Zo'n WTW heeft standaard ruimte voor een ontvochtiger/airco, maar dat vind de woningbouw te duur. Ook moet het Nul op de Meter concept slagen en meer stroomverbruik helpt dan niet. Ik wek echt drie a vier keer meer stroom op dan ik gebruik, maar veel mafketels in deze buurt werken keihard tegen de installatie in. Die hebben nog steeds het slaapkamer raam overdag open om te ventileren terwijl het buiten 30+ is en klagen over een te warm huis. Of teveel stookkosten in de winter vanwege hetzelfde gedrag.
Mensen vertrouwen er niet op dat de WTW echt schone lucht geeft en denken dat het alleen gerecirculeerd wordt. Ik heb zelfs alles nagemeten met die geile profi metertjes van mijn kameraad zijn werk (fijnstof, gewoon stof en CO2) en die WTW doet zijn werk super, door de filters hoef je ook veel minder af te stoffen in huis.
Mijn ramen kunnen wel wijd open en dat doe ik 's nachts ook om af te koelen, dat scheelt airco gedoe en stroomverbruik. De WTW heeft zelfs een instelbare bypass klep die kijkt naar binnen en buitentemperatuur, maar die omzeilt maar een deel van de warmtewisselaar en schiet helemaal niet op.
Afkoelen van de woning, zelfs met 400 watt aan ventilatoren gaat echt rete traag. Het hele oude bestaande huis (flinke massa) is ingepakt met extreme isolatie. Alsof je een baksteen in een thermosfles met rietje aan het afkoelen bent. Het verschil in temperatuur in de nog koele woning en buiten 's nacht tijdens de zomer is vrij laag. Je hebt het over een delta van vaak maar 5 graden en lucht neemt sowieso al erg weinig warmte mee.
Op het probleem van de sterk stijgende (als het warmer is buiten), of sterk dalende (als het buiten kouder is) relatieve luchtvochtigheid is het echt een zeer efficiënt systeem. Warmte (of koude) verlies is in zijn bereik (standje 90, 120 of 350 kuub per uur) is maar een 1, 2 of max 5%.
Lucht bevochtigen in de winter is een eitje, met de juiste edoch simpele goedkope apparaten en kost nauwelijks stroom. Ik heb alle types nu wel gehad uit de kringloop voor weinig. Bakjes water, natte handdoeken dat werk echt niet, ik verdamp 's winters een hele emmer per dag minimaal.
Lucht ontvochtigen kan alleen met airco apparaten en die zijn heel wat duurder (nu eentje van 189 en 300 in bedrijf) en kosten significant stroom (hier nu 2200 wat te samen als ze aanspringen). Gelukkig is dat maar tijdelijk nodig.
Weggooien die WTW, zeker niet! Zo'n ding scheelt je namelijk 40% (!) in stook kosten of koel kosten. Ideaal is natuurlijk een split airco, ipv die armeluis dingen van mij met een rendement die nog niet de helft is van een echte airco.
Omdat ik geen gaten in de gevels van mij mag maken, iig geen grote, moet ik dan ook nog twee kantelramen (voor dikke airco luchtslang en waterafvoerslang) dicht improviseren met dikke handdoeken e.d. Die meegeleverde 'handige' raamkits zijn namelijk zo lek als een mandje. Warme lucht naar binnen lekken heb ik zo geen last van, dat gaat via de WTW vanzelf.
De plaatsing van die twee mobiele herrieschoppers is hier dus wel afhankelijk van de plaats van het raam. Boven een van de drie slaapkamers, beneden heb ik maar 1 raam die open kan (en twee deuren maar dat is niet handig ivm insluipers), dus moet ik vanuit de keuken ook nog eens met een dikke (weer redelijk lawaaiige) ventilator gebruiken om die koele lucht de beneden verdieping rond jagen.
Heel gedoe dus, het ontbreken van een airco in die WTW dankzij een gierige woningbouw, helemaal omdat ik geen geld heb voor zo'n systeem wat jij voor ogen heb. Dan was het probleem ook meteen simpel en effectief opgelost.
Maar ik heb het toch maar mooi voor elkaar voor weinig, ik zit in de zomer nu zalig en de stroom kost me geen drol vanwege de idiote overproductie. De rest van de buurt slaapt maar lekker drie maanden lang bij iig 20 maar heel vaak ook 25 graden. Na een hittegolf kunnen ze nog lekker minimaal een week nagenieten. Je moet deze woningen koel houden, eenmaal warm ben je de klos, zelfs een airco heeft dan dagenlang werk op volle kracht.
Ontwerpers van woningen houden simpelweg te weinig rekening met warmte bij die zuinige huizen en kijken alleen naar de stookkosten in de winter. Dat is een bekend probleem waar nu eindelijk een beetje aandacht voor begint te komen. Ook de oude doorzon woningen zijn een ramp met dit weer. Was zelfs een nieuws item vandaag.
Conclusie, ga je voor een zuinige woning met WTW, neem dan ook die ingebouwde airco optie!
Of ga aanklooien zoals ik, maar fraai, handig of stil is het niet, wel goedkoop.
En het heeft mij na de eerste zomer (tot 95% RH) en winter (tot 23% RH) ellende, nog twee jaar gekost om dit allemaal uit te dokteren, te testen en vooral aan te schaffen.
Ik heb een eigen aftimmering tussen woonkamer en keuken weer voorzien van een 60 centimeter rond gat voor de dikke 85 watt ventilator, zodat de lucht via woonkamer, deur naar gang en deur naar de keuken, rond kan gaan. Anders heb ik alleen een steenkoude keuken.
(Dit moet eigenlijk allemaal in mijn NOM woning ervaringen draadje. 'k gooi het morgen wel daarheen en wellicht nog eens na te lezen of het verhaal nog te volgen is.
)