Toiletpapier is fijn, super zelfs, al kun je prima zonder in 't bos en veld.
Thuis een flinke voorraad, mede omdat in bulk inslaan goedkoper is, ik veeg altijd met papier uit de aanbieding. Stokt de bevoorrading, gaat het meteen op rantsoen. 'Netjes' schijten, goed de billen uit elkaar en je kunt waarschijnlijk af met twee velletjes, waar je normaal uit luxe drie klauwen vol gebruikt.
Onderweg heb ik altijd wel een rolletje hier en daar verstopt. De reserverol in de rugzak, zelfs in m'n kleine dagelijkse rugzakje zit een halve rol, maar ook in de auto bij het reservewiel heb je perfecte plekken om nog een rolletje te verstoppen, meteen ideaal tegen het rammelen van de reservelamp doosjes.
Als 't allemaal op is werkt water gewoon goed. Kost alleen veel water als je dat ook op rantsoen hebt en zeep om je handen weer bacterie vrij te krijgen.
In 't bos en veld geef ik de voorkeur aan een ridder zuring blad (hoefblad kan ook, als te maar een grote lap is), gevuld met wat vogelmuur. Grote blad is handig om je vingers schoon te houden. Je krijt er een groene reet van, maar 't is aangenaam zacht en verwikkend voor de huid.
Ander kleine zacht blad als vulling gaat ook, mits de plant geen irriterende stofjes bevat, stekeltjes of erger, allebei, maar de brandnetel zou je daar toch al niet voor kiezen neem ik aan.