• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Installeren dw rvs rookkanaal

Denk dat je inderdaad met twee hoek profielen een onder en een boven op de balk en deze dan doorboren en aan elkaar koppelen met slotbouten de constructie wel weer sterk genoeg hebt.
Je zit aan een kant toch ook net naast een spant, dat is toch ook wel gunstig.

Dat was ook mijn gedachte. Links van de kachelpijp staat het spant inderdaad.
Voor nu zal ik tijdelijk een verticale ondersteuning maken rechts van de kachelpijp die steunt op een balk die dan weer haaks op de vloerbalken komt te liggen om de druk/kracht over meerdere balken te verdelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn gedachte. Links van de kachelpijp staat het spant inderdaad.

En daarom is de belasting op doorbuiging maximaal ....
De "arm" aan de rechterzijde is nu namelijk lang.

Laat die stalen profielen nu zitten en zet er balken onder. Inderdaad zoals je al wil doen op een dwarsverbinding om de belasting te verdelen.

Verder mooi gedaan.
 
Met die balk had ik ook niet makkelijk gedurft, maar zet je er dikke metale profielen op toch? Opgelost.
Ik vind het wel tof gedaan allemaal. Je bent immers ook geen ervaren kachelpijpen monteur.
Ik ben echt benieuwd of het je straks bevalt dat houtkacheltje incl. het soort warmte dat het geeft.

hahaha, die balk doorzagen.. ach ja zonder bluf is het leven suf:fluit:....maar zonder dak is kak:cool:.

Ik ben gek op zulke warmte en in combi met de vloerverwarming en wat rattenvachtjes moet het aangenaam vertoeven worden denk ik:hug:
 
Toen ik het kanaal 4 jaar geleden plaatste was isoduct de enigste waar je geen bekisting bij nodig had.
Het probleem is niet het normale stoken.
Maar de meeste dubbelwandige buizen worden te heet bij schoorsteenbrand.
Bij mij word de buitenkant maximaal lauw na een dag stoken

Nou ik helemaal onder de indruk van jouw systeem....ging ik eens kijken wat dat van mij eigenlijk voor een kwaliteit heeft, kom ik dit tegen



Jaren geleden de eerste paar pijpen en bochten aangeschaft via de man van mn nichtje.
Voor een leuke prijs omdat er optische schade aan zit, krasje, putje etc.
En nu het geluk dat mn buurman daar werkt en dus het resterende spul heeft geleverd.
Ik wist wel dat het van goede kwaliteit is, maar zo goed dat wist ik dan weer niet, stelt me wel lekker gerust omdat het systeem volledig indoor loopt:)
 
Vrijdagmiddag, droog weer, dus het dak kan open.
Eerst de plaats bepaald en een klein gat gemaakt.
IMG_0907.JPG
Daarna het dak op gegaan en de pannen weghalen en het gat op maat maken.
IMG_0915.JPG
Op deze foto niet te zien, maar de bovenste rij dakpannen zitten ingemetseld onder de nokpannen en kan je dus niet liften om het lood eronder te doen.
Deze heb ik dan ook afgeslepen net naast de nokpannen.
Niet ideaal, maar het is zo.
Zou ik het opnieuw doen, dan zou ik in de slaapkamer 2 x 45 gr gebruiken en dan op zolder niet de balk hoeven inzagen en iets lager uitkomen op het dak.
Dan kan je alle pannen weghalen en de doorvoer plaatsen, waarna je de pannen er weer op legt.
IMG_0924.JPG
De loodslab op maat gemaakt.
IMG_0925.JPG
De dakdoorvoer ongeveer goed geplaatst, het was al donker, morgen weer verder.
IMG_0926.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan,
Misschien dat je de loodslab zo gaat bekloppen dat het pressies naadloos over de dakpannen heen sluit, maar dan zou ik toch tussen de dakpannen en het loodslap siliconenkit kitten want als de storm met het lood gaat spelen gaat misschien een deel van je pijp er vandoor dan is dat dak deel open en krijgt de storm daar ook nog vat op de gevolgen zijn dan niet meer te overzien.
Ook al zit de pijp goed vast kan de wind toch nog vat krijgen op de rest van de dakpannen als de loodslab op waaide.

Ik wil je niet bang maken maar, wil je de tip ook niet onthouden, en dat de gevolgen zonder de tip zouden plaats vinden.
Doe je voordeel er mee.
 
Laatst bewerkt:
Dit was vrijdagavond. Flink lopen klooien omdat ik in eerste instantie die ingemetselde nokpannen heel wilden laten.
Totdat de eerste brak nadat ik probeerde het lood eronder te schuiven.
IMG_0927.JPG
De volgende ochtend kon de laatste kachelpijp erop gezet worden.
De trekkap heb ik eerst gemonteerd en dan in z'n geheel geplaatst, het was al lastig genoeg om te werken op een hellend dak, mn tenen staan nog krom, hahaha
IMG_0933.JPG
De beugels voor de dakondersteuning monteren, buiten gekeken of de kachelpijp enigzins recht/haaks staat, wel zo fraai :)
IMG_0937.JPG
Vervolgens de klemband geplaatst over de overgang van de twee kachelpijpen.
Nu ben ik vanaf boven het systeem gaan vast draaien en waar nodig nog iets verstellen.
Rechtsonder een tijdelijke extra steunbalk aangebracht, later nog eens rust nadenken over een oplossing ( zolder in z'n geheel eens bekijken hoe en wat ik er van wil maken).
IMG_0938.JPG
De kachelpijp komt mooi boven de nok uit en deze lengte behoeft geen verdere ondersteuning ivm de wind.
De trek is hierdoor optimaal, weet ik uit ervaring inmiddels :)
De afgeslepen pannen zijn nu goed zichtbaar en het lood loopt ongeveer door tot 2 cm vanaf de nokpannen en dat heb ik haaks omgevouwen achter een horizontale lat die ik heb aangebracht op het dakbeschot.
Links onder de pannen heb ik ook een lat gedaan waar de loodslab nu op rust, anders stond de dakdoorvoer schuin.
Het lood heb ik in de vorm van de dakpannen geklopt.
Rechtsboven zat ik te twijfelen of ik de pan erop zou leggen of toch onder het lood te doen, heb voor het laatste gekozen.
De rechter twee pannen vanaf de nokpannen gezien heb ik voor een deel afgeslepen, zodat het lood er beter overheen viel.
IMG_0932.JPG
 
Mooi toch !
Maar hoort er geen kraag te zitten op de pijp/dakdoorvoer ?
Water van de pijp loopt nu zo naar binnen. Athands dat lijkt zo. Rookt mooi zo met die witte rook :lol:
 
Laatst bewerkt:
Soort van kitstrip op de kachelpijp geplakt, (deze had misschien nog iets lager mogen zitten) en hier de stormkraag ingedrukt en vast gezet.
IMG_0939.JPG
Rechts de dakpan nog onder het lood gestopt.
Het geheel nog eens goed in de vorm van het dak geklopt en daarna de kneedspecie ( flexim) aangebracht en afgewerkt.
Voor de zekerheid de ruimte tussen lood en dakpannen opgevuld en glad gestreken.
Als het goed is hou ik het hier droog mee binnen :)
IMG_0940.JPG
Het lood en de bovenste rechter dakpan heb ik gelijmd met kit ( onderste pan komt het iets vanonder het lood).
Of dat echt nodig is weet ik niet, het kan geen kwaad i.i.g.
IMG_0943.JPG
Kijk mn kachelpijpje eens mooi boven de stad uitsteken, ik ben erg tevreden met het uiteindelijke resultaat :)
IMG_0942.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zo nu het allerlaatste deel van het monteren.
Het T -stuk heb ik de ribbelrand vanaf geslepen, zodat deze perfect op de uitgang van de kachel past.
De einddop erop gezet, 2 gaatjes 3,5 mm doorsnee geboord en vast gezet met rvs parkertjes.
De kachel op z'n plek gezet en de eerste enkelwandige kachelpijp op het T-stuk geplaatst en ook hier een gaatje geboord en een parker erin geschroefd.
IMG_0948.JPG
Nu kon ik exact de afstand meten vanaf de enkelwandige kachelpijp tot aan het verloop stuk bij het plafond.
De maat overnemen op de kachelpijp en d.m.v. een vel papier een mooie nette lijn rondom kunnen maken.
Zo komt er een goed zichtbare strakke lijn ( 1 zijde) op de kachelpijp.
De kachelpijp afgeslepen en de bramen met een stanley mes weggehaald.
IMG_0947.JPG
Eerst de rozet ( afdekring) op het plafond gemonteerd.
Het T-stuk + eerste deel enkelwandig van de kachel afgehaald en het tweede op maat gemaakte deel erop gemonteerd.
Daarna het geheel over het verloopstuk geschoven en het T-stuk over de uitgang van de kachel heen.
De kachelpijp wederom met een parker vastgezet aan het verloopstuk.
IMG_0949.JPG
Toen kon de kachel aan maar....eerst ff naar de winkel om een fles whiskey:)
Rustig aan de kachel gaan opstoken en paar keer het hele systeen gecontroleerd.
Boven worden de kachelpijpen handwarm.
De trek is enorm goed en als die op temparatuur is brand die het mooist met de deur open, heerlijk rustig vlammenspel.
De warmte is fijn en vanmiddag heb ik de de deur naar de gang opengezet, anders loopt het naar de 22 gr bij gewoon stoken.
IMG_0954.JPG

Nu rest enkel nog het zwart maken van de kachelpijpen in de woonkamer en de afwerking op de slaapkamer en zolder.

Eerst eens een tijd genieten van mn haardvuur....proost;)
 
@Rataplan knap stukje werk ,petje af :cool: zo maar een vraagje hoor , heb je er ook over gedacht om een warmtewisselaar
in de schoorsteenpijp te zetten voor een beter rendement of zou dat niets uitmaken ???
gr will
 
Met de deur open stoken heb je geen rendement meer, ook worden de pijpen overdadig heet omdat je door de te hoge luchtstroom eigenlijk voor de vogeltjes stookt.
 
@Rataplan knap stukje werk ,petje af :cool: zo maar een vraagje hoor , heb je er ook over gedacht om een warmtewisselaar
in de schoorsteenpijp te zetten voor een beter rendement of zou dat niets uitmaken ???
gr will

Nee niet aan gedacht, had dat plan verder ook niet.
De thermostaat krijgt wel een andere plek, zodat de vloerverwarming op minimaal een graad of 17 blijft en niet stopt vanwege de kamertemperatuur/ kachel.
Dan kan die cv aan rustig en constant doordraaien, scheelt aanzienlijk in gebruik t.o.v. elke dag van 17 naar 20 graden en daarna weer terug.
Ik heb een stenen vloer dus is wel zo fijn om deze op een aangename temperatuur te houden, daarnaast zou stilstand van de pomp niet al te best zijn heb ik begrepen, dus laat maar lekker draaien op een lager pitje.
 
Met de deur open stoken heb je geen rendement meer, ook worden de pijpen overdadig heet omdat je door de te hoge luchtstroom eigenlijk voor de vogeltjes stookt.

Je zou toch denken dat wanneer er gestookt wordt met de deur open en het vuur rustiger brand t.o.v. met de deur dicht en dat het dan in turbo overschakelt, dat juist dan de luchtstroom toeneemt.
Ik weet het fijne er niet van verder.

Rendement is leuk, niet het belangrijkste voor mij, het is aangenaam warm met gewoon stoken, ook met de deur open en verder vind ik het top het al om bekende kampvuur geluid te horen;)
 
Hoe opener je kachel hoe meer luchtstroom de pijp in je kachel word dan wel heter maar er gaat ook veel warmte verloren in de pijp naar buiten.
 
Bedankt voor de leuke reacties:)

Gisteren eind van de middag een pan met aardappels op de kachel geplaatst om alvast voor te verwarmen.
Dat gaat best goed en scheelt weer aanzienlijk in de tijd om het op gas aan de kook te krijgen.

Ik vermoed dat wanneer je s middags de pan op de kachel zet, dat je de aardappels wel gaar krijgt op den duur, binnenkort ff testen.

Nu op zoek naar zo’n kachelpook setje, heb ze in het verleden wel eens bij de kringloop gezien.
 
Terug
Bovenaan