• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis verwarmen

Ik heb het dit jaar op 15 graden gehouden als minimumtemperatuur. Vooral om vocht uit het huis te krijgen. Ook boven wat meer verwarmd.

Veel gas hebben we ook niet gebruikt, meestal gebruiken we twee petroleum laserkacheltjes, we hebben ook nog een foetsie maar die zal ik toch niet snel in huis zetten (al gehad dat het ding roet in de lucht begon rond te strooien in de veranda en hij stinkt ook harder :p , misschien als je ook geen stroom hebt )

Momenteel hebben we 'natuurlijke verwarming' (omdat het zonnig is). De zon staat op de veranda, de huiskamerdeur naar de veranda staat open en daar komt nu lucht met een temperatuur van 25 graden de woonkamer binnen.

Ik heb het dit jaar op 15 graden gehouden als minimumtemperatuur.
Vooral om vocht uit het huis te krijgen. Ook boven wat meer verwarmd.

Mooi dat je dat met ons deelt,

We hebben nog nooit van iemand vernomen dat ze ook zo bewust omgaan met energie, en ja 15 graden is een richtlijn want hoe ver moet je gaan met energie besparing, voor ons is het goed te doen, met wat dikker kleden en voor het naar bed gaan nog even een warme kruik op de buik met een deken of duster er overheen.
Als we op bed gaan doe we nog een extra deken over de dekbed heen, ik doe dan nog mijn duster over het voeten eind met daar boven op mijn thuis trainingsbroek en daar overheen mijn vliesvest dan blijft de warmte er onder tot we opstaan, en dan doe ik direct de kruik op mijn bureaustoel waar ik veel op zit, dan warmt die ook lekker door en is dan kan je wel zeggen kurkdroog.

Veel gas hebben we ook niet gebruikt, meestal gebruiken we twee petroleum laserkacheltjes, we hebben ook nog een foetsie maar die zal ik toch niet snel in huis zetten (al gehad dat het ding roet in de lucht begon rond te strooien in de veranda en hij stinkt ook harder :p , misschien als je ook geen stroom hebt )

Momenteel hebben we 'natuurlijke verwarming' (omdat het zonnig is). De zon staat op de veranda, de huiskamerdeur naar de veranda staat open en daar komt nu lucht met een temperatuur van 25 graden de woonkamer binnen.

Ja wij hebben ook weer van het zonnetje genoten, de zon staat morgens even op ons huisje en geeft wat warmte, zou wat zwarte spulletjes voor het raam moeten zetten die de zonelicht meteen in warmte omzet, maar dat word het in huis snel te donker als de zon draait, haha dat is ook niet echt aangenaam, en we willen het graag aangenaam houden.
Avonds hebben we het gezellig met de led-lampjes verspreid door de kamer, met op het zware Tv/stereo meubeltje een grote glazen fles met tros mooie gekleurde led-lampjes er in, en hebben een lange tijd zonder Tv, gezellig dicht bij elkaar zittend filmpje op de laptop bekeken via youtube.com we hebben in ons hele leven nog nooit zoveel mooie films gezien.

Dus lekker warm feestelijk gezellig bij elkaar, en ook nog eens behoorlijk besparend, en dat met onze AOW hebben we het nog nooit zo goed gehad, :thumbup: :D :hug:
Zo nu nog even in het lekker warm bed duiken, en nog wat bij slapen. 04:44

Laatst bewerkt:
Ik heb het dit jaar op 15 graden gehouden als minimumtemperatuur. Vooral om vocht uit het huis te krijgen. Ook boven wat meer verwarmd.

@marzman , 15°C of nog ietsje lager kan ik mij in de slaapkamer wel voorstellen. Lekker fris, terwijl men zelf onder de warme wol ligt.

Maar zo laag als 15°C overdag en in de avond in huis, daarvoor kies ik in ieder geval niet. Wat ik zo jammer vind, dat is het idee dat jij waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid energie verbruikt voor 15°C als waarmee ik mijn huis op 20°C houd, en jij daar dan ook nog eens 1/4 meer voor betaalt dan ik.

Zuinig omgaan met energie is prima, maar dat begint wat mij betreft wel bij het gebruik van een verwarmingstoestel met een hoog rendement. Of men nu elektrische infraroodstralers, IR-panelen, oliekachels, houtkachels of gas-HR-CV gebruikt, hoger dan 90-100% aan rendement komen die echt niet.

In €€ uitgedrukt betaal ik lettelijk 50% minder voor het verwarmen van mijn huis dan ik via mijn gas-HR-CV aan gas kwijt zou zijn, of anders aan olie denk ik.

Dat komt omdat de airco's waarmee ik verwarm een rendement van 500% (!) hebben, en ik met 2 kWh stroom (€0,70) dus dezelfde warmte opwek als met 1 m3 aardgas (€1,40) of met 5 kWh electriciteit (IR paneel of radiator, €1,75) bij dezelfde 20°C in huis.
Nu verbruik jij (stel, verhoudingsgewijs) voor €1,05 aan aardgas of olie voor 15°C, terwijl ik voor 20°C in huis maar €0,70 aan stroom betaal.

Je hebt het dan onnodig flink kouder in huis dan ik terwijl je ook nog eens hogere energiekosten hebt.

Overweeg toch eens een mono-split airconditioning met een hoog verwarmend rendement zou ik zeggen. Tenminste, ik hoop erop dat er voor jou geen belemmeringen gelden voor het laten aanleggen van zo'n apparaat, en je zou er flink wat comfort mee winnen en er veel €€ mee besparen. Het kost dan natuurlijk wel de investering, maar 20 jaren gaat zo'n airco van een goed merk wel mee.
Ik heb er in 2022 twee genomen, en die zijn nu al terugverdiend (!) en zorgen nog zi'n 18 jaren voor 50% reductie van mijn stookkosten. Ze zijn al terugverdiend omdat ik ze voor weinig meer dan de netto aanschafkosten geïnstalleerd kreeg.

Denk dan (inclusief alle benodigde materialen) aan zo'n €1100,00 per stuk voor een airco met een rendement van 470% en €1700,00 per stuk voor een airco met een rendement van 500%. Ik heb er eentje van elk, beide 3,5 kW nominaal vermogen. Hieronder even een actuele opgave van een willekeurige verkoper, om een idee te geven.

De 35 ZSX-WF is echt het extra geld waard. Die kan iets lager moduleren, heeft een iets hoger rendement en is een topmodel van een topmerk.
https://www.airco-webwinkel.nl/prod...it-airco-3-5-kw-totaal-pakket-hyper-inverter/

De 35 ZS-WF is ook prima, heeft een iets lager rendement maar is evengoed een werkpaard van een topmerk.
https://www.airco-webwinkel.nl/prod...-zs-wf-split-unit-airco-3-5-kw-totaal-pakket/

Die "35" slaat op nominaal 3,5 kW aan verwarmend vermogen, bij (dus) zo'n 700 W aan elektrisch verbruik. Nu draait zo'n airco vaak op 300 W continu als het niet te gek koud is buiten (levert dan 1,5 kW aan warme lucht). Nu lees ik een gemiddeld verbruik van 647 W/uur af van afgelopen dinsdag terwijl het in de woonkamer 24/7 comfortabel 20°C was en het buiten vroor in de nacht. De airco leverde op die winterdag gemiddeld continu circa 3,2 kW aan warmte voor €0,20 per uur aan elektriciteitskosten. Nu heb ik er twee voor het gehele huis, dus was ik die dag voor €0,40 per uur klaar. Krap €10 om het gehele huis behoorlijk warm te houden op een koude winterdag. Had ik een kleinere en nog beter geïsoleerde woning gehad dan had ik de helft of minder kwijt geweest denk ik.

Zo bezien, kan wellicht ook een enkele airco volstaan voor hetzelfde comfort, even afhankelijk van de grootte van het huis, de isolatie en de vorm. Verwarm je met eentje de benedenverdieping van een klein huisje, dan "doet" de opstijgende warme lucht vanzelf ook het nodige op een bovenverdieping als je die hebt. In ieder geval breng je er ook met eentje al een heleboel goedkope warmte in huis, zodat je enorm bespaart aan eventuele bijverwarming. "Klein/met eentje" starten volstaat wellicht, en is zo geen "gok" maar levert gegarandeerd comfort en rendement. Zo nodig kan je er dan altijd nog eens eentje bijplaatsen.

Waar je de airco plaatst is wel een kwestie van uitkienen. Ik heb er een in de huiskamer die het daar prima warm houdt, maar ook de hal en keuken behoorlijk verwarmt. En ik heb er een in de hal, die ook de keuken en een werkkamer mede verwarmt, maar juist tegenover de trapopgang geplaatst ook de bovenverdieping verwarmt. De warme lucht vindt haar weg omhoog.

Wij hebben, heel decadent, het hele stook seizoen de kachel op 20graden gehad. Iedere dag van 7.30u-21.30u

Geen schimmel meer ( kwam voor op de zgn. “Koude bruggen”) Een aangenaam en gezond leefklimaat in de hele woning. Wij stoken dan de woonkamer, keuken en badkamer. In de overige ruimten staat de radiator een heel klein beetje open en op de slaapkamers zijn uitsluitend de aan- en afvoerleidingen van deCV.

En het belangrijkste. “Happy wife, happy life”.

Laatst bewerkt:
Hier de verwarming overdag op 18 of 18,5 gehad de hele winter, 's avonds een uur voor het naar bed gaan op 16. Dit was voor ons prima te doen. Lager vinden we zelf niet aangenaam.
Daarnaast moet overtollig vocht ook kunnen verdampen en moet je schimmels voorkomen. We verwarmen alleen keuken/woonkamer. De hal en boven verdieping niet. Badkamer met een elektrisch kacheltje als het erg koud is. Maar die heb ik daar hooguit 3 keer gebruikt deze winter.

Vroegere jaren altijd de verwarming op 20, was het dan nog koud, hup verwarming hoog draaien. Dat doen we niet meer. Er zal toch wat meer gelet moeten worden op verbruik. Niet alleen voor de portemonnee, maar zeker ook voor het millieu.
Koken op gas is eruit gegaan, elektrisch er voor terug.

Een petroleum kacheltje zit ik nog altijd over na te denken. Maar die gebruiken we nooit waarschijnlijk en hoe lang kun je de brandstof er van bewaren.
Aanvulling; deze zal dan enkel gebruikt worden in geval van shtf.

@marzman , 15°C of nog ietsje lager kan ik mij in de slaapkamer wel voorstellen. Lekker fris, terwijl men zelf onder de warme wol ligt.

Maar zo laag als 15°C overdag en in de avond in huis, daarvoor kies ik in ieder geval niet. Wat ik zo jammer vind, dat is het idee dat jij waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid energie verbruikt voor 15°C als waarmee ik mijn huis op 20°C houd, en jij daar dan ook nog eens 1/4 meer voor betaalt dan ik.

Zuinig omgaan met energie is prima, maar dat begint wat mij betreft wel bij het gebruik van een verwarmingstoestel met een hoog rendement. Of men nu elektrische infraroodstralers, IR-panelen, oliekachels, houtkachels of gas-HR-CV gebruikt, hoger dan 90-100% aan rendement komen die echt niet.

In €€ uitgedrukt betaal ik lettelijk 50% minder voor het verwarmen van mijn huis dan ik via mijn gas-HR-CV aan gas kwijt zou zijn, of anders aan olie denk ik.

Dat komt omdat de airco's waarmee ik verwarm een rendement van 500% (!) hebben, en ik met 2 kWh stroom (€0,70) dus dezelfde warmte opwek als met 1 m3 aardgas (€1,40), bij 20°C in huis.
Nu verbruik jij (stel, verhoudingsgewijs) voor €1,05 aan aardgas of olie voor 15°C, terwijl ik voor 20°C in huis maar €0,70 aan stroom betaal.

Je hebt het dan onnodig flink kouder in huis dan ik terwijl je ook nog eens hogere energiekosten hebt.

Overweeg toch eens een mono-split airconditioning met een hoog verwarmend rendement zou ik zeggen. Tenminste, ik hoop erop dat er voor jou geen belemmeringen gelden voor het laten aanleggen van zo'n apparaat, en je zou er flink wat comfort mee winnen en er veel €€ mee besparen. Het kost dan natuurlijk wel de investering, maar 20 jaren gaat zo'n airco van een goed merk wel mee.
Ik heb er in 2022 twee genomen, en die zijn nu al terugverdiend (!) en zorgen nog zi'n 18 jaren voor 50% reductie van mijn stookkosten. Ze zijn al terugverdiend omdat ik ze voor weinig meer dan de netto aanschafkosten geïnstalleerd kreeg.

/

Als minimum heh ;)

En ja ik overweeg airco's.

Laatst bewerkt:
Als minimum heh ;)

En ja ik overweeg airco's.
@marzman , dat is helemaal slim want zolang je ze niet koopt kosten ze ook helemaal niets, ook al overweeg je er wel 10!😉

Wat warmtepompen aangaat, zijn airco's toch wel het meest efficiënt als het om ruimteverwarming gaat. Om lucht te verwarmen hoef je immers niet zo hoog in temperatuur, terwijl een warmtepompboiler toch wel 60-70°C moet hebben, en dat kost rendement zodra je er via water mee wilt verwarmen.
Ook werken die airco's volledig automatisch. Stel de gewenste temperatuur in, en je hebt er geen omkijken meer naar.

Nu moet ik alleen nog een manier vinden om er ook de verbruikte elektriciteit weer uit terug te winnen. Wat, als ik dan 200 Wh van de 5000 Wh opgewekte warme lucht terug zou leiden naar de buitenunit? Met het 500% rendement komt er dan wellicht weer die 1 kWh elektrisch uit?!😉

Haha, mooi zou het wel zijn, maar ik vrees... dat het zo alleen werkt met de $ en de € bij het INF en de staatsbanken😂 Lekker luchtig kloppen en verdunnen, dan wordt het meer!😁

Laatst bewerkt:
Hier de verwarming overdag op 18 of 18,5 gehad de hele winter, 's avonds een uur voor het naar bed gaan op 16. Dit was voor ons prima te doen. Lager vinden we zelf niet aangenaam.
Daarnaast moet overtollig vocht ook kunnen verdampen en moet je schimmels voorkomen. We verwarmen alleen keuken/woonkamer. De hal en boven verdieping niet. Badkamer met een elektrisch kacheltje als het erg koud is. Maar die heb ik daar hooguit 3 keer gebruikt deze winter.

Vroegere jaren altijd de verwarming op 20, was het dan nog koud, hup verwarming hoog draaien. Dat doen we niet meer. Er zal toch wat meer gelet moeten worden op verbruik. Niet alleen voor de portemonnee, maar zeker ook voor het milieu.
Koken op gas is eruit gegaan, elektrisch er voor terug.

Een petroleum kacheltje zit ik nog altijd over na te denken. Maar die gebruiken we nooit waarschijnlijk en hoe lang kun je de brandstof er van bewaren.
Aanvulling; deze zal dan enkel gebruikt worden in geval van shtf.
Wij hebben veel slechte woningen mee gemaakt.
Het ouderlijkhuis was nog de beste woning, het was gebouwd op een grote betonnen bak net als een woonboot, met goed opgemetselde stenen met een spouwmuur de vloeren waren van hout. afgewerkt met hartboord de vloerbedekking is een levenslang ((( 70 jaar ))) mee gegaan best heel uniek, en nog blijven liggen toe de woning werd gesloopt, alleen de gangvloer met daar aan vast de kelder, die waren dan wel weer van beton.

Het huis is jaren verwarmt met een hout/kolen kachel, waar we in de barre winters omheen zaten als gezin van vier personen.
Ja toen hebben we echte winters mee gemaakt pakken sneeuw van een meter hoog waren geen uitzondering.
En ijs dikte van 30/40 centimeter waren geen uitzondering, er konden vrachtwagens over heen rijden.
Ik heb een keer een gat in het ijs van de sloot achter het huis van mijn ouders gekapt, 40 Cm diep en nog geen water wat naar boven kwam, wel zat ik al in de bevroren grond te kappen en hiel toen op.

Het rijtje woningen waar ook die van mijn ouders stond.
Geen schimmel nergens, geen scheuren in de muren, je kan haast wel zeggen aardbeving bestendig.
A is de foto van het huis toen het al leeg was, moeder overleden en vader is een zorg instelling.

Schermafbeelding 2025-03-08 222648.png

2021-07-09 (1).png

Terug
Bovenaan