Dan nog het bewaren van petroleum.
Zie hier een vraag en het antwoord van een zeer gerespecteerde vriend met kennis.
Helaas in het duits want van een duits forum waar de vraag gesteld werd.
Vraag:
Hallo!
Ich hab nicht wirklich was mit Petroleum-Lampen zu tun, aber da sich hier die Profis tummeln, hoffe ich auf eine Antwort bzw. Erklärung.
Ich habe Anfang 2012 für meinen Schwiegervater 20 Liter Petroleum in 1-Liter Kunststoffflaschen (HD-PE) gekauft.
Offensichtlich hat er sie nie verwendet, ich habe heute den ganzen Karton in seinem Keller gefunden.
ABER - alle Flaschen sind eingedrückt (Vakuum) und wiegen jeweils nur noch 450-500 Gramm.
Sie sind verschlossen, also ist meine Frage jetzt, was da passiert ist?
Der Karton ist trocken, also ist wohl nichts ausgelaufen.
Vielleicht kann mir ja jemand das Phänomen erklären. Interessant wäre dann für mich auch, ob das restliche Petroleum wohl noch was taugt.
Gruß,
Antwoord:
Ja. Kunststoffe sind nicht diffusionsdicht! Das gilt nicht nur für Kohlenwasserstoffe (Benzin, Petroleum), sondern auch z.B. für Wasser, Sauerstoff, Stickstoff, Kohlendioxid etc. (Hersteller von Kunststofffolien für Lebensmittelverpackungen geben entsprechende Diffusionsraten an).
PE ist zur Verpackung von Kohlenwasserstoffen ungefähr das ungeeignetste Material (PET wäre deutlich weniger schlecht), besonders die niedrigsiedenden Anteile verabschieden sich zusehends aus der Flasche. Auf umgekehrtem Weg kann Sauerstoff in die Flasche eindiffundieren, was dort zu Oxidationsvorgängen führt (Bildung von Hydroperoxiden, Folgereaktionen sind Bildung von Aldehyden und Ketonen und Verharzung). Bei ungesättigten Kohlenstoffverbindungen geht sowas ziemlich rasch, bei gesättigten deutlich langsamer.
Fazit: Keine Experimente, man dürfte sich ungefähr jedes Gerät, in das man das Zeug einfüllt, damit versauen (Es sei denn, man hätte gerade ein Kreuzfahrtschiff zur Hand). Dem örtlichen Wertstoffhof zur fachgerechten Entsorgung zuführen.
MfG
Kort antwoord:
De ongeplande duurtest (2012-2019) zeven jaar is dus niet goed verlopen omdat de flessen niet "dicht" zijn.
Blijft de vraag: ja maar ik heb stalen tanks, of glazen flessen.
Alles valt en staat met je voorbereiding, schone tanks en hoe je de brandstof bewaard: temperatuur, licht en vocht. Hoe zuiver is je petroluem, percentage vocht in de peut.
Ik zou om zeker te zijn de grens op max. 5 jaar zetten. Gewoon om zeker te zijn. En dan als alles meezit.
Rouleren en gebruiken lijkt mij een beter standpunt.
Wim, wat vind je zelf, als we petroleum echt goed opslaan en het alleen in minder kritische lampen en kachels gebruiken, zou de houdbaarheid dan niet veel langer zijn dan 5 jaar?
Ik heb het op internet eens nagezocht, en vind daar genoeg meldingen van stokoude petroleum dat nog prima bruikbaar is. Dat zal dan wel gunstig opgeslagen zijn geweest, maar dat kunnen we zelf natuurlijk ook doen.
Ik vermoed dat petroleum, koel en droog opgeslagen in gesloten stalen jerrycans, zelfs na 50 jaar nog goed bruikbaar zal zijn als brandstof voor eenvoudige olielampen en oliekachels.
Misschien moeten we het dan door een doek filteren of de lont eens extra schoonmaken, en ruikt het iets meer, maar branden doet het vast wel (vermoed ik).
In dat geval zetten we mensen op het verkeerde been als we hen (te algemeen) aanraden om het iedere 5 jaar te verversen. Voor iemand met een kieskeurige laser-kachel is dat misschien nog zinvol, maar wie het gebruikt in eensimpele olielamp en kachel, die kan met dezelfde olie zomaar 100 worden, vermoed ik.
Nu gebruik ik zelf "in vredestijd" niet veel petroleum: misschien maar zo'n 5 liter per jaar.
Als ik dan alles binnen 5 jaar zou willen verversen dan moet ik mijn voorraad beperken tot 25 liter.
Ik zou dan jaarlijks 5 liter duur moeten inkopen, want een ritje naar de pomp in Baarle Nassau loont zich dan
niet.
Wie zich richt op een te beperkte houdbaarheidstermijn die betaalt dus meer per liter en houdt waarschijnlijk een veel kleinere voorraad aan dan zou kunnen.
En dat zou dan jammer zijn, want de echte waarde blijkt pas in nood, en dan telt iedere liter.
Nu ben ik redelijk eigenwijs en ga hierin gewoon een beetje mijn eigen gang, maar een ander neemt een voorzichtig algemeen advies misschien veel te letterlijk.
Ik heb het liefst lampen, kookstellen en kachels die als het ware "bomvrije allesvreters" zijn. En zeker geen extra gevoelige en kwetsbare apparatuur die alleen de allerbeste brandstof slikt.
In mijn voorstelling brandt een echte prepper immers zo'n beetje alles als het nodig is, en zou desnoods de gordijnen en de kat van de buren nog in de oliekachel stoppen, als dat maar branden zou.
Het is dan niet alleen voor die kat goed nieuws, als we zouden kunnen melden dat ook oude petroleum goed kan branden, mits.....
Ik heb het idee dat de waarde die petroleum zal hebben na een paar weken of maanden in een crisissituatie, ongeacht of het nu vers is of stokoud, in de discussie te weinig naar voren komt.
We moeten die waarde eigenlijk bekijken vanuit een noodsituatie, en dat vergt dan nu (in onze gemakkelijke stoel) wel wat lenigheid.
Ook juist voor de oorlog zal er best zijn verteld dat je beschimmeld brood absoluut moet weggooien,maar in de hongerwinter werd bij wijze van spreken de schimmel er af gegeten en het korstje bewaard voor morgen.
Zodra petroleum schaars wordt, dan is er vast geen gemekker meer over wat jaartjes ouder of jonger, maar meer een "hadden we maar...".
Het is wel belangrijk om daar nu al een heldere kijk op te hebben, want nu kunnen we het spul nog op voorraad nemen.
Wie zich daarin te veel beperkt "omdat het ouder niet bruikbaar is in apparatuur die men niet heeft", doet zichzelf in mijn ogen flink tekort.
Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor iemand die nu al wat liters oude petroleum heeft staan, en het morgen op basis van onjuiste veronderstellingen weg doet.
Het gaat mij er zeker niet om, om iedereen grote voorraden aan te praten. Maar als het iemand de moed geeft om naast de 25 liter in mijn voorbeeld, bijvoorbeeld een extra 20 liter jerrycan in te slaan en in een hoekje te vergeten, dan is dat wel bijna een verdubbeling van de eigen voorraad, en is straks gewoonweg "goud waard", vermoed ik...
In het Duitse voorbeeld kan ik mij voorstellen dat er van de petroleum weinig overbleef, na een langdurige opslag in dunne plastic flessen, in een wellicht warme kelder. Zulke gevallen van onjuiste opslag geven petroleum m.i. wel snel en onterecht een slechte naam.
Een en ander heeft natuurlijk ook te maken met de vraag "welke kwaliteit brandstof voor welke apparatuur?".
Vanuit de prepper-insteek zou het dan niet gek zijn om in dit draadje juist de meest robuuste en minst kieskeurige apparatuur te benadrukken, en om tegelijk van een reëler (m.i. veel langere) houdbaarheidstermijn uit te gaan voor gebruik in juist die apparatuur.
Het is dan sowieso een gulden middenweg lijkt mij, om zowel een voorraad aan te houden die je regelmatig ververst, als een "ijzeren voorraad" die je op basis van het verbruik niet kunt verversen, en dus gerust heel wat jaren mag "rijpen".
Niet geschoten is immers altijd mis.
De relatieve "gok" op de bruikbaarheid van zo'n "ijzeren voorraad", is het naar mijn idee zeker waard.
Garantie kan ik niet geven... Maar ikzelf heb ieder geval (ook) zo'n "ijzeren voorraad".