• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Langzaam maar zeker gaat de deur dicht . . . .

Komen er nu speciale eet en drinkversies van die maskers ?
Kroeg mag open blijven maar iedereen moet wel masker op. Ik zou als kroegbaas mijn toko een (besloten) club noemen en geen openbare gelegenheid.

Het advies, nog geen plicht, geldt alleen in binnenruimtes als het gemeentehuizen, winkels e.d. niet op straat en in de buitenlucht.

Idd benieuwd hoe dat in cafés zal gaan @petroman, dat is toch geen doen, steeds kapje op, kapje af bij elke slok bier. Zonder een guitig vertrokken smoel te kunnen zien, zullen sommige grapjes ook minder goed vallen. :lol:

Misschien volgens de redenatie dat men zit met 1,5 meter tussenruimte(tenzij gezin). In een café loopt de boel sowieso snel door elkaar, effe babbelen met die kennis en door naar de volgende, helemaal met een slok op.

Maar het doel is ook nooit om besmettingen 100% te voorkomen, hoewel de meeste mensen zo wel redeneren als ze kritiek hebben op maatregelen. Het doel is alleen de kans te verkleinen.

Net als met die mondkapjes. Stel die zouden de kans met 20% doen afnemen over de hele linie, dan schiet dat toch lekker op. Als samen met de andere maatregelen de kans 40% afneemt, zitten we op de beoogde R=0,9

Als ik het voor het zeggen had stuurde ik liever de R naar 0,5. Dat eenmaal bereikt gaat het aantal besmettingen exponentieel omlaag en ben je heel snel op een niveau waarbij het testen en opsporen van contacten wel goed kan worden uitgevoerd, om zo lokale uitbraakjes de kop in drukken. Daarvoor moet je wel echt terug naar bv. 50 besmettingen per dag.

Het 0,9 scenario gaat uit van en en en. Dus 1,5m en een mondkapje en op tijd naar huis en thuis werken en..
dat zitten dan het mondkapje vervangt is erg vreemd want in bv een stadion zit men het grootste deel van de tijd.

Zojuist bereikte mij het bericht dat het RED-team, de tegenhanger van het OMT en steeds grotere invloed op het beleid (mondkapjes komen bijvoorbeeld ook uit hun koker), een lobby is gestart om de scholen na de herfstvakantie 3 weken dicht te houden en een avondklok in te stellen. Als dat niet genoeg zoden aan de dijk zet willen ze een 6 weken durende lockdown naar het model uit Spanje en dat moet dan door het leger gehandhaafd worden.

Het RED team is een clubje bestaande uit een aantal virologen, een econoom, een oud-hoofdinspecteur en nog wat figuren. Sinds het begin van de crisis komen ze te pas en te onpas met (on)gevraagd advies en tegengas tegen het OMT. Sinds kost zijn ze ook adviseur van Halsema en een aantal oppositiepartijen, waaronder de PVDA, en mogen ze geregeld aanschuiven bij talkshows op radio en TV.

Gewoon 3 weken Schengen akkoord opschorten, en Covid 19 is geschiedenis.
Geen verre verplaatsingen, geen hotel, appartement en jeugd (herberg)vakanties
Al diegene die nu ziek zijn, hebben geïmporteerd Covid, en dus tegen herfstvakantie gaat het weer beter.
En elke "maar ik krijg het niet" gaat dus dan op vakantie zodat het virus weer kan toeslaan.
En dan heb ik het over vakanties naar Frankrijk, Spanje, Italië en o ja, Tirol is ook alweer volgeboekt.
De toeristenvakanties zijn de hemel voor Covid 19.
In tent, caravan, en mobilhome, zijn bijna geen besmettingen geweest.
Men verwacht verantwoordelijkheid van de bevolking, maar de afgelopen duizenden jaren,
hebben een aantal mensen steeds opnieuw bewezen dat ze dat niet hebben, en/of schijt hebben aan iedereen.
Ik kom alleen in de supermarkt als ik moet, bezoek ziekenhuis voor eigen genezing, en kom verder nergens.
Ja ik zou ook graag eens gewoon gaan winkelen, maar het is niet veilig, dus gebeurd het niet.
Duurt dit 2 jaar dan is het maar zo, sterft er iemand in mijn omgeving, omdat ik vind dat ik de teugels mag laten vieren.
Dan voelt dat als schuldig verzuim.
En blijkbaar heb ik mijn kinderen goed mee opgevoed, want ze denken hetzelfde.
En ja ze plagen me er ook nog mee dat ik echt oud ben, omdat ze niet langs kunnen komen.

Bijna een half jaar na de infectie heeft meer dan de helft (55 procent) van 1005 coronapatiënten nog steeds 6 of meer klachten. 9 op de 10 (91 procent) geeft aan nog last te hebben van meer dan één symptoom. Nog geen 5 procent is inmiddels geheel klachtenvrij. Dat blijkt uit onderzoek van Longfonds, kennis- en behandelcentrum Ciro en de Universiteiten Maastricht en Hasselt. “Een zorgwekkend beeld. Eens te meer wordt duidelijk hoe groot de gezondheidsgevolgen zijn van dit virus”,
https://coronalongplein.nl/nieuws/longfonds-zorgwekkend-beeld-langere-termijngevolgen-corona

@Stuudje, ik sta ook te kijken van die berichten, en vind het een reden temeer om het Coronavirus serieus te nemen. Je zult er maar door op de IC terecht komen, en ernstig ziek worden, of minder erg maar er wel iets blijvends aan overhouden.

Nu moet ik denken aan een jonge knul van zo'n 17 jaar die laatst positief getest werd, maar op hetzelfde moment ook van de GGD te horen kreeg gewoon naar buiten te mogen en met zijn club te mogen sporten. Er bleek, dat de jongen die drie dagen tevoren nog symptomen vertoonde (snotteren), zo'n kleine twee weken tevoren moet zijn besmet. Op het moment van testen was hij echter vrij van acute klachten (geen snotteren meer), en mocht dus weer de straat op. Door de GGD is er echter geen enkele aktie ondernomen om de clubgenoten te informeren, terwijl die zo'n week tevoren contact hebben gehad met de toen infecteuze jongen. Hoezo contactonderzoek??? Tja, is het dan een wonder dat we op die manier wel "Coronavirus-kampioen" moeten gaan worden. Op dit moment hebben wij zo'n vijfmaal meer gemelde besmettingen (per 100.000 personen) dan in Duitsland. Zie, waarin ons kleine landje groots kan zijn... Waar zijn we mee bezig? https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...nd~b87dc6bd/?referrer=https://www.google.com/
upload_2020-10-3_22-24-6.png

Ik haalde in dit verband de jongen even aan, omdat ik van hem begreep dat hij geen zware klachten heeft gehad. Wel heeft hij nog last van reuk- en smaakverlies. Nu schijnt dat in de meeste gevallen wel weer goed te komen, maar stel je zoiets relatief banaals eens voor als een blijvende kwaal... Nooit meer iets ruiken of proeven... En dan valt het nog mee, want tussen zes plankjes terecht komen kan ook.

Ik ben relatief nuchter, maar heb mij voorgenomen om ook in winkels e.d. een mondkapje te gaan dragen. Ik heb het vandaag voor het eerst langduriger op gehad in een winkel (zo'n 2 uren) en dat viel best mee, zo'n filterend mondkapje met uitblaasventiel.
Verder is het natuurlijk wel een "even afkloppen", want een beetje geluk moeten we ook hebben, om niet geinfecteerd te raken. Achterin mijn tuin hoor ik nu wat gelach (en, hmmmm, gelal?:eek:), maar ja, wat wil je met kinderen in de tiener-leeftijd... Die vieren nu met een paar vrienden (half-buiten dus goed geventileerd:thumbsup:) toch ook een beetje het weekend, en dat is tegelijk ook weer een risico op overdracht. Maar, ach, het leven gaat door, en zolang we redelijk voorzichtig blijven...

Trouwens, ik las online: https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...nd~b87dc6bd/?referrer=https://www.google.com/
"Mocht je één van de mensen zijn die wat DNA betreft nog een beetje op een andere uitgestorven mensensoort lijkt, dat behoor je tot een nieuwe risicogroep rondom COVID-19. Mensen met het zogenoemde Neanderthaler-gen, zijn vatbaarder voor ernstige complicaties als ze besmet worden met het coronavirus."
Hmmm, haha, nu zijn er hier op het forum wel aardig wat, met een voorliefde voor een grot of bunker en het aanleggen van voorraden...;)
Misschien zijn preppers dus wel "voorbelast"....?
Ach, tegelijk is dat wel een aardig excuus naar de partner toe: door dat gen kunnen wij immers niet anders dan toegeven aan onze natuurlijke drang tot preppen (en, ehhh, "interbreeding" ???) :rolleyes:

upload_2020-10-3_23-6-12.png

msn als nieuwsbron... Serieus !!? :lol:

Je kan hier ook kijken natuurlijk.
Volg een week het land van je keuze en je weet hoeveel per dag. In sommige landen zelfs per regio of stad.
Ik heb het met een amerikaanse kennis gevolgd voor de USA, dat klopte aardig met de lokale bronnen. 1 Miljoen besmettingen per twee weken, was het geloof ik.
Maar leef je uit met de cijfers zou ik zeggen.

Maar @offline_avonturen , waar haal jij je eonafhankelijke nieuws dan vandaan ?

Terug
Bovenaan