Te ver om te gebruik als mijn of iemand anders rikketik er mee ophoudt. Maar je hebt gelijk dat wilgenbast een prachtige hoeveelheid aspirine bevat.
Recent heb ik een EHBO cursus gehad en één van de no-shit moment was toen ik me realiseerde wanneer bijvoorbeeld een AED zijn werk goed gedaan heeft.
De functie van zo'n ding is een fibrilatie (AED staat voor Automatische Exterde Defibrilator), dus ongecontroleerd pompen van het hart, te stoppen. Als je begint met een reanimatie, en je dat ding aansluit, geeft dat ding je uiteindelijk opdrachten, hartmassages, beademingen, afstand houden ivm metingen en/of schokken, etc.
Dat ding is in twee situaties succesvol:
1. Het hart klopt weer normaal
2. Het hart klopt niet meer
Immers, in beide gevallen fibrileert het hart niet meer.
Onbewust wist ik dat al, maar dat was toch min of meer een eye-opener voor mij.
Ook op het geval van preppen: Een behoorlijk zachte exit-strategie.
Als je rikketik ermee stopt, is dat dan niet te interpreteren als een signaal dat je onderbewuste eigenlijk heeft besloten dat het genoeg is geweest?
Absoluut niet lullig bedoeld hoor, zelf leef ik ook liever nog zo lang mogelijk.
In beide gevallen helpt een beetje aspirine echt niet.
Wat misschien nog zou helpen, is iets wat wij niet tot onze beschikking hebben: Een stoot synthetische adrenaline rechtstreeks toegediend in het hart. (Datgene wat de ambulancebroeders eventueel nog kunnen doen.)