Welkom
@V015221 , veel plezier hier!
Ik zie dat het Nazava filter een keramisch filter is, met volgens zeggen wat zilver in een tussenlaag en vervolgens actieve kool aan de schoon water zijde. Ik kan mij wel voorstellen dat dat filter zal werken, en ook de prijs kan ik mij wel voorstellen. Massaproductie maakt dat wel mogelijk, ook met een paar Euro's nog aan winstmarge.
Qua kosten is het te vergelijken met dit filter van Wiltec.de dat niet met een keramisch filter werkt maar met permeabele holle vezels.
https://www.wiltec.de/naturewater-n...ter-tragbarer-trinkwasserfilter-outdoor/64440 Ik heb er daarvan een paar gekocht, en de constructie ziet er doordacht en solide uit.
Bij de keuze tussen keramisch of holle vezels, gaat mijn voorkeur uit naar het laatste, zoals ook Sawyer dat toepast. Het is lichter, heeft m.i. een groter filterend oppervlak en daardoor snelle filtering, zal niet snel breken en de poriëngrootte is mogelijk gecontroleerder te produceren. Dat laatste is meer een gevoel. Om een homogeen filter te persen en bakken uit keramisch materiaal dat lijkt mij minder eenvoudig dan een holle vezel spinnen uit een thermoplastische kunststof.
Een voordeel van een filter met holle vezels vind ik ook, dat de waterdruk bij reingend-terugspoelen direct tegen de relatief dunne vezelwand aan ligt, en niet tegen een dikke keramische filterlaag aan. Gevoelsmatig, is dat laatste gevoeliger voor blijvende verontreinigingen.
Een voordeel van een los filter is wel, dat de filtersnelheid eenvoudig te verhogen is door de waterdruk te verhogen (door een grotere waterhoogte voor het filter).
Beide filterprincipes hebben zich wel bewezen voor zover ik begrijp, en welk principe men ook kiest, het water zal er best gefilterd uit komen. Goed is wel, om na te gaan tot op hoeveel micrometer het filtert, en wat het filter tegen houdt.
Bekijk bijlage 27639
Het Point Zero One filter van Sawyer (0.01 micrometer) is wel een degelijke "standaard" denk ik, voor wie de kosten kan dragen.