• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goudprijs in euro naar recordhoogte door Russische inval Oekraïne

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het persoonlijk als een lange termijn investering. Net als aandelen en crypto eigenlijk. Kopen en jarenlang vasthouden in de hoop dat het steeds meer waard wordt. Crypto kan of heel hard stijgen of compleet in elkaar storten, zodoende heb ik daar dan ook weinig in geïnvesteerd. Aandelen kun je over de jaren heen heel veel geld mee verdienen, maar dan moet je wel echt hele goede markt en beurs kennis hebben. Bij goud en palladium heb je de zekerheid dat dit na verloop van tijd alleen maar meer kan worden. De komende 20 tot 30 jaar die ik mezelf mijn goud dan ook niet verkopen. Zelfs niet om de investering eruit te halen. Dat is nu nog een minimale investering. Mocht die groter worden zou ik mogelijk wel overwegen om op een gegeven moment te verkopen om de investering eruit te halen. Hangt er ook een beetje vanaf of je het geld op dat moment nodig hebt of niet. Maar in principe pas ik hierbij de HODL methode toe.

Ik moet bekennen dat ik onlangs, toen de goudprijs zo'n enorme piek maakte, wel overwogen heb wat goud te verkopen.
Had per ounce toch zo'n 700 euri's 'winst' opgeleverd :)
Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het geld nu niet nodig heb.

Wanneer / in welke situatie plannen jullie om over te gaan tot (gedeeltelijke) verkoop?
Pensioenaanvulling, enkel als ik met een deelTJE een huisje met land kan kopen zou ik eerder verkopen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
€ 56.500 /kg goud (in 2022)... 😛😛
Kon ik dat nog maar kopen voor die prijs vandaag de dag!

Bekijk bijlage 26902

Het lijkt me zeer waarschijlijk, dat je dat volgend jaar kan zeggen over de goudprijs van vandaag.

Wat je voor een bepaald gewicht in goud kan kopen, blijft redelijk constant.
Maar om dat goud aan te kopen met fiat valuta, moet je daarvan steeds meer neertellen.

Goud wordt niet duurder, maar de koopkracht van alle fiat valuta (muntgeld, briefgeld en bankregoeden) neemt steeds verder af.

Het lijkt me zeer waarschijlijk, dat je dat volgend jaar kan zeggen over de goudprijs van vandaag.

Wat je voor een bepaald gewicht in goud kan kopen, blijft redelijk constant.
Maar om dat goud aan te kopen met fiat valuta, moet je daarvan steeds meer neertellen.

Goud wordt niet duurder, maar de koopkracht van alle fiat valuta (muntgeld, briefgeld en bankregoeden) neemt steeds verder af.

klopt helemaal! Ik probeer dan ook zo vaak mogelijk iets te kopen :)👍

• Geweldig
Waarderingen: JJ&A
toen ik in 2021 voor het eerst goud kocht kreeg ik slaande ruzie met mijn vriendin.
trots kwam ik s'morgens met mijn goud om haar te verassen.
haar reactie was iets in de trent van : hoe kan je dat nou doen dat is zonde we kunnen het geld wel beter besteden enzovoort enzoverder.

inmiddels begrijpt ze het :lol: :lol:

toen ik in 2021 voor het eerst goud kocht kreeg ik slaande ruzie met mijn vriendin.
haar reactie was iets in de trent van : hoe kan je dat nou doen dat is zonde we kunnen het geld wel beter besteden enzovoort enzoverder.

Grappig, dat had ik dus met Ethereum: redelijk wat verbouwingen kunnen doen, zonder dat t me geld kostte.

Hopelijk komt zilver ook goed mee met de ratio.

Vandaag 3 oktober 2024, de marktprijs voor goud 2.400 euro per troy ounce.
In de detailhandel een prijsopslag van minimaal 30 euro...
Wow, een paar jaren geleden dacht ik, ach, ik koop zo'n ding. Ik betaalde toen € 1.140. Ik moet het toch eens gaan opmeten. Gezien de huidige prijs, moet het nu toch wel tweemaal zo dik zijn, dat miezerige plaatje goud!

Ik hoop dat je het nog steeds hebt!!
(zowel het goud als de vriendin :))

Vandaag 3 oktober 2024, de marktprijs voor goud 2.400 euro per troy ounce.
In de detailhandel een prijsopslag van minimaal 30 euro...

€2404 op dit moment... :shocked:
Premie is afhankelijk van wat je koopt en waar je koopt en kan al vanaf 15 euro (plus 15 euro verzendkosten)

kruger.jpg

Maar dan nog... wát een geld!!

Kopen jullie nog nu het zo hoog staat?
Ik twijfel enorm...
Hoop en wacht ik op een dip of komt die niet en kan ik mezelf dan wel voor mn kop slaan dat ik t niet voor deze prijs gekocht heb?
Er gebeurd op t moment zóveel in de wereld wat de goudprijs beinvloed en het kan alle kanten op gaan :confused:

Premie is afhankelijk van wat je koopt en waar je koopt en kan al vanaf 15 euro (plus 15 euro verzendkosten)

Bekijk bijlage 26944

Ik twijfel enorm...
Hoop en wacht ik op een dip of komt die niet en kan ik mezelf dan wel voor mn kop slaan dat ik t niet voor deze prijs gekocht heb?
Er gebeurd op t moment zóveel in de wereld wat de goudprijs beinvloed en het kan alle kanten op gaan :confused:
@Mayo , het is natuurlijk wel zaak om op de aanbiedingen te letten😉
Screenshot_20241003-192326.png
Naarmate de waarde van goud verder oploopt, wordt het ook belangrijker om vervalsingen te kunnen herkennen...

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 26944

Ik twijfel enorm...

De laatste die ik kocht kostte 2220 euro.
Op het moment kan ik er geen bijkopen, maar niet omdat ik het riskant vind.
Ik verwacht dat de goudprijs voorlopig nog zal blijven stijgen omdat Centale Banken nog volop goud inslaan om zich in te dekken tegen de ontwaarding van de US dollar. De FED heeft geen andere keuze meer dan de geldpers verder aan te zwengelen. Ze moeten de rente wel verlagen omdat de huidige rentelasten van de VS overheid al groter zijn dan de defensie uitgaven van ruim 800 miljard.
Wie VS schuldpapier aankoopt, doet dat met verlies, omdat de huidige inflatie reeds meer kost dan de rentevergoeding.
Dus kan alleen de FED door geldverruiming de overheid nog financieren. Maar die geldverruiming zorgt voor verdere ontwaarding van de dollar. Deze trend is niet meer te stoppen.

Hooguit zou de FED de goudvoorraad kunnen herwaarderen om de staatsschulden af te lossen. Maar dan moet de goudprijs stijgen naar zo'n 15.000 tot 50.000 dollar per troy ounce.
Nog afgezien van de vraag of de VS zijn goudvoorraad nog in bezit heeft en niet reeds beleend, zouden China en Rusland met hun grotere goudvoorraad zich daarbij in de handen wrijven. (En ikzelf plots tot de vermogende burgers behoren met mijn inkomen beneden de armoedegrens).

Het is omdat ik er het geld niet voor beschikbaar heb en mocht ik dat wel hebben, de leveringskosten naar de Filipijnen erg hoog zijn, en er aanzienlijk risico is dat de Filipijnse douane het inpikt. Anders zou ik met de huidige goudprijs beslist nog wat bij kopen...

Bij wijze van test had ik een nep-exemplaar in mijn koffer gestopt. Die was daar wel uit verdwenen toen ik op de plaats van bestemming was. Wellicht bij de bagage afhandeling in de Filipijnen.

Ik had een ècht exemplaar in mijn portefeuille meegenomen tussen andere munten en daar geen enkel probleem mee ondervonden bij de invoerscan.
Uit voorzorg had het aankoopbewijs meegenomen om te voorkomen dat het bij ontdekking onder het mom van anti witwas operatie geconfiskeerd zou worden. De Filipijnen hebben een nogal strikt invoerbeleid met stevige invoerbelasting.

Eerder had ik in Duitsland zilveren munten besteld vanuit Polen. Die lading is onderweg in Polen verdwenen, ergens tussen Poznan en Jelenia Góra, zoals uit de trackinggegevens bleek.
Gelukkig was de zending verzekerd. Maar de vervangende zending heb ik voorzichtigheidshalve maar op mijn Duitse adres laten bezorgen, toen ik daar verbleef.

Laatst bewerkt:
Eerder had ik in Duitsland zilveren munten besteld vanuit Polen. Die lading is onderweg in Polen verdwenen, ergens tussen Poznan en Jelenia Góra, zoals uit de trackinggegevens bleek.
Gelukkig was de zending verzekerd. Maar de vervangende zending heb ik voorzichtigheidshalve maar op mijn Duitse adres laten bezorgen, toen ik daar verbleef.
Tja, ik denk dat ik weet wie er verzond. Die handelaar schrijft wel iets willekeurig onbenulligs als "Bürobedarf Meyer" in het verzendadres, maar dat pakketje draagt evengoed zijn echte postadres. En Polen zijn kennelijk ook niet van gisteren.😉

Trouwens, ik kreeg een jaar geleden een paar replica munten met een zending zilveren munten mee. Kennelijk controleert zo'n handelaar ook niet zo goed, of is gewoon blij om zo van zijn rotzooi af te komen.
Als je goed kijkt, dan zie je het vignetje "copy" duidelijk op de borst van de adelaar staan. 0,001% zilver in plaats van 62,5% Die munten zijn verder wel weer zo perfect dat ze in een hoopje echte niet opvallen.
Vertrouwen is goed maar controle is beter... Ik kreeg uiteraard excuses en vervangende munten😉
IMG_20231006_081854.jpg

Goudprijs schiet naar record: ’Absurd wat nu gebeurt’​

De goudprijs heeft vrijdag een nieuw record in euro’s bereikt bij €83.397 per kilo. Beleggers maken zich volgens experts zorgen over de Europese groeivertraging, de hernieuwde Russische dreiging en de inflatie.
https://www.telegraaf.nl/financieel/246133298/goudprijs-schiet-naar-record-absurd-wat-nu-gebeurt

Goud en Bitcoin stijgen naar record hoogte. Verstandige mensen stellen hun centen veilig. Nadeel van zoveel vraag is natuurlijk dat de prijzen fors stijgen.

Terug
Bovenaan