Geen idee waarom en of volkoren producten altijd in kartonnen pakken zitten. Ik koop m'n brood in een plastic zak en de muesli zit ook in zakken. Maar het maakt ook niet uit, meeste plastic laat vrij veel zuurstof door, vandaar die mylar zakken. Petflessen werken ook redelijk, maar laten wel licht door.
Hoe ranzigheid smaakt, nou behoorlijk vies! Eind product van die vetoxidatie is boterzuur en die lucht is niet te harden. Mocht je oude zilvervliesrijst vreselijk smaken door ranzigheid, kun je het stevig wassen met water. Dan verdwijnt veel van de vieze smaak, schijnt het.
Kort gezegd zijn er drie invloeden waardoor voedsel bederft.
- Vocht, onder een bepaald vochtigheidspercentage kunnen er geen schimmels en bacteriën groeien.
- Zuurstof, dit reageert met vetten, oliën, vitamines, anti-oxidanten e.d. in het product.
- Licht, vooral UV licht breekt bepaalde verbindingen waardoor voedingswaarde daalt.
Afhankelijk van je product, moet je maatregelen tegen deze drie nemen. Soms is er maar 1 factor, bv vocht bij het opslaan van gedroogde bonen. Gedroogde bonen kun je op een droge plek decennia bewaren.
Bij zilvervliesrijst, volkoren meel, maar ook gedroogd vlees, etc, moet je naast vocht, ook zuurstof buiten houden, wil je het echt heel lang bewaren,.
En dan heb je nog sommige producten die slechter worden van licht. Bv. olijfolie.
Daarom verpakken sommige mensen hun spullen met zuurstof- en vocht absorberende middelen in mylar zakken. Mylar zakken zijn licht dicht en laten nagenoeg geen zuurstof door.
Zelf prep ik geen gevriesdroogd spul en de zilvervliesrijst en pasta rouleer ik. Die laatste twee blijven sowieso al een paar jaar goed in hun originele verpakking op een droge plek. Meer dan een jaar rijst of pasta heb ik niet in huis en dan scheelt het een hoop gedoe.
Je hebt ook mensen die een soort gevulde kast willen samenstellen waar ze daarna de komende 25 jaar niet meer naar om willen kijken. Tja, dan moet je zorgvuldig uitzoeken wat je in de voorraad stopt en dat ook nog eens heel moeilijk en duur gaan verpakken. Of je koopt van die hele dure 25 jaar houdbare gevriesdroogde maaltijden in mylarzakken (soms blik) kant en klaar, maar dat kost een paar centen. Zeven euro per zakje/maaltijd is niet ongewoon.
Je bent dus echt een factor tien of meer goedkoper uit door gewoon blikken en glazen potten te halen uit de lokale supermarkt. Blik en glazen potten (wel donker bewaren) zijn echt decennia houdbaar. Aangevuld met de droge voorraad pasta en rijst, wat gedroogde kruiden en potjes smaakmaker (bv. sambal) en je kunt met gemak een voedselvoorraad voor jaren aanleggen als 't moet.
Diezelfde supermarkt heeft ook pilletjes tegen diarree en verstopping. Ook handig daar een paar doosjes van bij de prepvoorraad te gooien, mocht je niet aan genoeg vezels kunnen komen en de olijfolie (ook prima houdbaar in 't donker) niet werkt.