Wel, ik heb wel zin om een samenvatting te maken over waar ik nu sta tov het nCoV.
1) Er wordt gezegd dat het virus heel besmettelijk is, maar inmiddels is de besmettelijkheid (RO) toch iets naar beneden bijgesteld van de oorspronkelijke schatting <= 5 naar ongeveer 2.6 (Dit is het nummer dat aangeeft hoeveel andere mensen aangestoken worden door 1 drager) 2.6 is nog steeds hoog, ter vergelijking griep zit vaak tussen 0.9 en 2.2
2) Ik zie heel weinig berichten over secundaire besmettingen. Bijna alle besmettingen zijn mensen die in Wuhan zijn geweest. Pas wanneer er sprake is van nieuwe besmettingen (>100) van mensen die niet in Wuhan zijn geweest is het tijd voor "paniek". Gezien de incubatietijd (4-14 dagen) zouden secundaire besmettingen deze week moet optreden. Ik zie de komende week dan ook als make or break.
3) Inmiddels weten we iets meer over de kwetsbaarheid van verschillende bevolkingsgroepen, het lijkt er op dat de meeste slachtoffers 60+ zijn. Maar er zijn slachtoffers in alle leeftijd categorieën.
4) Het sterfte percentage wordt op 3% geschat, maar dit cijfer is -imo- zeer onbetrouwbaar. Zelf schat ik het op tussen de 5 - 15% wanneer de ziekenhuizen overbelast zijn.
5) Ik vind het opmerkelijk dat overheden vluchten van/naar risico gebieden nog niet stop gezet hebben. Terwijl men in china zelf wel degelijk de mobiliteit van mensen probeert te beperken. Ook zijn er landen die hun burgers uit risico gebieden evacueren.
6) Wanneer het virus hier ook optreed dan verwacht ik het volgende:
a) Platleggen van openbaar vervoer en (leger/politie) blokkades op belangrijke verkeerspunten.
b) Mogelijk restrictie op "hamsteren".
c) Geen onderbreking van gas, elektra, water.
d) Niet iedereen zal ziek worden, de epidemische grens ligt bij ongeveer 60 ziektes per 100.000 inwoners. In de als hevig omschreven griepepidemie van 2017-2018 werden in totaal ongeveer 900.000 nederlanders ziek en stierven er ca 9500 meer dan normaal (ongeveer 1% vooral ouderen van 75+).
7) In china is de grootste leeftijdsgroep 60-70 jaar (!) in nederland 45-60. Het sterfte percentage zal in NL dan ook lager zijn dan in china, zelfs met mijn bovenstaande schatting van het sterftecijfer in china kom ik voor NL niet hoger dan 2-5%.
8) Als we aannemen dat aan nCoV twee keer zoveel mensen ziek zullen worden, dan schat -worst case- het aantal mogelijke doden in NL bij een epidemie op: 5% van 2 miljoen = 100.000 en vooral > 60 jaar. Voor een willekeurige nederlander rond ik dat even af op ca 0,5%, wanneer we opsplitsen voor leeftijd, 5-10% voor 60+, en <0,05% voor onder de 60.
9) Dat is een hoop, maar geen ultimatieve ramp. Hier zullen we goed doorheenkomen ook in mijn bovenstaand worst case scenario.
10) Wat te doen?
a) zorg voor cash op hand, kunnen betalen is altijd nodig. Gezien mijn worst case scenario zal geld gewoon zijn waarde behouden.
b) zorg voor extra voedsel zodat je een paar dagen/weken niet naar de winkel hoeft (of wanneer je ziek wordt en niet kunt gaan)
c) al naar eigen goesting, wat extra vitamines inslaan (en gebruiken)
d) vooral veel handen wassen!
e) geen openbaar vervoer gebruiken
f) bezoek aan openbare gelegenheden uitstellen
11) Lange termijn
Dit lijkt misschien wat cru, maar er zitten lange termijn gevolgen aan het worst case scenario: wanneer veel ouderen (boomers) sterven dan verandert dit de NL economie op een aantal manieren. Bv de pensioen fondsen zullen dit merken, zorginstellingen, maar ook huiszoekenden.