• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoofdluis.

Onze waarnemingen en de daar op gebaseerde meningen worden setrk beinvloed door de tegenwoordig alom tegenwoordige media.

Vroeger wist je niet eens wat er in het volgende dorp gebeurde.
Nu weet je waar in heel NL hoofdluis rondloopt. Dat geeft snel een vertekend beeld.

Nog opvallender: waarom komt hoofdluis op de middelbare dus na je 11 jaar minder vaak voor dan wel helemaal niet ?

Onze waarnemingen en de daar op gebaseerde meningen worden setrk beinvloed door de tegenwoordig alom tegenwoordige media.

Vroeger wist je niet eens wat er in het volgende dorp gebeurde.
Nu weet je waar in heel NL hoofdluis rondloopt. Dat geeft snel een vertekend beeld.

Nog opvallender: waarom komt hoofdluis op de middelbare dus na je 11 jaar minder vaak voor dan wel helemaal niet ?
Dat principe geldt idd voor vele dingen, dankzij het internet.

Jonge kinderen maken meer contact met elkaar. Luizen draag je over via direct contact, niet via jassen e.d.

in de link naar de Luizencampagne van Stuudje staat anders:

"Luizen kunnen niet springen, zwemmen of vliegen. Ze lopen van de ene plek naar de andere. Een hoofdluis kan maximaal 50 uur leven als het niet op een hoofd verblijft. Hoofdluis kunnen worden overgedragen in kleding, zoals mutsen, sjaals, en jassen en persoonlijke items zoals haarborstels, handdoeken of slaapzakken. Of door direct hoofd tot hoofd contact. Huisdieren verspreiden geen (menselijke) hoofdluis."

Toen ik op de lagere school zat (eind jaren 60/begin jaren 70) hadden jonge kinderen misschien wel méér contact met elkaar dan tegenwoordig omdat er nog weinig tv was en al helemaal geen internet/dvd's/tablets/etc. inderen speelden samen buiten, bij elkaar thuis en wij bleven bijna elk weekend wel over en weer bij elkaar logeren.. En tóch hadden we geen hoofdluis. Blijft typisch, toch?

in de link naar de Luizencampagne van Stuudje staat anders:

"Luizen kunnen niet springen, zwemmen of vliegen. Ze lopen van de ene plek naar de andere. Een hoofdluis kan maximaal 50 uur leven als het niet op een hoofd verblijft. Hoofdluis kunnen worden overgedragen in kleding, zoals mutsen, sjaals, en jassen en persoonlijke items zoals haarborstels, handdoeken of slaapzakken. Of door direct hoofd tot hoofd contact. Huisdieren verspreiden geen (menselijke) hoofdluis."

Toen ik op de lagere school zat (eind jaren 60/begin jaren 70) hadden jonge kinderen misschien wel méér contact met elkaar dan tegenwoordig omdat er nog weinig tv was en al helemaal geen internet/dvd's/tablets/etc. inderen speelden samen buiten, bij elkaar thuis en wij bleven bijna elk weekend wel over en weer bij elkaar logeren.. En tóch hadden we geen hoofdluis. Blijft typisch, toch?

Kan dit er niet ook mee te maken hebben dat jullie wereld toen kleiner was?
Vroeger interesseerde de andere klassen van mijn school mij niet, laat staan die van andere scholen.
Daarnaast speelde ik met andere kinderen, maar vroeg nooit naar hun hoofdluis.
Tegenwoordig, als vader, lees je in de "nieuwsbrieven" van school dat er in groep 5 en 6 hoofdluis is.
Of hoor je van de ouders van de kinderen waar jouw kind mee speelt, dat hij/zij hoofdluis heeft (gehad).
Sterker nog, veel scholen plaatsen zelfs oproepen voor "luizenouders" etc op Facebook.

Dus als moeder A van school X dit deelt, komt het ook bij de ouders van de andere scholen terecht.

mijn lagere school was om de hoek van waar ik woonde en iedereen woonde in de buurt.
Alle gezinnen hadden wel kinderen in meerdere klassen zitten en alle moeders kenden elkaar, spraken elkaar bijna dagelijks...
Bovendien, je merkt het toch (neem ik aan?) als je hoofdluis hebt?
Volgens mij moet dat toch jeuken... En als het dan niet behandeld wordt loopt het volledig uit de hand, of niet? :confused:

Mijn moeder vertelde wel eens over toen zij op school zat (pre-WW2), toen was er wél hoofdluis.
Ze had de 'symptomen' dus wel herkend..

Nou ja, misschien hadden we gewoon geluk :D

Ik en mijn vrouw hebben ook nooit hoofdluis gehad, op de lagere school bij haar zat wel een jongen voor haar met hoofdluis en hing steeds met zijn luizenbos achterover om haar te pesten, ze woonden vroeger een korte tijd in Oosterpoort Groningen een volksbuurt daar was het ook niet best, ja ook weer andere tijden.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
In de jaren zeventig, op mijn lagere school, werd ook al druk gekamd met van die luizenkammen. Dat gebeurde pas bij een uitbraak, maar 't was elk jaar raak. Op mijn tweede lagere school, een klein dorpschooltje, niet één keer voorgekomen.

@Mayo Luizen kunnen zich theoretisch wellicht 50 uur in leven houden zonder hoofdhuidje, maar degene die loslaten van zo'n goddelijke plek zijn aan 't einde van hun latijn, de zwakken en stervende luizen. Bij de hoofdluiskliniek zeggen ze juist weer dat luizen zich niet via kleding verspreid:
Kan ik besmet raken door jassen, mutsen of bekleding
Nee. Een hoofdluis heeft constant warmte en vocht dat van uw hoofdhuid verdampt nodig. Ook moet de luis 5 maal per dag bloed kunnen drinken. Zonder deze 3 elementen kan een hoofdluis niet langer dan 48 uur overleven, maar is ver voor die tijd al te verzwakt om zich te kunnen voortplanten. Een luis heeft dus geheel niets te zoeken op een voorwerp en zal zeker niet het risico lopen om via een voorwerp een nieuwe gastheer te vinden. Luizen houden zich altijd stevig vast aan haren en lopen alleen via een haar over naar een andere gastheer.

(uitzonderingen: Haarborstel, haarelastieken en bont)
Bron: https://www.luizenkliniek.nl/feiten-over-hoofdluis/#toggle-id-8

Precies dat en alle middeltjes en shit is overbodig. Het is simpelweg kammen kammen kammen kammen. Bij besmetting om de andere dag, en voor controle liefst wekelijks.

Gelukkig luisterde ze hier wel op school bij een luizenbesmetting nadat in de nieuwsbrief stond dat mensen met een middeltje konden behandelen. 1 brief later stond erbij dat een vriendelijke ouder erop gewezen had dat je hoe dan ook moet kammen met verwijzing naar de website voor de methode.

Gelukkig hebben nog geen van mijn kinderen ooit last gehad van luizen. Ik zelf maar 1 x in mijn leven.

Zelf heb ik niet het idee dat het tegenwoordig vaker is ofzo. Het is meer dat het nu meteen verteld wordt aan de hele school in een makkelijke mail. Vroeger was er gewoon een kind besmet en werd er behandeld. Misschien dat er een briefje op de deur werd gehangen maar daar hield het dan wel mee op. Het lijkt meer door de extra aandacht.

Nu heb ik standaard een flesje staan om ons te kunnen behandelen als we hoofd diertjes hebben gevonden.
Maar wat als je die niet hebt. of het is op.
ik heb jaren gebruik gemaakt van listerine mondwater werk als voorkomen van besmetting met de platenspuit verdunt met water iedere ochtend voor het naar school gaan op de haren ruikt ook lekker en op de jas in de kraag en je kinderen hun jas in een gesloten plastic zak aan de kapstok meeste besmetting vind plaats met kleding
voor besmette personen haar insmeren met mondwater en daarna 10 minuten laten in trekken en gewoon wassen
haren insmeren met gel lekker plakkerig werkt ook de luizen komen hier in vast te zitten en sterven in de nacht
http://viralmundo.nl/hoofdluis-verwijderen/

Voor wie wat meer wil weten dan wat er in de Libelle en Margriet staat....

University of Groningen
Hoofdluis, een voortdurende kopzorg? Literatuurstudie naar de biologie van de
hoofdluis, de besmettingsfactoren, de risico’s van chemische bestrijding en de huidige
inspanningen op het gebied van controle en preventie.
Bos, Attie F.; Otter, K. den
https://www.rug.nl/research/portal/files/14483254/rap60.pdf

Een besmetting via kleding is juist zeer zeldzaam. Luizen gaan niet op kleding, dat betekent namelijk hun dood.
Waar komen ze dan vandaag ?
Vallen ze uit de lucht ?
Kinderen zitten ook niet de heel tijd met de hoofden tegen elkaar aan.
Ze kunnen makkelijk even zonder hoofdhaar dus ik kan me goed voorstellen dat ze zich verspreiden door migratie middels een transportmedium: muts, sjaal, jas. Dat ze daar niet lang kunnen (over)leven is iets anders.
Denk ik.

@petroman

Luizen hebben klimpootjes, geen looppootjes. Zij klimmen van haar naar haar en zullen nooit een haar loslaten. Luizen verspreiden zich dus niet via voorwerpen, tenzij deze voorwerpen haren bevatten, zoals haarborstels of haarelastieken.
Een luis verspreidt zich in principe niet via zwemwater. Een luis kan wel 8 uur lang de adem inhouden en heeft dus geen noodzaak om een hoofd onder water te verlaten wegens verstikkingsgevaar. Een luis kan ook geen afstanden zwemmen. In het zeldzame geval dat een hoofdluis van de haren loskomt, kan deze wel goed drijven en door de beweging van het water in het haar van een ander terechtkomen, maar deze kans is uitermate klein.
https://www.luizenkliniek.nl/feiten-over-hoofdluis/#toggle-id-7

Nee. Een hoofdluis heeft constant warmte en vocht dat van uw hoofdhuid verdampt nodig. Ook moet de luis 5 maal per dag bloed kunnen drinken. Zonder deze 3 elementen kan een hoofdluis niet langer dan 48 uur overleven, maar is ver voor die tijd al te verzwakt om zich te kunnen voortplanten. Een luis heeft dus geheel niets te zoeken op een voorwerp en zal zeker niet het risico lopen om via een voorwerp een nieuwe gastheer te vinden. Luizen houden zich altijd stevig vast aan haren en lopen alleen via een haar over naar een andere gastheer.
https://www.luizenkliniek.nl/feiten-over-hoofdluis/#toggle-id-8

Kortom het kan via jas of muts ofzo als daar haren aan vastzitten. Maar dan nog is het via het haar op het kledingstuk en niet het kledingstuk zelf.

Een hoofdluis kan alleen op het hoofd overleven, ze sterven snel wanneer ze van hun‘’voedselbron’’ af zijn. Hoofdluizen kunnen tussen 8-24 uur overleven zonder voedsel en warmte, anders drogen ze uit en sterven ze. Vanaf het moment dat ze van het hoofd af zijn, zijn ze echter dusdanig zwak dat een besmetting onwaarschijnlijk is. Overdracht via kammen, knuffels, beddengoed en kleding is nooit wetenschappelijk aangetoond.
http://landelijksteunpunthoofdluis....Veelgestelde_vragen&pid=85#Hoekrigjehoofdluis

Ze lopen over, via kleding...via de jassen aan de kapstok bijvoorbeeld. Ze kunnen niet overleven zonder hoofd/haren, maar wel even zonder.

Uit het eerder geposte onderzoek.

"Preventie
Op scholen wordt steeds meer aandacht aan preventie besteed. Om te voorkomen dat luizen van de ene jas
naar de andere jas overlopen wordt geadviseerd de kapstokhaken op scholen minimaal 15 cm van elkaar te
plaatsen (GGD, 2001). Voor hetzelfde doel zijn de Dekmantel en de BugBag ontwikkeld, capes die kinderen op school aan de kapstok over hun jas kunnen hangen. Dergelijke capes zouden effectiever zijn dan de plastic
zakken die veel scholen gebruiken (Den Held, 2001; Klootwijk, 2001)"

Om de vraag anders te stellen: een luis heeft hoofdhuid nodig, die vind hij door op haar te zitten. Met welk nut zou een luis de haar waar hoofdhuid dus bij zit los laten? Een luis heeft nul reden om de haar en bijbehorend hoofdhuid te verlaten.

2001 is al lang geleden. Zelfs 2010.. het is achterhaald, luizen klimmen van haar naar haar, en lopen niet over naar een kledingstuk, waarom zouden ze ook. Alleen als er een haar op het kledingstuk zit, kan de luis denken dat daar nieuw hoofdhuid is en naar dat haar overklimmen (niet lopen) en vanaf daar weer een andere haar vinden (van de eigenaar van het kledingstuk) maar dit is dus niet gangbaar. Niet onmogelijk, maar niet gangbaar en zeer zeker dus niet de oorzaak van de "meeste" besmettingen zoals ik reageerde op verzotte verzamelaar.

Hoe het komt dat we dan toch nog steeds luizen hebben. Hetzelfde als met ziektes met een incurbatie tijd (tijd tussen besmetting en symptomen) is dit ook aanwezig bij luizen. Voordat je merkt dat je luizen hebt, zul je al iemand anders besmet hebben. Met tientallen miljoenen mensen die last heeft van luizen duurt dit dus gewoon voort, omdat nieuwe kinderen/mensen besmet zijn voordat de besmette dat opgemerkt heeft er zelf last van te hebben. Er is immers maar 1 luis nodig om een fikse besmetting te veroorzaken.

En daarbij worden de meeste besmettingen dus niet goed aangepakt. Deze kinderen gaan wel naar school, clubs en verenigingen en zo loopt het gewoon door.

Een luis kan 8 tot 24 uur zonder haar en hoofdhuid. Daarom kan de luis ook overlopen via jassen, via kleding.

Een luis kan 8 tot 24 uur zonder haar en hoofdhuid. Daarom kan de luis ook overlopen via jassen, via kleding.

Maar als een luis loslaat van een haar is deze over het algemeen al zodanig verzwakt dat het zich niet meer kan voortplanten. En een luis zal dus niet snel loslaten van zijn haar. Vooral in dat laatste zit dus het punt dat het een fabel is dat luizen overlopen via jassen en via kleding.

Hooguit als er door een externe factor de luis van het haar is losgerukt en daarbij op een kledingstuk terecht komt, kan deze luis overleven en snel een nieuwe haar vastpakken als deze op tijd langs komt (eigenaar van kledingstuk) maar het is dus eerder zeldzaam dan gangbaar dat het gebeurt (niet onmogelijjk, heb ik nergens gezegd)

Daarbij is een luis dus een klimmer geen loper. Dus kan wel op een haar op een kledingstuk gaan zitten en daar overleven.

Leg me dan uit, waarom een luis zijn haar waar zijn voedsel te vinden is zou verlaten om op een kledingstuk zou gaan zitten? Of waarom iets wat toen zo gedacht werd, nu met nieuwe kennis nog steeds zo zou moeten zijn.

Terug
Bovenaan