Interessant topic, ik ga dit zeker volgen omdat ik zelf vergelijkbare ideeën heb.
Overigens snap ik dat je het niet wilt hebben over on-grid systemen omdat het doel natuurlijk is een onafhankelijke energievoorziening te genereren. Echter je wijst ook gelijk de opvouwbare paneeltjes de deur maar volgens mij zouden deze meer passen bij jouw oplossing dan het paneel waar je nu voor kiest.
Dat heb ik even aangepast, ik ben het met je eens dat het de moeite waard is dit te bespreken, en moet ook gewoon kunnen, het doel is het zelfde immers, en daar gaat het om.
Bekijk bijlage 16373
Dit is bijvoorbeeld een 120 watt opvouwbaar zonnepaneel
https://www.solarpowersupply.nl/wattstunde-ws120sf-sunfolder-120wp-solar-briefcase
Op deze site staan diverse opvouwbare zonnepanelen - tot wel 200 watt die zo in je rugtas passen en diverse filmpjes. Ook vind ik op amazon een opvouwbare versie van een 80 watt dokio zonnepaneel (zie plaatje hieronder)
https://www.amazon.com/DOKIO-Monocrystalline-Foldable-Inverter-Controller/dp/B0748GKHZ8
Bekijk bijlage 16374
Dit soort panelen zijn natuurlijk wat lastiger stevig en semi-permanent te monteren op je dak, maar ze zijn wel een stuk compacter als je doel uiteindelijk is om ze ook mee te nemen.
Als dat je doet is om meer mobiel te zijn zou ik ook voor dit soort mobiele panelen gaan, je brengt me zeg maar wel op ideeen voor de toekomst nu.
Daarnaast zou ik goed kijken naar wat je er nu eigenlijk mee wilt doen. Ik denk niet dat 12 volt perse het meest ideale voltage is om mee te werken, tenzij je natuurlijk zou kiezen voor 12 of 24 volt systemen uit de caravan/truckerswereld met bijvoorbeeld een 24 volt waterkoker of een 12 volt koelbox.
Echter wil het voornamelijk houden bij kleine dingen zoals telefoon opladen of LED verlichting zou ik wellicht toch eerder kiezen voor 5 volt en het hele systeem USB based maken. Het grote voordeel hiervan is dat je elke (relatief goedkope) 5 volt powerbank of zonnepaneel eraan zou kunnen koppelen. Bovendien zijn er dankzij de introductie van USB C met meer vermogen een toenemend aantal accessoires verkrijgbaar op USB. Zo kun je bijvoorbeeld een ventilator met serieus vermogen aansluiten puur op USB.
Wanneer je je CV erop (of bijv. koelkast) wilt aansluiten praat je over een heel ander gebruik, volgens deze link
https://www.circuitsonline.net/forum/view/117606 trekt een CV snel tussen de 40 tot 120 watt (is natuurlijk niet continue, alleen onder deel/vollast). Stel je CV zit op een wat koudere dag op 60 watt / 6 uur lang, dan praat je over 360 Wu / 12 volt = 30 Ah. Bij de meeste tractieaccu's mag je niet diepontladen dus dan zit je met verbruik van omvormer 12 V -> 220 V al snel op de maximumcapaciteit van een 90 Ah accu. Met 1 zonnepaneel krijg je het bovendien (denk ik) niet voor elkaar om in de wintermaanden die accu elke dag weer volledig vol te laden - nu is dit (denk ik) bedoeld als noodsysteem en dus is het wellicht niet nodig dat het systeem langere tijd in de winter werkt, maar voor mijn gevoel is je huidige opzet overkill voor telefoons en verlichting en schiet het een beetje tekort voor iet als een CV van stroom voorzien.
Nou ja, het is nog in de experimentele fase...
Ik wil beginnen met telefoons en dergelijke, maar ook mijn tablet (en dit is een zware tablet, gelijk aan een kleine laptop), misschien kleine inverter soms...
Misschien een 12V water pomp nog... Ik weet het allemaal nog niet precies, maar de 90Ah accu is niet voor niks gekozen.
Deze accu kan ik ook als starthulp gebruiken, en gigantische stromen ontladen ook over een wat langere periode (inverter).
De richting die ik wil bewandelen voor nu is een degelijk 20 watt USB zonnepaneel (
https://www.asadventure.nl/p/xtorm-oplader-solarbooster-21-watt-panel-2G31C80012.html ) + een mini USB windturbine (
https://www.asadventure.nl/p/texenergy-gadget-infinite-air-wind-turbine-1631C80010.html?colour=4126 ) en een standaard USB powerbank van 20.000 of 40.000 mAh. Dit is meer dan genoeg om in zomer en winter je telefoon opgeladen te houden. Daarnaast kun je hiermee zeker voorzien in noodverlichting, opladen van wereldradio's en andere kleine zaken.
Voor het 'echte' werk wil ik mij toch richten op een do it yourself powerwall van 6 volt of 12 volt accu's in serie geschakeld om een echte 220 volt accu te maken. Een relatief kleine 2 of 3kwh powerwall op 220 volt is qua kosten te overzien (als je hem zelf maakt) en dan heb je echt een degelijke oplossing waarmee je dus probleemloos koelkast, CV en zelfs een wasje op lage temperatuur zou kunnen draaien.
Windturbine lijkt mij ook wel leuk
. Ik zelf heb een powerbank van 20.000 en 1 van 10.000 mAh en daar kom je best een eind mee, ik kan ook nog 18650's ontladen over USB waar ik dan denk ik nog een keer een 10.000 mAh energie van heb.
Voor de rest heb ik ook een aggregaatje staan als prepmiddel die ik tijdelijk aan kan doen bij lange stroomstoringen. Hij levert 1000 watt, dus ik kan dan de koelkast, vriezer, CV ketel, en ik hoop een acculader, maar dat moet ik nog onderzoeken tegelijk aan hebben totdat alle thermostaten weer afslaan, en de accu weer voor zover vol is.
Meer als een boost zeg maar.
Ik ben benieuwd naar de manier waarop je het paneel en goed verankerd op je dak en demontabel houd.
Ik neem aan dat je dan een 2e set kabels gaat gebruiken want die voor de vaste opstelling ga je waarschijnlijk niet weer losmaken.
@Marcov heeft een kofferset en al veel gemeten. Ik ben toch zeer benieuwd naar de opbrengst van één paneel na aftrek van alle verliezen.
Ik ben zelf overigens bezig om spullen bij elkaar te krijgen voor een draaibaar systeem met twee 250W panelen.
Dus als iemand een volwassen lantarenpaal over heeft.
Een oud collega van mij is voor zichzelf begonnen jaren terug, en zit in de zonnepanelen biznes, ik wil hem vragen om haken en rails waarmee ik een frame kan maken.
Overigens als ik een lantarenpaal tegen kom van volwassen formaat da laat ik het je weten.
Wel een goed idee dat draaibaar maken, scheelt een hoop rendement.
Mooi topic
@Niels, met kanttekening van wat
@Henk88 hierboven al schrijft.
Ik heb zelf op het moment voldoende aan een 21w opvouw paneel met wat powerbanks. Die houden mijn telefoon, zaklampen, porto's en batterijen wel vol.
Maar vind het een erg interessant onderwerp en ga het op de voet volgen.
Dat met die porto's laden, en dan ook met echt laadelektronica moeten we het eens over hebben
.
De ervaringen die
@PBear al ergens postte zijn ook zeker de moeite waard om door te lezen / mee te nemen.
Zal ik eens opduikelen die info. Is me bekend, weet even niet meer waar.
Werp ook eens een blik op wind- en watermolens als aanvulling op een zonnepaneel wanneer de zon niet (voldoende) schijnt. En je kunt kijken in hoeverre je e.e.a. op kunt laden vanuit de (lopende!) auto, dat is ook een mooie aanvullende energiebron die je voor handen hebt.
Dat van de auto heb ik een tijd terug al gedaan, verbazingwekkend op stationair laad hij juist heel goed bij! Ideaal dus.
En je weet dit ongetwijfeld maar ik vermeld het toch: houd voor zaken die meer energie verbruiken dan een lampje de kabellengte + diameter in de gaten. Bij een laag voltage, zoals 12v, zijn de ampèrages hoger en daarmee ook de verliezen en warmte-ontwikkeling in bekabeling die niet voldoet. En zeker e.e.a. goed af, zo dicht mogelijk bij de accu. Er zijn mooie zekeringkasten op de markt met daarin auto zekeringen maar met het oog op eindige voorraad (hoewel, te betwisten gezien het aantal autos dat overal staat..) kun je ook kijken naar 12v automatische zekeringen.
Haha, ja dat weet ik zeker! Haha!
In aanvulling op mijn eerdere post, zijn er eigenlijk 3 scenario’s naar mijn mening om meer energie onafhankelijk te worden;
Optie 1: Minimalistisch
Puur met powerbank en opvouwbaar zonnepaneeltje. Dit is puur voor kamperen of een SHTF scenario. Immers kun je niet voorzien in stroom voor CV/koelkast/gereedschap etc. Dit kun je natuurlijk op andere manieren oplossen maar dat zullen niet vele mensen op dagelijkse basis doen.
Optie 2: Compromis
Een optie die meer lijkt op wat
@Niels zegt in de openingspost. Je neemt een wat groter zonnepaneel, een 12 V of 24 V accu (of eventueel een 36V of 48V fietsaccu?). Voldoende om met omvormers tijdelijk een CV of koelkast aan te sturen. Maar niet geschikt voor langdurig gebruik omdat je niet genoeg stroom kunt opwekken/opslaan zonder al te grote investeringen te doen.
Het nadeel hiervan vind ik dat het eigenlijk alleen echt nuttig is voor een noodgeval. Je wordt immers niets echt onafhankelijk van je energieleverancier en de besparing op energiekosten zal mede door dat je niets bespaart op netbeheerkosten minimaal zijn.
Daarnaast is het de vraag of bij bijv. een stroomstoring de gaslevering niet ook in gevaar komt. Kans bestaat dat je je CV wel stroom kunt geven maar dat gaslevering bij een langdurigere of ernstigere stroomstoring ook in gevaar komt.
Ja, ik ben het wel met je eens, het is vooral voor de prep heel zwart wit, maar in dit geval vind ik het ook erg leuk om te realiseren,
en alleen an het idee tussen mijn oren te hebben dat mijn telefoon altijd met 100% zonneenergie geladen is die off-grid is opgewekt.
Klinkt vast raar, ben ik vast ook.
Optie 3: Zoveel mogelijk off-grid
Deze optie is natuurlijk het meest aantrekkelijk. Je huis zo inrichten dat je helemaal niet meer afhankelijk bent van een energieleverancier, dit levert los van gemak tijdens een SHTF scenario ook een kostenbesparing op in dagelijks gebruik. Je zit immers niet meer vast aan de energieleverancier of veranderende energieprijzen.
Echter een volledig off-grid systeem is natuurlijk duur, bovendien zijn onder ons ook veel huurders waaronder ik. In een huurhuis kun je of wil je simpelweg de CV er niet uitslopen en vervangen door een zonneboiler of waterpomp (los van de kosten). Mijn conclusie is dan ook een beetje dat volledig off-grid bij een huurhuis bijna niet haalbaar is, wat natuurlijk nadelig is als je zelf gaat investeren.
Dit is iets wat ik zeer graag zou willen, en wat in de toekomst zeker tot de mogelijkheden gaat behoren hier.
Het enige is, ik woon midden in een dorp, echt off-grid is een soort van raar hier, maar niet onmogelijk!
Mijn opzet voor zoveel mogelijk budget offgrid zou zijn;
Warmwater vooorziening
DIY solar water heater paneel. Hiermee kun je eenvoudig tegen weinig kosten toch verwarmd water hebben om te douchen en in mindere mate te verwarmen.
Nadeel is dat systeem alleen werkt als de zon goed schijnt en het laten samenwerken met de CV zal wel ingewikkeld/kostbaar zijn. 2 losse systemen naast elkaar is wellicht onpraktisch. Als backup zou je eventueel kunnen opteren voor een ouderwetse houtkachel om je water te stoken (ik heb me hier nog niet in verdiept).
De pomp die nodig is om het water rond te pompen kun je natuurlijk wel elektrisch aansturen evenals de CV zolang dat mogelijk is.
Dit is helemaal niet verkeerd gedacht, en voor niet al te veel geld ook mogelijk hoor, vergis je niet!
Verwarming
Zou ik toch kiezen voor een houtkacheltje – is eenvoudig goedkoop en betrouwbaar. Nadeel is natuurlijk dat je flink wat opslag moet hebben voor hout en dat hout stoken relatief arbeidsintensief is.
Heb je meer budget kun je natuurlijk upgraden naar iets als een pelletkachel of een zeer energiezuinige vorm van elektrische vloerverwarming. Dat is in theorie nog wel haalbaar met een beperkte stroomvoorziening
Zelf heb ik hier een houtkachel staan die in de winter meestal aan is als ik thuis ben nu. Ben er in alle opzichten super blij mee, en vind de warmte veel prettiger.
Hout hebben we ook, we hebben een stukje bos in de familie. We hebben veel werk aan het zagen en kloven, maar het is het voor mij wel waard.
Overigens kan ik mijn CV ketel zelf omstellen op propaan.
Ik heb hier ook een topic over zelfs.
Overigens de propaanvoorraad moet momenteel wel aangevuld worden, maar met de komst van de houtkachel is de prioriteit wat lager.
Elektrische apparatuur
Zo min mogelijk elektrische apparatuur natuurlijk. Hierbij is ook weer de vraag of je echt volledig afhankelijk wilt zijn van de energieleverancier of minder afhankelijk. Zo zou ik de combimagnetron zolang ik netstroom heb waarschijnlijk behouden – maar volledig overstappen op koken op gas/hout als ik volledig afhankelijk zou willen zijn.
Wat je in ieder geval draaiende zou willen houden om enigszins normaal door te leven zijn;
CV (of eventuele pompen/eletronica van een backup systeem voor de CV)
Koelkast/vriescombinatie
Verlichting
Gereedschap
Kleine electronica
Laptop/computer
Wasmachine
Zeker als je zuinig bent met de wasmachine kun je dit prima af met een kleinere accu.
In tijd van SHTF kan ik zeker zonder oven, wasmachine, wasdroger, strijkijzer, koffiezetapparaat, waterkoker, enz enz...
Wat ik met een SHTFwel wil kunnen voeden is verlichting (en dan andere verlichting dan de 230V~ lampen), portofoons laden telefoon laden (voor zo lang die doet), en communicatieapparatuur voeden, denk aan een 27MC met een lineair van 100 watt, mijn CV ketel af en toe, bijvoorbeeld voor douchen.
LIFEPO4 accu’s zijn van degelijke kwaliteit, wel wat duurder maar zeker met een goede laadregelaar gaan ze lang mee. Deze kost bijvoorbeeld 44,95 euro voor 3.2V 20Ah
https://www.accu.nl/lifepo4-accu-3-2v-20ah
Als je er daarvan in serie 15 schakelt zit je op 48 volt (gebruikelijk voltage voor elektrische fietsen) vanuit daar zou je kunnen omvormen naar 220 volt. Dan zit je op 674 euro aan accu’s voor 960 Wu aan stroom en dan heb je echt degelijke accu’s. Eventueel kun je het systeem ook opschalen naar 96 Volt of meer of natuurlijk in serie schakelen voor meer capaciteit.
Als je 2 of 3 Kwh capaciteit zou willen zit je dus op 1300 – 2000 euro aan accu’s + wat kosten voor een laadregelaar/omvormer en apparatuur om ze aan te sluiten op je zonnepanelen. Dan heb je tegen een investering van 2500 – 3000 euro een mini powerwall.
Met 3 Kwh capaciteit heb je voldoende stroom om bovenstaande apparaten zeker 2 volle dagen van stroom te voorzien mits slim gebruikt. Dan is alleen nog de uitdaging om in 2 dagen deze stroom terug te laden in de accu. Met voldoende zonnepanelen zou dit zelfs in de winter moeten lukken, maar dat is alsnog een flinke investering en bovendien afhankelijkheid van zonneenergie. Ideaal zou dan ook zijn om de stroombehoefte te spreiden met een kleine windturbine of generator, maar dat geeft weer een hoop overlast.
Kortom, lang verhaal maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Klinkt als een leuke setup. Als je dit gaat realiseren ben ik zeer benieuwd hoe het uit gaat pakken.