• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goud tikt opnieuw recordprijs aan

phtvs

Sysop
Admin

Goud tikt opnieuw recordprijs aan​

De goudprijs klom in Singapore tot boven de 3500 dollar per troy ounce (31,1 gram). Daarmee zet goud zijn recordopmars voort. Sinds het begin van het jaar is de goudprijs met meer dan 30 procent gestegen. Door het handelsbeleid van Trump en de steeds verder oplopende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China zoeken investeerders naar veilig geachte beleggingen, zoals goud. „De snelle stijging van goud dit jaar toont dat de markten minder vertrouwen hebben in de VS dan ooit tevoren”, zegt Lee Liang Le, marktanalist bij Kallanish Index Services in Singapore.
https://www.ad.nl/economie/goud-tikt-opnieuw-recordprijs-aan~a9cbbd602/

Ook de dollarkoers lijdt onder het conflict. Mede door de zorgen over de Fed daalde de dollar tot het laagste niveau in drie jaar ten opzichte van de euro.

Gaat goed zo met Trump aan de macht.

Laatst bewerkt:

Of voor de rest van de wereld ook goed blijft gaan, nu Trump druk doende is de VS en de dollar naar de ondergang te helpen, vind ik nog een punt van zorg.
In aanmerking nemend dat in de VS een sociopathische en racuneuze narcist aan de macht is aan het laatste eindje van zijn natuurlijke levensduur, met zeggenschap over een arsenaal aan nucleaire wapens dat voldoende is om een groot deel van het aardoppervlak onbewoonbaar te maken, lijkt me de ondergang van Trump in toenemende mate waarschijnlijk en onrustbarend.

Toen Hitler inzag dat hij WW2 zou verliezen, koos hij er voor om zelf uit het leven te stappen. Het ligt meer in de lijn van Trumps psychische gesteldheid, dat hij met een dergelijk inzicht, de rest van de wereld met zijn ondergang probeert mee te nemen. Ik hoop dat men in de VS tijdig een goed beveiligde instelling kunnen vinden, waar hij in bewaring gehouden kan worden. In El Salvador misschien?

Zoniet, is mijn hoop gevestigd dat de paar militairen die het vernietigingscommando moeten uitvoeren, nog niet zodanig gehersenspoeld zijn, dat ze hun verstand erbij zullen houden en weigeren het commando uit te voeren en de startprocedure te saboteren.

Zoals dat ook het geval was met de Russische generaal in de periode van de "koude oorlog", die ten onrechte de signalering kreeg, dat er Amerikaanse nuclaire raketten op Rusland waren afgevuurd. Hij betwijfelde of de signalereing juist was en brak de tegenaanval af. Wat achteraf bezien terecht was. Goed dat het nog achteraf bezien kon worden!

Ondertussen zie ik met genoegen aan, dat mijn gouden muntjes tot op heden de prijsinflatie met gemak verslaan.

Zilver is vooral in China en India zeer gevraagd, terwijl de wereld voorraad al 5 jaar afneemt. De prijsverhouding Goud:Zilver lag vandaag op een historisch hoge 1:105.

De zilverprijs wordt nog altijd hevig omlaag gemanipuleerd via de futures markt, die India en China in staat stelt grote hoeveelheden weg te kopen tegen een relatief lage prijs. India heeft plannen om het stokje van China over te nemen als producent van goedkope zonnepanelen, terwijl China zeker wil stellen, dat ze genoeg zilver in voorraad hebben om daarmee een verbeterd type accu's te produceren, waarvoor meer zilver nodig is dan voor de huidige.

Maar net als met de gemanipuleerde goudprijs (door de FED, via bullion banks en met hulp van de BIS), zal dat gaandeweg moeilijker worden. Het valt daarom te verwachten dat ook voor zilver te eniger tijd een uitbraak van de zilverprijs zal plaatsvinden.
Wie de posts op Youtube van Alisdair Macleod en Andrew Maguire op LFTV (Life From The Vault) volgt, kan daar heel wat inzichten bij opdoen.

Lastig te voorspellen wanneer de uitbraak van de zilverprijs zich zal voordoen, maar beide heren schatten in, dat wanneer de zilverprijs zich boven USD.35,- per ounce weet te handhaven er snelle en fikse stijgingen volgen. Snel, omdat de gekapitaliseerde wereldmarkt voor zilver veel kleiner is dan voor goud.

Zelf denk ik er over om een beetje goud voor zilver in te ruilen, ondanks het wat hogere risico.

Zelf denk ik er over om een beetje goud voor zilver in te ruilen

Moeilijk. We weten in ieder geval zeker dat de goudprijs niet zal dalen voorlopig. Dus als je goud heb voor shtf situaties, dan is verkopen eigenlijk geen optie. maar aan de andere kant, je bent een dief van je eigen portemonnee als je de winst niet pakt.

Zolang je bereid en in staat bent je eventuele verlies te nemen, valt het wel mee.
Goud blijft waarschijnlijk nog wel een poosje stijgen. Of, wat nauwkeriger gesteld: Goud blijft zijn koopkracht minstens wel behouden, terwijl de fiat-valuta verder koopkracht verliest.

Daar staat tegenover dat zilver nog meer stijgingspotentieel heeft dan goud omdat door de marktmanipulatie de stijgingen sterk zijn achtergebleven in vergelijking tot goud. De vraag is dan, hoe lang het duurt voordat manipulatie te kostbaar en te riskant wordt om vol te houden.
Pas dan beleeft zilver zijn "gouden" moment om uiteindelijk te "verzilveren" in goud.

Ook is het nog even spannend hoe lang zilveren nog leverbaar blijven in een krappe markt. En of het bezit en inwisselen van goud van overheidswege niet verboden wordt om kapitaalvlucht tegen te gaan.

Of voor de rest van de wereld ook goed blijft gaan, nu Trump druk doende is de VS en de dollar naar de ondergang te helpen, vind ik nog een punt van zorg.
In aanmerking nemend dat in de VS een sociopathische en racuneuze narcist aan de macht is aan het laatste eindje van zijn natuurlijke levensduur, met zeggenschap over een arsenaal aan nucleaire wapens dat voldoende is om een groot deel van het aardoppervlak onbewoonbaar te maken, lijkt me de ondergang van Trump in toenemende mate waarschijnlijk en onrustbarend.
@PBear , je maakt je overduidelijk zorgen over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, en ik deel dat. Soms is het, alsof vooral ons deel van de wereld, en de USA erbij, politiek volkomen de weg kwijt is geraakt. Zijn ze massaal aan de cocaïne gegaan, of snuiven ze Hollands-zuinig Bison-kit of zo, zou je bijna gaan denken?
Toch moet ik zeggen dat ik Trump's afkeer van oorlogen wel waardeer. Het is een rare snuiter, maar hij probeert te de-eskaleren en daar heb ik de oude Biden-kliek en onze politici nog niet op kunnen betrappen. De afgelopen drie jaren is het ene aaneenschakeling van escalaties geweest, en nu hoor ik in de Duitse politiek al stemmen opgaan om hun kruisvluchtwapen Taurus aan de Oekraïne te geven. Dan is het gewoon een wachten op een inslag in Moskou. Een nucleaire oorlog is nog nooit zo dichtbij geweest denk ik, en Trump is nu juist degene die dat wil afwenden. Von der Leyen, Kala en de rest van de EU top, doen overduidelijk niets liever dan een vrede af te houden en te spelen met nucleair vuur. Wat bezielt die lui? Praten met elkaar en z.s.m. vrede, dat zou het streven moeten zijn.
Toen Hitler inzag dat hij WW2 zou verliezen, koos hij er voor om zelf uit het leven te stappen. Het ligt meer in de lijn van Trumps psychische gesteldheid, dat hij met een dergelijk inzicht, de rest van de wereld met zijn ondergang probeert mee te nemen. Ik hoop dat men in de VS tijdig een goed beveiligde instelling kunnen vinden, waar hij in bewaring gehouden kan worden. In El Salvador misschien?
Wat mij betreft, mogen ze daar ook plaats maken voor nagenoeg alle EU politici. Zet ze allemaal maar op een eiland ergens ver weg.
Zoniet, is mijn hoop gevestigd dat de paar militairen die het vernietigingscommando moeten uitvoeren, nog niet zodanig gehersenspoeld zijn, dat ze hun verstand erbij zullen houden en weigeren het commando uit te voeren en de startprocedure te saboteren.
Nu zie je het toch wel iets te duister @PBear . Ik denk dat er nog genoeg gezond verstand aanwezig is, en vernietigingscommando's zie ik nu ook weer niet.
De ellende zit hem hoofdzakelijk in de politiek (zo rot als een mispel) en in de militaire hogere echelons die er horig aan zijn. Weg ermee, en snel vervangen...
Zoals dat ook het geval was met de Russische generaal in de periode van de "koude oorlog", die ten onrechte de signalering kreeg, dat er Amerikaanse nuclaire raketten op Rusland waren afgevuurd. Hij betwijfelde of de signalereing juist was en brak de tegenaanval af. Wat achteraf bezien terecht was. Goed dat het nog achteraf bezien kon worden!
Het is dat gezonde verstand, dat er vast nog is. Maar, nu de zaken zo gespannen staan, wordt de kans wel groter dat we het sreaks weer van "een Stanislav Petrov" moeten hebben... Het wordt steeds meer "een gokje"...
Ondertussen zie ik met genoegen aan, dat mijn gouden muntjes tot op heden de prijsinflatie met gemak verslaan.
Tja, dat goud stijgt naar eenzame hoogten. Toch kan mij dat nu niet zo erg boeien, te midden van alle andere ellende om ons heen. Vrede in plaats van wapengekletter, daar hebben wij meer aan dan al dat goud en zilver.

@PBear , je maakt je overduidelijk zorgen over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, en ik deel dat. Soms is het, alsof vooral ons deel van de wereld, en de USA erbij, politiek volkomen de weg kwijt is geraakt. Zijn ze massaal aan de cocaïne gegaan, of snuiven ze Hollands-zuinig Bison-kit of zo, zou je bijna gaan denken?
Toch moet ik zeggen dat ik Trump's afkeer van oorlogen wel waardeer. Het is een rare snuiter, maar hij probeert te de-eskaleren en daar heb ik de oude Biden-kliek en onze politici nog niet op kunnen betrappen. De afgelopen drie jaren is het ene aaneenschakeling van escalaties geweest, en nu hoor ik in de Duitse politiek al stemmen opgaan om hun kruisvluchtwapen Taurus aan de Oekraïne te geven. Dan is het gewoon een wachten op een inslag in Moskou. Een nucleaire oorlog is nog nooit zo dichtbij geweest denk ik, en Trump is nu juist degene die dat wil afwenden. Von der Leyen, Kala en de rest van de EU top, doen overduidelijk niets liever dan een vrede af te houden en te spelen met nucleair vuur. Wat bezielt die lui? Praten met elkaar en z.s.m. vrede, dat zou het streven moeten zijn.

Wat mij betreft, mogen ze daar ook plaats maken voor nagenoeg alle EU politici. Zet ze allemaal maar op een eiland ergens ver weg.

Nu zie je het toch wel iets te duister @PBear . Ik denk dat er nog genoeg gezond verstand aanwezig is, en vernietigingscommando's zie ik nu ook weer niet.
De ellende zit hem hoofdzakelijk in de politiek (zo rot als een mispel) en in de militaire hogere echelons die er horig aan zijn. Weg ermee, en snel vervangen...

Het is dat gezonde verstand, dat er vast nog is. Maar, nu de zaken zo gespannen staan, wordt de kans wel groter dat we het sreaks weer van "een Stanislav Petrov" moeten hebben... Het wordt steeds meer "een gokje"...

Tja, dat goud stijgt naar eenzame hoogten. Toch kan mij dat nu niet zo erg boeien, te midden van alle andere ellende om ons heen. Vrede in plaats van wapengekletter, daar hebben wij meer aan dan al dat goud en zilver.

Al verwacht ik dat vrede een negatieve invloed zou hebben op de goudprijs, toch geef ik daar de voorkeur aan boven mijn ongerealiseerde winst op mijn oude metalen.

Ik kan in zoverre meegaan met de denkbeelden van Trump, dat het om de VS te redden van de ondergang, het nodig is om de overheids- en civiele uitgaven in lijn te brengen met de inkomsten, drastische en impopulaire maatregelen nodig zijn.

De VS leeft al decennialang boven zijn stand, vooral gefinancierd door China en Japan, voorheen de grootste opkopers van VS staatsschulden (treasuries). Die hebben het schatkistpapier in afgelopen jaren deels ingeruild voor bezittingen in de VS: land en bedrijven in de VS, vermoedelijk omdat ze inzagen dat terugbetaling van de VS staatsschuld onwaarschijnlijker werd.

De drastische aanpak van Trump c.s. lijkt gericht om de overheidsuitgaven terug te dringen (al lukt dat tot op heden niet) en zal het voor de inwoners noodzakelijk maken de buikriem aan te halen, zo strak, dat het voor de meesten pijn zal gaan doen, daar de meesten niet gewend zijn op het niveau van ontbering in een "derde wereld land" te leven.

Ik denk dat de toenadering met Rusland meer te maken heeft met het terugdringen van de defensieuitgaven - geen steun aan Oekraïne en NATO, daarbij de wapenindusrie in VS sparen door de EU te motiveren te investeren in bewapening - dan met de intentie vrede te brengen.

Het is jammer dat de meeste leiders in de EU dat niet doorzien, gefocused als ze zijn op de oude Biden-doctrine dat Rusland verslagen moet worden en de EU moet worden uitgebreid met het meest corrupte land op het Europese continent.

Ik denk dat de EU de Russische dreiging schromelijk overschat. Niet alleen omdat Poetin er ook na 3 jaar oorlog er niet in is geslaagd Oekraïne in te nemen ten laste van de Russische economie en bevolking, maar ook omdat de omvang van de Russische economie het niet toelaat een oorlog met de EU te bekostigen.

Verdere steun aan Oekraïne zal de positie van de EU alleen maar verzwakken, met verplaatsing van industrie van EU naar VS als gevolg. De EU zou het meedt gebaat zijn met herstel van economische betrekkingen met Rusland voor goedkopere energieleveranties, waar nu vnl de VS van profiteert met energie export naar de EU tegen een veelvoud van de prijs. Kortom: de EU is bezig zich op te offeren voor het financiele wanbeleid van de VS.

Maar.... tot zolang dit voortduurt, is fysiek edelmetaal in eigen bezit een aardige verzekering om niet tesamen met de VS en EU financiëel ten onder te gaan.

Want ik denk dat Trumps aanpak "too little to late" is om het economische tij in de VS te keren. Het helpt ook niet echt om zijn "billionaire vriendjes" die hem in het presidentiële zadel geholpen hebben, uit de wind worden houden met "tax breaks". Vermogensoverdracht van dat selekte clubje naar het lijdende deel van de bevolking lijkt me noodzakelijk om burgeroorlog aldaar te voorkomen.

Terug
Bovenaan