• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
@Ray, een mooi verslag!
Die bypass is dan de verse-lucht-aanvoer zeker? Je recirculeert dan standaard een behoorlijk deel van de lucht? Ik dacht dat recirculatie in dergelijke units eerder een "bijzondere stand" was en er hoofdzakelijk lucht van buiten wordt aangezogen dat in de WW de warmte overneemt van de uitstromende lucht.

Ik zie zo'n WTW als een van de grote voordelen van een nieuwbouw woning. In een ouder huis zoals het mijne, met de nodige "gaten en kieren" en zonder luchtkanalen op uitgekiende plekken, is aanleg alsnog helaas niet te doen... Ach, aan vogelvoer gaat er al het een en ander doorheen, dus laat mij dan ook maar bescheiden "stoken voor de mussen". Zo heeft elk nadeel ook weer z'n voordeel.;)

Ook ik heb een balansventilatie systeem (stork WRH 930) en balansventilatie is 0% recirculatie. De uitgaande lucht en de inkomende lucht stromen beide langs een ingebouwde Warmtewisselaar en daarmee kan tot ongeveer 95% van de in de lucht opgeslagen warmte teruggewonnen worden. Kortom een balansventilatie met WTW is ideaal om voldoende te kunnen ventileren zonder teveel warmteverliezen. Voorwaarde is wel dat het huis goed luchtdicht is, wat bij oudere huizen vaak een groot probleem is.
De filters zijn zeer eenvoudig te reinigen(schoonzuigen/uitspoelen) en vervangen, bij mijn opstelling kosten de filters mij ca 10 euro per jaar.
een bypass laat de lucht niet meer via de WTW lopen maar direct het systeem ingaan. daarmee wordt er geen warmteoverdracht gedaan tussen de uitgaande en inkomende lucht.

Zo'n WTW heeft standaard ruimte voor een ontvochtiger/airco, maar dat vind de woningbouw te duur. Ook moet het Nul op de Meter concept slagen en meer stroomverbruik helpt dan niet.
Mensen vertrouwen er niet op dat de WTW echt schone lucht geeft en denken dat het alleen gerecirculeerd wordt. Ik heb zelfs alles nagemeten met die geile profi metertjes van mijn kameraad zijn werk (fijnstof, gewoon stof en CO2) en die WTW doet zijn werk super, door de filters hoef je ook veel minder af te stoffen in huis.
En het heeft mij na de eerste zomer (tot 95% RH) en winter (tot 23% RH) ellende, nog twee jaar gekost om dit allemaal uit te dokteren, te testen en vooral aan te schaffen.
:))

De lucht is , zelfs met de standaard filters, veel schoner dan de lucht die je via kieren en raamventilatieopeningen zou binnenhalen, met een F7 filter is de balansventilatie een uitkomst voor mensen met luchtwegproblemen en pollenallergie.

Ik begrijp alleen niet waarom je zulke problemen met de luchtvochtigheid hebt, ik heb bijna het idee dat je veel te veel ventileert. per aanwezige persoon is 30m3 per uur voldoende aan ventilatie. Ik heb daarom mijn stand 1-2-3 zelf opnieuw ingeregeld. Stand 1 draait hij op 17%, stand 2 op 32% en stand 3 op 60%.
Standaard is meestal iets van 1 35%, 2 65% en 3 90%.
Ik zie dat bij jou stand 1 al 90m3 is, en dat is de standaard wanneer je met een gezin in de woning aanwezig bent, maar alleen zou je gemakkelijk naar 50, of zelfs 40m3 kunnen zakken.
De relatieve luchtvochtigheid bij mij is in de winter tussen de 35 en 50( bij een temperatuur van 20-22 graden. jij hebt standaard een behoorlijk lagere thermostaatinstelling, dus zou je makkelijk rond de 50% relatieve luchtvochtigheid moeten kunnen blijven in de winter. Ik zit nu (nadat het gisteren 38 graden was en binnen 23) op een relatieve luchtvochtigheid van 70%, dat zou bij jou ook ongeveer zo moeten zijn.
Wanneer jij op stand 2 ventileert, dan ververs je 120m3 lucht per uur, en dat zou (deels)de oorzaak kunnen zijn van de extreme luchtvochtigheid.
Kijk maar eens op internet of je de installateurshandleiding kunt vinden van je balansventilatie, en steek eens een lucifer af vlak bij de grond bij een van de buitendeuren, dan kun je zien of je overdruk, of onderdruk hebt. Dan kun je waarschijnlijk zelf den debieten van je balansventilator aanpassen.
Ander idee is de sturing van je balansventilatie te laten lopen via een arduino achtige oplossing met co2 meting. dat is helemaal perfect, want dan ventileer je alleen wanneer het echt nodig is.
De standaard ontvochtiger/airco voor een balansventilatiesysteem is inderdaad duur, en door de relatief lage debieten ook niet bijster effectief. Daarom heb ik die er ook niet inzitten.

voor puur lucht ontvochtigen kan ik trouwens de Woods MDK21 aanraden. ik gebruik deze in de kelder begin van de zomer wanneer de buitenlucht veel warmer is dan de kelder en de RL oploopt tot boven de 85%. Geen airco en bijbehorend stroomverbruik. wel een condensatieunit van binnen met afvoer van het condensatiewater naar keuze in het opvangreservoir of gelijk afvoer via een slang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Yep @netuyas, dat zou wel handig zijn, zelf inregelen op de gewenste standen. Maar ja, huurhuis he! :(

Ik kan alleen de temperatuur van de bypass klep instellen. De rest zit op slot. Ik had over het aanleggen/verbouwen ook al niets te zeggen, het overkomt je, al ben ik er wel blij mee, want deze 1968 woning had wel dubbelglas en spouwmuur isolatie in 1 buitenmuur, maar dan hield ook alles op.

Die bypass is natuurlijk zodat 's nachts je woning ook nog een beetje afkoelt, het huis warmt hij toch iedere dag 1 a 2 graden, maar veel doet het niet vergeleken met ramen open met ventilatoren. Ik meet continu de uitlaat temperatuur van de WTW (de lucht die in huis uitgeblazen wordt) en vaak blijft die met bypass open, toch een paar graden hoger dan de aangezogen lucht van buiten.

De handleidingen heb ik wel gedownload, want toen ze aan het installeren waren en de kast (met slot!) open was heb ik zoveel mogelijk foto's genomen. Anders had ik geeneens het type en merk geweten WTW en warmtepomp.

Het luchtfilter is vrij basaal bij mij. Het houdt niet alle stof tegen, laat staan fijnstof of pollen. Als ze erg vuil zijn, zuigt het systeem toch makkelijk ook lucht langs de filters. Ik maak ze vaker schoon dan aangeraden. Inspuiten met gele Dasty ontvetter, heel voorzichting inmasseren met de vingertoppen (anders trek je de gaten erin), afspoelen en terug in de WTW. Werkt snel, goedkoop en mijn filters zijn niet zwart van de BBQ rook van de buren na een half jaar.

Een luchtontvochtiger is een mobiele airco geoptimaliseerd voor het ontvochtigen. De Woods MDK21 kan tot 20 liter per dag afvoeren voor 400 euro (! :eek:) maar verbruikt slechts 240 watt.

Mijn kleinste mobiele airco (189 euro), op standje ontvochtigen (gewoon lage ventilatie snelheid waardoor het de koelradiator kouder blijft en meer condens neerslaat) verwerkt volgens specs 44 liter per dag. Gemeten haal ik max 40 liter en dan verbruikt hij 800 wat.

De grotere mobiele airco haalt max 32 liter per dag (niet nagemeten, want die gooit het met de warme lucht weg) met 1400 watt verbruik.

Met die twee samen, hou ik het hier onder de 65%. Ja, zo erg is hier het probleem als je bij warmte de woning dicht houdt en alleen de WTW gebruikt. Buiten 25 graden met 50% RH, geeft binnen 20 graden met 70% RH minimaal. En dat met minimaal 90 of 95 kuub per uur, de hele dag door.

@RockyFlats Ook debiet, inlaat en uitlaat temperaturen heb ik nagemeten. Het rendement klopt. Deze WTW is met zijn enorme warmtewisselaar geschikt voor een debiet tot 750 kuub per uur. Vandaar dat het rendement bij lager debiet zo hoog is.

Tegen internet wijsheid en gevonden links kan ik niet op, dus hup stap in je auto, neem voldoende apparatuur mee en kom hier eens een weekje alles opmeten en narekenen, want jij hebt geeneens zo'n installatie thuis. Als jij het niet gelooft, prima, vertrouw de internet links maar die het beste in jouw straatje passen en succes met je keuze voor jouw situatie.

Ik heb dit drie jaar lang uitgezocht EN nagemeten met professionele, geijkte, meetapparaten. Dankzij studie HTS Technische Natuurkunde (na afgebroken studie UT Chemische Technologie) , meen ik inderdaad dat zelf ook nog te kunnen, niet tot op de procent, maar wel zonder enorme afwijkingen. :)
 
Ook debiet, inlaat en uitlaat temperaturen heb ik nagemeten. Het rendement klopt. Deze WTW is met zijn enorme warmtewisselaar geschikt voor een debiet tot 750 kuub per uur. Vandaar dat het rendement bij lager debiet zo hoog is.
Tegen internet wijsheid en gevonden links kan ik niet op, dus hup stap in je auto, neem voldoende apparatuur mee en kom hier eens een weekje alles opmeten en narekenen, want jij hebt geeneens zo'n installatie thuis. Als jij het niet gelooft, prima, vertrouw de internet links maar die het beste in jouw straatje passen en succes met je keuze voor jouw situatie.
Ik heb dit drie jaar lang uitgezocht EN nagemeten met professionele, geijkte, meetapparaten. Dankzij studie HTS Technische Natuurkunde (na afgebroken studie UT Chemische Technologie) , meen ik inderdaad dat zelf ook nog te kunnen, niet tot op de procent, maar wel zonder enorme afwijkingen. :)
@Ray, jouw eigen informatie over de WTW lieten nu niet echt vermoeden dat het een super-geavanceerde WTW is (zonder ontvochtiging, met plassen op het zeil, naar adem snakkende fretten en loeiende airco's en een ontvochtiger).
Je stichtte hier ook wat extra verwarring, want jouw 1, 2 en 5% verlies is minimaal 95% rendement bij warmtewisselen, en even later meld je dat een WTW 40% in stook kosten of koel kosten scheelt.
Hoe kon ik dan weten dat je in de thermosfles met WTW voor (wellicht) 6 Euro per jaar stookt, en zonder voor 10?
Kortom: de geavanceerdheid van jouw WTW en het hoge rendement ervan had ik niet verwacht.
Maar waarom dan daarnaast nog een dure water-lucht warmtepomp en geen waxinelichtje?
 
Het zijn lange teksten met veel info idd @RockyFlats en de structuur is niet optimaal om dat allemaal in een paar post handig te kunnen uitleggen, ik kan er beter een boekje over schrijven en er eens goed voor gaan zitten.

- 40% is de gemiddelde besparing op stookkosten bij een WTW in het algemeen, een internet getalletje.
- 95% rendement is specifiek van mijn WTW bij maximale debiet wat dus meer dan twee keer zo hoog dan de instelling van mijn hoogste stand.
- 96% - 99% is een berekening van debiet, temperatuur, luchtvochtigheid, dus warmtecapaciteit bij lagere standen. De grafiek van de fabrikant geloofde ik ook niet meteen maar dat klopt toch echt aardig.

@netuyas geeft terecht aan, dat mensen met een koopwoning, dat zelf optimaal kunnen inregelen, dat kan ik hier niet, want ik huur helaas.
Wel kan ik de stekker van de WTW eruit trekken, bv bij een grote brand met veel rook of chemisch incident. Dan merk je wel dat in deze hermetisch gesloten woning (als je de ramen dicht houdt) na 24 uur de lucht bedompt is.

Theorie verwarming:

Je blijft verwarming nodig hebben, zelfs met zeer goede isolatie. Dat dit gecompenseerd wordt door de PV's op het dak, maakt het gratis idd.
Je hebt energie neutrale woningen, die WTW, warmtepomp en boiler middels PV's opwekken.
Een stapje verder gaat een NOM woning, die wekt genoeg om ook nog het verbruik van de bewoners met hun apparaten te compenseren.

Praktijk met de verwarming:

Totdat de temperaturen buiten lager zijn dan 13 of 14 overdag en 's nachts een graad of 6, hoef ik (die max 19 prima vind) idd helemaal niet te stoken met de warmtepomp. De aanwezigheid van mezelf(60 watt), apparaten (gem 250 watt) en verlichting (max 90 watt) die je gebruikt, de warmte van het koken (inductie) en gebruik oven, is dan nog steeds voldoende om het binnen warm genoeg te houden.

Wordt het kouder dan pas heb je die warmtepomp nodig. Hier gaan er dus ook geen duizenden kWh's doorheen zoals je in horror verhalen wel eens hoort of bij mensen die zich slecht hebben laten voorlichten door commerciële rakkers.

Ik verbruik dit jaar wellicht meer met die aircootjes en ben minder zuinig geworden (19 graden ipv 17 het eerste jaar), maar het totale verbruik all-electric, alles bij elkaar was het eerste jaar 1650, twee jaar 2200 per jaar. Als je dan 7000, 8000 of 9000 kWh opwekt op je dak, lever je alsnog bakken stroom terug aan het net.

Let wel, ik ben in m'n eentje, heb niet veel apparaten en stook eigenlijk alleen voor het bezoek de boel nog op naar 19 graden. 18 graden vind ik ideaal. Daarom zet ik nog steeds (tegen het advies in) alleen 's avonds de thermostaat op 19. Als het keihard vriest is het dan 's morgens 17 graden in de woonkamer.

Ook stookt mijn buurvrouw wat fanatieker dan ik en is die muur niet goed geïsoleerd tussen ons in. Inmiddels werkt dat in de zomer andersom en is dat mijn grootste lek bij het koelen.

Vergeleken met de oude tochtige situatie voor de verbouwing, ben ik dik tevreden, overal in huis is het nu comfortabel. Ook niet snel last van geluidsoverlast van buiten dankzij het drie dubbele glas.

Twee problemen die ik nu blijkt opgelost te hebben voor weinig maar met een hoop geklooi:

- Droge lucht in de winter. Luchtbevochtigers aangeschaft (kringloop), kost weinig stroom.
- Te veel vocht in de zomer. Mobiele airco's die ik uitgezocht heb om zoveel mogelijk liters af te voeren, dat verschilt nogal per type, de oudjes doen dat het beste, de nieuwste modellen zijn zo gemaakt dat ze juist niet de ruimte sterk drogen. Dat speelt vooral als het buiten erg warm is en je de boel dicht houdt overdag. Andere dagen geen last van want dan gebruik ik gewoon de ramen net als iedereen.

PS, Fretten heb ik al 14 jaar niet meer.
 
@Ray, jouw eigen informatie over de WTW lieten nu niet echt vermoeden dat het een super-geavanceerde WTW is (zonder ontvochtiging, met plassen op het zeil, naar adem snakkende fretten en loeiende airco's en een ontvochtiger).

Omdat ik vanwege jarenlange extreme eczeem (tot 10 a 15% tweedegraads brandwonden vergelijking door de dermatoloog) waarna ik zelfs na dozen vol prednisalon en andere antibiotica pas na een maand of twee een nieuwe opperhuid heb, ben ik nogal gebrand op het koel houden van mijn woning.

Als je dan 's nachts met 400 watt ventilatoren en open ramen altijd de vochtige nachtlucht naar binnen trekt en de WTW daar ook nog aan toevoegt, overdag alles potdicht houdt, dan wordt het probleem met de luchtvochtigheid enorm versterkt.

Mijn buren hebben daar veel minder last van. Eenmaal 25 graden binnen, dan koelt de woning maar heel langzaam af. Zelfs na meerdere nachten 12 graden met alle ramen open. Die slapen een week na een hittegolfje nog steeds in een slaapkamer ruim boven de 20 graden. Ook dat vind ik niet prettig.

In dit soort NOM woningen met gratis stroom moet je eigenlijk een split- airco ophangen met twee binnen units. Die mag best een heel bescheiden capaciteit hebben. Met het waardeloze rendement van een mobiele airco blijkt ik hier aan 2200 watt verbruik (dus nog geen 5 kW koeling) genoeg te hebben. Met een COP van 5 tijdens de zomer is een split-airco met een verbruik van 1,5 kW voldoende.

Dat wordt voor mij dus minimaal een jaartje of vijf sparen, voordat ik die 2500 euro bij elkaar heb. En dan moet eigenlijk de wasmachine (11 jaar oud), PC (3 jaar oud) en de auto (155.000 km en ruim 11 jaar oud) blijven draaien zonder kosten en er geen andere financiële tegenslagen zijn. Dat gaat met de auto al niet lukken, want een grote beurt en nieuwe banden is hard nodig.

Vandaar tussentijds dan maar die ellendige mobiele airco's, iedere keer slangen door het kantelraam steken en met handdoeken dicht proppen elke keer als je het raam wilt gebruiken en als het kan keihard koelen met ventilatoren s' nachts. Geklooi en gepruts dus, maar tijdelijk heb ik het voor 500 euro (met ventilatoren goed 600 euro) nu voor elkaar. :)
 
Omdat ik vanwege jarenlange extreme eczeem (tot 10 a 15% tweedegraads brandwonden vergelijking door de dermatoloog) waarna ik zelfs na dozen vol prednisalon en andere antibiotica pas na een maand of twee een nieuwe opperhuid heb, ben ik nogal gebrand op het koel houden van mijn woning.

Als je dan 's nachts met 400 watt ventilatoren en open ramen altijd de vochtige nachtlucht naar binnen trekt en de WTW daar ook nog aan toevoegt, overdag alles potdicht houdt, dan wordt het probleem met de luchtvochtigheid enorm versterkt.

Mijn buren hebben daar veel minder last van. Eenmaal 25 graden binnen, dan koelt de woning maar heel langzaam af. Zelfs na meerdere nachten 12 graden met alle ramen open. Die slapen een week na een hittegolfje nog steeds in een slaapkamer ruim boven de 20 graden. Ook dat vind ik niet prettig.

In dit soort NOM woningen met gratis stroom moet je eigenlijk een split- airco ophangen met twee binnen units. Die mag best een heel bescheiden capaciteit hebben. Met het waardeloze rendement van een mobiele airco blijkt ik hier aan 2200 watt verbruik (dus nog geen 5 kW koeling) genoeg te hebben. Met een COP van 5 tijdens de zomer is een split-airco met een verbruik van 1,5 kW voldoende.

Dat wordt voor mij dus minimaal een jaartje of vijf sparen, voordat ik die 2500 euro bij elkaar heb. En dan moet eigenlijk de wasmachine (11 jaar oud), PC (3 jaar oud) en de auto (155.000 km en ruim 11 jaar oud) blijven draaien zonder kosten en er geen andere financiële tegenslagen zijn. Dat gaat met de auto al niet lukken, want een grote beurt en nieuwe banden is hard nodig.

Vandaar tussentijds dan maar die ellendige mobiele airco's, iedere keer slangen door het kantelraam steken en met handdoeken dicht proppen elke keer als je het raam wilt gebruiken en als het kan keihard koelen met ventilatoren s' nachts. Geklooi en gepruts dus, maar tijdelijk heb ik het voor 500 euro (met ventilatoren goed 600 euro) nu voor elkaar. :)
Is mij duidelijk @Ray. Droge lucht is met zo'n huid erger dan vochtige kan ik mij voorstellen, en dat probleem heb je in ieder geval niet. Tip: probeer eens Ombia Med bodylotion met 10% ureum (Aldi), of Isana Koerpermilch met 10% ureum (Rossmann).
 
Wij werken met overdruk, en die wordt ook gefilterd. Maar in masseren met dasty? wij hebben dat doek gewoon op de rol en wisselen gewoon uit. Weg met die vuile en gewoon een nieuwe erin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Wij werken met overdruk, en die wordt ook gefilterd. Maar in masseren met dasty? wij hebben dat doek gewoon op de rol en wisselen gewoon uit. Weg met die vuile en gewoon een nieuwe erin.
Dat doek (lijkt wel afzuigkapfilter materiaal) stelt idd geen ruk voor. Dat kan niet veel kosten.
Hier steek je het op twee lange pennen dus zit er een omzoom randje aan de zijkanten. That's all.

Maar die zuinige BAM die hier dat spul onderhoud geven maar eens per jaar nieuwe. Eerste jaar kregen we dat om het half jaar in de brievenbus, na de kaasschaaf methode alleen nog bij het jaarlijkse onderhoud. Misschien wel omdat sommigen dat zelf niet effe erop durven te schuiven of de boel kapot trekken, geen idee, bejaarden en idioten genoeg hier. Of de mentaliteit: Ik heb niet om die verbouwing gevraagd, dus ze regelen het maar zelf.

En als je ziet hoe goor die dingen worden bij sommige buren. En je zuig het er echt niet uit met de stofzuiger, wat volgens de door de BAM geleverde handleiding moet. Vandaar dat doe het zelven met de Dasty.

Want een ontvetter ga je er wel bij nodig hebben. Afzuig uit het huis zit standaard vol huidschilfertje (is altijd een groot deel van het huisstof), aanzuig kant krijgt ook roet van de BBQ's en een paar houtkachels in de buurt.
 
Is mij duidelijk @Ray. Droge lucht is met zo'n huid erger dan vochtige kan ik mij voorstellen, en dat probleem heb je in ieder geval niet. Tip: probeer eens Ombia Med bodylotion met 10% ureum (Aldi), of Isana Koerpermilch met 10% ureum (Rossmann).
Helemaal als je gaat zweten en je huid is kapot en jeukte sowieso al als de tering. :rolleyes:
E621, soja, varkensvlees (cortisol), stress (cortisol) en hoge dosis UV, dat zijn de triggers.

Ureum en andere smeersels (hydrocortison, teerzalf, etc) werken niet, het is een histamine reactie die van binnenuit komt.
Daar heb ik wel pillen voor, echter de bijwerking is dat ik 12 uur achter elkaar slaap en zo duf ben als iemand onder de morfine.

Gelukkig zijn de wegen met zo'n Panda altijd lekker breed, maar je wordt wel door elke agent aangehouden voor een drank en drugtest. :D
Maar ach, de laatste jaren met bovenstaande kennis gaat het eigenlijk heel goed. De angst ervoor zit er nog wel goed in.
 
Wij verwisselen het doek 1x in de maand. En dan gewoon nieuw. En ik heb ze wel gezien waar het een jaar of langer niet gedaan was, en het raar vinden dat er geen luchtstroom was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Laatst bewerkt:
Ik begrijp alleen niet waarom je zulke problemen met de luchtvochtigheid hebt, ik heb bijna het idee dat je veel te veel ventileert. per aanwezige persoon is 30m3 per uur voldoende aan ventilatie. Ik heb daarom mijn stand 1-2-3 zelf opnieuw ingeregeld. Stand 1 draait hij op 17%, stand 2 op 32% en stand 3 op 60%.
Standaard is meestal iets van 1 35%, 2 65% en 3 90%.
Ik zie dat bij jou stand 1 al 90m3 is, en dat is de standaard wanneer je met een gezin in de woning aanwezig bent, maar alleen zou je gemakkelijk naar 50, of zelfs 40m3 kunnen zakken.

Wanneer jij op stand 2 ventileert, dan ververs je 120m3 lucht per uur, en dat zou (deels)de oorzaak kunnen zijn van de extreme luchtvochtigheid.

Kijk maar eens op internet of je de installateurshandleiding kunt vinden van je balansventilatie, en steek eens een lucifer af vlak bij de grond bij een van de buitendeuren, dan kun je zien of je overdruk, of onderdruk hebt. Dan kun je waarschijnlijk zelf den debieten van je balansventilator aanpassen.

Ander idee is de sturing van je balansventilatie te laten lopen via een arduino achtige oplossing met co2 meting. dat is helemaal perfect, want dan ventileer je alleen wanneer het echt nodig is.
De standaard ontvochtiger/airco voor een balansventilatiesysteem is inderdaad duur, en door de relatief lage debieten ook niet bijster effectief. Daarom heb ik die er ook niet inzitten.
Vandaag met die regen en om de woning gratis te koelen had ik alle ramen en deuren open. Staat de teller meteen op 89% RH uiteraard. Blaast de WTW ook gewoon 85%RH naar binnen, dus opdrogen doet het nooit meer, is ook de ervaring van de laatste jaren.

Dus de stekker van de WTW er maar eens uitgetrokken en de twee airco's weer aan en op standje ontvochtigen gezet. Theoretisch 89 liter/dag (= 3,7l/h) in totaal en zelfs met die natte stoep na de regen is er een flinke extra natte plek waar de slangen naar buiten hangen. Het druppelt als een malle en af en toe kots er een straaltje uit. Kleine 2 uur gewandeld en ik zit nu op 67% RH beneden en 62% RH in de slaapkamer. :)

Installatie handleiding gevonden maar nog niet door gewerkt. Ik hoop dat de beveiligingscode nog steeds 0000 is en anders ga ik die BAM en woningbouw heeelemaal kapot spammen. Kans dat ze zelf opduiken als die WTW langdurig uitstaat, want dat wordt allemaal gemonitord op afstand, daar moet je verplicht mee akkoord gaan en zo'n privacy verklaring voor ondertekenen.

Die airco's pompen lucht naar buiten, dus met een raam op kiepstand stik ik niet. Althans, als je morgen niets hoort.. :fluit:
 
Laatst bewerkt:
De relatieve luchtvochtigheid bij mij is in de winter tussen de 35 en 50( bij een temperatuur van 20-22 graden. jij hebt standaard een behoorlijk lagere thermostaatinstelling, dus zou je makkelijk rond de 50% relatieve luchtvochtigheid moeten kunnen blijven in de winter.
Dat zou nog een extra bonus zijn bij het lager instellen van de WTW ventilatie. :)

Hier daalt de RH ver onder de 40% RH, ik heb de 21% RH als record want toen vroor het tien graden. Dat zijn Sahara waardes. Je ogen branden uit je kop. Daarom heb ik bij de kringloop al diverse luchtbevochtigers opgepikt voor heel weinig.

Een degelijk merk is het dure Zwitserse Boneco, andere merken zijn meestal minder degelijk, ik heb niets anders. Nieuw kosten ze zo 150 a 200 euro. Gelukkig zijn mensen lui en gooien de vieze naar de kringloop. Voor 10 a 15 euro pik ik ze dan weer op.

- Type met zo'n piezo element dat mist maakt (de meeste gangbare) hebben als nadeel dat ze, ondanks kalkfilters, een witte waas veroorzaken op meubels en spullen. De kalkfilters of navullingen maken het prijzig, al heb ik zelf industriële regenereerbare kation korrels en filter voor nop kunnen regelen. Werken met een instelbare hygrostaat. Compacte apparaten maar die kleine ventilator hoor je toch best.

- Type met slechts een ventilator en een soort geperforeerde materiaal (papier achtig) in een plastic bak. Dat zuigt het water op en dan verdampt er water. Die maken de lucht ook schoner, dus die dingen worden goor en verkalken, zijn niet te reinigen (papier) en kosten 15 euro. Geen hygrostaat maar de verdamping neemt af als de luchtvochtigheid stijgt. Bijvullen met een gieter, erg makkelijk. Werkt ultra simpel en de techniek beperkt zich tot slechts een ventilator en simpele aan/uit schakelaar. Beide zou je zelf nog makkelijk kunnen vervangen ook. Veel stiller dan die compacte piezo's want grote ventilator.

- Type met kunststof reinigbare schijven die langzaam draaien en met onderkant door een bak water gaan, met hygrostaat. Erg stil, helemaal op het langzame standje nacht, 24 dB(A). Eveneens redelijk grote ventilator. Maakt ook de lucht schoner en kun je zelf goed schoonmaken.

Extra kosten bij alle types zijn nog de zilverionen staafjes in a 25 euro per stuk of pilletjes (ongetwijfeld een chloorverbinding zoals waterzuiveringstabletten). Vaker schoonmaken kan ook of een paar druppels dunne bleek bij elke vulling, dat ruik je niet. Bij die ouderwetse papiertypes zaten pilletjes.

Mocht straks in de winter ook de lage RH zijn opgelost gaan er een paar in de verkoop. Ik heb mijn pa er ook eentje gegeven en de buren willen nu ook zo'n ding.

Ik moet die WTW nog anders zien te krijgen en dan kijken of dit alle problemen hier oplost, maar denk dat dit de goede richting is ipv twee ontvochtigers/airco's en bevochtigers.
:thnx:

Die airco's hou ik, want tijdens dat hittegolfje (hij was kort) is het maximaal 20,6 graden geweest in de woonkamer en 18 in de slaapkamer. Boven de dertig graden steeg de temperatuur in huis heel langzaam, om 's nachts weer iets te dalen. Nu is de stroom wel gratis, maar met de WTW op lagere stand gaat dat nog beter lukken en kost het nog minder stroom ook.
 
Tip voor mensen die meer stroom opwekken met zonnepanelen dan verbruiken in een jaar:

Je moet het standaard modelcontract hebben van Eneco. Dan krijg je per teruggeleverde kWh hetzelfde terug als voor een afgenomen kWh, minus belastingen, ongelimiteerd. Met de huidige hoge prijzen ben je dan spekkoper. Zelfs met de prijzen van voor de oorlog krijg je dan meer dan die 11 of 8 cent die verreweg de meesten bieden, dus ik ga mijn huidige contract openbreken. Die 50 euro boete heb ik in een zomerse week terugverdiend.
 
Die airco's pompen lucht naar buiten, dus met een raam op kiepstand stik ik niet. Althans, als je morgen niets hoort.. :fluit:
Effe kontroleren of je nog onder ons bent..... ;)

Vandaag met die regen en om de woning gratis te koelen had ik alle ramen en deuren open. Staat de teller meteen op 89% RH uiteraard. Blaast de WTW ook gewoon 85%RH naar binnen, dus opdrogen doet het nooit meer, is ook de ervaring van de laatste jaren.
Zomerse regenbuien zijn altijd lastig voor de RH, de temperatuur buiten is hoog, dus de RH wordt vaak zelfs hoger zodra de lucht het huis binnenkomt. Het is zaak om dat putje nacht te ventileren, of in ieder geval niet te ventileren wanneer de buitentemperatuur hoger is dan binnen.(een relatieve vochtigheid van 60 % in een goed afgesloten vitrine die bij 25 °C wordt bewaard, zal stijgen tot ongeveer 80 % relatieve vochtigheid als de temperatuur daalt tot 20 °C. Het dauwpunt wordt bereikt als de temperatuur daalt tot ongeveer 16 °C. Er treedt dan condensatie op.)
simpelweg scheelt het per 5 graden temperatuur ongeveer 20% RH, dus wanneer de RH buiten 60 is en het is binnen 5 graden koeler dan buiten, dan zal bij ventileren de RH binnen dus richting de 80% gaan. omgekeerd wanneer het in de nacht buiten 15 graden is bij RH van 80, en binnen is het 20 graden, dan kun je door ventileren de RH verlagen naar ongeveer 60%

Een andere vraag, hoe zijn je muren, vloeren en plafonds? want ik heb hier even mijn metingen vanaf woensdag erbij gehad( 4 ramen wel continue op kipstand omdat het buiten koeler was dan binnen en BV op stand 1) de RH liep bij mij in eerste instantie snel op met ca 20% zodra de regen startte, maar stabiliseerde daarna en zit nu, met een RH buiten van 89%(temp 14.2) op een RH van 63 binnen ( temp 22.1).
Mijn ervaring is dat mijn geschilderde pleisterwerk muren een deel van de vochtigheid binnen opnemen, en bij droogte weer langzaam afgeven. (een beetje hetzelfde als met warmte)


Zelfs in mijn kelder met 6 simpele ventilatieopeningen van buis 110 blijft in die omstandigheden de RH onder de 85% ( bij temp 16.1). Ik zet danwel standaard de ontvochtiger( woods) aan omdat ik de de RH niet boven de 80 wil hebben, maar dan draait die een nacht per week om de RH tussen de 70 en 80 te houden. Alleen tijdens de overstromingen vorig jaar zomer heb ik een RH van 93% gehad, maar toen stond er ook behoorlijk wat water in de kelder. dat is gelukkig de enige keer dat ik dat gehad heb sinds ik hier zit . Ik heb destijds de Woods aangeschaft om de kelder weer droog te krijgen na de overstromingen en die heeft toen wekenlang gedraaid met per dag 10-20 liter water wat ik eruit haalde.

Hoop dat je er wat aan hebt..
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
En het leeft! :thumbsup:

Gisteren ging ook buiten de RH al weer vlot naar de 70% dus ik heb toch de stekker er weer ingestoken om zoveel mogelijk te koelen tijdens de nacht.

De bakstenen, geschilderd pleisterwerk werken idd als buffer, qua RH en ook qua temperatuur. Bakstenen in een thermosfles noem ik het altijd. :lol: Het duurt een week om een paar graden kwijt te raken, met alle ramen open en een paar hele dikke ventilatoren. Eenmaal koel, duurt het ook dagen natuurlijk, voordat al die massa weer een paar graden gestegen is.

20% RH per 5 graden zo rond de normale woningtemperaturen is wel een handig, want het rekenen met relatieve luchtvochtigheden, absolute vochtigheden, met temperatuur en luchtdruk is best een gedoe. Het hoeft ook niet tot op de komma te kloppen.
 
Voor mensen die de luchtvochtigheid willen verhogen, ik gebruik de venta airwasher.
Die wast pollen uit de lucht en maakt de lucht vochtiger.
De nieuwere kun je instellen op gewenste luchtvochtigheid.
 
Terug
Bovenaan