• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

oorlog Oekraïne en wat betekent dit voor jou als prepper (al of niet) in Nederland

Laatst bewerkt:
Voor slowcooking is de hooikist (eigenlijk compacte versie van je bed), geen hout/gas/energie nodig.

Ga je dan naast je pannetje rijst slapen om hem op te warmen?

Ik weet wel vroegah. Deed mijn oma (r.i p) het eten van m'n opa (r.i.p.) in een pyrex schaal met deksel en deze onder de dekens van het logeerbed om het warm te houden, zodat als hij van de nachtdienst (koper gieten) thuis kwam, warm kon eten.
Mijn opa, die had trouwens een paar armen waar Arnold en Silverster jaloers op zouden zijn :).

Als het goed is wordt mijn Berkey over een week eindelijk verzonden, flinke backorders op die dingen.
Ook mijn solar powerbank heeft vertraging opgelopen in de verzending.
Heb nog 3 andere powerbanks die inmiddels weer helemaal volgeladen liggen, maar ook hier geen langdurige stroomvoorziening of opslag helaas.
Verder zaklampen, noodradio, batterijen, led lantaarns even bij elkaar verzameld en weer netjes op een centrale plek gelegd, heb de afgelopen twee jaar mijn preps aardig verslonsd.
Schoonmaak en hygiene middelen genoeg op voorraad. Manier van off-grid douchen heb ik ook. Koken kan ik een maandje op butaangas en verder de voedselvoorraad aan het uitbreiden. Ondertussen elke week een klein beetje geld van de bank halen, meer dan dat kan ik ook niet doen denk ik.

Ben nu even kijken wat ik met mijn arme reptiel kan doen indien er sprake is van langdurige stroomuitval.
Ik heb een aantal heat packs en ingeblikte krekels op voorraad, maar daar kan ik niet heel lang mee vooruit :(
@Petite Prepper , een kennis van me (nu helaas voortijdig gaan hemelen) kweekte zelf kleine krekels of sprinkhanen (een van die twee) om z'n reptielen mee te voeren. Veel meer dan wat warmte en een groen blaadje was daar volgens mij toch niet voor nodig. Goed geïsoleerd, moet je dat hele spul dan toch wel in leven kunnen houden?

@RockyFlats Klopt, het is vrij eenvoudig zelf een kolonie van dubia kakkerlakken of krekels te starten. Persoonlijk heb ik liever geen enorme hoeveelheden van die beesten in mijn appartement, als ze ontsnappen ben ik de pineut, haha. De mijne eet er slechts 8 per week en ik kan die beesten prima twee maanden in een kleinere bak met wat verse groente in leven te houden. Mocht de nood aan de man zijn dan laat ik ze desnoods volwassen worden en hopen dat er genoeg mannetjes en vrouwtjes tussen zitten om te gaan broeden.

Maar qua warmte maak ik mij meer zorgen, kost aardig wat elektriciteit om zo'n warmtelamp voor de gecko zelf 12 uur per dag draaiende te houden.

Dit las ik vanmorgen in de krant. Ik weet niet hoeveel zorgen ik me moet maken, maar ik acht dit wel zorgelijk.

Hoe kijken jullie hier naar en gaan jullie wat aanpassen in je preps?

Dat soort spierballen taal gebruiken ze wel vaker om het eigen volk op te jutten. De ene keer is Polen de sjaak, de andere keer Frankrijk en nu Nederland. Ik maak me er niet zo druk om. Als die bom hier valt geven we allemaal licht, daar valt niet tegenop te preppen.

Wel maak ik me zorgen dat die oorlog uit kan breiden naar Europa. De kans dat de VS ons dan weer uit de shit komt halen, is volgens mij nihil. Net als de kans dat wij in staat zouden zijn een oorlog te voeren zoals Oekraïne dat bijvoorbeeld doet.

Als Rusland een kernbom op NL gooit dan zijn we niet allemaal dood maar wel veel voornamelijk afhankelijk van wat het doel is.

Ik ga uit van de haven van Rotterdam als voornaamste doelwit.

We weten niet precies wat de paraatheid van de Navo is.
Die zullen echt wel alles scherp in de gaten houden en de afweer zal zichtbaar en onzichtbaar best maximaal zijn.

NL is kansloos tegen Rusland en Rusland kansloos tegen de Navo.

Spierballentaal van getikte Russen horen we al jaren.
Daar lig ik niet wakker van

Als Rusland een kernbom op NL gooit dan zijn we niet allemaal dood maar wel veel voornamelijk afhankelijk van wat het doel is.

Ik ga uit van de haven van Rotterdam als voornaamste doelwit.

We weten niet precies wat de paraatheid van de Navo is.
Die zullen echt wel alles scherp in de gaten houden en de afweer zal zichtbaar en onzichtbaar best maximaal zijn.

Dat klopt, regio Rotterdam zal inderdaad een doelwit kunnen zijn, een doelwit wat gemakkelijk vanuit zee te bereiken is met een onderzeeër.

Ik vraag me vooral af wat de slagkracht van de navo is nu er veel naar Oekraïne is gegaan.

Het heeft weinig zin om bang te zijn voor iets waar jeje nauwelijks tegen kunt verweren of op kunt voorbereiden.
Alleen dat al maakt dit soort opmerkingen ongeloofwaardig.

Vervolgens vernietig je zoveel bronnen en infrastructuur dat je alles waardeloos maakt.
Daarbij neem je zoveel risico dat je een koekje van eigen deeg terug krijg dat het niet te verantwoorden is om een dergelijke bom in Europa te gebruiken.

My 2 cents.

Laatst bewerkt:
Dat klopt, regio Rotterdam zal inderdaad een doelwit kunnen zijn, een doelwit wat gemakkelijk vanuit zee te bereiken is met een onderzeeër.

Wat heeft een onderzeeër er mee te maken? Die dingen vervoeren ICBM's is intercontinentale ballistische raketten. En ook cruiseraketten.
Die kunnen ze vanaf de evenaar (gokje) wegsturen naar elk land op de aarde.

Nadeel is dat andere landen die dingen ook hebben en eenmaal onderweg is het maar de vraag of ze gestopt kunnen worden.
Opvangen zal ook lastig worden en onderscheppen waarschijnlijk ook. vergelding zal er wel zijn maar daar schiet niemand wat mee op.
Als onderwerpen je agenda is heb je weinig aan een platgebrande zeehaven, incl, die van Antwerpen want bommen kennen geen grenzen.
Wil je chaos: dan zijn er vele doelen, van dichtbevolkte gebieden tot kwetsbare infra.

Citaat:
„Ergens tussen de 50 en 60 procent van de Europese brandstofvoorraad bevindt zich in Nederland”
Ben benieuwd waar en hoeveel dat dan zou moeten zijn. Ja er ligt wat opgeslagen in het europoort gebied maar of dat 50% zal zijn.

Verder is het nogal omslachtig een raket sturen, immers de afzender is dan bekend.
pak zo'n ding in een container, rijdt die naar een rustig fabrieksterrein en zit hem in een loods. Schoon en droog, uit het zicht en gebruik het als nodig. Als je dan er ook nog voor zorgt dat er geen "vingerafdrukken" ontstaan kan niemand gaan wijzen.

Remember the pipeline.

de enige reden waarom Rusland geen kernwapens zal gebruiken is dat de andere landen deze ook hebben.

Als het wel gebeurd dan is het niet anders en kunnen we er niks tegen doen.
En ja, de Navo zal het gebruik van kernwapens direct beantwoorden.

Wat heeft een onderzeeër er mee te maken? Die dingen vervoeren ICBM's is intercontinentale ballistische raketten. En ook cruiseraketten.
Die kunnen ze vanaf de evenaar (gokje) wegsturen naar elk land op de aarde.

Nadeel is dat andere landen die dingen ook hebben en eenmaal onderweg is het maar de vraag of ze gestopt kunnen worden.
Opvangen zal ook lastig worden en onderscheppen waarschijnlijk ook. vergelding zal er wel zijn maar daar schiet niemand wat mee op.
Als onderwerpen je agenda is heb je weinig aan een platgebrande zeehaven, incl, die van Antwerpen want bommen kennen geen grenzen.
Wil je chaos: dan zijn er vele doelen, van dichtbevolkte gebieden tot kwetsbare infra.

Citaat:
„Ergens tussen de 50 en 60 procent van de Europese brandstofvoorraad bevindt zich in Nederland”
Ben benieuwd waar en hoeveel dat dan zou moeten zijn. Ja er ligt wat opgeslagen in het europoort gebied maar of dat 50% zal zijn.

Verder is het nogal omslachtig een raket sturen, immers de afzender is dan bekend.
pak zo'n ding in een container, rijdt die naar een rustig fabrieksterrein en zit hem in een loods. Schoon en droog, uit het zicht en gebruik het als nodig. Als je dan er ook nog voor zorgt dat er geen "vingerafdrukken" ontstaan kan niemand gaan wijzen.

Remember the pipeline.

Die onderzeeër kan ongezien opereren in de zee. Ik denk dat ze redelijk ongezien dichtbij de kust kunnen komen en ons daarmee verassen.

Stel nou dat je buiten de blast radius leeft ergens in Utrecht of Apeldoorn bijvoorbeeld. Hoe zou je leven er dan uitzien na de bom? 🧐🧐

Nou al eens gezien hoe Utreg CS er uit ziet bij eens stroomstoring?
Chaos 1.0
Maar wat ik probeer uit te leggen: die onderzeeër hoeft dus helemaal niet in de buurt te drijven om ons te verrassen.

Correct @phtvs maar een ICBM lanceren vanaf de noordzee om NL te raken wordt ook lastig denk ik.
En stel je hebt er één in de noordelijke ijszee liggen en een andere in de middellandse zee, dan hoop ik dat de afweer erg slim is. Ik kan mij zo maar voorstellen dat de afweer nogal een éénzijdige kant op kijkt.

Kijk even naar NL, heeft er ooit iemand een lanceerbasis gezien, iets meegekregen van een of ander "schiet ICBM's uit de lucht systeem"?
De UK heeft ze allemaal in boten zitten onder water, Frankrijk? weet ik niet, Dld evenmin.
Beetje basis zoals in de US blijft niet lang onzichtbaar.
Bunkers zijn verkocht aan cyberjunkies (cyberbunker op netflix).

Correct @phtvs maar een ICBM lanceren vanaf de noordzee om NL te raken wordt ook lastig denk ik.
En stel je hebt er één in de noordelijke ijszee liggen en een andere in de middellandse zee, dan hoop ik dat de afweer erg slim is. Ik kan mij zo maar voorstellen dat de afweer nogal een éénzijdige kant op kijkt.

Kijk even naar NL, heeft er ooit iemand een lanceerbasis gezien, iets meegekregen van een of ander "schiet ICBM's uit de lucht systeem"?
De UK heeft ze allemaal in boten zitten onder water, Frankrijk? weet ik niet, Dld evenmin.
Beetje basis zoals in de US blijft niet lang onzichtbaar.
Bunkers zijn verkocht aan cyberjunkies (cyberbunker op netflix).

Frankrijk? weet ik niet
De Fransen ook;
https://www.aerospacetestinginternational.com/news/defense/19714.html

Laatst bewerkt:
We hebben patriots maar een schild zoals Israel en de VS wel hebben, hebben 'wij' niet.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20240103_56345717

Nederland gokt erop dat wij elders gaan helpen en dat ons land niet aangevallen wordt. Net als in 1940 is dat geen goed idee. Maar ja, sommige partijen in de politiek beginnen al te jammeren als er wapens aangeschaft moeten worden, dus de kans dat Nederland ooit in staat zal zijn zich te verdedigen tegen een aanval is nihil.

de kans dat Nederland ooit in staat zal zijn zich te verdedigen tegen een aanval is nihil.

Je kunt mogelijk wel een raket neerschieten, maar als er een flinke kernkop op zit dan ben je alsnog fucked.
Dus op dat punt gaat dat niet veel verschil maken.

Ik sluit het trouwens helemaal niet uit dat Rusland geen kernwapens zou durven te gebruiken. Als we zien hoe de boel aan de andere kant steeds verder word opgerekt dan zou een "tactische kern/atoombom" in mijn mogen helemaal niet zo'n rare reactie zijn vanuit het perspectief van Rusland. Ik denk niet dat verliezen voor Rusland een optie zal zijn.

Maar als je zo'n raket, vanaf de rode zee richting Nederland komt en uit de lucht word geschoten bijvoorbeeld boven Duitsland...
heeft Duitsland dan last van brokstukken / fallout endergelijk?

Edit @martin je was me voor :)

Hoe Rusland handelt, weet niemand zeker dat maakt het "spannend".

Ik sluit het trouwens helemaal niet uit dat Rusland geen kernwapens zou durven te gebruiken

Mocht dat gebeuren dan zit ik hier eerste rang. Ik gok dat ik de paddenstoel van hieruit wel kan zien. Mooi moment om een selfie te maken 🤣

Maar zonder gekheid, Poetin kan niet verliezen want dat kost hem de kop. Dus tenzij hij eerder ergens uit een raam valt, denk ik idd dat hij desnoods bereid is om op een knop te drukken. Opmerkelijk dat hij vandaag expliciet ontkent plannen te hebben een NAVO land aan te vallen.

De gedachte dat Rusland op uitbreiding is gezind en ook een Navo-land zou willen aanvallen is 'onzin'. Dat zei president Vladimir Poetin tijdens een interview met internationale media woensdag. ,Ze hebben het idee bedacht dat Rusland de Navo wil aanvallen. Zijn jullie gek geworden? Zijn jullie zo dom als het achtereind van een varken? Wie heeft dit verzonnen? Het is onzin, het is flauwekul", zei Poetin tegen verslaggevers.
https://www.ad.nl/buitenland/live-o...er-russische-economie-oververhit-br~abb2c381/

A) er zijn genoeg "russen" om naar het front te sturen.
B) er zijn genoeg ramen
Hoewel hij de dienst uitmaakt voor de media, zitten er natuurlijk nog genoeg andere "aasgieren" achter en naast hem.
En een ongelukkie is zo gebeurd.

Terug
Bovenaan