Beste allen,
Na het lezen van dit topic moesten mij toch weer een paar dingen van het hart. En bij voorbaat excuses voor de tere zieltjes:
Aspirine preppen in geval van een hartinfart: leuk geprobeerd, maar zorg je dan ook even wat dat je wat nitraten, laag moleculair heparinen en een mobiele PTCA unit aan je EHBO doos toevoegd? Thrombolyse is ook een uitstekende optie. Oh ja, en daarna nog voor 1 jaar twee trombocytenaggregatieremmers een betablokker en een statine. Succes!
Alcohol voor desinfectie: alleen alcohol desinfecteert niet bij virussen en bacteriesporen. Wassen met desinfecterende zeep is wel effectief. Daarna handen goed drogen, dan alcohol.
Antibiotica kopen: Als je hiervoor naar Spanje wilt rijden, be my guest. Maar weet je dan wel wat en waarvoor? Welke dosering? Hoe lang te gebruiken? Hoe vaak? Welk antibioticum voor welke aandoening. Gezien het niveau van alle ‘medici’ heb ik zo mijn twijfels...Antibiotica voor dieren: geen commentaar.
Rijtje van @laforge: behandeling van shotwonden: traumachirurg. De rest is lief, maar nutteloos. Amoxicilline voor een septische shock? Haha. Heb je wel eens een septische shock van dichtbij meegemaakt? Een beetje septische shock op een intensive care anno 2017 heeft nog steeds een mortaliteit van 40%. En dat met net iets meer dan alleen een smal spectrum antibioticum. Een AED voor hartfalen? Een AED is voor hartrimtestoornissen. En dan zul je het AED niet zelf meer kunnen bedienen, want om een AED te kunnen bedienen heb je bewustzijn nodig. Buikloop en braken: domperidon is een prokineticum, geen anti-emeticum.
Infusen: niet aan beginnen. Als je al een infuus kan prikken, wat ga je dan over dat infuus laten lopen? Ongekruisd bloed uit een koelkast zonder stroom? NaCl 0.9% wat al tijden over datum is? Wederom, succes!
Pijnstilling: Ik zie tramadol steeds langskomen. Dit is een vrij zwak en kortwerkend morfine preparaat. Als dat helpt kun je net zo goed een vrij verkrijgbaar tabletje diclofenac nemen. Voor serieuze pijn kom je er niet met iets in tabletvorm. Serieuze pijnstillers worden allemaal intraveneus, intramusculair of subcutaan toegediend.
@Carina: wat zijn ‘oncologische wonden’ ?
@Floshtf: carbasalaatcalcium tegen keelpijn? Hmmm. Die kende ik nog niet. Het is overigens ook geen NSAID. Het is een trombocytenaggregatieremmer (remt de bloedstelping). Geisoleerd heb je daar heb je in prep opzicht helemaal niks aan.
‘Gevaarlijke geneesmiddelen’: van alles wat ik langs heb zien komen is paracetamol de gevaarlijkste in verkeerde handen. In de USA de nummer 1 oorzaak van niet-intentioneel leverfalen. (aandoening met hoge mortaliteit, levertransplantatie vaak enige redding).
FiatCurrency.