Beste mensen,
Ik heb de scharnieren met MD-40 en een hamer moeten bewerken, maar uiteindelijk kwam er beweging in en heb ik het luik van m'n schuilkelder kunnen openen. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het RIVM en de politiek nog slechter presteert dan ooit tevoren, en het Coronavirus me om de oren vliegt. En er werd nog wel gedacht dat vluchten vanuit China doorgang konden vinden en het allemaal wel mee zou vallen. Hmmm, dan viel het dus toch tegen...
Ik ben met jullie van mening dat de RIVM en de politiek er een potje van maakt. Hoeveel doden kan je op je geweten hebben, voordat je eens wordt opgesloten, denk ik dan.
Ze maken er kennelijk een sport van om het volk dom te houden, en als ze de mond open doen dan verspreiden ze onzin en halve waarheden. 1,5 m afstand zou zaligmakend zijn, terwijl er al maanden tekenen te over zijn dat juist het aerosolen-risico niet moet worden onderschat. "Geen mondkapjes nodig in besloten ruimten; kinderen kunnen het virus nauwelijks overdragen" en meer van die klinkklare onzin, hoor ik... Trouwens, hoe zat dat indertijd met het streven naar groepsimmuniteit, nu er tekenen zijn dat een opgedane immuniteit mogelijk van korte duur is? Dan zo'n 60% tot 70% van de bevolking gewoon een keer of drie de ziekte laten doorlopen zeker... Mensen, het had aan de Wannsee kunnen zijn uitgedacht. Sorry voor dit sarcasme, maar Seyss-Inquart zou trots zijn geweest op zo'n effectief "Reichs Institut fuer Versterbungs Massnahmen"...
Dan heeft Ab Osterhaus m.i. wel een gezonder kijk op e.e.a.
En anders een Maurice de Hond… Die man komt het falen van de politiek en het RIVM langzaam-aan ook z'n strot uit, merk ik...
https://www.maurice.nl/
Het zou mij niets verbazen als we binnenkort weer met een lockdown te maken krijgen, maar dan plaatselijk.
En zeker zal dat het geval zijn in de koudere tijd van het jaar, dus na de zomer. Dan gaat het aerosol risico een nog grotere grote rol spelen vanwege de dan koudere en dus drogere lucht.
Zoals dat laatst ook het geval bleek in een cafe met gesloten ramen en deuren en de airo aan... Koude (en dus) droge lucht vindt het Coronavirus lekker; het gaat dan heerlijk zweven. Maar wat wil je, als je zo'n cafebaas niet informeert?
Ramen en deuren open en veel ventileren, zeker geen airco aan en wellicht nog watervernevelaars (vers water...) plaatsen voor een hoge relatieve luchtvochtigheid, zou wel het mooist zijn, in openbare ruimten.
Mij lijkt het de hoogste tijd dat er een mondkapjesplicht komt voor alle min of meer gesloten openbare ruimten. Winkels, bioscopen, bibliotheken enz. Ik vermoed dat dat ook niet lang op zich zal laten wachten, en dan is het het beste om filterende mondkapjes te gebruiken en geen zelfgemaakte excuusdoekjes. Alleen filterende mondkapjes bieden de drager immers enige bescherming.
Via Aliexpress zijn die prima te bestellen en nu betaalbaar. Ik heb er geen belang bij (anders dan preppers met goedbedoeld advies te helpen) en denk dat bijvoorbeeld de volgende goed zijn. Die zijn KN95 (0,3 micron voor 95% weg-filterend) en dus beschermend en iets beter dan de FFP2 mondkapjes (0,3 micron voor 94% weg-filterend).
https://nl.aliexpress.com/item/4001...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Ik zie daar diverse certificaten genoemd, waaronder met RvA logo, en daarmee zal men niet snel spotten.
Die mondkapjes zijn niet duur, en zou je er zo’n 30 kopen dan kan je lang vooruit.
Twee weken geleden waren ze nog 1 Euro per stuk, en nu dus 18,90 Euro voor 30 stuks.
Deze kapjes hebben een uitblaasventiel, en zijn daardoor behoorlijk comfortabel.
Je kunt de mondkapjes ontsmetten in een hete lucht oven (niet in de magnetron!), gedurende 30 minuten bij 70 graden Celsius, heb ik elders gelezen. Stel dat je zo’n kapje dan iedere dag een uurtje draagt in een winkel en zo, en het in de avond ontsmet, dan kan je zo'n twee weken vooruit met een enkel kapje, lijkt mij.
Misschien zijn ook andere methoden tot sterilisatie mogelijk (zonlicht?), maar doordrenk het niet met alcohol o.i.d., omdat dat de statische lading van de gesponnen filtervliezen kan verstoren, las ik. En juist die statische lading zorgt voor een aanzienlijk deel voor het afvangen van deeltjes.
Blijf gezond!