wisselgeld. De snelle stijging over de afgelopen paar jaar is ook te wijten aan het feit dat veel minder cash wordt betaald, zodat dure kassa-apparatuur over veel minder transacties kan worden afgeschreven"
Dat laatste lijkt mij toch tamelijke onzin want de dure kassa-apparatuur heeft men toch nodig en een domme geldlade is niet kostbaar.
Administratiekosten en het in kas hebben van wisselgeld zijn dan nog te verrekenen. Dat zou dan per dag €0,421*576=€242,90 bedragen. Wellicht is er een dure medewerker voor €30 aan het tellen en administreren, veel meer zal het toch niet zijn. Dan blijft er €212,90 over voor het in kas hebben van wisselgeld... En dat lijkt mij toch wel overdreven want wisselgeld wordt uitgegeven maar komt ook binnen.
Aan wisselgeld blijft er wellicht €1000 in kas per dag, en het is dan alleen het renteverlies erover dat er aan kosten ontstaat. Stel 2,25% renteverlies op jaarbasis is 0,0061% per dag. (€1000/100)*0,0061=€0,061 aan renteverlies per dag.
Er blijft dan nog (€212,90/576)-€0,061=€0,363 over van de €0,61 die contant betalen per transactie zou kosten.
Zeer waarschijnlijk is ook het renteverlies over de €34.560 aan dagomzet meegerekend. Bij pinbetalingen kan ik mij voorstellen dat de bedragen binnen enkele seconden op de zakelijke rekening staan en daar dan (stel) met 2,25% rendeert.
Contant geld komt echter geleidelijk over de dag binnen en het renteverlies zal dan wellicht 2/3*€34.560=(€23040/100)*(2,25%/365)=€1,42 per dag bedragen over 576 contante betalingen. Dat is €0,0025 per contante betaling.
Waar hem dan de resterende €0,36 per contante betaling in zit, is even de vraag. Delen we dat door de €0,0235 voor 5 seconden cassiëre tijd, dan is een cassiëre na gedurende 1 minuut te hebben gescand nog eens meer dan anderhalve minuut bezig met het wisselgeld.
Ik vermoed dat het met de berekening van "de kosten voor cash betalen" net zo gaat als met de statistiek: je kunt er alle kanten mee op goochelen
Nu weet ik dat rolletjes gesorteerd wisselgeld ook geld kosten, en dat er vast nog wel ergens een dure cententeller aan een sigaartje lurkt, maar €212,90 per dag aan extra kosten voor contante betalingen, dat lijkt mij toch wel erg vet. Misschien gooit de manager het geld gedurende de thuisreis in zijn Maserati in de stortkluis, en rekent overuren, kilometers en dinerkosten?
Men zal de €0,61 best kunnen onderbouwen denk ik, maar ik vermoed dat er dan wel wat vragen ontstaan die het nu voorgespiegelde kostenverschil in een juister daglicht plaatsen.
In het volgende artikel vind ik wel verdere verklaringen.
https://www.pzc.nl/economie/contant...-geworden-toch-kan-het-bijna-overal~a2993220/
"Zo worden de kosten per contante betaling hoger naarmate er minder met cash betaald wordt. Die kosten zitten hem vooral in het personeel dat extra tijd kwijt is. Immers: bedrijven moeten wél dagelijks de kassa opmaken en wekelijks hun geld storten. Als er minder contant wordt betaald, wordt het dus duurder om die betalingen af te handelen.
Aan contante betalingen kleven nu eenmaal veel vaste kosten, zegt Peters. Denk alleen al aan de kluis en het geldtransport. ,,We werken nu al met slimme kluizen. Dan kan de geldtransporteur op afstand zien hoeveel geld in de kluis zit en komen ze pas bij een bepaald bedrag om het op te halen. Dat scheelt ons weer kosten.”
Wekelijks afstorten en geldtransport, dus.
Even grofweg, gaat het dan om 7*€212,90=€1.490 aan kosten voor afstorten en geldtransport van een dikke €240.000. Ook dat lijkt mij wel erg vet betaald.
Enfin, hoe het ook zij, bij al het gejammer over de hogere kosten voor cash betalingen, zwijgt de ondernemer wel over de grote voordelen die het pinbetalen hem/haar onder de streep al heeft gebracht en bij voortduring brengt. Zijn de meerkosten voor contante betaling daardoor niet al ruimschoots terugverdiend?!
Het is een beetje als het jammeren van een buschauffeur die door chipbetalingen nauwelijks meer kaartjes hoeft te verkopen, maar zich erover beklaagt dat er passagiers instappen.
Contante betaling is immers onlosmakelijk met klanttransacties verbonden, vind ik tenminste. Ook al was het maar omdat ik prepper ben. In nood, werkt een bankbiljet immers nog wel, juist voorafgaand aan plundering