Onder de meesten van jullie zal de site,
www.overstroomik.nl wel bekend zijn.
De overstromingsgegevens zijn aangepast, ik ga van 1½ naar 3½ meter onder water.
Je kunt ook de app downloaden.
Groetjes
@Marcov Bedankt voor dit draadje en jouw link... Interessant!
Dit is een beetje een late reactie, maar
@Stuudje bracht het draadje prima onder de aandacht door haar post zojuist. En
@Gigo die dijkringrapporten die je tipte zijn interessant zeg...
Ik overstroom hier zo te zien, met (volgens overstroomik.nl) tot 3 m waterhoogte in de directe omgeving, wow.
In het dijkringrapport lees ik een berekend risico van eenmaal in de 16000 jaar, en dat lijkt nog mee te vallen.
Maar ik doe hier m'n sokken wel alvast uit, en stroop de broekspijpen alvast op, want...
@Gigo, om toch even op een stokpaardje rond te rijden: ik vraag mij wel af in hoeverre er met het berekende overstromingsrisico rekening is gehouden met een mogelijke uitval van het stroomnet en apparatuur, door een EMP? Niet, vermoed ik?
Wetenschappers hebben in 2012 het risico op een zware EMP (Carrington-event-kaliber) ingeschat op 12% over de komende 10 jaar.
https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2014/23jul_superstorm
Dat is dan grofweg zo'n eenmaal in de 83 jaar en een paar weken. Stel dat dat wellicht iets te pessimistisch is (wie zal het zeggen...) en het is eenmaal in de 100 jaar. Dan is dat wel behoorlijk frequenter dan de kans op een overstroming van eenmaal in de 16000 jaar zoals voor dijkring 14 is aangegeven in het dijkringrapport....
Ik vermoed dat het risico op zo'n zware EMP daarin niet is meegenomen..., en dat zou dan tamelijk IDIOOT zijn lijkt me. Tenminste, ik hoop van harte dat het niet waar is, maar waar is men dan mee bezig, om over risico's van eenmaal per duizenden jaren te spreken, terwijl er een kennelijke kans van zo'n eenmaal in de 100 jaar is, om langdurig (maanden tot misschien wel jaren) zonder pompcapaciteit en bediening van stuwen en zo te zitten?
Stel dat we morgen een zware EMP over ons heen krijgen, en de elektriciteitsvoorziening ligt vervolgens een half jaar tot een jaar volledig "op z'n gat". En zo'n beetje alles wat microprocessor gestuurd is, is kaduuk. Dus (stel) ook de besturingskast van die zware nood-diesel van het gemaal... en de besturing van sluizen en stuwen... en de tankauto...
Hoe lang houden we het dan droog, als er 6 tot 12 maanden lang geen water meer weggepompt kan worden?
Het zou wel interessant zijn, om te weten wat er dan onder water zou staan...
En wat gebeurt er met het risico op een dijkdoorbraak, zodra het water binnendijks al onderaan de dijk staat (door niet te kunnen wegpompen)? Dan is er niet veel meer nodig vermoed ik....
In het rapport voor dijkring 14 lees ik:
- "De aanwezige kwelweglengte heeft grote invloed op de weerstand van een dijk tegen het faalmechanisme “opbarsten en piping”;
- "Bij de bepaling van de kwelweglengtes is gekeken naar eventueel aanwezige deklagen in het voorland en de hoogteligging van het voorland ten opzichte van de waarde van de lokale waterstand in het ontwerppunt."
Als lokale waterstand is vast niet die genomen, die na 6 tot 12 maanden "niets wegpompen" te verwachten is?
Misschien moeten we de risico's in het dijkringrapport als zo'n 100 x of misschien wel 1000 x groter lezen?
En wellicht vormen die dijkkringrapporten zelf, dan nog het allergrootste risico, omdat ze dan een vals gevoel van veiligheid geven, en dan in ieder geval niet aangeven waar het echte risico ligt en hoe groot dat is?
Ik ben benieuwd hoe het met het bovenstaande zit, en omdat jij zo te zien "dicht bij het vuur zit"
@Gigo, kan jij mij misschien gerust stellen?
Tot dan, ga ik er maar even van uit dat we meer hebben aan bordjes zoals deze, dan aan ons water- en dijkbeheer...
En dan tegelijk op al onze dijken bordjes met "verboden om door te breken" natuurlijk