• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

oorlog Oekraïne en wat betekent dit voor jou als prepper (al of niet) in Nederland

Het neerhalen van een nucleaire raket zal volgens mij niet direct leiden tot een nucleaire explosie.
radioactief materiaal zal wel vrijkomen.

En dat Rusland een tactisch wapen in zal zetten sluit ik ook niet uit, en mogelijk komt hij daarmee weg ook en wordt dat niet beantwoord met nucleaire wapens van westerse zijde.
Enkel om nog verdere escalatie te voorkomen.

De ommekeer zal toch van binnenuit moeten komen, maar dat er dan een ongeluk je overkomt is zeer voorspelbaar.

Ik zou mij niet zo zeer druk maken over nukes. Als die afgaan zal de wereld er anders gaan uitzien. Hoe? Dat weet eigenlijk niemand.
Als je naar de ideeën van de laatste koude oorlog kijkt dan is er veel achterhaalt.
Van schuilen onder je bureau tot een veilige bunker moeten verlaten om een sluis te bedienen of PTT kabel repareren.
Ik zou mij meer zorgen maken over dit soort* incidenten.

* : Search For Missing Nuclear Gauge Continues

Ik zou mij niet zo zeer druk maken over nukes. Als die afgaan zal de wereld er anders gaan uitzien. Hoe? Dat weet eigenlijk niemand.
Als je naar de ideeën van de laatste koude oorlog kijkt dan is er veel achterhaalt.
Van schuilen onder je bureau tot een veilige bunker moeten verlaten om een sluis te bedienen of PTT kabel repareren.
Ik zou mij meer zorgen maken over dit soort* incidenten.

* : Search For Missing Nuclear Gauge Continues

Ik zou me dan weer wel druk maken om nukes. Gewoon de uitdaging alleen al om het te overleven en de periode daarna te trotseren. Het word niet leuk, maar dat hoeft ook niet. Overstroming, lange stroomstoring endergelijke is dat ook niet, maar ook daar willen we door heenkomen.

De topfiguren van het Militair-industriëel complex in de VS, via hun buiksprekerpop Biden en hun vazallen Macron, Von der Leyen en UK, doen erg hun best om een confrontatie tussen Rusland en de NAVO te bewerkstelligen. Zo'n oorlog zal vooral de EU treffen, dat zich door wapendonaties aan Oekraïne inmiddels flink verzwakt heeft. Dat is gouden handel voor wapenfabrikanten in de VS en ondersteunt de hegemonie van de USdollar nog een poosje.

Rusland (Poetin of eventuele opvolger) wordt thans nog in bedwang gehouden door China, tot China het moment rijp acht om Taiwan binnen te vallen. Dan kan een oorlog met de NAVO een goede afleiding geven om de militaire slagkracht van de VS te ondermijnen.

Als het zover komt, lijkt me niet onwaarschijnlijk dat Rusland, maar vooral de VS, tactische nucleaire wapens in Europa zullen inzetten.

Mocht het zover komen, dan hoop ik dat ik in de Filipijnen verblijf bij mij Tropische Verassing, want om dan nog erheen te reizen zal heel moeilijk worden.

Eventuele fallout blijft wellicht beperkt tot Europa, of in het onwaarschijnlijke geval het groot nucleair arsenaal ingezet wordt, blijft de fallout beperkt tot het noordelijk halfrond. Dan is het overleven van de daarop volgende nucleaire winter het meest kansrijk in de tropen.

Gelukkig zijn er wat motieven die het hierboven geschetste scenario helpen verhinderen. China zal het niet dienstig vinden dat een flink afzetgebied als de EU verloren gaat, al is het er niet van afhankelijk door de omvangrijke binnenlandse markt. Tevens kan het Rusland goed gebruiken voor levering van energie en grondstoffen, wat door een openlijke oorlog met de NAVO verstoord kan worden. Daarom kan de NAVO - dan wellicht onder leiding van stropop Rutte om de belangen van de VS te behartigen - ook niet van Rusland winnen. Dat zal China niet toelaten.

Zodoende verkeert de oorlog in Oekraïne in een impasse die lang genoeg duurt tot China het eigen wapenarsenaal op orde heeft om de VS - dat bezig is economisch ten onder te gaan - te weerstaan.

Dat gaat nog wel een paar jaartjes duren, lijkt me. Nog geen reden om zaadjes die in een koud klimaat ontkiemen mee naar de Filipijnen te nemen.

Sjongejonge...Een hele lange aanloop met mitsen en maren en alsen...om uiteindelijk de topicvraag te beantwoorden en te zeggen dat je je zaad nog even koud bewaart.

Dit topic is niet bedoeld om over de waarschijnlijkheid of logica van scenario's te discussiëren of over het goed of fout van wat er nu gebeurt.
Puur over de effecten die je verwacht op je (dagelijks) leven en hoe je hier mee om gaat.

Sjongejonge...Een hele lange aanloop met mitsen en maren en alsen...om uiteindelijk de topicvraag te beantwoorden en te zeggen dat je je zaad nog even koud bewaart.

Sorry @Stuudje. Het zijn overwegingen die ik als prepper in mijn situatie maak, die resulteren in welke acties ik thans meen te moeten nemen. Geen paniekacties dus.

Wel intussen werken aan praktische agrarische kennis, want dikke kans dat er over enige jaren (nucleaire?) stront door de ventilator gaat. Ik denk niet dat de VS geruisloos ten onder zal gaan en het wereldhandelsmunt stokje aan de BRICS- landen zal overdragen.

Mijn zaad koud bewaren?
Ik moet zelfs mijn zaad nog aanschaffen, anders heeft het zijn kiemkracht al verloren, tegen de tijd dat ik het gebruiken moet.

Ik moet zelfs mijn zaad nog aanschaffen, anders heeft het zijn kiemkracht al verloren, tegen de tijd dat ik het gebruiken moet.

Ik ben een jaartje of 5 (zal wel al 10 zijn) bezig met terugkerende zaken zodat ik niet afhankelijk ben van zaden.
Denk hierbij aan diverse soorten eeuwige moes, rankspinazie, brave hendrik, aardperen, en nog iets van 30 andere zaken waarvan ik wisselend succes heb. Nu weet ik niet of je tijdens een nucleaire oorlog echt verstandig bezig bent om groentes uit je tuin te gaan eten.

Maar als het mis gaat dan zit ik denk ik toch liever in Spanje (zonder mijn tuin en mijn flinke voorraad) , dan in Nederland.

Ik ben benieuwd wat het qua "eeuwige groente" het overleeft heeft als ik over een weekje of 3 weer terug in Nederland ben.

Terug
Bovenaan