• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Woodgas stove

Ik gebruik regelmatig mijn Biolite en ook daar is de onderkant van de pan zwart en vet. De ketel die erbij hoort werkt overigen het beste daar lijkt het schoon te branden.
Ik heb meerdere biolite branders maar bij mij komt de lucht niet van boven hoor @Carismo

Daar ben ik dus mis in, was een ander merk dat gelijkaardig klonk heb aan het zoeken geweest maar kan em niet meer vinden... :(

Zelf vind ik de biolite beetje aan de onhandige en dure kant. en heel effectief ook niet volgens reviews, de fan is te zwak en de lucht zou niet goed verdeeld worden. daarom geen complete verbranding en dus roetvorming...

Nou zal het wel aan mijn skills liggen want ik heb altijd het idee dat het vuur enorm snel opbrand en je genoodzaakt bent om meer hout er in te doen

nee dat klopt
de brandstof gaat er best wel snel doorheen, dat ligt niet aan jou maar aan hoe het werkt
de warmte moet wel ergens vandaan komen :)
maar als je effectief vergelijkt wat je zou gebruiken in een bak of andere vuurplaats , gebruik je flink minder

ikzelf voer bij door stukjes die net ander de pan of cup door kunnen er in te schuiven ( en das nie makkelijk :) )
en niet teveel tegelijk, zodat het niet verstikt
het meer of minder roet staat en valt met hoe je voed
maar ja, je pan wordt zwart :) maar ach, zet je pan in een open vuur en dan wordt het ook zwart, schuren met zand zij de hopman vroeger hahaha

ja het is wel een ding waar je mee bezig bent dat zal ik niet tegen spreken :)

ik heb voor nu een zak aanmaakhoutjes van de intratuin
hmmm ja nee dat gebruik ik dus niet
takken die ik splijt
of hier thuis, haardhout oven gedroogd ( maar beslist niet de oranje zakken / netjes zoals bij de praxis )
makro heeft bv berk gedroogd
natuurlijk zijn dat stammen die ik splijt en batton tot takjes grote

Laatst bewerkt:
Een vraagje. die pootjes bovenaan zijn deze hitte bestendig in de zin dat ze boven de stove uitkomen?

Ik heb een mod gemaakt met een rvs serveerring (action) om kleinere potten eventueel zo'n rvs waterfles op of in de ring te zetten maar heb (nog) geen idee of de pootjes de hitte aankunnen... indien de pootjes dit niet kunnen kan ik de ring alsnog gebruiken met 2 tentharingen

Deze ring kan in opgevouwen toestand mee in de woodgasser en is imo wel een aanvulling om stabiel met kleinere diameters van kookmateriaal te werken...

heb deze stove nog niet ingebrand maar komt hopelijk komende week verandering in.

stove mod 1.JPG stove mod 2.JPG

Een vraagje. die pootjes bovenaan zijn deze hitte bestendig in de zin dat ze boven de stove uitkomen?

Ik heb een mod gemaakt met een rvs serveerring (action) om kleinere potten eventueel zo'n rvs waterfles op of in de ring te zetten maar heb (nog) geen idee of de pootjes de hitte aankunnen... indien de pootjes dit niet kunnen kan ik de ring alsnog gebruiken met 2 tentharingen

Deze ring kan in opgevouwen toestand mee in de woodgasser en is imo wel een aanvulling om stabiel met kleinere diameters van kookmateriaal te werken...

heb deze stove nog niet ingebrand maar komt hopelijk komende week verandering in.

Bekijk bijlage 2752 Bekijk bijlage 2753

Als ik op de mijne een grote pan zet, worden ze net zo heet, no problemo.

Ik snap je mod niet zo goed, de fles staat nog steeds op die pootjes en zou er zonder ring toch net zo goed op kunnen staan?

Wel benieuwd hoe jij zo'n metalen ring uit één stuk gaat opvouwen.

Laatst bewerkt:
Als ik op de mijne een grote pan zet, worden ze net zo heet, no problemo.

Ik snap je mod niet zo goed, de fles staat nog steeds op die pootjes en zou er zonder ring toch net zo goed op kunnen staan?

Wel benieuwd hoe jij zo'n metalen ring uit één stuk gaat opvouwen.

Door de inkepingen in de ring staat zowel de ring als de pootjes vrij vast en stabiel. ze worden als het ware op z'n plaats gehouden door de ring... bij het plaatsen van de fles staat deze gelijk verdeeld. indien de fles echter meer op de andere 2 staat en slechts op een klein stukje van de enkele kan het pootje naar binnen klappen.

Bij het opvouwen van de stove past deze gewoon in de aspan en door inkepingen in de ring passen de pootjes erin als het bovenstuk wordt omgedraaid.

test moet ook uitwijzen of de vlam op deze manier al dan niet beter gericht is naar de pot voor een efficiëntere manier van branden.

Door de inkepingen in de ring staat zowel de ring als de pootjes vrij vast en stabiel. ze worden als het ware op z'n plaats gehouden door de ring... bij het plaatsen van de fles staat deze gelijk verdeeld. indien de fles echter meer op de andere 2 staat en slechts op een klein stukje van de enkele kan het pootje naar binnen klappen.

Bij het opvouwen van de stove past deze gewoon in de aspan en door inkepingen in de ring passen de pootjes erin als het bovenstuk wordt omgedraaid.

test moet ook uitwijzen of de vlam op deze manier al dan niet beter gericht is naar de pot voor een efficiëntere manier van branden.

Efficiëntie is idd eventueel de winst van je modificatie, testen zal uitwijzen of dit idd scheelt.
Hij past dus mooi in de stove zelve, dat is handig. :)

Zelf vermijd ik het opwarmen van hoge containers met kleine bodem oppervlakte, kook regelmatig asperges in het seizoen en dan merk je dat het echt veel langer duurt met zo'n klein bodem oppervlakte van een asperge pan om iets aan de kook te brengen. Het is veel efficiënter een bredere lage pan te gebruiken. Ik begrijp dan ook niet dat sommige fabrikanten hun hoge smalle lichtgewicht pannetjes aanbieden als de ideale outdoor kookpot.

Dit:
555-3.jpg

kost veel meer brandstof en tijd op wat voor brander dan ook, dan zoiets:
voerbak_hond_rvs.jpg

De fles die op jouw foto bovenop de woodgasstove staat (extreem hoog en smal), gaat echt heel veel meer brandstof/tijd kosten om aan de kook te brengen vergeleken met een simpele normale pan.

Je hebt wellicht wel een asperge pan in huis, gooi daar eens een liter (of twee) water in, zet hem op je thuis fornuis en vergelijk dat met een platter model pan van ongeveer hetzelfde gewicht met hetzelfde volume aan water.

De allergoedkoopste bruikbare kookpan die er is, is een simple RVS honden voederbak (zie onderste foto), kost twee euro (bij de Action in NL) en weegt weinig. Dat ooit geleerd en toegepast tijdens een cursusje survivallen van DutchSurviva101 ten tijde van het oude forum. http://preppers.nl/forum/threads/6767-Voor-4-preppers-GRATIS-training-bij-DS101-(als-review-zijnde) Je moet wel een paar stokjes uit het bos halen om hem weer van het vuur te halen. :lol:

@Carismo @Ray wat betreft dit soort ''woodgas stoves'' het is erg moeilijk om een totaal volledige verbranding
te krijgen , want je moet eigenlijk zowel de primaire lucht als secundaire lucht regelen om het hout volledig
te vergassen . en bij dit soort kacheltjes is dat niet het geval . Als je met dit soort kacheltjes experimenteerd
en hij gaat even uit dan blijkt dat zelfs een klein kacheltje een goede rookgenerator is en als je niet snel bent
om het weer aan te steken ben je gelijk een gerookte paling :D:rolleyes: .We zien dan wel niet veel rook , maar er zitten nog volop
roetdeeltjes in de verbrande lucht die je pan /pot aan de onderkant van een roet laagje voorzien .
ik heb dat al eens aangegeven , een trucje wat werkt is wat afwasmiddel op je pot smeren ,hierdoor kun je
de roetaanslag nadien makkelijker verwijderen .
Een schort maken rond je pan/pot waardoor de warmte langs je de want van je pan/pot gaat verhoogt de efficiente
behoorlijk .
gr will

Zelf vermijd ik het opwarmen van hoge containers met kleine bodem oppervlakte, kook regelmatig asperges in het seizoen en dan merk je dat het echt veel langer duurt met zo'n klein bodem oppervlakte van een asperge pan om iets aan de kook te brengen. Het is veel efficiënter een bredere lage pan te gebruiken. Ik begrijp dan ook niet dat sommige fabrikanten hun hoge smalle lichtgewicht pannetjes aanbieden als de ideale outdoor kookpot.

De fles die op jouw foto bovenop de woodgasstove staat (extreem hoog en smal), gaat echt heel veel meer brandstof/tijd kosten om aan de kook te brengen vergeleken met een simpele normale pan.

Je hebt wellicht wel een asperge pan in huis, gooi daar eens een liter (of twee) water in, zet hem op je thuis fornuis en vergelijk dat met een platter model pan van ongeveer hetzelfde gewicht met hetzelfde volume aan water.

De allergoedkoopste bruikbare kookpan die er is, is een simple RVS honden voederbak (zie onderste foto), kost twee euro (bij de Action in NL) en weegt weinig. Dat ooit geleerd en toegepast tijdens een cursusje survivallen van DutchSurviva101 ten tijde van het oude forum. http://preppers.nl/forum/threads/6767-Voor-4-preppers-GRATIS-training-bij-DS101-(als-review-zijnde) Je moet wel een paar stokjes uit het bos halen om hem weer van het vuur te halen. :lol:

Het is maar als voorbeeld van hoe het gebruikt kan worden... het is een modificatie die dienst kan doen in geval van dat je andere kookmateriaal nog vol zit met voedsel maar je snel ff kopje water wil koken voor een warme drank ofzo... hetzij met een drinkfles maar hier past evengoed een canteencup op.

Een brede pan van bv 30 cm diameter met een slechte warmtegeleiding zorgt dan weer voor aanbakplaatsen in de pan zelf of zelfs voor plaatselijke afschilfering van anti aankleeflagen omdat de temp te hoog wordt. bij een brede en lage pan heb ik veel meer de ervaring dat je veel langzamer en evenwichtgerichter moet werken om deze van het vuur te halen omdat anders het water eruit klutst. om iets te bakken en/of te braden is het ideaal.

De juiste ratio vinden tussen hoogte en breedte is persoonlijke voorkeur... ik vind de 14 cm zebra pot wel handig maar zal daar nooit in 1 keer 2 liter water in koken maar bv maar o,5 en dan geleidelijk bijvullen... Heb zelf de lunchboxpan van zebra niet maar lijkt me ook wel handig alsook de ketelpot van snowpeak( ratio 1/1 even hoog dan de diameter)

Laatst bewerkt:
Omdat de ring niet geheel voldeed aan m'n verwachtingen heb ik bij het opruimen van m'n werkplaats een stukje 'afval' kunnen recupereren.

de onderkant van zo'n ikea bestekhouder (ook verkrijgbaar in action) --> http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30011832/

Deze opstelling oplossing is redelijk stevig neemt niet veel meer plaats in, de bovenste ring kan evengoed weggelaten worden om als kacheltje te gebruiken.

een andere mogelijkheid is een paar gaten boren in een rvs assebak (zie je vaak op rommelmarkten)

Tevens ben ik bezig met een ontwerpje betreft een pers om zelf papier/houtzaagsel briquetten te maken voor deze stove (donut modelletje) . om deze bv snel op een parking te gebruiken en er niet direct mogelijkheid is om brandbaar materiaal te vinden

Bijlagen

• packed.JPG
    packed.JPG
    26.5 KB · Weergaven: 25
  • set up 1.JPG
    set up 1.JPG
    23.7 KB · Weergaven: 28
  • stove set up.JPG
    stove set up.JPG
    23.6 KB · Weergaven: 26
Terug
Bovenaan