Nooit gedacht om Infuus materiaal in te slaan en hechtmiddelen noodverbanden onderzoekhandschoenen aderklemmen tourniquet systeem
Als je in de shit zit en je bent op jezelf toegewezen ben je blij dat je dit in huis hebt, uiteraard kunnen we helaas niet zo makkelijk aan medicijnen komen ED om te preppen, vaak zit hier ook een THT op of je krijgt het niet mee van je huisarts of je kunt het niet kopen in de winkel, zijn er dan alternatieve manieren, ik geloof van wel.
Ik stond verbaasd wat ik kon kopen op het internet, de kwaliteit is prima en bijvoorbeeld mijn hechtset heeft een lange THT ongeopend steriel
Hetzelfde als ingeblikt eten, vaak is zoiets nog jaren langer houdbaar dan aangegeven staat, niet met medicijnen, als hier de THT wordt overschreden kan het een langere inwerktijd nodig hebben of nog maar effectief zijn voor 50%
Daarom is er een verschil tussen gebruik en verbruiksmiddelen
Mijn medische kennis schiet nog zwaar tekort. Heb een hechtset in huis, inclusief verdoving en het gaat wel lukken na dat half uurtje training en vele adviezen om wat dicht te prutsen..
(secondenlijm is soms een goed alternatief)
Ooit mezelf twee steken hechting toegebracht (ja, zonder verdoving, kon effe niet anders), maar met visdraad en normale naald. Nu ja, als je eenmaal wat adrenaline in je lijf hebt stromen dan valt dat hechten wel mee, maar wat groeit dat visdraad vast zeg! Het eruit trekken was geen pretje. Erg blij dus met de set (hechtdraad! kromme naalden, titanium hechttang) en qua houdbaarheid maak ik me geen zorgen, hoogstens over de steriliteit (en dat kun je compenseren, preppen van sterilisatie middelen, bv. jodium, etc is een must).
De aanschaf van meer zaken (behalve een oprolbare spalk want die is ook verrekte handig bij noodreparaties aan mechanica) is voor mij nog een onduidelijk gebied. Simpelweg omdat ik de kennis niet heb om veel meer zaken toe te passen. Grof weg een idee van waar belangrijke slagaders lopen, basis anatomie, heb ik wel, maar juist in cruciale tijden de correcte stappen nemen, op dat vlak ontbreken nog een hoop 'skills' hier. Binnen mijn persoonlijke kennissenkring kan ik mij verheugen op twee huisartsen (en KS via elektronische weg), maar die zijn beiden zwaar op leeftijd. Volg training, bv EHBO, maar dat blijkt allemaal best geld te kosten, waar ik niet veel van heb.
Qua medicijnen zit ik er nog redelijk goed bij. Drie soorten antibiotica en een hele verscheidenheid aan andere middelen, van klysma's (bij verstoppingen) tot hartmedicijnen en pijnstillers, ik heb reeds meermaals tantes, bekenden e.d. hun huis na overlijden moeten helpen ontruimen en die hebben zakken vol met medicijnen van allerlei aard. Sorteren, opzoeken op het internet en leren, deels inleveren voor destructie bij de apotheek, deels bewaren, gesorteerd op THT houdbaarheidsdatum. Van maar weinig medicijnen is de praktijkshoudbaarheid te achterhalen, sommige antibiotica vervallen naar giftige stoffen, anderen zijn zeer stabiel.
In tegenstelling tot het preppen van medische hulpmiddelen is het preppen van moderne medicijnen een crime.
Zou jij ibuprofen slikken van 20 jaar oud? Wat doet het spul met de tijd, vervalt het in onschadelijke minder of niet werkzame stof (baat het niet, schaadt het niet toepassen) of vervalt het zoals Doxycycline in schadelijke stoffen (bezint eer ge begint toepassen)?
Alle kennis hierover is van levensbelang. Zelfs chemische en artsen hebben hier meestal geen antwoord op en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Paracetamol, antibiotica, ontstekingsremmers, antihistamine, pijnstillers, wie weet hoe ze over twintig jaar werken? Alle voorraden van twintig jaar geleden zijn vernietigd.
Nu ja, als je maar lang genoeg zonder moet komen toch die oude natuurwijzen om de hoek kijken. Simpele aspirine uit wilgenbast, milde anti bacteriële-, en virale werking van bv. vlierbessen, maar het gemist van antibiotica zal alom zijn.