Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Houd er wel rekening mee dat dingen als tuinieren (incl. zaden winnen voor volgend groeiseizoen!) en vee fokken/verzorgen/etc. een leertraject is van 3-5 jaar voordat je er redelijk op kunt vertrouwen. Begin dus nu al op kleine schaal, zodat je in een echte crisis jezelf kan voeden voordat je voorraad op is. Ik herinner mij iets bv van aalbessen willen weer die je daar niet op de markt kan kopen?Als ik zou willen, zou ik bijna self-supporting kunnen gaan leven hier, met tuinieren en kleinwild en gevogelte fokken, maar dan krijg ik het wel heel druk... Bovendien verkoopt de supermarkt ook AGF en kippen, konijnen en ander spul wat je makkelijk zelf zou kunnen fokken. Omgevallen bomen verwerken tot brandhout daarentegen vind ik wel leuk werk.
Daar zeg je iets, aalbessen bv. doen het prima hier, maar in Spaanse omstandigheden?Houd er wel rekening mee dat dingen als tuinieren (incl. zaden winnen voor volgend groeiseizoen!) en vee fokken/verzorgen/etc. een leertraject is van 3-5 jaar voordat je er redelijk op kunt vertrouwen. Begin dus nu al op kleine schaal, zodat je in een echte crisis jezelf kan voeden voordat je voorraad op is. Ik herinner mij iets bv van aalbessen willen weer die je daar niet op de markt kan kopen?
Houd er wel rekening mee dat dingen als tuinieren (incl. zaden winnen voor volgend groeiseizoen!) en vee fokken/verzorgen/etc. een leertraject is van 3-5 jaar voordat je er redelijk op kunt vertrouwen. Begin dus nu al op kleine schaal, zodat je in een echte crisis jezelf kan voeden voordat je voorraad op is. Ik herinner mij iets bv van aalbessen willen weer die je daar niet op de markt kan kopen?
Er zijn zeker mensen die het doen, maar die vinden hun voldoening daarin en hebben vaak een christelijke basis onder de simpele agrarische levenswijze die daar bij hoort.Zelfvoorziening leven is een illusie. Wanneer je 50-60% haalt dan doe je het al heel goed.
Het is uitsluitend mogelijk voor 90% zelfvoorziening te leven wanneer je alle vorm van luxe en veel "moderne' zaken die in ons systeem als gewoon zijn geworden afschaft.
Dat probleem heeft iedereen die oud(er) wordt in meer of mindere mate. Vraag is dan wat je nog wil en in hoeverre je vooruit plannen gewerkt heeft. En dan heb je uiteindelijk de keuze tussen verhuizen naar een ander huis of zelf het moment kiezen om je kist in te stappen. Moderne tijd heeft hier en daar voordelen, er zijn meer keuzes ook op dat vlak tegenwoordig.Er is een nadeel....zo vertelde mijn 85+ buurvrouw die jaren op een berg in een ver land woonde en zelfvoorzienend leefde. Op een dag ben je alleen(man overleden) en oud en krakkemikkig en dan red je je niet meer....want er moet nog steeds hout gehakt en moestuin moet verzorgd en alles moet ingemaakt, de uto gerepareerd... enz. Het wordt te zwaar.
Zij keerde dus weer terug naar Nederland. Ik ken nog twee stellen die op hoge leeftijd en met ernstige ziekte terugkeerden.
https://casalasdunas.nl/over-spanje/gezondheidszorg/Hoeveel jaar dien je daadwerkelijk in bijv. Spanje gewoond te hebben alvorens je in aanmerking komt voor ouderenzorg of thuiszorg?