Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
leuk deail... Messing word uitgefaseerd op het moment, over een paar jaar moet alles brons zijn.Gegalvaniseerd zou ik zeer zeker niet doen.
Tenzij je
Kijk om te beginnen eens naar welke materialen er momenteel voor drinkwaterleidingen (mogen) worden toegepast.
Dan kom je op kunststof, Koper, RVS, Messing etc.
Gegalvaniseerd metaal wordt voor CV leidingen wel toegepast, maar voor drinkwater (als het goed is) niet.
Dit omdat zinkoxides (dus "zinkroest") en een teveel aan Zinkionen (Zink opgelost in, jawel water) bij een te grote inname giftig zijn.
Dat komt omdat Messing een legering is van Koper en jawel, Zink... Terwijl brons koper en Tin bevat... En ik helaas veelvuldig voorbeelden heb gezien van corrosie van Messing, met allerlei destructieve gevolgen.leuk deail... Messing word uitgefaseerd op het moment, over een paar jaar moet alles brons zijn.
Dat doen ze langzaam aan omdat niet alle fabrieken van vandaag op morgen over kunnen schakelen.
Zuid Europese landen gebruiken al langer geen messing meer (vreemd genoeg... als je daar installatie's ziet ).
@Ray LDPE en HDPE zijn prima, helemaal mee eens. PE (polyetheen) is een behoorlijk "inerte" kunststof; er bestaan dus niet veel chemicaliën die het chemisch aantasten, en tegen water is het sowieso prima bestand. Jerrycans van PE zijn meestal van de hoge dichtheid variant = HDPE, dat stijver is (en beter bestand tegen zuurstof-permeatie) dan de lage dichtheid variant LDPE (o.a. gebruikt in draagtasjes van de supermarkt, maar ook wel in vouwbare camping-waterzakken e.d.).De kunststoffen LDPE en HDPE bevatten geen weekmakers en worden veel gebruikt voor voedingsmiddelen. De gasdichtheid van deze kunststoffen is vrij laag, bv zuurstof kan in de loop der tijd door het kunststof diffunderen.
De stalen leger jerrycans werden/worden ook gebruikt voor water, de binnenkant zit idd een coating in. Ik heb er hier diverse staan met blauwe codering, die zijn ooit gebruikt voor water. Voor lange termijnsopslag zijn deze jerrycans echter niet geschikt. Zou me ook niet verbazen als de coating (lijkt gewone menie) niet specifiek geschikt is voor voedingsmiddelen.
Als je persé alle kunststoffen en dus die stalen jerrycans wilt vermijden, blijft er niet zoveel anders over dan glas of RVS. Dat gaat vrij prijzig worden als je een paar honderd liter wilt opslaan. Ik zou hoogstens kunnen bedenken om een RVS vat te scoren bij de oudijzerboer, maar ook die zal daar een flinke prijs voor vragen.
Zolang niet bekend is waartegen het water beschermd zou moeten zijn, is advies ook lastig.
Er zijn in België en in de rest van Europa wel een eeuw gegalvaniseerd gebruikt voor drinkwaterleidingen.Gegalvaniseerd zou ik zeer zeker niet doen.
Tenzij je
Kijk om te beginnen eens naar welke materialen er momenteel voor drinkwaterleidingen (mogen) worden toegepast.
Dan kom je op kunststof, Koper, RVS, Messing etc.
Gegalvaniseerd metaal wordt voor CV leidingen wel toegepast, maar voor drinkwater (als het goed is) niet.
Dit omdat zinkoxides (dus "zinkroest") en een teveel aan Zinkionen (Zink opgelost in, jawel water) bij een te grote inname giftig zijn.
Bedankt voor alle reacties!
RVS is de beste optie, maar een jerrycan is al gauw 300 euro helaas
Jammer dat je dan toch weer bij plastic uitkomt .....
...In mijn wereld gaat plastic niet voldoende bescherming zijn iig niet voor een langere tijd.
... RVS is de beste optie, maar een jerrycan is al gauw 300 euro helaas
Jammer dat je dan toch weer bij plastic uitkomt .....
Welke Lifestraw kan 100.000 liter water filteren?Ik heb zelf bijna geen water in opslag ,je moet toch wel zo'n grote voorraad hebben om te kunnen doen wat je nu doet.
Ik heb gewoon meerdere waterfilters ideaal bv de lifestraw kost 40 euro geloof ik daar filter ik 100.000 liter water mee(geeft de beschrijving aan ).
Dat wel in de hoop dat het regenwater en slootwater niet chemisch is vervuild
En ook niet bacteriël en/of radiologisch.Dat wel in de hoop dat het regenwater en slootwater niet chemisch is vervuild
Welke Lifestraw kan 100.000 liter water filteren?
Ik zie de Mission en de Family als grootste en die gaan tot 18.000 liter en die kosten een bak meer.
Juist WEL bacterieel. Dat is nu precies wat al die waterfilters filteren, de bacteriën.En ook niet bacteriël en/of radiologisch.
In Zwitserland was het niet ongewoon om rode sneeuw te zien. Dit werd/wordt veroorzaakt door woestijn zand. Volledig overbodige informatie maar het geeft je een idee hoe ver stof en zand en dus ook andere zaken zich kunnen verspreiden.