• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

HAM apparatuur

Laatst bewerkt:
kan je ons van goede advies dienen???

Ik zou gewoon die Baofeng kopen als je er verstandig mee omgaat.

Ik heb er zelf ook een paar liggen :fluit: (Baofeng GT3 MKII) Die liggen hier voor een eventuele shtf

gt3mk2.jpg


Tip: koop er een betere antenne bij, de originele is minder van kwaliteit. Je bereik wordt er een stuk groter mee en een voordeel is dat je het ding wat makkelijker wegstopt in je jaszak doordat de antenne een stuk kleiner en minder kwetsbaar is.

Diamond SRH805S.jpg

https://www.truckerswereld.nl/diamond-srh805s-antenne/

Zijn ook imitaties van te koop die een stuk goedkoper zijn maar ook mindere kwaliteit.

Daarnaast is het handig om een oortje erbij te kopen zodat anderen niet kunnen meeluisteren en eventueel een externe microfoon zodat je de porto in je zak kunt laten zitten. Ik heb er ook een laadkabel met sigarettenplug aansluiting voor opladen in de auto erbij en uiteraard een programmeerkabel. Een hoesje is ook aan te raden, zodat de porto droog en schoon blijft. Ik heb er ook extra accu's bij gekocht.
 
Dat is dan wel een specifieke portofoon. Ik bedoel de CE-gemarkeerde (ook Chinese) portofoons, en die zijn er m.i. wel.
Baofeng heeft uiteraard geen CE keurmerk. Sowieso is alles wat geen CE keurmerk heeft in de EU verboden
Het is eigenlijk geen keurmerk, maar een markering gebaseerd op een fabrikanten-eigenverklaring. Afhankelijk van de productsoort kunnen er specifieke eisen gelden is conformiteitsonderzoek/testen nodig, en dat is voor zendapparatuur het geval.
Het ziet er naar uit, dat het bijgaande dus "niet helemaal de lading dekte".😉
https://www.walkietalkie.nl/data/upload/files/uv-5r-vvo.pdf
 
Voorzichtig zijn is duidelijk. En dat zal ik eerbiedigen.
Maar waar het mij om gaat is dat ik een werkende situatie heb i.g.v. SHTF. Dat moet ik natuurlijk niet uit gaan zoeken als de pleuris uit breekt.
Dus ik wil weten hoe e.e.a. moet gaan werken zodat ik het NU op kan zetten.
Heeft iemand een goede link naar een repeater uitleg?

2e vraag. Als vandaag de pleuris uit breekt welke frequenties gebruik ik dan? Het lijkt er op dat we vol goede bedoelingen zijn maar dat we eerst een afspraken netwerk op moeten zetten. Stukje organisatie, zeg maar. Of is er al zoiets?
 
Laatst bewerkt:
Beste @phtvs

Je bent dus zoals we weten zendamateur, hoe heeft het je leven verrijkt, wat kan je er allemaal over vertellen.
 
Ik zou gewoon die Baofeng kopen als je er verstandig mee omgaat.

Ik heb er zelf ook een paar liggen :fluit: (Baofeng GT3 MKII) Die liggen hier voor een eventuele shtf
@phtvs , twee zielen en bijna dezelfde gedachte. Of tenminste nagenoeg dezelfde, indertijd👍 Ik heb GT-3TP's en die zijn m.i. ook prima.
Ik heb er ook extra accu's bij gekocht.
Hmmm, ik niet, maar ik moet nog een projectje afmaken. Met behulp van de broekclip is er eenvoudig een batterijhouder op de accu te klemmen, met daarin twee 18650's in serie bijvoorbeeld (7,4-8,4V), en contactpunten die de contacten van de accu raken. Vooral voor wie er sowieso een 18650 maniak is, is dat geen slechte oplossing want losse batterijen genoeg.

Wat ik iedere Bamiportaan kan aanraden is, om m.b.v. een stukje papier of plastic de accu-contacten af te dekken (in opslag) zodat de accu niet kan leeglopen bij onverhoopt inschakelen.
 
@phtvs ,
Wat ik iedere Bamiportaan kan aanraden is, om m.b.v. een stukje papier of plastic de accu-contacten af te dekken (in opslag) zodat de accu niet kan leeglopen bij onverhoopt inschakelen.
Dank je wel @RockyFlats

Wij hebben tijdje geleden twee krachtige LEDzaklampen gekocht bij de Lidl supermarkt.

Het eerste lampje heeft een heel klein aan/uitknopje aan de achter kant, die is een keer ingeschakeld tijdens het gebuik van de vest, het zat gewikeld in ***twee zakjes haha dus een echte zaklamp*** de lamp zat tussen de andere spulletjes in die ik altijd bij mij heb, de lamp was ontzettend heet geworden, had ik de vest ook nog op het bed gelegt met een jas er op dan was er misschien wel brand ontstaan, zins dat momend heb ik er altijd een prop achter zodat de kans klein is dat het knopje word ingedrukt.

De accu-contacten af te dekken.
Kan dus van levens belang zijn, dankje wel dat je dit hebt geschreven, ik houd er in de toekomst rekening mee.
 
@maupspam
Een repeater zet jouw signaal door, dat zal je duidelijk zijn. Echter zonder dat je weet wie je waar wilt gaan bereiken, en vice versa, is het onmogelijk iets voor te stellen.
Alles is in principe mogelijk maar is het ook gewenst?

Het hele vakgebied dat een zendamateur kan bestrijken is dusdanig breed en diep dat het helemaal van de eigen interesse afhangt welke richting(en) je op wenst te gaan.

Heb je daar al een idee over gevormd?
 
Laatst bewerkt:
@maupspam
Een repeater zet jouw signaal door, dat zal je duidelijk zijn. Echter zonder dat je weet wie je waar wilt gaan bereiken, en vice versa, is het onmogelijk iets voor te stellen.
Alles is in principe mogelijk maar is het ook gewenst?

Het hele vakgebied dat een zendamateur kan bestrijken is dusdanig breed en diep dat het helemaal van de eigen interesse afhangt welke richting(en) je op wenst te gaan.

Heb je daar al een idee over gevormd?

Eigenlijk is dat dus wat ik nu aan het doen ben. Zendamateur is maar een klein deel. Maar ik wil de techniek in orde hebben i.g.v. SHTF. Maar wie wil ik dan bereiken. Geen idee nog. En ik heb het idee dat niemand dat hier weet.
In de idiale situatie is alles geregeld en gaan we gewoon door alsof er niets aan de hand is.
Misschien een idee om daar over na te denken?
 
Mijn idee hierover is te communiceren op landelijk niveau. In geval bruggen en wegen niet begaanbaar zijn.
Berichten uitwisselen om familie en vrienden te informeren. In spraak en ook data.

Geen grote afstanden dus. Maar daar door niet minder uitdagend

Portofoon frequenties zijn enkel interessant voor lokale contacten. En contact te zoeken naar gelijkgestemden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kon niet alles volgen, maar dingen moesten in PB?

[mod]video verwijderd[/mod]

Mijn internetverbinding is alhier nogal traag en onbetrouwbaar. Ik heb je video slechts voor de helft bekeken, maar in die helft kon ik niets ontdekken dat iets aan dit topic toevoegt.
Graag alleen relevante video's in je posts op dit forum! (En wat mij betreft, geen video's als je ook met tekst je punt duidelijk kan maken.)
 
@RockyFlat, je had het ergens (kan ik niet meer vinden) over een lijst waar de ledenin opgenomen worden met (globale) locatie. Is die openbaar en zo ja waar kan ik die vinden?
 
De UV-13 gaat terug naar AliExpress en ik heb een ander model gekozen die door Chirp ondersteund wordt. De UV-S9 plus V2.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Ik heb gekeken op de locatie lijst. We zitten wat uit elkaar en zijn (nog) met weinig om een Meshtastic netwerk op te zetten. Of (PMR) contact te kunnen hebben.
 
Ik zou gewoon die Baofeng kopen als je er verstandig mee omgaat.

Ik heb er zelf ook een paar liggen :fluit: (Baofeng GT3 MKII) Die liggen hier voor een eventuele shtf

Bekijk bijlage 25311


Tip: koop er een betere antenne bij, de originele is minder van kwaliteit. Je bereik wordt er een stuk groter mee en een voordeel is dat je het ding wat makkelijker wegstopt in je jaszak doordat de antenne een stuk kleiner en minder kwetsbaar is.

Bekijk bijlage 25312

https://www.truckerswereld.nl/diamond-srh805s-antenne/

Zijn ook imitaties van te koop die een stuk goedkoper zijn maar ook mindere kwaliteit.

Daarnaast is het handig om een oortje erbij te kopen zodat anderen niet kunnen meeluisteren en eventueel een externe microfoon zodat je de porto in je zak kunt laten zitten. Ik heb er ook een laadkabel met sigarettenplug aansluiting voor opladen in de auto erbij en uiteraard een programmeerkabel. Een hoesje is ook aan te raden, zodat de porto droog en schoon blijft. Ik heb er ook extra accu's bij gekocht.

Is deze goed voor elke porto? Of heeft elke porto een eigen "beter" type antenne?
 
De antenne bedoel je?

Die is geschikt voor VHF/UHF en frequenties tussen 136-174 MHz en 400-480MHz
Dat zal voor de meeste gangbare porto's geschikt moeten zijn. Maar controleer dat even bij de specificaties van de porto.
 
Terug
Bovenaan