G
gebruiker 3367
Gast
Je voorraad meenemen in dagelijks koken is simpelste om te weten wat je er mee kan en alles vers genoeg te houden om er wat aan te hebben bij nood. Daarnaast zal je een week vrijwel hetzelfde eten nog wel volhouden (zeker als je weet dat het maar een weekje is), maar veel langer niet. Zorg dus voor een stuk of 10-15 recepten voor avondmaaltijden en ook zo'n 3-5 voor ontbijt en lunch (idem voor lekkers als koekjes/cake/taart/toetjes trouwens). En bedenk daarbij ook dat hoe koud/warm het is en hoeveel/weinig werk je doet nogal wat uitmaakt voor wat je nodig hebt/graag eet.
Ik heb nu 8 verschillende recepten, maar wil kijken of ik tot 10 kan komen. Aangezien ik alleen woon eet ik twee avonden van dezelfde pot en met 10 recepten zou ik dus een variatie cyclus van 20 dagen hebben. Ontbijt 3 verschillende recept. Lunch kom ik eerlijk gezegd niet verder dan soep uit zak of blik en daarin met smaken variëren. Maar ik vond pas een recept voor brood in een dutch oven bakken, dus als ik mezelf zoiets kan aanleren en goed kijk hoe ik meel langdurig kan bewaren dan zou dat een lekkere optie zijn in een geval waarbij de oven het niet doet. Jam, chocopasta en honing is allemaal goed te bewaren voor op brood.
Snacks, snoep en koek eet ik eigenlijk nooit, dus dat lang bewaren en roteren is lastig denk ik. Mijn afternoon snack is een cappuccino met karamel siroop of een kop warme chocomelk ‘s avonds haha. En dat is wel vrij eenvoudig te preppen voor 6 maanden
Ik eet zelfden spul uit blik. Dus wat ik bijvoorbeeld doe normaal gesproken is spaghetti met saus uit pot en verse groenten, maar die verse groenten vervang ik dan voor ratatouille uit blik. Of rijst, met kokosmelk uit blik, curry pasta en verse sperziebonen, in dat geval hoef ik alleen de sperziebonen te vervangen voor sperziebonen uit blik. Mijn risotto met groentebouillon, oesters en verse doperwten wordt nu een risotto met bouillon, champignon ragout en erwten uit blik. Enzovoorts. Zo zullen de shtf maaltijden zoveel mogelijk lijken op wat ik normaal gesproken eet. Maar in het dagelijkse leven wil ik toch wel graag verse groentes hebben en niet uit blik als dit niet nodig is.