Hallo mensen,
Omdat er meer mensen met wie ik contact heb, en ook op dit forum bezig zijn met systemen waarbij een accu geladen word middels een zonnepaneel maak ik een topic hier over.
Uiteraard heb ik op dit moment ook zelf het e.e.a. onderweg waar ik een set mee wil samenstellen.
Het topic gaat dus over stand-alone systemen met 1 of misschien meerdere zonnepanelen die een accu, of litium pack ofzo laden, en NIET aan het net terugleveren.
Het gaat dus om 12V of 24V DC systemen met 1 of meerdere accu's, enz...
Met de accu(s) kunnen bijvoorbeeld telefoons geladen worden middels USB poorten, maar ook 12V lampjes kunnen gevoed worden, een koelbox als het een wat groter systeem is, en wellicht als het systeem groot genoeg is een inverter naar 230V~ (maar los van het net).
Je kan het systeem natuurlijk ook meenemen naar een kampeerplaats, maar ook thuis met je paneel op het dak.
Het systeem wat ik wil maken gaat met een 80 watt paneel het dak op, het dak is liggend op het zuiden (ideaal dus).
De accu met laadcontroller moet ik nog een plek voor vinden, maar waarschijnlijk word het op de vliering.
Het hele systeem word ook portable. De accu met laadcontroller komt in een behuizing en alles, en kan ik zo meenemen.
Het paneel is even een uitdaging hoe ik die mee ga nemen
.
Omdat ik e.e.a. op de vliering plaats moet ik toch proberen de bedrading naar de verbruikers kort te houden.
Om te beginnen wil ik op mijn slaapkamer een 12V verlichting plaatsen wat eenvoudig mogelijk is omdat de vliering er precies boven zit. Ook wil ik zien dat ik op de slaapkamer in een inbouwkast naar beneden ga met 12V kabels waar ik weer USB laders aan ga hangen om s'nachts telefoons en dergelijke te laden.
Ook wil ik in de toekomst een inverter er aan te hangen naar 230V~ voor de CV ketel die ook zeer dichtbij de CV ketel zit zodat ik die kan voeden in geval van spanningsuitval.
De setup is de volgende die ik ga realiseren:
80 watt mono kristallijn Dokio paneel.
10 A laadcontroller (standaard Chnees ding).
90 Ah loodbatterij geschikt voor energievoorziening op boten enz.
Voorbeeldfoto:
(Bron foto: EnergieCollectief.nl ).
De accu heb ik zo geen plaatje van, maar is een 90 Ah loodaccu geschikt voor de toepassing.
* Graag dit topic on-topic houden, en niet afdwalen naar on-grid systemen, daar gaat dit topic nadrukkelijk niet over.
Het topic gaat ook niet over opvouwbare simpele paneeltjes voor in de rugzak met een powerbank.
Als het geen speelgoed betreft, en wel prepwaardig is, dan vind ik het prima dit mee te nemen,