Misschien goed om aan het eind van de dag even kijken naar de afdruk van de neussteunen op je neus, of ze niet ongelijk hebben gestaan, de druk moet gelijk verdeeld zijn.
Het kan ook zijn dat je huid niet de kunststof van de neussteunen verdraagt,,,,, heb je ook last achter je oren???
Misschien moeten de neussteunen worden voorzien van, verwisselbare natuurlijk ademende materiaal.
((Verwisselbaar omdat zich daar in schimmels/bacteriën kunnen ontwikkelen))
maar dat voel je van zelf wel aan wanneer je dat moet verwisselen.
Mocht dat niet kunnen dan kan je ook nog wat proberen met Johannes olie van Dr Vogel, ((sint janskruid))
Voor dat je de bril op zet licht insmeren en eventueel tussen door.
De afdrukken mogen best ongelijk zijn links en rechts. Een bril is niet symmetrisch. Althans, dat is een bril als die uit de fabriek komt, maar de meeste dragers zijn dat niet. Het is belangrijk dat de bril voor de drager comfortabel zit, dat daarvoor de neussteuntjes ongelijk zitten is niet belangrijk.
Het is belangrijk dat het hele steuntje gelijkmatig contact maakt met de huid.
Het materiaal van neuspads/steunen is doorgaans niet hetzelfde als dat van de oortips. Een reactie op de neus hoeft dus niet ook achter de oren plaats te vinden. Siliconen allergie of intolerantie komt voor. Daarvoor zijn er siliconenvrije neuspads. Tevens zijn er harde neuspads, die geen weekmakers bevatten. Want ook hier kunnen mensen op reageren. Voor wie echt geen kunststof neuspads kan verdragen zijn er titatium neuspads. Al worden deze vaak niet zo mooi gevonden als de transparante kunststof variant.
Weet je wat voor neussteuntjes je hebt
@lindaja? Mogelijk kan je het materiaal niet tolereren. Mocht je het echt willen dan zijn er oplossingen voor.
Huidzuren zetten zich af op de bril en hopen zich als dat kan in de neussteuntjes op. Het reusltaat is een groenige substantie die niet al te fris ruikt. De meeste opticiens vervangen deze gratis, anders tegen een zeer luttel bedrag. Het zier er vooral niet fris uit.
Dus zit je dit te lezen en denk je "Hé, dat groene spul heb ik ook!", ga dan als de bliksem naar je opticien toe voor nieuwe. Voordat het bruine smurrie wordt! Haha.
Mocht je nu denken, maar die groene smurrie zit ook tussen mijn glazen. Ook dan naar de opticien toe. Die gooit je bril zo in een badje om hem schoon te maken. Voor de echte prepper zijn deze badjes ook te koop. Het zijn zogenaamde soniccleaners. Ze kosten €15-€20 bij de Aldi of Lidl.
Dergelijke badjes zijn ook uitstekend om messen of ander klein spul mee schoon te maken.
Derhalve denk ik niet dat het een goed idee is om olie op je neus te gaan smeren om een montuur te kunnen dragen. Dat is symptoombestrijding.
De olie zal, net als make-up, andere cremé en huidzuren in de neuspads gaan zitten.
Verschillende materialen hebben verschillende eigenschappen. Er zijn verschillende redenen om voor het één of voor het ander te kiezen.
Huidzuren hebben doorgaans weinig genade voor een bril. Zeker bij (vergeef me) de goedkopere keten bril bijt het materiaal langzaam uit.
Er zijn materialen die daar beter tegen kunnen, of daar geen last van hebben. Denk bijvoorbeeld aan titanium. Maar bedenk wel dat een montuur doorgaans geen 100% titanium is. Meestal is het een legering.
Overigens, een goed passend, goed afgesteld montuur rust nergens anders op het gezicht dan op de oren en op de neus. Dus niet op de wangen, de slapen of waar dan ook. Heel vaak is dat wel het geval. Een bril waarvan de veren in de slapen drukken zit bijvoorbeeld te strak. Dan heb je een breder montuur nodig.
Dit geld niet voor alle monturen, de klassieke Wayfarer van RayBan wordt vaak op de wangen gedragen. Maar dat is meer een stijlicoon.
Ik zie nu net weer de titel van het draadje en besef me dat ik grandioos off-topic ben. Mijn excuus (maar als ik het nu weg gooi is het zoveel tik werk voor niks geweest ^_^)