Las het vanochtend ook inderdaad.
Momenteel zijn wij bezig met aanschaf van nieuwe werkkleding ivm arbo, ook tekenwerende kleding.
Deze kleding is een soort van geïmpregneerd met permetrine.
Dit is in een ingekapselde vorm, die dagelijks een minimale hoeveelheid werkzame stof afgeeft, waarvan gezegd wordt en uit onderzoek blijkt dat het geen gevaar voor de gezondheid oplevert, omdat de hoeveelheid stof die vrijkomt ver onder de toelaatbare hoeveelheid zit, volgens tabellen van de WHO.
De leverancier vermeld dat er geen gevolgen zijn voor de gezondheid, althans tot max 20 jaar, op de langere termijn kunnen ze dit nog niet uitsluiten, daarvoor is het product nog te kort in omloop en daardoor beperkte onderzoeks mogelijkheden voor de termijn langer dan 20 jaar.
Wanneer je leest over de stof permetrine wordt ik niet echt vrolijk en enthousiast om dit dagelijks op mijn lijf te moeten dragen, hoe mooi het ook verpakt is en/ of als veilig wordt beschouwd.
Als ik lees over de mogelijke gevolgen van een fatale tekenbeet, wordt ik ook niet echt vrolijk, het voelt dus als het moeten kiezen tussen twee kwaden.
Mijn ervaring is, dat als je bewust bezig bent in tekenrisico gebied, dat het dragen van kleding, zoals een overhemd met lange mouwen, een pet, je broek in je sokken etc, de kans op het krijgen van een teek op de huid zeer gering wordt tot bijna uitgesloten.
Best lastig vind ik, zeker als het je verplicht wordt om deze kleding voor je werk permanent te moeten gaan dragen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan? En weet iemand misschien meer over deze stof ' permetrine'?
( en dan bedoel ik meer info of ervaringen dan dat op internet en uit onderzoeken al te vinden is, dat heb ik al doorgespit)
De kleding is van het merk Rovince.