@wildemossel
Succes, ik ben zelf ook iets meer dan een jaar geleden gestopt.
Zoals
@Flos ook al zei, zeker een tijdje geen alcohol gebruiken, de drang kwam op bij de eerste slok. Zelfs na langere tijd durf ik daar nog last van hebben.
Laat je niet verleiden tot enkele dooddoeners van derden en als er iemand ene gaat aanbieden aan je spreek je ze er op aan dat je daar niet mee gediend bent.
Enkele tips:
- Glas water drinken als de drang opkomt;
- Alcohol vermijden;
- "Dode" momenten proberen te vermijden;
- Probeer rokende groepjes (collega's, ...) te vermijden in het begin;
- zoals
@De Bezorgde Burger zegt: hang het niet aan de grote klok. De meeste mensen hebben de neiging om te beginnen (uit)lachen of treiteren. Slechts enkelen begrijpen wat je doormaakt.
Mijn standpunt is en blijft: Iemand die nooit gerookt heeft/verslaafd is geweest weet NIET wat je doormaakt.
Vandaag de dag kan ik gerust tussen rokers staan zonder last te hebben.
Ik geef toe dat ik heel soms de geur stiekem nog eens lekker vind ... Maar daar stopt het ook mee.
Welk verloop heb ik ervaren.
- 1e dag : super gemotiveerd;
- 2de dag: komt de drang extreem op
- 3de dag: Futloos, zweten, depri tot zelfs een soort van angst. Het gevoel van iets te "missen"
- 4de dag: Drang ebt weg, komt vanaf nu in golven. (gelukkig trekt ze even snel weg als ze komt)
Na iets minder dan één week had ik het ergste gehad. Dan komt het aan op volhouden en je niet laten verleiden.
Als alles goed gaat ga je na enkele dagen de andere rokers ruiken als ze in de buurt komen. Dat was voor mij ook een motivator om niet te herbeginnen.
De economische kant van het verhaal en het "in een potje steken" vond ik (puur voor mezelf) geen goeie reden om te stoppen, mss voor jullie wel natuurlijk.
De uitspraak dat je het "eng" vindt begrijp ik volkomen. Had ik ook.
Je "beste maatje" (sigaret) is er niet meer. Ik betrapte mezelf erop dat ik in het begin in mijn zak voelde of ik m'n sigaretten mee had als ik buiten ging, lol.
Dat gaat snel over.