• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe kom jij aan drinkwater bij een storing of vervuiling? Ben je voorbereid?

Hoe kom jij aan drinkwater

• Ik heb een enorme voorraad schoon water opgeslagen

Stemmen: 12 38.7%
  • Ik heb een waterfilter

Stemmen: 23 74.2%
  • Ik heb chemische zuivering

Stemmen: 7 22.6%
  • Ik heb ze allemaal

Stemmen: 9 29.0%
  • Ik heb ze geen van allen

Stemmen: 1 3.2%
  • Ik heb wat anders, namelijk.....

Stemmen: 6 19.4%

• Totaal aantal stemmers
    31
Welkom op ons mooie forum!

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met dit filter. Even gekeken op die website en ik zag dat ze ook verkopen via marktplaats met een account van 1 week oud. Ik zag ook een aantal gefotoshopte plaatjes met Rutte en de Koning. Komt bij mij niet erg betrouwbaar over, maar ik kan ernaast zitten. Het zou mooi zijn als het allemaal klopt want dit soort filters kosten normaal gesproken een pak meer. Dus prima betaalbaar, ook voor de budget preppers.

Ik ga dit zeker volgen.
Ik ben geen expert in waterfilters, maar heb ze hier liggen voor een 39 euro per stuk en hier staan ze voor 8,95 per stuk, hmmmmm.
Soms als het te mooi is om waar te zijn dan is het waarschijnlijk ook te mooi om waar te zijn.
Maar ik hoop dat ik het fout heb en volg het graag.

Misschien even een who-is lookup doen op het domein om te zien hoe oud het domein is?

Prijzen zijn wel mooi voornamelijk plastic spul (hou ik niet zo van) met een filter, hoeft ook weer niet zo duur te zijn natuurlijk.

Maar goed, bestellen via marktplaats? Of via whatssap? En "iemand" die de eerste post al naar een product linkt... Ik vinnut vreemd, even afwachten dus.

Hoi JoepMeloen, ik snap je reactie, zeker als mijn eerste post. Maar ik vond de webpagina er goed en betrouwbaar uitzien en dacht er goed aan te doen dit te delen, mischien niet handig zonder eerst de bestelling gedaan te hebben, maar zoals gezegd ik dacht er goed aan te doen. Ik had gisteren op de website een account aangemaakt en geprobeerd te bestellen, wat dus niet lukte en vandaag via Marktplaats geprobeerd te bestellen, maar daar kan ik niet bestellen(vaag) dus gemailed en nu is het afwachten.(ik geef het nog niet op aangezien ik er nog steeds vanuit ga dat het legit is) Het lijkt haast of ze niet willen verkopen 😳 heb net dns gedaan maar kom er niet echt aan uit, alles ziet er goed uit. Ik vind filmpjes en documentatie die terug gaat tot 2011 en het werd opgericht door Liezelotte Heederik en een fimpje uit 2011 hoe de kaarsfilters schoon te maken met een spons. Ik zal laten weten als het gelukt is, of als het juist niet gelukt is en het toch niet betrouwbaar is.

Laatst bewerkt:
Domain: nazava.com
Registered On: 2009-09-10
Expires On: 2025-09-10

Updated On: 2024-09-11

Via het adres op google streetview gezocht en daar zie je idd een filter voor het raam staan van een pand wat ooit een salgerij was

filters.png

Het lijkt legit.

Het bedrijf heeft bv een lening verstrekt van 50.000 dollar. De terugbetaling daarvan gaat niet goed.

0%van € 50.000,00 terugbetaald

Details van de lening
Lengte van de lening 16 maanden
Terugbetalingsschema Onregelmatig
Datum uitbetaald 1 februari 2024
Gefaciliteerd door lokale partner Nazava Water Filters

Via een netwerk van verkoopagenten, Safe Water Experts genaamd, verkoopt Nazava haar filters aan leden van Micro Finance Institutes (MFI's) tegen gereduceerde kosten vooraf, die in maandelijkse termijnen terugbetaald kunnen worden.
https://www.wakibi.nl/projecten/2-2684229#omschrijving/

Als ik moet gokken, zit het met dat bedrijf wel goed.

https://www.waterforum.net/hulporga...ie-keramische-drinkwaterfilters-aan-oekraine/

Hier hoorde ik ook bij, Ik heb gewoon een ketel leidingwater getapt en gekookt.
De rest van het water wat ik gebruikt heb voor drinken of eten te bereiden heb ik door een waterfilter gehaald (Sawyer).
In totaal heeft het iets meer dan een week geduurt. Voor douchen en afwassen heb ik gewoon het kraanwater gebruikt zonder koken of filteren.
*Let wel altijd op dat je voor het tanden poetsen schoon water gebruikt en met het douchen het water niet doorslikt.

Will

Laatst bewerkt:
Dit wordt mijn eerste post, allereerst bedankt allemaal voor alle informatie, ik bekijk dagelijks het forum voor nieuwe posts.
Ik kwam een Nederlands product tegen, misschien dat jullie het al kennen: Nazava waterfilters.
Maar dat wordt tegen hele lage prijzen aangeboden, ik wilde zelf een filter maken met emmers en een kaarsfilter maar voor deze prijzen.. kijk maar eens op global.nazava.com
Als ik de 2x 6ltr combinatie pak met 2ltr per uur kost die 16,53. (Nazava small)
Kwa betrouwbaarheid schijnt het goed te zitten.
Ze hebben 10.000 stuks tegen kostprijs aan de Ukraine geleverd.

Ik ga er 1 bestellen en zal laten weten wat ik er van vind.
Welkom @V015221 , veel plezier hier!

Ik zie dat het Nazava filter een keramisch filter is, met volgens zeggen wat zilver in een tussenlaag en vervolgens actieve kool aan de schoon water zijde. Ik kan mij wel voorstellen dat dat filter zal werken, en ook de prijs kan ik mij wel voorstellen. Massaproductie maakt dat wel mogelijk, ook met een paar Euro's nog aan winstmarge.

Qua kosten is het te vergelijken met dit filter van Wiltec.de dat niet met een keramisch filter werkt maar met permeabele holle vezels. https://www.wiltec.de/naturewater-n...ter-tragbarer-trinkwasserfilter-outdoor/64440 Ik heb er daarvan een paar gekocht, en de constructie ziet er doordacht en solide uit.

Bij de keuze tussen keramisch of holle vezels, gaat mijn voorkeur uit naar het laatste, zoals ook Sawyer dat toepast. Het is lichter, heeft m.i. een groter filterend oppervlak en daardoor snelle filtering, zal niet snel breken en de poriëngrootte is mogelijk gecontroleerder te produceren. Dat laatste is meer een gevoel. Om een homogeen filter te persen en bakken uit keramisch materiaal dat lijkt mij minder eenvoudig dan een holle vezel spinnen uit een thermoplastische kunststof.
Een voordeel van een filter met holle vezels vind ik ook, dat de waterdruk bij reingend-terugspoelen direct tegen de relatief dunne vezelwand aan ligt, en niet tegen een dikke keramische filterlaag aan. Gevoelsmatig, is dat laatste gevoeliger voor blijvende verontreinigingen.

Een voordeel van een los filter is wel, dat de filtersnelheid eenvoudig te verhogen is door de waterdruk te verhogen (door een grotere waterhoogte voor het filter).

Beide filterprincipes hebben zich wel bewezen voor zover ik begrijp, en welk principe men ook kiest, het water zal er best gefilterd uit komen. Goed is wel, om na te gaan tot op hoeveel micrometer het filtert, en wat het filter tegen houdt.

Size+of+Materials+That+Are+Removed+By+Various+Separation+Processes(1).jpg
Het Point Zero One filter van Sawyer (0.01 micrometer) is wel een degelijke "standaard" denk ik, voor wie de kosten kan dragen.

Welkom @V015221 , veel plezier hier!

Ik zie dat het Nazava filter een keramisch filter is, met volgens zeggen wat zilver in een tussenlaag en vervolgens actieve kool aan de schoon water zijde. Ik kan mij wel voorstellen dat dat filter zal werken, en ook de prijs kan ik mij wel voorstellen. Massaproductie maakt dat wel mogelijk, ook met een paar Euro's nog aan winstmarge.

Qua kosten is het te vergelijken met dit filter van Wiltec.de dat niet met een keramisch filter werkt maar met permeabele holle vezels. https://www.wiltec.de/naturewater-n...ter-tragbarer-trinkwasserfilter-outdoor/64440 Ik heb er daarvan een paar gekocht, en de constructie ziet er doordacht en solide uit.

Bij de keuze tussen keramisch of holle vezels, gaat mijn voorkeur uit naar het laatste, zoals ook Sawyer dat toepast. Het is lichter, heeft m.i. een groter filterend oppervlak en daardoor snelle filtering, zal niet snel breken en de poriëngrootte is mogelijk gecontroleerder te produceren. Dat laatste is meer een gevoel. Om een homogeen filter te persen en bakken uit keramisch materiaal dat lijkt mij minder eenvoudig dan een holle vezel spinnen uit een thermoplastische kunststof.
Een voordeel van een filter met holle vezels vind ik ook, dat de waterdruk bij reingend-terugspoelen direct tegen de relatief dunne vezelwand aan ligt, en niet tegen een dikke keramische filterlaag aan. Gevoelsmatig, is dat laatste gevoeliger voor blijvende verontreinigingen.

Een voordeel van een los filter is wel, dat de filtersnelheid eenvoudig te verhogen is door de waterdruk te verhogen (door een grotere waterhoogte voor het filter).

Beide filterprincipes hebben zich wel bewezen voor zover ik begrijp, en welk principe men ook kiest, het water zal er best gefilterd uit komen. Goed is wel, om na te gaan tot op hoeveel micrometer het filtert, en wat het filter tegen houdt.

Bekijk bijlage 27639
Het Point Zero One filter van Sawyer (0.01 micrometer) is wel een degelijke "standaard" denk ik, voor wie de kosten kan dragen.

Holle fibers doet me altijd hier-aan-denken:
Screenshot_20250114_204753_Samsung Internet.jpg

Diy-projectje waard :)?

Holle fibers doet me altijd hier-aan-denken:
Bekijk bijlage 27642

Diy-projectje waard :)?
"You give me the vibes" @joepmeloen , want begin tegenover mij niet over licht en straling😍

Hol zijn die vezels niet, maar wel fascinerend zoals ze inwendig het licht reflecteren en geleiden.

Over licht gesproken: met zonlicht en UV-leds is water ook te ontsmetten, mits het weinig zwevende rommel bevat (TDS).
Bijvoorbeeld met een "Steripen"
https://hikershouse.nl/product/steripen-ultralight-uv-water-purifier/ Ik heb zo'n duur ding niet en vertrouw op mijn Sawyers en equivalenten; die hebben geen extra hulp nodig denk ik...

"You give me the vibes" @joepmeloen , want begin tegenover mij niet over licht en straling😍

Hol zijn die vezels niet, maar wel fascinerend zoals ze inwendig het licht reflecteren en geleiden.

Over licht gesproken: met zonlicht en UV-leds is water ook te ontsmetten, mits het weinig zwevende rommel bevat (TDS).
Bijvoorbeeld met een "Steripen"
https://hikershouse.nl/product/steripen-ultralight-uv-water-purifier/ Ik heb zo'n duur ding niet en vertrouw op mijn Sawyers en equivalenten; die hebben geen extra hulp nodig denk ik...

Je mist het punt @RockyFlats als je drie fibers tegen elkaar maakt... heb je in het midden een gaatje. Doe je er nog een bij heb je twee gaatjes.

Je mist het punt @RockyFlats als je drie fibers tegen elkaar maakt... heb je in het midden een gaatje. Doe je er nog een bij heb je twee gaatjes.
@joepmeloen , ik snap het, het is een doordenkertje...

Volgens mij is dan het antwoord 9+8=17 fibers voor een prepper van het mannelijk geslacht, tenzij die aangeschoten is natuurlijk!😉

Even zonder gekheid: gebundelde massieve vezels maken nog geen holle vezel natuurlijk. Een holle vezel voor waterzuiveriing is een buisje met een rondom doorlopende permeabele wand, maar, haha, dat wist je vast en je geinde😂👍

Terug
Bovenaan