• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

@joepmeloen , dat zijn inderdaad interessante dingen. Voor de echte uitprobeerder, is wellicht ook de multisplit airco buitenunit interessant die ook geschikt is om, naast 1x hete lucht binnenunit, de tweede split te gebruiken voor warm water. Ik heb al eens gelezen dat er buitenuinits zijn waarmee dat kan, en logisch lijkt het me ook want de binnen-warmtewisselaar zal toch ook wel zo'n 50C kunnen bereiken.

Tegen Legionella dan af en toe even hoger met een dompelelement, maar met wat kunst en vliegwerk zou ook een bestaand voorradvat aan te passen moeten zijn, lijkt mij. Kostenbesparing, en wellicht een hoger rendement, lijkt me niet uitgesloten. Wel een buitenunit in dat geval, maar dan niet noodgedwongen een kleine binnenunit in een vat, zo bezien. Het zou alleen zinvol kunnen zijn voor wie sowieso een buitenunit plaatst. Maar "gekke ik" heeft er wel aan gedacht om wellicht eens zoiets zelf samen te stellen.

Of koop een single-split buitenunit, en zoek er zelf een lucht-water warmtewisselaar (beter verwoord: verwarmend medium-water warmtewisselaar) bij. Regeling op temperatuur is wel even uitkienen, maar het zou m.i. moeten kunnen.

Toch wel de volgende kanttekening bij de veronderstelde "besparing" met een lucht-water warmtepomp: ik vraag mij af, of het rendement en de aanschafkosten wel opwegen tegen de financiële besparing voor wie de stroom niet zelf opwekt. Het rendement van zo'n installatie komt kennelijk niet veel boven de COP=2, en dat is toch ongeveer het omslagpunt tussen electrisch verwarmen en via gas verwarmen. 1 kWh electrisch er in geeft dan 2 kWh warmte aan water. En met een kleine 10 kWh aan warmte uit 1 m3 aardgas gerekend, zijn de bedrijfskosten gelijk zodra 1 m3 gas (bruto) evenveel kost als 5 kWh stroom. En dan zijn de kosten van aanschaf/afschrijving nog niet meegerekend.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/tapwater-warmtepomp-met-extra-warmtewisselaar150l.html

Het is de hogere temperatuur van circa 55C die rendement kost. Hebben we dat hete wel nodig? Zouden we water maar tot bijvoorbeeld 30C verwarmen voor het douchen, dan is het rendement vast stukken hoger. Anders, immers eerst een moeizaam verhitten naar 55C om het vervolgens weer met koud water aan te lengen... Legionella zou m.i. behoorlijk kunnen worden ondervangen met een UV-lamp in het voorraadvat.

De cop ligt tussen de 2.5 en 3.5 gemiddeld van de meeste monoblocken.
De meeste besparing zul je inderdaad moeten halen op, zelf opwekken, verhouding prijs stroom / gas (verbruik), gas meter de deur uit doen (besparing op vast recht).
Wellicht dat korter douchen een degradatie van luxe is wat voor een besparing kan opleveren, de c.v. is min of meer een doorstromer waar voor een hele lange tijd water uit komt, waar de boiler op een gegevent toch echt leeg is.
Voor de douch een wtw goot / put zal in theorie nog meer besparen.

Maar voorlopig kan ik geen installatie bedrijf vinden die 't aan wil sluiten.
 
@joepmeloen , als preppers hebben we al de mindset om zo zelfverzorgend te zijn als redelijkerwijs mogelijk. Veel mensen zijn geneigd om het eigen kunnen te onderschatten, en we hebben het hier immers niet over rakettechnomogie... Geconfronteerd met de huidige "energie-SHTF" die zich verder ontwikkelt, heb ik zelf in ieder geval geen moment geaarzeld, en heb nu op mijn hoogsteigen STEK😉 twee lucht/lucht airco's prima draaien, waarvan er een al bijna is terugverdiend.👍
 
@joepmeloen , als preppers hebben we al de mindset om zo zelfverzorgend te zijn als redelijkerwijs mogelijk. Veel mensen zijn geneigd om het eigen kunnen te onderschatten, en we hebben het hier immers niet over rakettechnomogie... Geconfronteerd met de huidige "energie-SHTF" die zich verder ontwikkelt, heb ik zelf in ieder geval geen moment geaarzeld, en heb nu op mijn hoogsteigen STEK😉 twee lucht/lucht airco's prima draaien, waarvan er een al bijna is terugverdiend.👍

Aan technische handjes ontbreekt het niet... alleen ik kan niet zo hoogwerken vanuit m'n rolstoel :) laat staan op 't dak te klimmen anders had jrt mij heeel wat monteurtjes, schilders endergelijke bespaard en dus ook geld.
 
Voor de echte uitprobeerder, is wellicht ook de multisplit airco buitenunit interessant die ook geschikt is om, naast 1x hete lucht binnenunit, de tweede split te gebruiken voor warm water

Zou een warmtepompboiler niet beter zijn aangezien die is geoptimaliseerd voor water (55-60 graden) verwarmen, in plaats van een airco die eigenlijk voor lucht (20-25 graden) bedoeld is? Een WPB heeft ook de juiste warmtewisselaar, ingebouwde bescherming tegen legionella, voorraadvat, ...

Tegen Legionella dan af en toe even hoger met een dompelelement
Is dus al ingebouwd in WPB's..

Kostenbesparing, en wellicht een hoger rendement, lijkt me niet uitgesloten. Wel een buitenunit in dat geval, maar dan niet noodgedwongen een kleine binnenunit in een vat, zo bezien. Het zou alleen zinvol kunnen zijn voor wie sowieso een buitenunit plaatst.

Kostenbesparing is prima. Als prepper is mijn hoofddoel echter meerdere opties te hebben. Dus water verwarmen op gas OF elektriciteit. Gas afsluiten omdat ik (tzt) zowel airco als WPB heb is een no-go. Al zou je kunnen argumenteren dat als er langdurige stroomuitval is, je gas ook wel zal stoppen... (diesel heatertje anyone?)

En vooralsnog duurt het toch wel een tijdje voor je zo'n WPB er uit hebt, is een investering van 2000+ euri (voor een 200 liter).
Maar wellicht kan jij het veel goedkoper met een DIY oplossing?

Of koop een single-split buitenunit, en zoek er zelf een lucht-water warmtewisselaar (beter verwoord: verwarmend medium-water warmtewisselaar) bij. Regeling op temperatuur is wel even uitkienen, maar het zou m.i. moeten kunnen.

Sommige WPBs kun je lucht laten aanzuigen van binnen (mijn zolder waar ik 'm heb bedacht is 's zomers aardig warm, dus laat 'm de zolderlucht maar opsnuiven) of buiten (via een klep en aanzuigbuis).
Afblazen van koude lucht idem. 's zomers terug de zolder op blazen (koelt het daar wat af), 's winters naar buiten.

Toch wel de volgende kanttekening bij de veronderstelde "besparing" met een lucht-water warmtepomp: ik vraag mij af, of het rendement en de aanschafkosten wel opwegen tegen de financiële besparing voor wie de stroom niet zelf opwekt. Het rendement van zo'n installatie komt kennelijk niet veel boven de COP=2,

Eerder 3 of hoger (fabrieksopgave 3.2 ofzo, of je dat in de praktijk haalt...)
En we weten uiteraard niet hoe in de toekomst de gas cq. stroomprijs zich ontwikkelt. Misschien wordt gas wel erg duur (overheid wil ons er vanaf hebben, dus maak je borst maar nat).

Bovendien, als saldering wordt afgebouwd, wat moet je dan met je overtollige stroom? Ik denk lekker die WPB in duwen, heb je warm water voor weinig of niks, tenminste een aantal maanden per jaar. Beter dan voor een habbekrats terugleveren en later weer duur gas inkopen omdat je wilt douchen.

en dat is toch ongeveer het omslagpunt tussen electrisch verwarmen en via gas verwarmen. 1 kWh electrisch er in geeft dan 2 kWh warmte aan water. En met een kleine 10 kWh aan warmte uit 1 m3 aardgas gerekend, zijn de bedrijfskosten gelijk zodra 1 m3 gas (bruto) evenveel kost als 5 kWh stroom. En dan zijn de kosten van aanschaf/afschrijving nog niet meegerekend.

Gas = 9.77 kWh per m3. Maar je ketel heef ook een rendement dus die 9.77 gaat niet allemaal in je warm water zitten natuurlijk. Al beweren de leveranciers van nieuwe moderne ketels bijna 100% (volgens het boekje)...

Ik heb hier ook nog zo'n elektrische close-in boiler van Daalderop omdat het anders een eeuwigheid duurt voor in de keuken het water warm is. Vorig jaar de kWh meter er aan gehangen. Dat kreng vreet per dag zo 1.3 kWh. (ongeveer 0.3 als je geen warm water tapt, standby verlies).
Maar warmtepompjes van 10 liter zijn er niet voor zover ik weet...

Iemand daar nog een slimme oplossing voor?
 
Iemand daar nog een slimme oplossing voor?

Gewoon geduld hebben en je kraan openzetten en opvangen in een emmer. Na 120 seconden (en dat lijkt inderdaad een eeuwigheid) is het water alsnog warm. Heb je een volle emmer koud water en heb je ook nog 2 euro per week aan geld bespaard. Die emmer koud water die kun je voor van alles en nogwat gebruiken.
Maar even serieus, ik heb mijn close-in boiler dus echt bij het oud-ijzer gegooid nadat ik de rekensom had gemaakt. Dan nog liever het water gewoon 2 minuten laten wegspoelen in het riool dan 100 euro per jaar aan extra stroomverbruik. (ja, ik ben een vrek)
 
Laatst bewerkt:
Zou een warmtepompboiler niet beter zijn aangezien die is geoptimaliseerd voor water (55-60 graden) verwarmen, in plaats van een airco die eigenlijk voor lucht (20-25 graden) bedoeld is? Een WPB heeft ook de juiste warmtewisselaar, ingebouwde bescherming tegen legionella, voorraadvat, ...
@Capman , het proces dat er "achter de schermen" plaats vindt, verschilt niet. Het is een verdampen van het medium aan de buitenluchtzijde en condenseren aan de waterzijde. De temperaturen die er kunnen worden bereikt die verschillen ook niet van elkaar bij dat fysische proces. Wel moet het vermogen van een buitenunit dan redelijk passen bij de warmtevraag, maar dat "erbij passen" geldt voor een monobloc ook. Mijn veronderstelling is meer, dat sommige monoblocs zelf weer een compromis zijn, b.v. een zo klein mogelijk compressordeel "om ergens in een kast te passen". Conventionele buitenunits zijn goedkoper omdat ze in veel grotere aantallen worden geproduceerd, en zijn (duo) al voorhanden als er ook een lucht-lucht airco wordt overwogen. Sterker nog: wie er al een lucht-lucht airco heeft hangen, die zou er met een ander binnendeel in principe een lucht-water van kunnen maken (als de aansturing dat niet in de weg staat). Het blijft een simpel verpompen van warmte. In de radiator van een binnendeel van een lucht-lucht zijn temperaturen van 60-65C overigens al gewoon. Het is alleen het opwarmen naar 55 en 60C dat een lager rendement oplevert dan naar bijvoorbeeld 30C. Ik redeneer nu dan ook meer vanuit de "prep-stand", merk je wel. Is het warmwaterverbruik niet al te hoog en een simpele UV-lamp in een al voorhanden boilervat geen probleem, dan is er met wat handigheid wel wat mogelijk. Het prep-alternatief van het gooien van een pan met heet water in het bad, maar dan anders, zogezegd. De unit die ik aanhaalde is kennelijk wel een goedkope. Doorgaans zijn prijzen van 6000-10.000 € niet ongewoon, en dan loont zich wellicht het experimenteren met (en aanpassen van) een lucht-lucht van 800 €😉
Voor een all-in, geen geklieder en top-comfort, is een warmtepompboiler natuurlijk de weg om te gaan. Maar, dat is dan wel kostbaar en minder uitdagend😁
Is dus al ingebouwd in WPB's..
10.000 € meneertje, als het tegen zit...😉
Kostenbesparing is prima. Als prepper is mijn hoofddoel echter meerdere opties te hebben. Dus water verwarmen op gas OF elektriciteit. Gas afsluiten omdat ik (tzt) zowel airco als WPB heb is een no-go.
110% mee eens. Sterker nog, ook puur energetisch/kostentechnisch beschouwd, kan water verwarmen met gas ook voor zelfopwekkers goedkoper zijn. Die combiketel heb je immers al, maar geen oneindig aantal zonnepanelen (want een peertje laten branden, dat willen we ook). Een lucht-water is dan echt een waardevolle "back-up extra", die m.i. desnoods SHTF "met wat kunst en vliegwerk te fabrieken is". Prep-style!
Al zou je kunnen argumenteren dat als er langdurige stroomuitval is, je gas ook wel zal stoppen... (diesel heatertje anyone?)
Natuurlijk in huis @Capman , en een buurman met een diesel, en dit van Ali natuurlijk...😎
Screenshot_20230419-230723.png
En vooralsnog duurt het toch wel een tijdje voor je zo'n WPB er uit hebt, is een investering van 2000+ euri (voor een 200 liter).
Maar wellicht kan jij het veel goedkoper met een DIY oplossing?
Altijd!😉
Maar wie er eerder en bestendiger warm water zal hebben, blijft wel de vraag...
Sommige WPBs kun je lucht laten aanzuigen van binnen (mijn zolder waar ik 'm heb bedacht is 's zomers aardig warm, dus laat 'm de zolderlucht maar opsnuiven) of buiten (via een klep en aanzuigbuis).
Afblazen van koude lucht idem. 's zomers terug de zolder op blazen (koelt het daar wat af), 's winters naar buiten.
Lucht van binnen aanzuigen en uitblazen, als koelen er gewenst is, is inderdaad wel een leuk voordeeltje.
Eerder 3 of hoger (fabrieksopgave 3.2 ofzo, of je dat in de praktijk haalt...)
Of een SCOP van 3-3,5 kan worden behaald bij watertemperaturen hoger dan 30-35C waag ik toch wel te betwijfelen. Verwarmt een lucht-water altijd op 55C dan "koketteert" men wellicht graag met zo'n veel beter SCOP rendement bij 30C?
En we weten uiteraard niet hoe in de toekomst de gas cq. stroomprijs zich ontwikkelt. Misschien wordt gas wel erg duur (overheid wil ons er vanaf hebben, dus maak je borst maar nat).
Mijn idee van (ook) een SHTF. Of we nu door atoomstraling, golven water or raketinslagen kunnen creperen, of van de kou omdat we het gas niet meer kunnen betalen, zal Magere Hein om het even zijn.

Haha, desnoods "hang ik m'n lucht-lucht binnenunit in m'n bad"😉 Wel stroomloos uiteraard😁
Bovendien, als saldering wordt afgebouwd, wat moet je dan met je overtollige stroom? Ik denk lekker die WPB in duwen, heb je warm water voor weinig of niks, tenminste een aantal maanden per jaar. Beter dan voor een habbekrats terugleveren en later weer duur gas inkopen omdat je wilt douchen.
Mijn idee. Overigens is dan ook het opslaan in tanks binnenshuis misschien niet slecht, als een soort warmtebron die in de avond/nacht warmte afstaat. Autonoom, of als CV via de radiatoren.
Gas = 9.77 kWh per m3. Maar je ketel heef ook een rendement dus die 9.77 gaat niet allemaal in je warm water zitten natuurlijk. Al beweren de leveranciers van nieuwe moderne ketels bijna 100% (volgens het boekje)...
Haha, tja, rendementen tot 107% lees ik af en toe. Klinkklare nonsense is dat. Dat zijn keukenverkopers en autosjacheraars die van baan zijn veranderd, vermoed ik😁 Ergens meer uitpersen dan er in zit, presteert volgens mij alleen de belastingdienst...
Ik heb hier ook nog zo'n elektrische close-in boiler van Daalderop omdat het anders een eeuwigheid duurt voor in de keuken het water warm is. Vorig jaar de kWh meter er aan gehangen. Dat kreng vreet per dag zo 1.3 kWh. (ongeveer 0.3 als je geen warm water tapt, standby verlies).
Maar warmtepompjes van 10 liter zijn er niet voor zover ik weet...
Hmmm, behalve die die we zelf maken misschien. Een idioot met een oude koelkast, die zou er zomaar eentje kunnen maken. leg de warmtewisselaars bloot, zet de deur ervan buiten open met een ventilator erin, en leg de radiator in die bak met zalig warm water. En ... voordat de ratten gaar zijn, zijn we voor het avondeten al in bad geweest!
Iemand daar nog een slimme oplossing voor?
Haha, slim was het niet denk ik, maar wel "des preps" denk ik...😉
 
Gewoon geduld hebben en je kraan openzetten en opvangen in een emmer. Na 120 seconden (en dat lijkt inderdaad een eeuwigheid) is het water alsnog warm.
Hee @martin , we leven niet allemaal deeltijds daar, waar de mussen van het dak vallen en in de paella belanden😉
Heb je een volle emmer koud water en heb je ook nog 2 euro per week aan geld bespaard. Die emmer koud water die kun je voor van alles en nogwat gebruiken.
Zo bedoeld, zie ik de logica wel in. Maar je zult maar 50 keer op een dag warm water nodig hebben😉 Die 10 jerrycans van elk 10 liter per dag, die gaan na een week toch wel lelijk in de weg staan😉
Maar even serieus, ik heb mijn close-in boiler dus echt bij het oud-ijzer gegooid nadat ik de rekensom had gemaakt. Dan nog liever het water gewoon 2 minuten laten wegspoelen in het riool dan 100 euro per jaar aan extra stroomverbruik. (ja, ik ben een vrek)
Ik trek m'n warme water nu ook vanaf een CV-combiketel op de eerste verdieping, maar om mij nu zorgen te gaan maken om het leidinglengte-warmteverlies gaat ook mij te ver. Het zijn de grotere stappen die het hem doen, en een klein beetje verspillen is wel weer heerlijk decadent!😉
 
Vorig jaar zomer heb ik een airco voor de woonkamer aangeschaft. Een 100% prep aankoop om voorbereid te zijn op een afschakeling van aardgas. In mijn beleving zouden we in zo'n geval nog wel een aantal uren per dag elektriciteit hebben en dan kun je met de airco toch nog wat warmte in huis krijgen.
Voor het hoofddoel heb ik de airco niet in hoeven zetten maar een prettige bijkomstigheid is dat je in najaar en voorjaar op een snelle en makkelijke manier wat extra comfort kunt genereren. In de seizoensovergangen kan het soms wat kil aanvoelen en met de airco heb je in een mum van tijd warme lucht beschikbaar. Bij buitentemperaturen tussen 5 en 10 graden heeft het apparaat een zeer royale COP dus het is ook nog eens een stuk goedkoper dan het hele cv systeem op te warmen met aardgas.
 
ik heb mijn close-in boiler dus echt bij het oud-ijzer gegooid nadat ik de rekensom had gemaakt.

Ik snap je punt. Echter in mijn geval vraag ik me af hoeveel het oplevert om 'm er uit te gooien. Ten eerste moet je dus wachten tot er warm water komt, in jouw voorbeeld dus 2 minuten. Al die 2 minuten staat je ketel dus te stoken, alleen maar om warm water in de leiding te krijgen. Vervolgens moet je voor die paar liter warm water die wel uit je kraan komt, ook nog een beetje gas verstoken.

Als ik in de keuken even een litertje nodig heb is dat dan wel heel inefficient... Voorlopig blijft ie dus maar zitten tot er een beter alternatief is.
Het was een ander verhaal geweest als de ketel dichterbij de keuken stond, maar helaas.
 
Het is een verdampen van het medium aan de buitenluchtzijde en condenseren aan de waterzijde. De temperaturen die er kunnen worden bereikt die verschillen ook niet van elkaar bij dat fysische proces.
Nee maar er kan verschil zitten in het design, m.a.w. koelmiddel, dimensies van de warmtewisselaar, dimensies van de compressor, enzovoorts.

Doorgaans zijn prijzen van 6000-10.000 € niet ongewoon, en dan loont zich wellicht het experimenteren met (en aanpassen van) een lucht-lucht van 800 €😉
Voor een all-in, geen geklieder en top-comfort, is een warmtepompboiler natuurlijk de weg om te gaan. Maar, dat is dan wel kostbaar en minder uitdagend😁

10.000 € meneertje, als het tegen zit...😉
Volgens mij hebben de fabrikanten van echte warmtepompBOILERS (dus niet klassieke warmtepompen) een slechte marketing job gedaan, bijna niemand weet zelfs maar van het bestaan ervan.

De Auer Edel Air 200L waar ik mijn oog op heb laten vallen kost momenteel 2650 euro (bv https://www.groenehoedduurzaam.nl/edel-air200.html).

Nog steeds een flinke investering, maar lang niet die 10K waar jij het over hebt. Wellicht is dat voor een warmtepomp die je voor je verwarming EN warm water kan gebruiken. De dedicated WPB doet ALLEEN warm water. De Auer is wat duurder dan andere merken maar heeft een RVS voorraadvat ipv emaille, en dus geen geklooi met zinkanodes tegen corrosie. Lange termijn. Overigens zit er ook nog 600-700 euro subsidie op zo'n ding.

kan water verwarmen met gas ook voor zelfopwekkers goedkoper zijn. Die combiketel heb je immers al, maar geen oneindig aantal zonnepanelen (want een peertje laten branden, dat willen we ook). Een lucht-water is dan echt een waardevolle "back-up extra", die m.i. desnoods SHTF "met wat kunst en vliegwerk te fabrieken is". Prep-style!
Exactly my thoughts 😁
Natuurlijk in huis @Capman , en een buurman met een diesel, en dit van Ali natuurlijk...😎
😁
Awesome. Is het zo'n goedkope Chinese heater, of iets anders?
Overigens is dan ook het opslaan in tanks binnenshuis misschien niet slecht, als een soort warmtebron die in de avond/nacht warmte afstaat.
Mwah, hoop gedoe en of het wat oplevert? In de zomer als je stroom over hebt kun je denk ik beter de airco wat hoger zetten zodat het 's avonds lekker koel blijft, zelfs als de airco uitgaat. 's Winters vice versa, al kom je wel in de problemen in de wintermaanden als er simpelweg helemaal niet genoeg stroom is. Of je moet je hele erf volbehangen met panelen natuurlijk. Met die 5550 Wattpiek kwam ik in December net boven de 1kWh per dag gemiddeld...

Haha, tja, rendementen tot 107% lees ik af en toe. Klinkklare nonsense is dat.

Rekentrucje. 100% is als je brandstof (gas) verbrand en alle energie gaat in je warm water. Maar, zeggen deze fabrikanten, we kunnen ook nog wel wat energie uit de condensatiedamp halen. Dan ga je naar 107% ofzo. Maar eigenlijk zat die energie al in het gas, alleen klopt je basisberekening dus niet. Beetje technisch verhaal maar goed.
 
Een goede beslissing @buzz!
Reken (vooral voor de komende winter) ook eens door hoe het zit als je de huiskamer alleen met die airco verwarmt. Met de platen daar dicht scheelt het je toch dat aandeel aan gas, en met een airco stoken is al gauw 50% goedkoper dan met een gas-CV.
Ik heb ervaren, dat mijn airco in de hal prima in staat is om ook de bovenverdieping te verwarmen. Warme lucht stijgt immers op. Zo zou jouw airco wellicht ook de hal mee kunnen verwarmen, en dat scheelt alweer een plaat.
 
Ik snap je punt. Echter in mijn geval vraag ik me af hoeveel het oplevert om 'm er uit te gooien. Ten eerste moet je dus wachten tot er warm water komt, in jouw voorbeeld dus 2 minuten. Al die 2 minuten staat je ketel dus te stoken, alleen maar om warm water in de leiding te krijgen. Vervolgens moet je voor die paar liter warm water die wel uit je kraan komt, ook nog een beetje gas verstoken.

Als ik in de keuken even een litertje nodig heb is dat dan wel heel inefficient... Voorlopig blijft ie dus maar zitten tot er een beter alternatief is.
Het was een ander verhaal geweest als de ketel dichterbij de keuken stond, maar helaas.
Een close-in boiler blijft toch op temperatuur? Daar zit hem dan m.i. een deel van het verlies. Een simpele waterkoker of zo'n levensgevaarlijke (doorstroom) "stoomkraan" is dan efficiënter. Dodelijk, maar efficiënt😉
 
Laatst bewerkt:
Awesome. Is het zo'n goedkope Chinese heater, of iets anders?
Chinees is veel van dat spul, en goedkoop en goed ook. Ik heb er eentje van www.vevor.de Die hebben een enorme keuze, en tegen zeer redelijke prijzen. Ik heb het apparaat in opslag, en zo'n 8 KW zou het moeten kunnen leveren. Ik heb mij laten vertellen dat zo'n kachel naast diesel ook petroleum aan zou kunnen.
Ik heb er ook een 12V DC voeding bij gekocht via Ali omdat er die 12V nodig is. Normaliter zijn ze immers voor voertuigen.
Mwah, hoop gedoe en of het wat oplevert?
Vooral in het voor-en najaar zou het best schelen denk ik. In water is natuurlijk veel warmte op te slaan, maar je moet dan al gauw denken aan kubieke meters. Warmte in huis is immers warmte in huis.
Maak er een groot waterbed van, en koop de Kama Sutra!😉
In de zomer als je stroom over hebt kun je denk ik beter de airco wat hoger zetten zodat het 's avonds lekker koel blijft, zelfs als de airco uitgaat. 's Winters vice versa, al kom je wel in de problemen in de wintermaanden als er simpelweg helemaal niet genoeg stroom is. Of je moet je hele erf volbehangen met panelen natuurlijk.
Daar heb je wel een punt. Vraag aan @logan1202 of @PBear of ze wat extra uranium meenemen, dan ontwikkelen we een prepreactor! Of we gooien het in Utrecht (sorry @petroman) op een hoop tot de kritische massa is overschreden, en genieten op afstand van dat extra zonnetje in de nacht.😉
Met die 5550 Wattpiek kwam ik in December net boven de 1kWh per dag gemiddeld...
Dat is wel 1.000.000 mW per dag!
5550 Wattpiek? Dat is toch wel behoorlijk, en dan toch een lage opbrengst. Dan toch die reactor erbij. Een stukje pekblende van een paar gram zou toch wel voldoende moeten zijn om de winter door te komen. De kilo-elktron-volts vliegen ons dan om de oren. Mooi zou het wel zijn. Licht gaan we ook geven in het donker, en de kat hangen we in de schemerlamp-kap. Het wordt wel even wennen aan het blauw-groene schijnsel, maar dat moesten we indertijd aan die oranje hoge druk natrium ook. No sweat!😉
Rekentrucje. 100% is als je brandstof (gas) verbrand en alle energie gaat in je warm water.
Dat is pertunent onjuist, maar wij weten dat. Een deel van de warmte gaat in de verbrandingsgassen zitten, en dat haalt een HR ketel er voor een deel m.b.v. condensatie van de rookgassen uit. Er ontsnapt toch nog wel wat, zodat die circa 97% toch wel het maximale is. Niks met 107%, want dan zou er energie vanuit het niets ontstaan.
Het is dus geen rekentruc van die mooipraters, maar gewoon echte onvervalste "flesserij".
Maar, zeggen deze fabrikanten, we kunnen ook nog wel wat energie uit de condensatiedamp halen. Dan ga je naar 107% ofzo. Maar eigenlijk zat die energie al in het gas, alleen klopt je basisberekening dus niet. Beetje technisch verhaal maar goed.
Zo is het. Hun basisberekening deugt van geen kanten.
 

Bijlagen

  • Uranium_Ores.pdf
    332.5 KB · Weergaven: 0
Chinees is veel van dat spul, en goedkoop en goed ook. Ik heb er eentje van www.vevor.de
Die zag ik ook, wordt onder verschillende merken verkocht maar het is allemaal hetzelfde spul. Staat op mijn todo list.
Ik heb mij laten vertellen dat zo'n kachel naast diesel ook petroleum aan zou kunnen.
Diesel is bijna petroleum dus logisch. Handig als beide er in kan. Heb ook Yoeptoepers gezien die er afgewerkte frietuurvet ingooiden. Werkt ook, mits je wat aanpassingen doet (filteren en verdunnen met beetje petroleum).

of ze wat extra uranium meenemen, dan ontwikkelen we een prepreactor!
Hahaha

Wel, er schijnt ontwikkeling te zijn in mini- cq. micro reactors (Thorium). Mini = ongeveer een zeecontainer, micro = formaatje aanhangwagen. Hopelijk wordt dat ooit nog wat.

Dat is wel 1.000.000 mW per dag!
Nu klink je zelf als zo'n verkoper :lol:Beetje googelen met getallen middels ondoorzichtige rekenmodellen. Doet me denken aan bepaalde overheidsinstanties...

5550 Wattpiek? Dat is toch wel behoorlijk, en dan toch een lage opbrengst.
Met alleen een paar uurtjes strooilicht in de winter zit er helaas niet meer in rond die periode. Wel als 's winters de zon nog wat schijnt, maarja, uitgaan van worst-case scenario :(
 

Joeptoeters, voor de halve prijs :)

Closed-in boiler geeft het meeste verlies door de opslag, maar dat is ook een stukje luxe en waterbesparing... door het hete water worden mijn bordjes wel snel en dus grondig voorgespoeld voordat het in m'n 22 jaar oude vaatwasser gaat. Hoop dat m'n nieuwe vaatwasser (ander merk) net zo lang mee gaat maar ik betwijfel het.

Daarbij lijkt het me voor de combi, niet echt fijn om steeds voor kleine beetjes water te moeten stoken, zit toch wel iets meer in dan in de E-closed in boiler.
 
Joeptoeters, voor de halve prijs :)

Closed-in boiler geeft het meeste verlies door de opslag, maar dat is ook een stukje luxe en waterbesparing... door het hete water worden mijn bordjes wel snel en dus grondig voorgespoeld voordat het in m'n 22 jaar oude vaatwasser gaat. Hoop dat m'n nieuwe vaatwasser (ander merk) net zo lang mee gaat maar ik betwijfel het.

Daarbij lijkt het me voor de combi, niet echt fijn om steeds voor kleine beetjes water te moeten stoken, zit toch wel iets meer in dan in de E-closed in boiler.

Hier had ik met de kwh meter iets van 0.3 kWh per dag als je geen water tapt. Bij normaal gebruik 1.3 per dag dus verliezen vallen wel mee, grootste stroomverbruik is door water tappen. Eerst dacht ik nog het hele ding achter een tijdschakelaar te hangen maar dat zal dus weinig verschil maken.
 
Wel, er schijnt ontwikkeling te zijn in mini- cq. micro reactors (Thorium). Mini = ongeveer een zeecontainer, micro = formaatje aanhangwagen. Hopelijk wordt dat ooit nog wat.

RTG's zijn er al heel lang. Met name in Rusland (kuch) zijn ze er ook een paar kwijt.
Toen het nog een grootmacht was zaten die dingen o.a. in vuurtorens langs de noordelijke ijszee. Na de val, kwamen ijzerboeren op het idee om die dingen te slopen.
Met behulp van het westen (atoomgenootschap) zijn er een aantal terug gevonden. Ook in ex gordijnlanden, soms gewoon gedumpt in een bos waar jagers een apart warm ding vond en er bij overnachten. Die ene jager heeft dat niet overleefd de andere nauwelijks.
Qua straling en warmte afgifte nog niet uitgewerkt dus maar gezien het intellect van menig goudzoeker nog niet toegankelijk voor de modale man.

Zoals een collega zegt: als ze ooit verstand krijgen, worden ze gek van vreugde...

72029f025e5aa2e80c543023d7f1590b1-300x224.jpeg


Meer uitleg.
 
Terug
Bovenaan