• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Melkpoeder, waar te koop?

Zo zie je maar

Wij hebben het echt als PREP en BARTER in huis en in de uitrustingen

hier een voorliefde voor de Two Cows 400gr blik, goede volle melk ( voor zo ver als je dan van poeder melk houd dan he )
+/- € 10.-- kilo
iets korter houdbaar ( vet ) (maar de test voor zwaar over datum loopt nog)
Bekijk bijlage 1359

Ben heel benieuwd naar de zwaar over de datum test. Inmiddels een (kleine) 10 jaar later zou een aardig beeld opleveren.

Ik stuitte op dit oude topic op zoek naar info over melkpoeder. Het verbaast me dat de houdbaarheid zo'n issue is. Als het aangebroken is kan ik me er wat bij voorstellen. Maar gortdroog poeder dat in een afgesloten blik zit? Zou naar mijn gevoel toch vele jaren na de THT nog veilig te nuttigen moeten zijn?

Melkpoeder over datum: is het nog veilig om te gebruiken?​

https://www.houdbaarheidvan.nl/melkpoeder-over-datum/

"De houdbaarheidsdatum op een verpakking melkpoeder geeft aan tot wanneer de fabrikant garandeert dat het product zijn kwaliteit behoudt. Na deze datum kan de smaak, geur en textuur van het product veranderen. Dit betekent echter niet automatisch dat het product niet meer veilig is om te consumeren.
Controleer de verpakking op tekenen van bederf, zoals een vreemde geur, verkleuring of klontjes. Als het melkpoeder er nog goed uitziet en ruikt, is de kans groot dat het nog veilig is om te consumeren."

Ben heel benieuwd naar de zwaar over de datum test. Inmiddels een (kleine) 10 jaar later zou een aardig beeld opleveren.

Ik stuitte op dit oude topic op zoek naar info over melkpoeder. Het verbaast me dat de houdbaarheid zo'n issue is. Als het aangebroken is kan ik me er wat bij voorstellen. Maar gortdroog poeder dat in een afgesloten blik zit? Zou naar mijn gevoel toch vele jaren na de THT nog veilig te nuttigen moeten zijn?
Dat is volgens mij ook zo @Superdeboer . In blik zal het zuurstofvrij zijn verpakt, wellicht in een 100% stikstof atmosfeer. Zuurstof kan nauwelijks door metaal heen diffunderen, dus zal de inhoud niet of nauwelijks oxideren/verzepen dooor contact met zuurstof. Ik twijfel er zelf niet aan, dat melkpoeder zo zelfs na tientallen jaren koel opgeslagen nog bruikbaar is. Het smaakt dan misschien naar een oma-koe, maar zelf zijn we dan ook al opa!😁
Ik denk dat het voor de houdbaarheid wel uitmaakt of het bij een molen of bakker in een zak gekocht wordt, of in een blik of zuurstofvrij zakje.
Zeer zeker, in een zak is het veel gevoeliger voor zuurstoftoetreding. Ik heb het nog niet in zakken gekocht, maar de prijs maakt dat wel interessant. Misschien vul ik mijn voorraad nog wel eens aan daarmee, maar het spul zou dan meteen met een overmaat aan zuurstofabsorber (calciumchloride+staalwol) in een stevig tonnetje gaan.

Zelf eventueel opnieuw en in bepaa;de hoeveelheid verpakken voor langdurige opslag.
Grote glazen augurken-jampotten zouden m.i. niet slecht zijn, en dan het melkpoeder gewoon los gestort erin.

Helemaal bovenin een kleiner jampotje, met gaatjes in het deksel, volgepropt met staalwol dat juist vooraf kort in een verzadigde calciumchloride oplossing werd gedrengd. Klaar! Als het goed is, dan hoor je ook de "vacuüm-klik" van het deksel omdat er in no-time 20% van de restlucht (de zuurstof) in roest zal zijn omgezet.

Als ik jou was zou ik ze even een emailtje sturen met de vraag of dat inderdaad zo is of dat ze voor jou een uitzondering willen maken ;)
Grote kans dat ze ja zeggen.

Ik had het de eerste keer een beetje 'op het oog' gemengd en het smaakte een beetje waterig.
De juiste verhouding is dus belangrijk.
De smaak van deze is goed, al zal het nooit 100% zijn.

Terug
Bovenaan