• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Het is hier nu 22,9 graden.
Hoe koel/warm is het bij jou boven?

Mooi fornuis! Is geen goedkoopje van de verhuurder, doet echt zijn best wel om jullie goed NOM te krijgen.
Dit vind ik altijd fijn bij fornuis, goede reiniging mogelijk. "Ook is de binnenruit zonder gereedschap makkelijk uit te nemen voor een grondigere reiniging."

Beneden en boven scheelt hier nauwelijks iets. Ik begin vandaag met 22 graden, vroege ochtend was nauwelijks koel genoeg om het huis wat te laten afkoelen na gisteren.

Het fornuis is niet zo duur hoor, dit modelletje gaat eruit, ik denk ten faveure van modellen met gewone draaiknoppen ipv tiptoetsbediening. Iets waar ik ook niet zo erg blij mee ben, maar er valt vast mee te leven.

Wat dat meldsysteem van zonnepanelen betreft:verwacht daar niet te veel van. Ik heb sinds 2012 pv panelen en een ouderwetse terugdraaimeter, en het is ieder jaar gedoe om de meterstand door te geven. Ik heb mezelf nu aangeleerd om het op de site van de electriciteit maatschapij in te vullen en een mail te sturen met een foto van het electriciteit telwerk. En dan meld ik ook weer dat ik pv panelen heb.

Het melden dat je zonnepanelen hebt zou bij je netbeheerder moeten. Normaal doet de installateur dat voor je, 'k weet niet of ze ook aanmeldingen van particulieren accepteren. Best kans dat in 2012 het nog niet zo werkte en je dus nu niet geregistreerd staat.
 
Het melden dat je zonnepanelen hebt zou bij je netbeheerder moeten. Normaal doet de installateur dat voor je, 'k weet niet of ze ook aanmeldingen van particulieren accepteren. Best kans dat in 2012 het nog niet zo werkte en je dus nu niet geregistreerd staat.

In 2012 en 2013 heb ik gemeld bij de netwerkbeheerder dat we zonnepanelen hebben. In 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019 ook bij de leverancier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
De hittegolf heeft mij geleerd dat m'n huis zo'n 2 graden per dag opwarmt, als het echt buiten tien graden warmer is dan binnen. 's Nacht de boel open om te koelen, maar met die warme nachten ben je al blij weer 2 graden kwijt te raken. Uiteindelijk is het alsnog 26 graden in de woonkamer geweest, aan het einde van de hittegolf.

Grootste probleem bij het afkoelen is het aantal ramen wat kan openstaan. In de woonkamer heb ik alleen een deur die open kan, in de keuken een enkel raam. Die laat je normaal niet open staan als je gaat pitten, kan iedereen zo je huis in. Tijdens de nachten van de hittegolf heb ik deze dus provisorisch gebarricadeerd, zodat de lucht vrij spel heeft en de zwerfkatten en inbrekers buiten blijven. Op termijn zou een vorm van degelijke voorzetdeur met horregaas toch wel handig zijn.

Inmiddels zijn de zonnepanelen ook gelegd en aangesloten. 32 x 310 watt = 9920 piek vermogen.


Als ik zo nu en dan eens op de meter kijk wat er teruggeleverd wordt aan het net (heb nog geen inloggegevens voor online), dan lijkt de relatie tussen het bruto wattage wat de zon levert per vierkante meter (getalletje wat je op weersites ziet) ongeveer x 9 netto teruglevering te geven. Voorbeeld grafiekje zonnestraling van vandaag: http://weerstation-emmen.nl/index.php?action=zonnestraling

Vandaag schommelt met die bewolking het wattage wat de zon levert per vierkante meter vanaf een uur of 11 zo tussen de 400 (bewolkt) en 900 watt (zonnetje) en dat geeft zo'n 3500 tot 8500 watt teruglevering op dit moment.

De teller van het aantal terug geleverde kWh loopt zo rap op (wat we 's winter weer in de warmtepomp stoppen uiteraard).
 
Of zo'n winkel rolluik. Die zijn open.
Nadeel van rolluiken is dat je jezelf ook opsluit en bij brand of ander onheil ben je niet 123 buiten bent en de hulpdiensten niet 456 binnen zijn.

Eigenlijk zou je je ventilatie ook moeten kunnen omkeren: alleen naar binnen of alleen naar buiten blazen. Je bent dan natuurlijk wel je balans effect kwijt en je moet wel wat open zetten anders blaas je je huis op.... ;-)
 
We gaan die zonnepaneeltjes zeker monitoren de komende tijd. Zal ook nog wel een inloggegevens krijgen om online precies te zien hoe en wat, is toch makkelijker dan naar de meterkast rennen, tig keer op een knopje drukken om dat het bruto getal te zien wat verbruikt/geleverd wordt.

De WTW (Warmte Terug Winning ventilatie) kan ik buitenlucht voeren, door m'n keukenraam open te zetten. Daar zitten twee afzuigpunten en als die nagenoeg direct buitenlucht aanzuigen, werkt dat als een bypass voor de warmtewisselaar, want je wilt in de zomer helemaal niet dat je warme binnenlucht de koele buitenlucht opwarmt. :confused:
Uiteraard is dat ding ook gemaakt voor de winter, dan warmt hij de aangezogen verse koude lucht op met de afgezogen warme lucht. Gelukkig werkt dat ook andersom, als het buiten 35 graden is en binnen 22, koelt hij de lucht tot zo'n 24 graden waardoor je huis door de mechanische ventilatie niet veel opwarmt.

Qua natuurlijke ventilatie (erg vervelend zonder raam in de woonkamer die open kan) zat ik al woest te denken aan een stalventilator op een van de kleine slaapkamers. Naar buiten laten blazen en beneden de boel open zetten. :D Maar ja, eigenlijk is dat voor maar een paar keer per jaar, dus ik weet niet of ik daar veel moeite in ga stoppen.

Rolluiken en andere sjieke oplossingen is helaas geen geld voor, daarom zoek ik een lasser die iets in elkaar kan bakken van vierkant profiel, stuk nertsengaas of betonijzer en dan nog wat horrengaas. Soort hordeur plus zeg maar, want hij moet zwerfkatten en onverlaten buiten houden. Het hoeft geen compleet inbraak veilige deur te zijn, maar het moet wat moeite en kabaal opleveren als ze hem willen forceren, zodat ik wakker wordt. :)

Omdat mijn ervaring is dat in de winter het huis erg droog kan worden, soms onder de 30%, heb ik vandaag bij de kringloop een mistmaker meegenomen. Zo'n ding voor in je vijver of vivarium die, in dit geval, kwart litertje per uur omzet in mist. Dat schiet wat harder op dan bakjes water op de radiator zetten.
 
Hey Ray, mooi project man. En wat de luchtvochtigheid in de winter betreft, normaal gesproken gaat je wtw je helpen de luchtvochtigheid wat hoger te houden dan 30% normaal mag dat niet onder de 40-45% gaan.
 
Hey Ray, mooi project man. En wat de luchtvochtigheid in de winter betreft, normaal gesproken gaat je wtw je helpen de luchtvochtigheid wat hoger te houden dan 30% normaal mag dat niet onder de 40-45% gaan.
Ik verwacht minder extreme droge lucht dan toen de woning nog niet geïsoleerd was in deze mate, simpelweg omdat je minder warmte toevoert, maar dat is allemaal nog even afwachten.

Hoe de WTW hierbij kan helpen zie ik zo snel even niet.
 
Ik verwacht minder extreme droge lucht dan toen de woning nog niet geïsoleerd was in deze mate, simpelweg omdat je minder warmte toevoert, maar dat is allemaal nog even afwachten.

Hoe de WTW hierbij kan helpen zie ik zo snel even niet.
WTW zorgt ervoor dat je zonder "straf" meer lucht kunt verversen. Immers je wint ca 90% van de warmte terug. Dat zorgt voor meer(goedkope) ventilatiemogelijkheden in koude periodes. Als je meer ventileert bij minder verwarmen, komt je luchtvochtigheid beter uit. "Droge" verwarming bij weinig ventilatie geeft immers een (te) lage luchtvochtigheid, net als dat niet ventileren met vochtige verwarming( douche, gas koken, e.d ) een te hoge luchtvochtigheid geeft. Omdat je nu "ongestraft" optimaal kan ventileren in combinatie met droge verwarming, gaat je luchtvochtigheid logischerwijze ook beter uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
WTW zorgt ervoor dat je zonder "straf" meer lucht kunt verversen. Immers je wint ca 90% van de warmte terug. Dat zorgt voor meer(goedkope) ventilatiemogelijkheden in koude periodes. Als je meer ventileert bij minder verwarmen, komt je luchtvochtigheid beter uit. "Droge" verwarming bij weinig ventilatie geeft immers een (te) lage luchtvochtigheid, net als dat niet ventileren met vochtige verwarming( douche, gas koken, e.d ) een te hoge luchtvochtigheid geeft. Omdat je nu "ongestraft" optimaal kan ventileren in combinatie met droge verwarming, gaat je luchtvochtigheid logischerwijze ook beter uitkomen.
Klinkt logisch. Maar ik vraag me af, of het ook opgaat bij vriestemperaturen, dan zuig je juist droge lucht aan bij het ventileren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Laatst bewerkt:
Klinkt logisch. Maar ik vraag me af, of het ook opgaat bij vriestemperaturen, dan zuig je juist droge lucht aan bij het ventileren.
Dat klopt, maar dat is ook bij andere ventilatiesystemen of natuurlijke ventilatie het geval.
Bij een systeem met aanzuiging en afzuiging( wat voor WTW nodig is) heb je optimale controle over de mate van ventilatie, niet teveel, niet te weinig, tenminste wanneer er bij de bouw of renovatie aandacht is geweest voor kierdichting en luchtdichtheid van ramen, deuren en kozijnen. Bij natuurlijke ventilatie heb je op een windstille vriesdag weliswaar waarschijnlijk minder last van uitdroging, maar ook te weinig ventilatie, met (te) hoge CO concentraties als waarschijnlijke gevolg.
Daarom is bij het energiezuinig maken van je huis het zo belangrijk dat naar alle aspecten gekeken wordt. In de strijd tegen te droge of te vochtige lucht is ook het "ademend" vermogen van het huis belangrijk, Heb je muren die vochtregulerend werken, dan wordt op die dagen vocht uit de muren getrokken waardoor de relatieve luchtvochtigheid toch redelijk blijft, heb je niet ademende muren( meest extreme voorbeeld is een volledig betegelde badkamer), dan heb je bij het opwarmen van de droge lucht idd snel last van een te droge lucht, net als omgekeerd, maar dit is iets wat verder los staat van de vorm van ventilatie. Niet ventileren is nog veel ongezonder dan wel ventileren met te droge lucht. Dit kun je nog oplossen door een natte doek voor de instroomopening te hangen wanneer je niet wilt investeren in een luchtbevochtiger.
Het voordeel van de WTW is op die dagen wel het grootst, het zorgt er dan toch voor dat je op die dagen beduidend lagere stookkosten hebt doordat je de binnenkomende lucht alleen hoeft te bijverwarmen in plaats van volledig opwarmen.. Bijkomend voordeel is een comfortverhaal. Doordat je niet met vrieslucht ventileert heb je veel minder last van koude gevoel en tochtgevoel.

Wat dat betreft is het idee van Ray om in de zomer buitenlucht te voeren aan de afzuiging een slechte. Hij kan beter eerst kijken of er geen bypass op het ventilatietoestel zit, de meeste fabrikanten hebben dat vaak wel, dan kun je 's nachts op een hogere stand ventileren en overdag op een lagere. Je kunt ook de laagste stand (laten) inregelen op een lager debiet dan zou het hele huis bijvoorbeeld met ca 50-75M3 per uur ( niet aan te raden wanneer je met meerdere personen in het huis bent)worden geventileerd, Nu zal de minimale stand waarschijnlijk tussen de 100 en 200M3 per uur ventileren. Mooiste is een ventilatiesturing op basis van CO2 en vochtmeting, maar dat zal waarschijnlijk niet toegepast zijn. Is trouwens met wat kleine alibabba sensoren en een raspberry PI wel in elkaar te knutselen :)
 
@netuyas Het huis is compleet gasdicht, inclusief drukmeting, dat zit wel snor.

Ik heb verder geen enkele informatie over de WTW, hoeveel kuubs op welke stand e.d. Ook geen bypass. De woningbouw gaat helaas ook niets aanpassen op mijn persoonlijke situatie, dus ik zit met de gegeven opties. Tijdens de verbouwing heb ik wel gesproken met de hoogste manager van de woningbouw over o.a. zo'n bypass bij dergelijk extreem warm weer.

Het vochtgehalte en CO2 worden wel gemonitord in de woning, of de WTW hier iets mee doet als het uit de klauwen loopt, geen idee. Met wat azijn en soda wel te testen. :D

Ik kan op de (slimme) meter zien wat de ventilatie verbruikt ongeveer. Op stand 1 zo'n 25 watt, stand 2 een kleine 45 en op 3 richting de 90 watt. Als je dat afzet tegen de ventilatoren die ik normaal (en nog steeds erbij) gebruik, valt dat mee voor vele honderden kuubs per uur.

Opmerkelijk is dat ze niet voorzien hebben in een schakelaar om alleen de WTW uit te zetten bij calamiteiten. Ik moet nu eerst naar buiten naar de kast van de energie module, luikje met een sleuteltje openen en dan een stekker lostrekken. :rolleyes: Blijkt dat het sommige gemeenten verplicht is om een schakelaar daarvoor in je meterkast te hebben, maar hier dus niet. Schijnt wel nog te komen. Eventueel kan ik de groep waarop hij zit uitzetten, maar dan doen de zonnepanelen het ook niet meer.

Update opbrengst panelen, laatste twee bewolkte dagen 80kWh. Vandaag zal een mager dagje worden, al zie ik net dat er toch alweer 3kW het net op stroomt.
 
Wel interessant om te lezen :)
Ik heb zelf ook een oud huis en ik ben bezig om hem te moderniseren, kan ik mooi wat leren van jouw ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Hier ook een oud hoek huis met de helft dubele beglazing, geen spouw isolatie, geen vloer iso en dak iso weet ik niet zeker. Wil zoo graag een 0 op de meter woning. Maar niet te realiseren: te weinig en ongunstig dak voor Z-panelen. Ben nu overigens niet serieus aan het kijken voor een wind turbine op de schoorsteen :)
 
Wij houden het hier maar op; oude boerderij.
Geen bijzondere zaken en als het gas er af gaat....
Gaan we over op hout..
Veertig kuub alvast aanwezig...:)
Zoek het uit....
 
Er is uiteraard geen enkele standaard oplossing voor alle huizen. Zo'n huis als van @Roel zal niet omgebouwd worden naar NOM of aangesloten worden op een warmtenet. Ik vermoed dat zelfs de zonnepanelen rekensom niet positief uitpakt, als je maar heel weinig elektra verbruikt.

@joepmeloen Beginnen met de isolatie, of je nu met gas, hout, turf of een warmtepomp stookt, dat scheelt meteen centen. Er zijn best veel mensen die wat centen over hebben en dit in de isolatie stoppen, want op de bank, beurs of elders leveren je spaarcenten geen drol op en dan is 8% rendement opeens interessant.
 
Je huis verduurzamen is een lopend proces, je maakt een plan, je begint er aan, neemt het mee tijdens het onderhoud wat je toch moet doen. Je verbetert wat hier, je past wat aan daar.
Voor info en tips en voorbeelden kan je terecht bij duurzamehuizenroute.nl met in november twee open dagen waar je kan kijken hoe iemand zijn bestaande huis aanpakte, waar sommige leden hun kennis en ervaring delen en tips geven.
 
@Candyman, dat kon nog wel eens meevallen.

Hier is een complete schil om het huis heen gezet. Deuren en glas eruit en complete prefab panelen er tegenaan. Dak erop, zonnecellen, zogenaamde Energie Unit voor de deur waar boiler, invertor, warmtepomp, buffervat en WWM ventilatie in zit. Klaar.

Dat in één keer kost veel geld idd. Het kan echter ook gewoon in fases.

- Dak slecht? Begin je daar met goed geisoleerd dak op te leggen.
- Koude voeten? Isoleer je kruipruimte/vloer.
- Puien aan vervanging toe? Doe je die eerst, maar dan met triple A glas.
- Zonnepanelen kun je nog met subsidie laten leggen, moet je wel redelijk snel zijn. Terug verdien tijd zo'n 5 a 6 jaar. Neem je meteen een invertor waar er veel meer op kunnen dan de tien die nu rendable zijn met de huidige regeling.

Volgens mij is het nog veel te vroeg om compleet het huis ineens aan te pakken. Straks komen er leuke regelingen en subsidies voor, misschien wel in dezelfde vorm als bij huurders, de EPV. Wat je bespaart aan energiekosten, los je dan af op de verbouwingskosten.
 
Terug
Bovenaan