Het stookseizoen is alweer aangebroken, en ik heb hier mijn twee airco's elk zo'n 8 uren aan per dag, in een (nog) lage temperatuurstand. Dat is nu voldoende, maar een maand verder zal het wel overwegend aan blijven denk ik.
Het energieverbruik is doorgaans niet meer dan 180 Watt per airco, waarbij er 882 Watt aan warmte wordt afgegeven. Staan ze beiden de gehele dag aan dan kost mij dat 8,7 kWh stroom maar leveren ze 42 kWh aan warmte (rendement SCOP=4,9)
Tegen de huidige tarieven kost mij dat per dag 8,7*0,23=€2,00 tegenover 4,2*1,19=€5,00 voor gas-stook (HR ketel).
Bekijk bijlage 25194
Stoken met een straalkachel, elektrische radiator of IR-plaat zou dan zo'n 42*0,23=€ 9,66 kosten, en stoken met oliekachels zo'n 4,2*1,34 (petroleum C, België)=€5,62, of 4,2*3,70 (Qlima Kristal)=€15,54.
Uitgaande van zo'n vijf stookmaanden per jaar en 30 dagen in een maand, bespaar ik dan 5*30*€3=€450 per stookseizoen. Na zo'n zes stookseizoenen zijn ze terugverdiend, en als gas relatief duurder wordt of gewoon niet meer beschikbaar is, dan sneller. En, ik heb nu keuze.
Zouden mijn airco's elektrische radiatoren vervangen dan zou ik 5*30*€7,66=€1149,00 besparen, en in minder dan drie stookseizoenen terugverdiend.
Zouden ze sjieke oliekachels vervangen (op het m.i. idioot dure Qlima) dan zou ik 5*30*13,54=€2031,00 besparen, en in anderhalf stookseizoen terugverdiend.
Kale aanschaf van de twee airco's kostte mij zo'n €2800,00 en zou nu zo'n €3000,00 kosten, inclusief alle materialen maar exclusief installatie en aansluiten. Installeren is goed zelf te doen voor een handig iemand, en al helemaal door een STEK monteur
Nu zullen de stroom-en gastarieven wel gaan stijgen vermoed ik, maar de verhouding elektra-gas bleef in het verleden redelijk gelijk.
Mijn airco's hebben rendementen van SCOP 4,7 en 5,1, dus 4,9 gemiddeld bij een nominale 3,5 kW elk (single split units).
Ik schrijf dit, omdat het voor enkelen wellicht de moeite waard is om nog voor het actuele stookseizoen airco's te overwegen. Zelfs waar er geen airco's aan en door de gevel zijn toegestaan, kan er wellicht (verdekt
) een monoblock airco worden gemonteerd. Het enige dat daarvoor nodig is, zijn twee gaten in een wand, en een paneeltje of glazen ruitje is relatief eenvoudig (terugbouwbaar) door een plaatje met gaten te vervangen.
Zo'n monoblock heeft ook formeel geen STEK monteur nodig.
Wel is het rendement lager dan van een mono-split airco. Bijgaand een voorbeeld van zo'n monoblock die COP=2,7 heeft.
Bekijk bijlage 25193Deze kost €969 per stuk voor 1,8 kW verwarmend vermogen. Wie een kamer tot 50m3 wil verwarmen die heeft aan eentje genoeg. Even omgerekend naar de 2*3,5 kW vermogen waaraan ik voldoende heb voor het gehele huis, zou ik er zelf 7/1,8=3,9 stuks van nodig hebben. Dus, een kleine €4000 aanschaf tegenover €3000 voor twee mono-splits van 3,5 kW elk.
Door het lagere COP rendement van 2,7 tegenover 4,9, zouden mijn besparingen dan maal 0,55 moeten worden genomen. En dan zou ik bij een overstap vanuit oliestook met Qlima alsnog €1117 besparen dit stookseizoen. In dat geval in minder dan vier jaren terugverdiend, en daarna dikke winst. Zouden ze elektrische radiatoren vervangen dan is de besparing €632,00 en na 6 stookseizoenen terugverdiend.
Bedenk ook, dat je er in de zomer prima koeling aan kunt hebben. En, een gezonder binnenlucht zonder de extra fijnstof uit rookgassen.
Voor wie het geld ervoor kan missen, is ook een (financieel) monoblock-rendement van (450*0,55/4000)*100%=6% al veel meer dan er nu aan rente te vangen is op €4000.
Kortom: een prima investering, sowieso.
Mijn (financieel) mono-split rendement is (450/2800)*100%=16% en geen bank die mij dat na doet. Plus, het genot van koeling in de zomer.
Door slim te ventileren en de warmte door het gehele huis te leiden, valt er extra te besparen. Met een enkele split binnenunit in de hal verwarm ik zowel de benedenverdieping deels, als de gehele bovenverdieping door simpelweg de uitblaasrichting te variëren. En sowieso, trekt warme lucht ook nog wel gestaag naar boven als het niet rechtstreeks het trapgat in geblazen wordt.