• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoofdluis.

Ik geloog niet dat de vraag is waarom een luis iets doet. Want zonder luzienfluisteraar komen we daar niet achter. Net als in jou @sterre aangehaalde stukje : een luis gaat niet zwemmen, kan niet zwemmen maar KAN wel even blijven drijven EN zijn/haar adem in houden.

Dus ik lees GAAT niet zwemmen maar KAN wel in je haar terecht komen door afdrijving.

Luizenkliniek:
Hoofdluizen zijn genetisch geprogrammeerd om zich te verspreiden. Wanneer zij de kans krijgen om een nieuwe gastheer te betrekken zullen zij dat niet laten.

Maar ze laten niet los, kunnen niet vliegen, springen dan wel lopen.
Klinkt als een slechte evolutie.

Er zijn drie uitzonderingen: haarborstels, haarbanden/elastieken en bontkragen.
Alle drie omdat daar haren op achterblijven.
Dat lukt ook op kleding in het algemeen.

Een hoofdluis heeft constant warmte en vocht dat van uw hoofdhuid verdampt nodig. Ook moet de luis 5 maal per dag bloed kunnen drinken.
HOE overleeft ie dat dan op een haarborstel dan wel bont ?

Verder is de luizenkliniek volgens mij gewoon een verkoopsite die voor eigen parochie spreekt. Hou mij ten goede want er staat op de site niet wie of wat ze zijn. Wel heeeft men een webshop > verkoopsite.

@petroman waar het mij om ging is het woordje "meestal" dat is waar ik op reageerde.

De luis kan 8-24 uur overleven zonder bloed, dus zo overleeft hij ook op die haarborstel en op dat bont. Doch dus niet langer dan zoveel uur.

De luis heeft "haar" en "haarstructuur" als aantrekking om zijn voedsel te kunnen vinden, dus geen "reden" om daarvan weg te gaan naar iets wat niet voldoet aan die structuur. Een luis zal dus niet snel zijn "haar" loslaten om op zoek te gaan naar een andere plek. Daar is instinctmatig geen reden voor.

Dus ja een luis kan theoretisch verspreid worden middels een kledingstuk. Echter zal dit dus eerder zeldzaam zijn dan "meestal". Want er zal een invloed van buitenaf bij moeten komen waardoor de luis van zijn haar wordt losgerukt en op het kledingstuk terecht komt.

Zoals een vis niet uit het water springt in de hoop om van het randje af in een nieuwe plas water te vallen. De haar is het leefgebied van de luis. De luis is zodanig gevormd om zich aan een haar vast te klampen en niet om op katoen of nylon rond te gaan wandelen. Zo kan een vis zich niet verplaatsen op het droge. Je ziet ook echt die "klauwtjes" op een vergroting van de luis. Er is nergens bewijs dat "luizenzakken" voor jassen op scholen de hoeveelheid besmettingen echt drastisch lager maakt. Bovendien kinderen spelen toch nog steeds samen buiten etc, maken selfies..... het is met een beetje logisch redeneren gewoon nutteloos. Net als dat het nutteloos is voor een luis om op een kledingstuk te klimmen.

Die website heeft idd een webshop ze verkopen gewone puntkammen/netenkammen en andere standaard kammethode producten die je makkelijk in 1 pakket kan kopen. En dan hun shampoo die het uitkammen schijnbaar makkelijker maakt. Ze winnen er niks mee om met betrekking tot verspreidingsinformatie foutieve informatie te verkondigen, ze hebben nul invloed op scholen die al dan niet gebruik maken van luizenzakken.

Maar er zijn meer websites. En ik ben niet van: het staat op internet dus zal het wel zo zijn. Ik verdiep me wel wat verder dan 1 website.

http://www.dewaarheidoverluizen.nl

Is ook zo'n website, daar zit geen webshop aan vast.

Of deze: https://www.adamanthea.org/nederlands/luis-nl/luis-behandeling.html

Waarin ook staat uitgelegd dat die haarstructuur zo belangrijk is dat er voor glad haar en kroeshaar zelfs verschillende luizen zijn. Kortom de afrikaanse luis is gewend aan kroeshaar heeft andere "klauwtjes" dan de west europese luis die gewens is aan stijl haar. Andere haarstructuur vereist andere klauwtjes. De west europese luis heeft het dus moeilijker (niet onmogelijk) in kroeshaar en andersom.

Hoofdluizen in Afrika hebben anders gevormde klauwtjes als in bijvoorbeeld Europese landen.
Dat heeft te maken met het feit dat kroesharen in doorsnede ovaal van vorm zijn, en steile haren een ronde doorsnee.
Een ‘Europese luis’ heeft het daarom zwaar in kroeshaar en een ‘Afrikaanse luis’ kan het wel vergeten in steil haar (4)
Luizen worden hoofdzakelijk overgedragen van persoon tot persoon (hoofd tot hoofd) en een hoogst enkele keer via (5, 6, 7, 8) mutsen, sjaals, kleren, lakens… . Luizen op kleding en in beddengoed zijn meestal zwakke zieke oude luizen die zich minder goed konden vastklemmen. Een beetje luis kijkt wel uit om zijn riante etensplek zomaar te verlaten.
Als luizen in contact komen met water, bijvoorbeeld tijdens het haren wassen of zwemmen, klampen ze zich stevig vast aan het haar en sluiten ze de ademhalings-openingen van hun met lucht gevulde adembuizen (9). Ze kunnen dat tot wel 30 minuten volhouden.
Er is een zeer, zeer kleine kans dat een enkele luis het haar uit de klauwtjes laat glippen op het water blijft drijven en vervolgens zomaar op een ander hoofd terechtkomt.
Een badmuts is voor dit laatste geval misschien een rustig idee.

@sterredag
Wat gebeurd er als een kleine populatie mensen/dieren wat dan ook afgesloten is van de rest van de wereld?
Dan krijg je inteelt.
In de natuur zijn er hier diverse "oplossingen" voor bedacht.
Van een dominant mannetje dat tegenstanders, ook zijn eigen kinderen, verjaagt, via de monogamie van bijvoorbeeld zwanen, via het de halve wereld rondtrekken zoals sommige zeedieren, tot aan het vertrekken als een populatie relatief groot wordt.
Dit kan juist voor sterke en gezonde luizen, die graag een "nieuw" vrouwtje, cq mannetje hebben, een reden zijn om een geschikte plek te verlaten.

@Richard434 kijk iig nog een theorie :) vind ik leuk.... echter vind ik hem hier niet geheel opgaan. Simpelweg omdat een luizenleven daar gewoon tekort voor is. En als een vrouwtjes luis zich verplaatst (na bevruchting dus) altijd geheel opnieuw begint helemaal zelf en geen nieuwe levenspartner met nieuwe dna input creeert op het hoofd van een ander. Het zijn de kindjes die het weer met elkaar doen.
Een luis zoekt geen levenspartner, die levenspartner (wat al geen partner is) is door dezelfde mama gecreeert of hooguit een paar generaties terug als de luizen behandeling niet snel genoeg gedaan wordt.

Ik heb het slechts 1 keer meegemaakt dat de Kinderen het op school hebben opgelopen pfff .
En dat was een heel gedoe. Alle beddengoed op de Kook , en een hele reeks was beurten met GROENE Zeep .
En Flink kammen boven de witte badkuip .
Ook ik heb er op mijn Hoofd twee gevangen ;) Maar volgens mij waren die twee luizen blij dat ze weg waren haha
Al bij al is het geen pretje .
Vroeger toen ikzelf nog op de school zat ( Kleuter en Basis gerelateerd ) had men NOOIT last van die beestjes .
En zo was dat ook met de TEEK . Ook daar hoorde men nauwelijks wat van en ik heb er nog nooit in mijn jeugd jaren last van gehad .
En ik zat altijd in het Bos of Heide of Gras .
Waar die luizen eensplots massaal vanaf komen ???

Ik denk dat de 'kracht' van hygiëne ook niet onderschat moet worden. Het is tegenwoordig heel gewoon dat kids dagelijks voor het naar bed gaan gaan douchen/in bad gaan, en ach, als je dan toch bezig bent, meteen maar even die haren wassen, want ja, kinderen worden snel vies enzo.... En de luizen kunnen een vreugdedansje doen, want het aanbod van geschikte leefomgevingen is zo 1 grote keuzemenu.

Ik kan er helaas over meepraten. Afgelopen oktober heb ik zelf hoofdluizen gehad. Van mijn dochter op de basisschool. Het was geen feest. Een ranzig idee en enorme jeuk! Prioderm shampoo en lotion hielpen zeker wel. Alle beesten waren ineens dood. Daarna dagelijks kammen met de metalen netenkam. En ook nog een behandeling met azijn tegen de eitjes. Die zaten namelijk muurvast op het haar maar lieten wonderlijk goed los door de azijn even goed te laten intrekken. Tegenwoordig komt het op middelbare scholen meer voor dan op de basisscholen. Door de selfies.
In de jaren zeventig kwam het op onze basisschool ook regelmatig voor maar tegenwoordig is het sociale stigma gelukkig een stuk minder.
Hoe dan ook, ik vond het een akelige ervaring. Ik raad iedereen aan te allen tijde een goede metalen netenkam thuis te hebben. Dit soort ellende kan je in een noodsituatie missen als kiespijn.

Wat wel interessant is aan dit luizen gebeuren is namelijk dat men er vroeger vanuit ging dat vlooien van ratten de overdracht gever waren maar nieuwe studies tonen aan dat dit waarschijnlijk niet het geval is maar dat deze pest werd verspreid door vlooien en luizendie bij mensen zaten ( https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/16/-de-zwarte-dood---verspreid-door-mensen--niet-door-ratten/ )

en voor wie denkt dat deze pest (zwarte dood) een ziekte uit de middeleeuwen was , nou het bestaat nog steeds met name in Madagaskar zijn elk jaar uitbraken ( https://nos.nl/artikel/2198844-bijna-honderd-doden-door-de-pest-op-madagaskar.html )
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171026_03154533
en die nemen toe maar er zijn ook andere landen waar het heerst .Het is dan wel kleinschalig maar met de tegenwoordige toeristen stromen ed weet je het nooit en dan wordt een luizen plaag een ander verhaal denk ik :rolleyes: het is niet iets waar ik wakker van lig :D maar je weet nooit :rolleyes:
gr will

En dat brengt ons op het luizen probleem tijdens een SHTF. Welnu dan kunnen we terugvallen op een grootmoeders recept;

Een recept goedkoop en simpel uit grootmoedertijd;
Meng twee eetlepels slaolie met een lepel petroleum (het liefst geurloos) Masseer dit mengsel in de hoofdhuid en haren en bind dit vast met een stevige handdoek om het hoofd. Laat alles een nacht inweken (eerst behandeling van 2 uur proberen).
De olie weekt dan de luizeneitjes( neten) los en de petroleum doodt de luizen en neten.De
volgende dag wassen met soda en groene zeep( ontvetten),daarna nog eens met een goede shampoo en cremespoeling en kammen maar!( voor lang haar het dubbele recept).

De petroleum is niet helemaal een perfect gezonde oplossing, maar vlak het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen niet uit, dit kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid van met name kleine kinderen.
in Prioderm en Noury, beide chemische middelen voor hoofdluisbestrijding, de stof malathion zit die bij regelmatig gebruik het centrale zenuwstelsel aantast.

De werkbare stof in die middelen is malathion, een neurotoxische insecticide. De stof tast het zenuwstelsel van het insect aan. ,,De stof dringt door de hoofdhuid heen en komt in de bloedbaan en in het zenuwstelsel.

Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie verklaarde de pesticiden glyfosaat en malathion tot “mogelijk kankerverwekkende stoffen”.
Malathion wordt in de Europese Unie niet meer toegelaten in gewasbeschermingsmiddelen, het risico voor toedieners, werknemers en omstanders kon niet afdoende worden vastgesteld.

Maar is gewoon te koop als lotion bij de drogist, weliswaar met een klein percentage ( 5 mg/ml malathion).
Is dus wel toegestaan in lotion. Maar er staat wel een waarschuwing op.

Risicowaarschuwing
Niet gebruiken bij baby's van zes maanden of jonger. Niet gebruiken als u zwanger bent of borstvoeding geeft.

En dat brengt ons op het luizen probleem tijdens een SHTF. Welnu dan kunnen we terugvallen op een grootmoeders recept;

Een recept goedkoop en simpel uit grootmoedertijd;
Meng twee eetlepels slaolie met een lepel petroleum (het liefst geurloos) Masseer dit mengsel in de hoofdhuid en haren en bind dit vast met een stevige handdoek om het hoofd. Laat alles een nacht inweken (eerst behandeling van 2 uur proberen).
De olie weekt dan de luizeneitjes( neten) los en de petroleum doodt de luizen en neten.De
volgende dag wassen met soda en groene zeep( ontvetten),daarna nog eens met een goede shampoo en cremespoeling en kammen maar!( voor lang haar het dubbele recept).

De petroleum is niet helemaal een perfect gezonde oplossing, maar vlak het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen niet uit, dit kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid van met name kleine kinderen.
in Prioderm en Noury, beide chemische middelen voor hoofdluisbestrijding, de stof malathion zit die bij regelmatig gebruik het centrale zenuwstelsel aantast.

De werkbare stof in die middelen is malathion, een neurotoxische insecticide. De stof tast het zenuwstelsel van het insect aan. ,,De stof dringt door de hoofdhuid heen en komt in de bloedbaan en in het zenuwstelsel.

Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie verklaarde de pesticiden glyfosaat en malathion tot “mogelijk kankerverwekkende stoffen”.
Malathion wordt in de Europese Unie niet meer toegelaten in gewasbeschermingsmiddelen, het risico voor toedieners, werknemers en omstanders kon niet afdoende worden vastgesteld.

Maar is gewoon te koop als lotion bij de drogist, weliswaar met een klein percentage ( 5 mg/ml malathion).
Is dus wel toegestaan in lotion. Maar er staat wel een waarschuwing op.

Risicowaarschuwing
Niet gebruiken bij baby's van zes maanden of jonger. Niet gebruiken als u zwanger bent of borstvoeding geeft.
@Tom Misschien bestrijden met lieveheersbeestjes, moet je er wel genoeg hebben en een ventileren kapje zodat ze niet direct kunnen weg vliegen.

237c61a4-7a49-11e0-bcc0-2931057d61ce.jpg

@Tom , wat betreft zuivere petroleum , vroeger waren er mensen die dronken een eetlepel petroleum
tegen kwaaltjes en die zijn er nooit aan doodgegaan en het wordt in de alternatieve gezondheidsfeer
gebruikt als middel tegen kanker . Of dat werkt weet ik niet , maar in ieder geval is gezuiverde petroleum
lang niet zo giftig als dat ''Malathion '' ;)
gr will

@Wafels,
Vroeger deed wel meer dingen waarvan men niet direct dood ging maar waarschijnlijk ook niet langer door leefde.
We hadden thuis ook een asbest plaatje voor op het fornuis en slijvaste tegels in de gang.
En loodmenie enz. enz.

Petroleum dringt door de huid en dus tussen de cellen door/in. Lijkt me verre van gezond.

@petroman ik ben met u eens dat petroleum inwendig innemen verre van gezond zal zijn :rolleyes: ,maar anderzijds
ik heb ook gewerkt met loodmenie , zinkchromaat verf , uit loden waterleidingbuizen gedronken etc en ik leef ook nog
altijd :D maar gezond is zonder meer het beter van niet te doen ,toch denk ik het insmeren van je hoofdhuid
voor een paar dagen met dat mengsel van @Tom wel mee zal vallen , vlak dat Malathion ook niet uit ,
dat is een toxisch zenuwgif wat in de EU al jaren als bestrijdingsmiddel is verboden .
En om het helemaal gezond te houden scheren we gewoon ons hoofd kaal , geen haar, geen luis :D:p
(wel koud nu :rolleyes::D )
gr will

• Leuk
Waarderingen: Lai
Klopt maar van petroleum weet ik dat het de huid binnendringt van melathion weet ik dat niet.
Kan best lelijk spul zijn maar als het niet de huid binnendringt en je het niet opdringt, je er ook geen last van krijgt.

@Tom , wat betreft zuivere petroleum , vroeger waren er mensen die dronken een eetlepel petroleum
tegen kwaaltjes en die zijn er nooit aan doodgegaan en het wordt in de alternatieve gezondheidsfeer
gebruikt als middel tegen kanker . Of dat werkt weet ik niet , maar in ieder geval is gezuiverde petroleum
lang niet zo giftig als dat ''Malathion '' ;)
gr will

Er zijn wel alternatieve gezondheids-sites die petroleum aanhalen; theelepletje op suikerklontje (3X daags).
Werking onbekend. Maar dit is een “Paard van Troje” kuur zijn er wel meer van.
Tijdens een SHTF en je heb je een soort paardenmiddel als het nodig mocht zijn. dus als er geen medicijnen meer worden geleverd. Hier worden deze alternatieven kuren uitgelegd.
https://www.kankerhoeverder.nl/kuren-divers/

Van de laatste wietolie is veel over te vinden en ook meer een Nederlands ding.

@petroman dat Malathion gaat ook door de huid hoor of dacht u dat insecten ed ervan dronken :D
(is niet kwaad bedoelt hoor , maar het is gewoon een neurotoxisch gif zowel voor insecten als voor de mens
en het is een zeer effectief gif . Het is net als petroleum drinken waarschijnlijk niet zo gezond voor ons , maar luizen
hebben is ook niet alles dus men moet gewoon een keus maken tussen het minst slechte denk ik
http://npic.orst.edu/factsheets/malagen.html
@J.J asbest is ook niet echt gezond hoor en heeft best al aardig wat slachtoffers gemaakt en wordt nog steeds gebruikt
in dingen die geimporteerd zijn uit landen net als China zit het nog gewoon in
( https://www.digibron.nl/search/deta...314/asbest-in-chinese-goederen-ondanks-verbod )
gr will

ik zie dat we dadelijk in EenVandaag een item krijgen over hoe de hoofdluis uit te roeien :cool:
NPO1

Terug
Bovenaan