Zou een warmtepompboiler niet beter zijn aangezien die is geoptimaliseerd voor water (55-60 graden) verwarmen, in plaats van een airco die eigenlijk voor lucht (20-25 graden) bedoeld is? Een WPB heeft ook de juiste warmtewisselaar, ingebouwde bescherming tegen legionella, voorraadvat, ...
@Capman , het proces dat er "achter de schermen" plaats vindt, verschilt niet. Het is een verdampen van het medium aan de buitenluchtzijde en condenseren aan de waterzijde. De temperaturen die er kunnen worden bereikt die verschillen ook niet van elkaar bij dat fysische proces. Wel moet het vermogen van een buitenunit dan redelijk passen bij de warmtevraag, maar dat "erbij passen" geldt voor een monobloc ook. Mijn veronderstelling is meer, dat sommige monoblocs zelf weer een compromis zijn, b.v. een zo klein mogelijk compressordeel "om ergens in een kast te passen". Conventionele buitenunits zijn goedkoper omdat ze in veel grotere aantallen worden geproduceerd, en zijn (duo) al voorhanden als er ook een lucht-lucht airco wordt overwogen. Sterker nog: wie er al een lucht-lucht airco heeft hangen, die zou er met een ander binnendeel in principe een lucht-water van kunnen maken (als de aansturing dat niet in de weg staat). Het blijft een simpel verpompen van warmte. In de radiator van een binnendeel van een lucht-lucht zijn temperaturen van 60-65C overigens al gewoon. Het is alleen het opwarmen naar 55 en 60C dat een lager rendement oplevert dan naar bijvoorbeeld 30C. Ik redeneer nu dan ook meer vanuit de "prep-stand", merk je wel. Is het warmwaterverbruik niet al te hoog en een simpele UV-lamp in een al voorhanden boilervat geen probleem, dan is er met wat handigheid wel wat mogelijk. Het prep-alternatief van het gooien van een pan met heet water in het bad, maar dan anders, zogezegd. De unit die ik aanhaalde is kennelijk wel een goedkope. Doorgaans zijn prijzen van 6000-10.000 € niet ongewoon, en dan loont zich wellicht het experimenteren met (en aanpassen van) een lucht-lucht van 800 €
Voor een all-in, geen geklieder en top-comfort, is een warmtepompboiler natuurlijk de weg om te gaan. Maar, dat is dan wel kostbaar en minder uitdagend
Is dus al ingebouwd in WPB's..
10.000 € meneertje, als het tegen zit...
Kostenbesparing is prima. Als prepper is mijn hoofddoel echter meerdere opties te hebben. Dus water verwarmen op gas OF elektriciteit. Gas afsluiten omdat ik (tzt) zowel airco als WPB heb is een no-go.
110% mee eens. Sterker nog, ook puur energetisch/kostentechnisch beschouwd, kan water verwarmen met gas ook voor zelfopwekkers goedkoper zijn. Die combiketel heb je immers al, maar geen oneindig aantal zonnepanelen (want een peertje laten branden, dat willen we ook). Een lucht-water is dan echt een waardevolle "back-up extra", die m.i. desnoods SHTF "met wat kunst en vliegwerk te fabrieken is". Prep-style!
Al zou je kunnen argumenteren dat als er langdurige stroomuitval is, je gas ook wel zal stoppen... (diesel heatertje anyone?)
Natuurlijk in huis
@Capman , en een buurman met een diesel, en dit van Ali natuurlijk...
En vooralsnog duurt het toch wel een tijdje voor je zo'n WPB er uit hebt, is een investering van 2000+ euri (voor een 200 liter).
Maar wellicht kan jij het veel goedkoper met een DIY oplossing?
Altijd!
Maar wie er eerder en bestendiger warm water zal hebben, blijft wel de vraag...
Sommige WPBs kun je lucht laten aanzuigen van binnen (mijn zolder waar ik 'm heb bedacht is 's zomers aardig warm, dus laat 'm de zolderlucht maar opsnuiven) of buiten (via een klep en aanzuigbuis).
Afblazen van koude lucht idem. 's zomers terug de zolder op blazen (koelt het daar wat af), 's winters naar buiten.
Lucht van binnen aanzuigen en uitblazen, als koelen er gewenst is, is inderdaad wel een leuk voordeeltje.
Eerder 3 of hoger (fabrieksopgave 3.2 ofzo, of je dat in de praktijk haalt...)
Of een SCOP van 3-3,5 kan worden behaald bij watertemperaturen hoger dan 30-35C waag ik toch wel te betwijfelen. Verwarmt een lucht-water altijd op 55C dan "koketteert" men wellicht graag met zo'n veel beter SCOP rendement bij 30C?
En we weten uiteraard niet hoe in de toekomst de gas cq. stroomprijs zich ontwikkelt. Misschien wordt gas wel erg duur (overheid wil ons er vanaf hebben, dus maak je borst maar nat).
Mijn idee van (ook) een SHTF. Of we nu door atoomstraling, golven water or raketinslagen kunnen creperen, of van de kou omdat we het gas niet meer kunnen betalen, zal Magere Hein om het even zijn.
Haha, desnoods "hang ik m'n lucht-lucht binnenunit in m'n bad"
Wel stroomloos uiteraard
Bovendien, als saldering wordt afgebouwd, wat moet je dan met je overtollige stroom? Ik denk lekker die WPB in duwen, heb je warm water voor weinig of niks, tenminste een aantal maanden per jaar. Beter dan voor een habbekrats terugleveren en later weer duur gas inkopen omdat je wilt douchen.
Mijn idee. Overigens is dan ook het opslaan in tanks binnenshuis misschien niet slecht, als een soort warmtebron die in de avond/nacht warmte afstaat. Autonoom, of als CV via de radiatoren.
Gas = 9.77 kWh per m3. Maar je ketel heef ook een rendement dus die 9.77 gaat niet allemaal in je warm water zitten natuurlijk. Al beweren de leveranciers van nieuwe moderne ketels bijna 100% (volgens het boekje)...
Haha, tja, rendementen tot 107% lees ik af en toe. Klinkklare nonsense is dat. Dat zijn keukenverkopers en autosjacheraars die van baan zijn veranderd, vermoed ik
Ergens meer uitpersen dan er in zit, presteert volgens mij alleen de belastingdienst...
Ik heb hier ook nog zo'n elektrische close-in boiler van Daalderop omdat het anders een eeuwigheid duurt voor in de keuken het water warm is. Vorig jaar de kWh meter er aan gehangen. Dat kreng vreet per dag zo 1.3 kWh. (ongeveer 0.3 als je geen warm water tapt, standby verlies).
Maar warmtepompjes van 10 liter zijn er niet voor zover ik weet...
Hmmm, behalve die die we zelf maken misschien. Een idioot met een oude koelkast, die zou er zomaar eentje kunnen maken. leg de warmtewisselaars bloot, zet de deur ervan buiten open met een ventilator erin, en leg de radiator in die bak met zalig warm water. En ... voordat de ratten gaar zijn, zijn we voor het avondeten al in bad geweest!
Iemand daar nog een slimme oplossing voor?
Haha, slim was het niet denk ik, maar wel "des preps" denk ik...