V
Verwijderd lid 423
Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray, dat denk ik niet, want misschien heb ik konijnen en dan zijn fretten hier van nature al "koud".Peltier haalde maar 6 a 7 graden met twee warmtebronnetjes (dieren) erin, maar goed bij jou gaat dat wel werken natuurlijk.
Het element dat je gebruikte is dan waarschijnlijk aan de te kleine kant geweest. Werken zou het vast, beter gedimensioneerd, maar je hebt nu al een prima oplossing begrijp ik.
Dat zou het zeker niet zijn. Je ziet mij dus al tegen een airco aan plassen? En dan ook nog tegen het binnendeel zeker? Het was slechts grappend bedoeld. Veronderstellend, dat er vast misdraging en slecht onderhoud voor nodig is om op een levensduur van slechts 8 jaar uit te komen.
Het gaat hier niet om fileren, maar om duidelijkheid en objectiviteit.Je fileert posts maar lekker verder om vervolgens vermeend gevat uit de hoek te komen.
Zodra dat in het gedrang lijkt te komen, dan probeer ik dat een beetje recht te trekken, meer niet.
Bij een airco (onderwerp van dit draadje) gaat het niet om het verwarmen van water, en niet alleen lucht-water is een warmtepomp maar lucht-lucht evengoed. Je somt de nadelen van een airco op (sommige terecht) en roemt "lucht-water" maar vergeet om daar dan ook de nadelen van op te noemen, en dat is toch wel wat eenzijdig.
Wie er een mooie lucht-water installatie heeft die mag zich flink armer maar gelukkig prijzen. Mij gaat het erom, om mensen met een smaller beurs het uitzicht op een m.i. redelijk en betaalbaar alternatief niet te onthouden.
En, neem mij niet kwalijk, maar jouw insteek is toch wel (m.i. eenzijdig en ietwat bevooroordeeld) tegen airco's als verwarmingsmiddel gericht. Objectief, zie ik gelijke SCOP rendementen voor lucht-lucht (airco) en lucht-water. En voor een airco een levensduur van 10-20 jaren mits een installatie natuurlijk niet is onder-gedimensioneerd. En een enorm prijsverschil. Voor dat prijsverschil krijg jij dan ook meer (warm sanitair water/CV-water), maar niet iedereen heeft nu zo'n totaalpakket nodig of er de centen ervoor. Terwijl de huidige "energiecrisis" wel tot maatregelen noopt.
Eenduidige adviezen zijn slecht te geven omdat de situatie bij iedereen anders zal zijn. Ik heb een gas-combiketel en kan die desnoods bij zetten in een erg koude nacht. Ook haal ik daar voorlopig m'n sanitair warm water uit, maar dat staat een flinke besparing niet in de weg. Een frequenter en beter onderhouden airco dan de mijne zal je niet snel tegenkomen, en ik schrik er niet van als ik eens een paar dagen een oliekacheltje zou moeten bijplaatsen zodra hier het ijs in de Waterweg drijft.
In een nieuwbouwsituatie zou ik niet voor airco (alleen) kiezen, maar voor lucht-water of (zo mogelijk) voor water-water. Het rendement van dat laatste ligt beduidend hoger omdat o.a. de warmteoverdracht naar de verdamper veel efficienter geschiedt met water dan met lucht.
"Solidair met de verstandige kleine man" zou mijn onderschrift kunnen luiden. Dat leidt dan niet tot de ellende waarin we nu verzeild zijn geraakt (QED), maar behoedt, bereddert en is opbouwend.
Op wie wacht ik dan? Als aandachtig lezer heb je toch zeker wel gezien dat ik er al een heb?Snel aanschaffen zou ik zeggen, waar wacht je eigenlijk nog op, bevestiging van iemand of zo, jij bent toch de expert.
Ik zou mijzelf geen expert willen noemen, maar stel die inschatting van jou wel op prijs.
Objectiviteit gegarandeerd, en even goede vrienden, dus wat let je?(en ik was nog wel van plan om je advies en ervaringen te vragen over beveiligingscamera's....)