@Niels Mooi dat je e.e.a. binnen hebt. Jammer dat de douane om de hoek komt kijken. Ik heb de indruk dat ze zich de laatste tijd meer op China richten. Gewone PostNL pakketjes zijn nu ook meer en meer de klos krijg ik het idee. Ik moest laatst ook 20 Euro bijbetalen voor twee WLN KD-C1 portofoontjes van totaal 30 Euro.
Een tip in het algemeen: Zaken uit het buitenland zijn tot en met 22 Euro vrijgesteld van invoerrechten en belasting. Dus had ik dat geweten dan had ik twee keer een losse WLN gekocht, in plaats van twee stuks in een keer. Leuke portofoontjes trouwens, die WLN KD-C1 !
Qua veelzijdigheid natuurlijk een stuk minder dan de GT-3TP's, maar als het gaat om een paar verrassend goede UHF portofoontjes, als back-up of voor eenvoudig maar betrouwbaar gebruik, dan zijn ze prima!:thumbsup:
En, Niels, die GT-3TP's kosten dan nu wel wat meer door de douane-graaiers, maar ze zijn toch van onbetaalbare waarde ... als het er eens op aan komt...
Ik ben aan de slag gegaan met diverse frequentietabellen die ik van internet heb geplukt. Helaas heb ik niet bijgehouden van wie die info stamde, maar als je zoekt op frequenties dan vind je de originele gegevens vast ook.
Ik heb e.e.a. gecombineerd in een excel-tabel.
Ik probeer die excel-tabel bij te sluiten zodat iedereen die dat wil er mee kan stoeien.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107303069/160903 basis voor portofoons - concept.xlsx
Om kort te gaan, staan er zo'n beetje alle UHF en VHF frequenties in voor NL, maar deels (repeaters) ook er buiten. Ik heb er links en rechts tijdelijk een paar kolommen aan toe gevoegd, alleen om de kanalen eenvoudig te kunnen selecteren en indelen.
Ik heb tegelijk voor mijn 128 kanaals GT-3TP's en voor de 16-kanaals WLN's de kanalen gekozen. Belangrijk is immers, om op z'n minst een aantal kanalen onderling gelijk te hebben.
Sorteer je in kolom B van klein naar groot, dan zie je de kanalen voor mijn GT-3 op een rij.
Sorteer je in kolom C van klein naar groot, dan zie je de kanalen voor mijn WLN op een rij.
Sorteren op frequentie kan natuurlijk ook.
Belangrijk is wel, om in alle gevallen in de tabel het data-filter (staat aan) ook actief te houden, omdat anders de gegevens door elkaar raken.
Wat ik vervolgens voor GT-3 heb gedaan, is die basis-tab gekopieerd naar een apart tabblad. Vervolgens de nummers van kolom B met copy-paste in kolom D gekopieerd (is de oorspronkelijke kanaalnummer-kolom).
Daarna de kolommen A t/m C en U t/m AB verwijderd, en alle regels 129 en verder verwijderd.
Vervolgens bij elk kanaal Duplex op "off" gezet - daar kan in dat geval niet worden uitgezonden. Voor testen op (alleen) ontvangst is dat wel zo veilig....
Het resultaat is tab GT-3, en als je die als een .csv-spreadsheet (komma-gescheiden format) wegschrijft dan is het direct via Chirp in te lezen en te programmeren. Voor de WLN moet ik het handmatig in het aparte programmeer-programma invoeren, maar het zijn daar maar 16 kanalen dus is ook geen probleem.
Ik ben nog aan het stoeien met de precieze indeling voor mijn portofoons, maar het begin is er. Als ik ze morgen nodig zou hebben dan staan die al afgesteld, ook al is het dan misschien nog niet 100% ideaal.
Ik heb ook HF en andere frequenties er nog in gelaten. Die zijn voor UHF en VHF niet bruikbaar en heb ik in B en C zwart gemaakt. Omdat de WLN alleen UHF aan kan, heb ik de VHF frequenties daar ook zwart gemaakt. Zo is direct te zien welke kanalen voor meerdere porto's kunnen en welke niet.
In kolommen B en C zijn eenvoudig kanalen te kiezen en te wijzigen, terwijl ze na sorteren op die kolommen automatisch in de juiste volgorde staan voor het betreffende portofoon type.
Al met al, werkt dit al behoorlijk naar m'n zin.
Voor degene die een hekel heeft aan excel en aan uitpluizen, is dit wel een brug te ver denk ik.
Maar ik heb het idee ... dat jij dit wel aan kunt, en er zijn er vast meer die het aandurven
Er is qua kanaal-keuze vast nog een boel te verbeteren. En voor de minder excel-onderlegden volgt hieruit vast nog eens een beknopter tabel. Wie tips of suggesties heeft, mag het zeggen... Welke kanalen in ieder geval, of juist niet...
Als laatste nog: je ziet dat ik vier repeaters ("relais") heb geselecteerd voor de WLN, en dezelfde (en meer) in de GT-3TP. Die selectie is nu gewoon even willekeurig, maar daar kan een ieder natuurlijk de meest geschikte voor kiezen. Alle repeaters staan immers in de tabel. In de "comment" kolom staan nu nog een aantal repeaters gekleurd. Die kwamen uit een aparte lijst, en de meesten (uit een andere lijst) zie je er daarom ook niet-gekleurd nog eens in staan (na sorteren op frequenties). Dergelijke dubbelingen kunnen er uit. Het is alleen omdat hier en daar de inhoud verschilde, dat ik beide nog even heb laten staan.
Groeten, en succes!