• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Installeren dw rvs rookkanaal

Rataplan

Mankinds only hope
In dit topic laat ik zien hoe ik mijn dubbelwandig rvs 150 rookkanaal ga maken/ installeren.
Alle materialen zijn inmiddels aanwezig en met de nieuwe stijging van energiekosten wordt het hoogtijd de kachel eens klaar te maken voor de winter.

Begonnen met uitmeten in de woonkamer en in de slaapkamer, plaats bepaald en dmv kloppen op de vloer enigzins de balken gelokaliseerd.
Een klein gaatje gemaakt in de vloer voor verdere inspectie.
IMG_0454.JPG
Dmv een inspectiecamera onder de vloer kunnen kijken naar de afstand van de balken en evt leidingwerk.
Wat er niet zat zover ik mij nog kon herinneren van de verbouwing.
IMG_0455.JPG
De maat overgenomen van de rozet.
IMG_0456.JPG
Het gat gezaagd en de isolatie verwijdert.
Nu kwam ook het houtwerk in het zicht wat het gipsplafond draagt.
1 van de latten moest ik doorzagen wat verder geen problemen geeft daar deze op korte afstand nog vastzit aan de vloerbalk.
IMG_0459.JPG
Vervolgens een gat geboord door het plafond van de woonkamer.
Deze vervolgens weer met de rozet afgetekend incl 6 cm rondom extra afstand van de vloer af ivm brandveiligheid.
IMG_0471.JPG
Wordt vervolgd.
 
Vanavond het gat in de slaapkamer ook vergroot.
IMG_0473.JPG
Het geheel gemeten en overgenomen voor de maatvoering op het plafond van de slaapkamer.
IMG_0474.JPG
Wederom een klein gaatje gemaakt en met de inspectiecamera de ruimte verkend.
Helaas lopen de balken van de zoldervloer gelijk aan de buitenmuur, zodoende zit deze wel in de weg.
IMG_0475.JPG
Net het deel van de zolder opgeruimd waar het gat moet komen.
Morgen ga ik de houten planken doorzagen, zodat ik ruimte krijg om een nieuw stuk balk te plaatsen aan de bestaande balk voordat ik deze doorzaag.
Het is iets minder sterk, al geeft dat verder geen probleem.

Wordt vervolgd...
 
Hee @Rataplan een tussen pijpkachel ontwerpen heeft veel voordelen de warmte die je anders kwijt bent gebruik je heel mooi boven.
De kachel op zich is vrij simpel.
 
De gaten zijn gemaakt in de verdiepingsvloeren.
Beugels en vloerplaat zijn gemonteerd.
Aan de hand van de beugels aan de muur kan je de kachelpijp nog verstellen en uitlijnen.
IMG_0781.JPG
De eerste dubbelwandig rvs kachelpijp monteer ik op uitgemeten hoogte in de klemband van de vloerplaat.
Van hieruit kan ik het systeem naar zowel boven als beneden monteren.
IMG_0782.JPG
Op de slaapkamer zijn inmiddels de volgende twee kachelpijpen geplaatst en vastgezet dmv de muurbeugels.
Ik heb hier een extra muurbeugel gebruikt, omdat ik ivm de 45 gr bocht geen vloerplaat op de zolderverdieping kon gebruiken.
Waar de kachelpijpen in op elkaar aansluiten worden zgn klembanden geplaatst.
Links van de kachelpijp zie je dat de vloerbalk is doorgezaagd, deze heb ik met een andere balk opnieuw verbonden met elkaar en ook onder de vloerdelen heb ik een stuk nieuwe balk geplaatst, zodat deze niet meer doorzakken.
IMG_0789.JPG
Het geheel ga ik wegwerken achter een nieuw wandje en zoals ik er nu over denk maak ik er een deur in die ik nog op zolder heb liggen.
Ik vind het fijn dat ten alle tijden bij de kachelpijpen kan en dat ik daar dan niet voor moet gaan breken.
Alle gaten blijven ook open zoals ze nu zijn, enkel in de woonkamer dicht ik het af met een mooie rozet rond de kachelpijp.
IMG_0786.JPG
De 45gr bocht waarmee ik op zolder uit kom en aan alle kanten voldoende tot meer dan voldoende afstand tot aan het hout bewaar.
Nu is de hoek nog niet voldoende om de delen op zolder goed langs het dak te laten lopen, dus ga ik een extra bochtstuk van 15gr plaatsen om zo een goede lijn voor de resterende kachelpijpen te krijgen.

Wordt vervolgd....
 
De dubbelwandige rvs kachelpijp loopt door tot zo'n 20 cm onder het plafond in de woonkamer, dit alles ivm de brandveiligheid.
Het ronde gat rond de kachelpijp dek ik af met een rozet.
IMG_0783.JPG
Vervolgens heb ik het verloopstuk van dubbelwandig naar enkelwandig geplaatst.
IMG_0790.JPG
De kachel staat inmiddels op zijn plek, dit ivm de hoogte die ik nodig heb om de laatste stukken enkelwandig passend te maken.
Van de week krijg ik nog wat extra spullen om het geheel verder af te maken.

wordt vervolgd....
 
Zoals eerder aangeven was de bocht van 45 gr onvoldoende om een juiste lijn langs het dakbeschot te krijgen voor de kachelpijpen.
Hiervoor heb ik 2 extra bochten gekocht van 15 gr en nu kan ik netjes uitkomen op de plek waar het laatste deel door het pannendak gaat.
Van de draagbalk heb ik een deel afgezaagd in de vorm van de kachelpijp om een gelijke veilige afstand tot creeëren en toch zo minimaal mogelijk hout weg te halen.
Aan beide zijde van de hoofddraagbalk heb ik andere balkjes geplaast om het geheel te verstevigen.
Op het balkje achter de hoofddraagbalk heb ik de klembeugel geplaatst.
Daarna het eerste rechte deel langs het dakbeschot gemonteerd, de kleur betekent verder niets.
IMG_0874.JPG
Op de volgende hoofddraagbalk nog een beugel geplaatst, niet persé nodig, puur omdat ik het prettig vind dat het (extra) degelijk gemonteerd is.
IMG_0871.JPG
De tweede kachelpijp moest nog geisoleerd worden, dit heb ik gedaan met rockwol.
Beetje bij beetje de pijp volproppen en aanstampen zodat die echt goed gevuld is.
Klembanden over de verbindingsdelen geplaatst en vast gezet.
De 45 en 15 gr bochten op z'n plek en nu kom ik iets onder de nok uit en met het laatste deel naar buiten van een meter haal ik meer dan genoeg hoogte om boven mijn nokpannen uit te komen.
IMG_0872.JPG
Niet heel goed te zien, maar geheel staat netjes haaks, wel leuk dat de schoorsteen op het dak toch enigzins recht staat dadelijk.
Mooi zichtbaar de binnen en buitenmantel met daar tussen isolatie.
IMG_0876.JPG
Binnenkort verder met het maken van de dakdoorvoer.
Eerst wil ik dit op orde hebben en dan rest enkel nog het op maat maken/monteren van de enkelwandige kachelpijpen.
IMG_0878.JPG

Wordt vervolgd...
 
Aan beide zijde van de hoofddraagbalk heb ik andere balkjes geplaast om het geheel te verstevigen.
Sorry, dat werkt dus niet.

Heb je nagedacht over de pijp gewoon recht omhoog te laten gaan ?
Dan krijg je buiten dus een wat langere rechte pijp te staan.
 
Heb je nagedacht over de pijp gewoon recht omhoog te laten gaan ?
Dan krijg je buiten dus een wat langere rechte pijp te staan.

ja

Dan krijg ik minimaal 3 meter kachelpijpen buiten, dat is geen optie.
Het ziet er niet uit, je moet dan schoren gaan aanbrengen en daarnaast kom je er dan heel erg lastig bij wanneer deze geveegd moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Omdat je bijna 3/4 van de balk doorgezaagd hebt .
De doorbuiging tgv eigen gewicht, extra dakbelasting, winddruk de balk belast naar beneden.
Twee houtjes erboven timmeren vangt dat (doorbuiging en belasting) niet op.
Constructie technisch is het dus geen oplossing.
 
Knik in de afvoer kan je beter onderin hebben dan bovenin. Daarnaast, ik vind het ergens zonde de pijp te goed te isoleren, heb ik ook niet gedaan met als resultaat meer warmte afgifte ook binnenshuis ipv voor de vogels.
Verder ziet het er keurig netjes uit.
 
Omdat je bijna 3/4 van de balk doorgezaagd hebt .
De doorbuiging tgv eigen gewicht, extra dakbelasting, winddruk de balk belast naar beneden.
Twee houtjes erboven timmeren vangt dat (doorbuiging en belasting) niet op.
Constructie technisch is het dus geen oplossing.

Wijzen op constructie fouten vind ik prettig, dan kan ik het verbeteren, maar daarnaast dan een oplossing aandragen zou ook fijn zijn.

Een stalen hoekprofiel gebruiken dan?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Laatst bewerkt:
Knik in de afvoer kan je beter onderin hebben dan bovenin. Daarnaast, ik vind het ergens zonde de pijp te goed te isoleren, heb ik ook niet gedaan met als resultaat meer warmte afgifte ook binnenshuis ipv voor de vogels.
Verder ziet het er keurig netjes uit.

Bij gebruik van 2 keer 45 gr bochten kan het toch niet anders dan dat er 1 de knik boven heeft zitten of bedoel je op zolder of in de woonkamer met boven/beneden.?
conduit_de_cheminee.jpg


I.v.m. brandveiligheid en verzekeringstechnisch is het absoluut niet toegestaan dat je enkelwandige pijpen door houten vloeren laat lopen zonder buitenmantel, dit kan een schoorsteen zijn of een koof/schacht van brandwerend plaatmateriaal etc.
en om nu een enkelwandige kachelpijp die heet wordt door de slaapkamer van mijn zoontje te laten lopen lijkt mij ook alles behalve gezond verstand, maar snap je punt, het geeft verlies in warmte.
Al kan de temperatuur van de buitenmantel toch oplopen tot zo'n 37 gr heb ik begrepen
.

Ik lees net dat je zelfs bij dubbelwandige kachelpijpen op de plaats van waar deze door een houten vloer heen gaan je een bekisting dient aan te brengen van brandwerende platen.
 
Wijzen op constructie fouten vind ik prettig, dan kan ik het verbeteren, maar daarnaast dan een oplossing aandragen zou ook fijn zijn.
Ik heb op school constructieleer gehad maar er niet verder in gespecialiseerd. en daar zit de kneep. Je moet ervaring hebben met het berekenen van daken. Die hebben een andere berekening nodig ivm wind en bv sneeuwlast. Daar ben ik niet ik onderlegd.
Maar ik denk dat je uitkomt op twee balken van gelijke dikte als de doorgezaagde balk, links en rechts van het gat. Voor op gesteld dat de vloer stevig genoeg is. Want aan de balk zelf kan je niets meer vastmaken.
 
Wijzen op constructie fouten vind ik prettig, dan kan ik het verbeteren, maar daarnaast dan een oplossing aandragen zou ook fijn zijn.

Een stalen hoekprofiel gebruiken dan?

Denk dat je inderdaad met twee hoek profielen een onder en een boven op de balk en deze dan doorboren en aan elkaar koppelen met slotbouten de constructie wel weer sterk genoeg hebt.
Je zit aan een kant toch ook net naast een spant, dat is toch ook wel gunstig.
 
Bij gebruik van 2 keer 45 gr bochten kan het toch niet anders dan dat er 1 de knik boven heeft zitten of bedoel je op zolder of in de woonkamer met boven/beneden.?
conduit_de_cheminee.jpg


I.v.m. brandveiligheid en verzekeringstechnisch is het absoluut niet toegestaan dat je enkelwandige pijpen door houten vloeren laat lopen zonder buitenmantel, dit kan een schoorsteen zijn of een koof/schacht van brandwerend plaatmateriaal etc.
en om nu een enkelwandige kachelpijp die heet wordt door de slaapkamer van mijn zoontje te laten lopen lijkt mij ook alles behalve gezond verstand, maar snap je punt, het geeft verlies in warmte.
Al kan de temperatuur van de buitenmantel toch oplopen tot zo'n 37 gr heb ik begrepen
.

Ik lees net dat je zelfs bij dubbelwandige kachelpijpen op de plaats van waar deze door een houten vloer heen gaan je een bekisting dient aan te brengen van brandwerende platen.
Bij een schoorsteen is het 1 weg omhoog, en de enige knik van kachel op schoorsteen aansluiting. Er komt een verlies van trek met bochten maar ik denk dat 15 bij jouw diameter beter is dan wat ik heb.

Ok fijn dat dubbelwandig toch nog warmte geeft en veiligheid. Mooi man
 
Toen ik het kanaal 4 jaar geleden plaatste was isoduct de enigste waar je geen bekisting bij nodig had.
Het probleem is niet het normale stoken.
Maar de meeste dubbelwandige buizen worden te heet bij schoorsteenbrand.
Bij mij word de buitenkant maximaal lauw na een dag stoken
 
Met die balk had ik ook niet makkelijk gedurft, maar zet je er dikke metale profielen op toch? Opgelost.
Ik vind het wel tof gedaan allemaal. Je bent immers ook geen ervaren kachel pijpen monteur.
Een enkelwandige pijp kan idd echt niet! Dat word mega warm.

Ik ben echt benieuwd of het je straks bevalt dat houtkacheltje incl. het soort warmte dat het geeft.
 
Terug
Bovenaan