Goed idee, zelf heb ik iets soortgelijks gemaakt. Hoe hou jij je powerstation veilig tegen een eventuele emp?
Tegen een EMP kun je je maar gedeeltelijk beveiligen. Mijn power station heeft een UPS functie maar die gebruikt behoorlijk wat stroom als alles standby staat. Daarom heb ik mijn computer nog steeds op mijn oude en zuinige UPS (Die 15 minuten runtime heeft) en heb ik mijn power station er opgeladen naast staan. Bij een stroomstoring zet ik mijn power station aan en plug ik mijn UPS in mijn power station.
Hiermee zit mijn power station niet standaard op het elektriciteitsnet en is op die manier beschermd tegen stroomstoten die via het net naar de apparatuur kan komen. Een sterke EMP die ook niet-aangesloten apparatuur beschadigd daar is nauwelijks tegen te beschermen. Dan heb je een kooi van Faraday nodig. En deze apparaten kun je vanwege de grootte niet zomaar in een metalen kist zetten. Ze hebben ventilatie nodig voor de koeling als de accu wordt geladen of ontladen.
Ik heb mijn apparatuur wel op een geaard stopcontact met goede surge protector en de nodige clip-on ferrites over de stroomkabel.
Ik ben met dit soort dingen echt een noob...
Waar heb je hem gekocht?
De mijne is van
https://solarpowersupply.nl/.
Aanrader. Ik ben vriendelijk geholpen en er werd snel en uit voorraad geleverd. Bij grote powerstations wordt er een afspraak gemaakt en levert een transportdienst hem op een europallet met een vrachtwagen. Grote powerstations en hun batterijen zijn erg zwaar. Je hebt twee mensen nodig om hem te tillen en een (steek)kar is ook handig. Alleen de accu weegt al 36 kilo.
Ik heb alleen ervaring met Bluetti, maar er zijn allerlei andere merken ook. De accu die ik heb (B300) wordt momenteel vervangen door de B300K. Die is iets lichter, kleiner en heeft een aanzienlijk betere prijs-kwaliteitverhouding. Dus de nieuwe B300K accu is zeker een aanrader voor bij de AC300.
Omdat ik al de oudere B300 accu heb, heb ik nog een tweede B300 in bestelling. Die komt van een andere winkel, namelijk smartenduurzaam.nl. Een afrader. Ze houden zich niet aan de beloofde levertijden en ik moet als klant steeds contact opnemen om informatie te krijgen over de orderstatus.
Je kunt ook direct bij Bluetti bestellen. Dan heb je 4 jaar fabrieksgarantie maar geen Nederlandse leverancier.
https://www.bluettipower.eu/en-nl
Levertijden zijn dan wat langer omdat ze vanuit het buitenland leveren. Er zijn natuurlijk nog allerlei andere merken. Op YouTube zijn vele reviews te vinden. Maar ben we bewust dat reviews lang niet altijd objectief zijn. Dus als je de tijd hebt neem een paar dagen om reviews te lezen/kijken van diverse merken en uit diverse bronnen.
Kijk naar accu's met LiFePO4 (LFP) chemie. Deze kun je vaker op- en ontladen en zijn een stuk stabieler en veiliger dan Li-Ion of Li-Polimer. Ik zou niet graag een grote Li-Po of Li-Ion accu in mijn huis hebben vanwege brandgevaar. LiFePO4 is wel zwaarder. Vermijd accu's en powerstations van onbekende Chinese shitmerken van Amazon en Aliexpress.
^Deze goedkope accu heeft geen beveiliging tegen kortsluiting. Elke goede BMS moet dit hebben.
Bluetti is ook Chinees maar hebben een jarenlange reputatie. Andere bekende merken zijn EcoFlow en Goal Zero.