• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Woodgas stove

homerun

Diehard Prepper
Beste allemaal,

Dit is de review voor de Woodgas stove van de Prepshop.
Het gaat hierbij om deze brander: https://www.prepshop.nl/woodgas-stove-original.html


Ik ga de hele review uit persoonlijke ervaringen maken.
En natuurlijk voor de kleine details zal ik kijken of ze wel kloppen.


Ik heb de brander gekocht omdat ik eerst altijd op Esbit kookte maar daar kon ik geen hout in branden.
En bij de Esbit branders ben je toch eigenlijk afhankelijk van de brandstof blokken.
Ook heb ik voor de woodgas stove gekozen omdat deze mij erg aangeraden werd door verschillende mensen.


Persoonlijk vind ik een van de grootste plus punten van de Woodgas stove dat je niet afhankelijk bent van gas of brandstof blokken.
De naam zegt het al, je kan namelijk koken op hout.
Maar je hebt ook de mogelijkheid om op meerdere soorten brandstof te koken dan alleen hout.
De Woodgas stove heeft namelijk de “functie” dat je toch op brandstof tabletten kan koken als hout niet in de buurt is.
Zodat eigenlijk altijd wel de mogelijkheid hebt om te koken.


De Woodgas stove gaat heel gemakkelijk mee in de bijhorende tas.
De brander bestaat uit drie delen. Die in elkaar passen.
Hierdoor is de brander makkelijk en compact om mee te nemen. Beste allemaal,
De brander weegt: 345 gram.


De meeste pannetjes passen op de brander.
Waaronder de bekende: Mess tins en de Zebra Billy Can (2 ltr).


Ook vind ik het fijn dat de Woodgas stove redelijk stabiel is.
En dan het niet zomaar om kan vallen als je aan het koken bent (je moet de brander wel goed neer zetten).


Nog even wat tips:


De brander is gemaakt om buiten gebruikt te worden.
Gebruik de brander alleen binnen als je in een goed geisoleerdde of geventileerde schuilplaats zit. Gebruik deze de brander dus NIET in een tent.
Alle delen van de brander kunnen heet worden (vaak ook de pannetjes).
Pak de brander dus ook niet op voordat deze is afgekoeld.
Wegens kans op brandwonden!


Ik denk als ik zo de meeste gevaarlijke dingen van de brander nu wel heb verteld.
Als laatste wil ik alleen nog even wat details over de brander geven:


Gewicht: 345 gram


  • Lengte brander van de bovenkant t/m de onderkant als de brander
uitgeklapt is: 16,3 cm
  • Hoogte van de brander als deze ingepakt is: 6,6 cm
  • Breedte: 12,5-13,6 cm (de basis is iets breder dan de top)
  • Minimale binnendiameter: 10.3 cm
  • Materialen: de gehele kachel is gemaakt van 304 roestvrij staal.
De details heb ik wel even opgezocht. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat deze kloppen.

Ik denk dat ik zo de brander goed heb uitgelegd!
En ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad!

Einde!

Groet,
Homerun
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Op zich wil ik niets afdoen aan de woodgasstove

het principe van hout vergassing is een ven de beste manieren om uitermate effectief gebruik van brandstof te maken
na de flammen, brand het apparaat ook nog een tijd door op de gevormde houtskool

zo zijn er op dit principe ook speciale branders ontwikkeld voor "derde wereld "landen om te helpen de ontbossing tegen te gaan
die zijn zelfs nog beter ( maar ietwat zwaar )

ik heb er zelf enkele in gebruik en staat hier ook in de winkel, allemaal clonen
en ik heb ook een aantal gebruik methoden die ik heb getest, zoals diverse brandstoffen en aansteek methoden

het enige wat ik zelf vindt is de prijs is veel te hoog

En zelfs de "maker " ( ik betwijfel of ze daar gemaakt worden )
heeft dit ondertussen moeten erkennen en bied het "budget model " aan voor £31.95 ( = € 42.-- ) wat ik zelfs nog iets aan de hoge kant vindt.

en zoals ik al zij, de budgets/clonen heb ik hier en zie geen enkel probleem alleen een groot prijs verschil

en een tip
haal een stukje RVS gaas ( stevig ) en knip er een hulp stuk uit een 4kant wat op de pot supports past
maar net niet groter dan de onderkant van de stove, dan kan het er gewoon in opgeborgen worden
want een mok blijft echt niet lekker staan anders, en veel van ons gebruiken de mok als kookpan

waarbij ik iedereen ook aanraad, een RVS mok te gebruiken en een deksel voor de mok , dat scheelt heel veel kooktijd

De woodstove past IN de diverse pannen zoals de zebra 1L pan alleen kan het bord er dan niet meer in
en volgens mij ook in de 14cm can
( zou men even Moeten na kijken, ben ik net effe te lui voor :) )
waarbij de billy can handiger is
want daar gaat hij helemaal in en is er nog ruimte over
 

JamHard

Prepper goeroe
Ik gebruik zelf het eerste type dat uitkwam.
WWS T1.jpg
Deze maakt gebruik van een driepootje dat je uitklapt over de drie dragers, waardoor het een stuk makkelijker is om een mok e.d. te kunnen plaatsten.
en een tip
haal een stukje RVS gaas ( stevig ) en knip er een hulp stuk uit een 4kant wat op de pot supports past
maar net niet groter dan de onderkant van de stove, dan kan het er gewoon in opgeborgen worden
want een mok blijft echt niet lekker staan anders, en veel van ons gebruiken de mok als kookpan
Dit is inderdaad een hele goede tip voor de tweede generatie, daar deze enkel drie dragers heeft en de ruimte binnenin geen ondersteuning biedt.
WWS T2.jpg

Verder is (ongeacht het type) deze brander goed te gebruiken in combinatie met een alcohol stove,... deze plaats je in ingeklapte toestand met het support rekje uitgeklapt, waardoor de gassen ook door de gaatjes van de stove gaan branden, dus heb je de vergassing uit de gaatjes van de alcohol stove én de gaatjes van de woodgas stove:thumbsup:
WWS T2+AS.jpg
 

homerun

Diehard Prepper
Ah @W-O-L-F bedankt voor de tip deze kende ik nog niet.
Zelf kook ik wel altijd met pannetjes. Maar het is wel eens leuk om het uit te proberen!

@JamHard Ah oke ook intressant.
Maar dat betekent wel dat je een woodgas stoven en een alcohol stoven mee moet nemen...
Ook al weegt zo'n alcohol stoven bijna niks... Vind je dit dan niet zonde van het gewicht?
 

JamHard

Prepper goeroe
@JamHard Ah oke ook intressant.
Maar dat betekent wel dat je een woodgas stoven en een alcohol stoven mee moet nemen...
Ook al weegt zo'n alcohol stoven bijna niks... Vind je dit dan niet zonde van het gewicht?

Ik gebruik m'n bepakking modulair, ik gebruik dus twee tassen.
  • Heuptas als GHB (basis)
  • Rugzak gecombineerd met Heuptas als BOB (extra comfort)
In mijn heuptas heb ik als het goed is vanaf deze week. (ben aan het upgraden)
Tatonka BS.jpg
De Tatonka Bush Set,... alles past in de beker(s) en heeft daarmee een pakmaat van 8,5 (diameter) x 13 (hoogte)

In mijn rugzak heb ik de Tatonka BillyCan 1,6 liter, met daarin de Wild Woodgas Stove type 1
photo_2016-03-09_18-31-17.jpg
Deze aangevuld met mijn vuurkit en allerhande attributen.
 

homerun

Diehard Prepper
Ik gebruik m'n bepakking modulair, ik gebruik dus twee tassen.
  • Heuptas als GHB (basis)
  • Rugzak gecombineerd met Heuptas als BOB (extra comfort)
In mijn heuptas heb ik als het goed is vanaf deze week. (ben aan het upgraden)
Bekijk bijlage 2010
De Tatonka Bush Set,... alles past in de beker(s) en heeft daarmee een pakmaat van 8,5 (diameter) x 13 (hoogte)

In mijn rugzak heb ik de Tatonka BillyCan 1,6 liter, met daarin de Wild Woodgas Stove type 1
Bekijk bijlage 2011
Deze aangevuld met mijn vuurkit en allerhande attributen.

Ah oke intressant. Neem je die hele kit mee komend weekend?
Zo ja, dan zou ik hem graag van dichtbij willen bewonderen! Wil je dan in het geheel je GHB laten zien?
Dat zou wel erg tof zijn!
 

JamHard

Prepper goeroe
Ah oke intressant. Neem je die hele kit mee komend weekend?
Zo ja, dan zou ik hem graag van dichtbij willen bewonderen! Wil je dan in het geheel je GHB laten zien?
Dat zou wel erg tof zijn!
Als het goed is krijg ik morgen de hele meuk binnen en mag dan aankomend weekeind mee buiten gaan spelen:thumbsup:
 

homerun

Diehard Prepper
Als het goed is krijg ik morgen de hele meuk binnen en mag dan aankomend weekeind mee buiten gaan spelen:thumbsup:

Buiten spelen is altijd leuk!
En dan nog met nieuw spul buiten spelen is nog beter!
Dan bewonder ik je nieuwe speelgoed van het weekend wel...
Ik zie je in het bos :cool:
 

Nickx

Senior Prepper
Ik mis volledig de gebruikskant en gebruikservaring van het product. Wat ik nu lees is een productbeschrijving niet echt een review. (of zie ik dit verkeerd?)

Wat heb je erop gekookt ... hoe makkelijk ging het aansteken ervan, was er veel rook, hoe vaak moet je bijvullen... hoelang voordat je een liter water aan de kook had enz enz
 

Carismo

Prepper goeroe
Als ik ff ga zoeken op youtube kom ik veel clones tegen van rond de 20 dollar. Zijn er mensen die zo een hebben en misschien is het een idee om een vergelijkende test te doen?
 

Nickx

Senior Prepper
Als ik ff ga zoeken op youtube kom ik veel clones tegen van rond de 20 dollar. Zijn er mensen die zo een hebben en misschien is het een idee om een vergelijkende test te doen?

Ik heb ze beide .... totaal geen verschil. Niet in gebruik en niet in kwaliteit. Op een bepaald moment zat ik zo te rommelen dat ik geen enkel idee heb welke bij de prepshop vandaan kwam en welke bij ali.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb ze beide .... totaal geen verschil. Niet in gebruik en niet in kwaliteit. Op een bepaald moment zat ik zo te rommelen dat ik geen enkel idee heb welke bij de prepshop vandaan kwam en welke bij ali.

dus betalen voor het merk... nu vroeg ik me af hoe zo'n ding zou werken met een geforceerde luchttoevoer, (met ventilator of eventueel met een fles onder druk)
 

Nickx

Senior Prepper
dus betalen voor het merk... nu vroeg ik me af hoe zo'n ding zou werken met een geforceerde luchttoevoer, (met ventilator of eventueel met een fles onder druk)
Dan krijg je soort biolite.... zal het eens uitproberen....zal gewoon werken
 

W-O-L-F

Senior Prepper
nu vroeg ik me af hoe zo'n ding zou werken met een geforceerde luchttoevoer, (met ventilator of eventueel met een fles onder druk)

alles kan je proberen in het leven

maar voor deze branders en zoals ze zijn ontworpen ( dit is een simpel ontwerp )
haal je de functionaliteit onderuit en ga je het verbruik onnodig opjagen
als je een ven onderin zou laten blazen heb je kans dat je teveel lucht door het midden gaat jagen en het vergassen niet meer optimaal is
upload_2016-6-1_23-53-22.png

dit is wat je wil dat er gebeurd
upload_2016-6-1_23-55-28.png

ga je dus extra blazen, gevolg je kan je pan vaker op tillen om er takken bij te stoppen
de vergassing komt denk ik niet tot zijn recht
en je effectieve kooktijd blijft daardoor gelijk of wordt zelfs hoger

er zijn andere branders die daar beter voor zijn ontworpen
idd bv de biolite

grinzzzz ik zij al, ik heb er hier 4+ in gebruik en ze staan in de winkel,
allemaal clonen
en zelf al 1 weten te laten smelten ( niet vragen hoe hahahaha )

toch een woord van waarschuwing
ja bij ali staan ze, alleen pas op
soms ontvang je niets
en er zijn hele slechte clonen in omloop
Ik had er hier een , waarvan de pootjes naar binnen zakte omdat de nagels niet tegen warmte konden
en dat is bij deze erg vervelend want als een van drie pootjes weg klapt, gaat je hele bende aan dek incl de eventuele hete vloeistof
upload_2016-6-1_23-53-53.png
 

Carismo

Prepper goeroe
alles kan je proberen in het leven

maar voor deze branders en zoals ze zijn ontworpen ( dit is een simpel ontwerp )
haal je de functionaliteit onderuit en ga je het verbruik onnodig opjagen
als je een ven onderin zou laten blazen heb je kans dat je teveel lucht door het midden gaat jagen en het vergassen niet meer optimaal is


ga je dus extra blazen, gevolg je kan je pan vaker op tillen om er takken bij te stoppen
de vergassing komt denk ik niet tot zijn recht
en je effectieve kooktijd blijft daardoor gelijk of wordt zelfs hoger

er zijn andere branders die daar beter voor zijn ontworpen
idd bv de biolite

De biolite werkt met een blazer die van bovenaf werkt.

Ik zou het eventueel aansluiten om de gaten bovenaan om de afterburn gedeelte effectiever te maken niet om de stookpot op te jagen.
met rede dat ik op veel filmpjes en op sc gezien heb dat die dingen nog veel roken en roetvorming geven dus zo compleet is de verbranding in m'n ogen niet.

Geforceerde luchtinvoer zie je ook bij smitsvuren om de temperatuur op te drijven dus ik zou dan denken dat de kooktijd minder zou worden...

Heb onlangs een diy fimpje gezien met een 3dubbele kamer dat best wel goed werkte. Maar uit blik ben ik niet fan van. zo'n ding in rvs gaat wel een pak meer kosten...

 

W-O-L-F

Senior Prepper
met rede dat ik op veel filmpjes en op sc gezien heb dat die dingen nog veel roken en roetvorming geven

Ik zeg,
ga experimenteren met de woodgas stove waar we het nu over hebben, en laat het ons weten,
want er is altijd ruimte voor verbetering dus ik ben wel nieuwsgierig.
( maar niet een heel andere of een zelf bouw, want dan kom je in een heeeeeel andere discussie terecht :) )

Roken is bij de woodgas stove niet waar
dat is alleen in het begin bij het op temperatuur komen, maar dat is met elk vuur
of als mensen niet gewend zijn het ding te gebruiken en bij het aansteken of het bij vullen slordig handelen door bv te veel te willen voeden
of te hoog vullen zodat de "jets " worden geblokkeerd
of in de volle wind gaan zitten dat helpt ook niet echt :)

ohhhh en wat ik laatst had met iemand die klaagde dat het een klote ding was en dat hij niet goed brandde,
zolang je het bovenstuk er niet op zet ( de ring met pot support ) kan de stove nooit de jets laten branden
die had het ding aangestoken en zat te wachten tot de jets aangingen zonder dat hij het bovenstuk er op had ( alleen dat had hij niet verteld :) )
en dat maakt heeeeeeellllll veel verschil
want als je die ring er op zet zal je zien dat het hele gedrag van de brander verandert

Roet,
ja dat kan ik wel beamen, je pan wordt een ietwat zwart aan de onderzijde
maar mijn ervaring is dat alle hout branders dat doen in meer of mindere mate

Het doel van een dergelijke brander is om functioneel en eenvoudig en handzaam te zijn
en dat is hij

persoonlijk, als ik ook een blower moet gaan voeden onderweg, koop ik wel een biolite
dan wek ik gelijk stroom op in plaats van een x volt voeding mee te slepen om me ven aan te drijven :)
of neem eer rocetstove mee in de kruiwagen :)

en de meeste losse vens kunnen niet tegen hitte en het buiten leven bevalt de gemiddelde ven ook niet

Ik gebruik zelf het eerste type dat uitkwam
Misschien dat JamHard hier wat aan toe kan voegen als blijkbaar regelmatige gebruiker van dit brandertje ?
Type 1 of 2 werken het zelfde en in werking niet veel verschil
 

houthe

Senior Prepper
Ik heb hem zelf ook en ook enkele keren gebruikt. Nou zal het wel aan mijn skills liggen want ik heb altijd het idee dat het vuur enorm snel opbrand en je genoodzaakt bent om meer hout er in te doen. Mijn pan is dan ook altijd flink zwart, echt een dikke laag roet. Misschien gebruik ik ook wel niet de juiste houtjes, ik heb voor nu een zak aanmaakhoutjes van de intratuin, misschien branden die ook wel te snel maar ik geloof niet dat daar extra spul in zit om het beter te laten branden, is gewoon droog hout..
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb vernomen via de maker van die video om een goede na-verbranding te hebben zou de raitio van oppervlakte van de gaten 1 op 5 /1 op 6 moeten zijn met de grootste gaten vanboven.

Ook een andere vid gezien van iemand die houtpellets gebruikt bij dit ding en deze een ruime tijd branden. Zelf al aan gedacht om het principe van een Zweeds vuurtje in dat ding te plaatsen--> stronkje dat een 2 tal cm kleiner is dan de stookpot en min 1 cm onder de afterburnergaten, dit ding in 4 splitsen en de kern er beetje uit halen, terug in de brander zetten met aanmaakmateriaal op de plaatsen waar het gespleten is om een open kruis te kijgen, of hetzelfde principe met dikkere takken en zonder te splijten maar dan met aanmaakmateriaal.. benieuwd wat dat geeft -->heb inmiddels een el cheapo besteld.

@W-O-L-F Er bestaan ook andere systemen om lucht toe te voegen. Zelfs zonder elektrische energie (al hebben de meeste preppers tegenwoordig een zonnepaneel en lader bij) en dan heb ik het niet in de zin zelf te blazen. bv met een petfles voorzien van een ventiel , onder druk te zetten met een fietspomp en met een soort regelsystem (bv vn een infuus)... Je zou dit zelfs in combo kunnen gebruiken met een sawyer waterfilter zodat je met een gesloten 'container' kan behouden om het water door de filter te laten gaan met minimum moeite.

Maar je hebt gelijk, het gaat hier om een productie item.
 

Nickx

Senior Prepper
Ik gebruik regelmatig mijn Biolite en ook daar is de onderkant van de pan zwart en vet. De ketel die erbij hoort werkt overigen het beste daar lijkt het schoon te branden.
Ik heb meerdere biolite branders maar bij mij komt de lucht niet van boven hoor @Carismo
 
Bovenaan